Citaat:
Origineel gepost door Chemado
Hallo Allemaal,
Al enig tijd valt te lezen dat in meerdere landen binnen de europese unie men met een rijbewijs bij een motor(scooter) mag besturen tot 125cc.
Belgie en Duitsland bijvoorbeeld kennen deze regeling al enige tijd.
Ik ben erg benieuwd wat de komst van het AM rijbewijs staat te gebeuren. Weet iemand hoe dit juridisch voor wat betreft Europese wetgeving in elkaar steekt ? Ik ga het in elk geval proberen uit te zoeken maar elke vorm van hulp is welkom.
Ik wil namelijk ook kunnen rijden op een 125cc ! 
|
Vandaag via het RDW uitgekomen bij het CBR en vervolgens bij voorlichting van Ministerie verkeer en waterstaat.
Voorgelegde vragen :
1. Op welke wijze anticipeert Nederland op toekomende behoefte gebruik te maken van een scooter waarbij reeds in enkele omliggende EU het is toegestaan om met rijbewijs B op een licht motorvoertuig te rijden ?
2. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het wenselijk een apart motorexamen af te laten leggen.
Nu de europese wetgeving het mogelijk maakt een rijbewijs B van toepassing te verklaring op lichte motorvoertuigen en verkeersveiligheid centraal te blijven stellen zou men iemand met enkele jaren verkeerservaring ( rijbewijs B ) kunnen toestaan een licht motorvoertuig te besturen. Voor een zwaar motorvoertuig boven 125cc zou dan nog examen moeten worden gedaan .
Lijkt ons een heel mooi compromis, hoe denken jullie hierover ?
Een antwoord van het ministerie verwachten wij binnen 5 dagen ....