|
Hieronder kun je de klachtbrief lezen. Het is geen hoog diplomatiek brief, maar is goed genoeg voor een 17-jarige.
Ik heb met de info die jullie mij gaven nog wat dingen afgezocht en kwam tot dit klachtbrief:
Geachte heer/mevrouw,
Onlangs is er een keuring plaatsgevonden van mijn bromfiets uit België. Hierbij heb ik de gelijkvormigheidsattest overlegd.
Bij eerdere vragen bij de technische afdeling van de RDW heb ik een expliciet antwoord gekregen dat de brommer (bij overleg van een gelijkvormigheidsattest) NIET technische gekeurd wordt. Bij een technische keuring wordt gekeken naar de snelheid, geluidsniveau, verlichting enz. In mijn geval heeft de keurmeester alsnog een technische keuring uitgevoerd, en zo afgekeurd.
De voertuig voldoet volgens hem niet aan de volgende eisen:
-snelheid hoog
-geluidsniveau hoog
De eerste heeft ie WEL op een snelheidsbank gemeten en dat terwijl ik bij RDW antwoord heb gekregen dat de brommer NIET op de snelheidsbank gelegd zal worden.
De keurmeester heeft ook de brommer afgekeurd wegens te hoog geluid, en dat terwijl hij niks gemeten heeft. Dus hij deed dat op zijn gevoel, en vond dat het te hoog geluid was.
En als er op geluidsniveau afgekeurd wordt moet er eerst een officieel meting plaatsvinden d.m.v. een decibelmeter, en de meting moet buiten plaatsvinden.
De brommer stond in de keuringszaal en er werd geen officiële meting gedaan waarop de brommer afgekeurd mocht worden.
Mijn probleem is nu dat ik antwoord heb gekregen (en op rdw.nl staat dat ook) dat er niet naar technische staat gekeken zal worden. Hiermee gaat de keurmeester op andere dingen oordelen dan eerst werd gezegd en daardoor moet ik de brommer herkeuren, wat weer tijd en geld kost.
De Europese Hof heeft overigens besloten dat er GEEN technische keuring mag plaatsvinden als de brommer uit een ander EU land afkomstig is. Er mag WEL een identiteitscontrole plaatsvinden.
Aangezien de brommer uit een EU land afkomstig is (België) mag de RDW NIET een voertuig technisch keuren. De technische afdeling heeft mij in dit geval goed geinformeerd. Maar de uitvoering van dit wet is niet goed gegaan door de keurmeester.
Ik citeer uit de EU-regels het volgende:
----------------------------------------------------------------------
CITAAT 1:
"Indien voor het model van uw voertuig een EG-typegoedkeuring is afgegeven, is het door de fabrikant afgegeven certificaat van overeenstemming geldig in alle EU-lidstaten en moet dit door de nationale autoriteiten worden aanvaard."
CITAAT 2:
"Het feit dat uw voertuig andere technische kenmerken vertoont dan die welke zijn voorgeschreven in het land waar u het voertuig wenst in te schrijven, is op zich geen afdoende reden om de typegoedkeuring en de inschrijving te weigeren. De typegoedkeuringsprocedure mag in geen geval leiden tot onredelijke termijnen of overdreven kosten; ook mag het niet de bedoeling zijn om zo inlichtingen te verkrijgen die al te vinden zijn in de documenten waarover u beschikt."
De laatste zin heeft betrekking op mijn geval. Op de gelijkvormigheidsattest stond dat de brommer 25 km/h gaat. Dus de keurmeester mocht volgens de EU-wetten de brommer NIET aan een snelheidstest onderwerpen, omdat de snelheid al op de gelijkvormigheidsattest staat.
Ook staat er dat als de voertuig andere technische kenmerken vertoont dan die welke zijn voorgeschreven in het land waar u het voertuig wenst in te schrijven, is op zich geen afdoende reden om de typegoedkeuring en de inschrijving te weigeren. Dat is in mijn geval WEL gebeurd. Hiermee is de keurmeester ................ (keuringsstation ............) dubbel de fout in gegaan.
Mijn klacht is gericht op de persoon .............. omdat hij niet handelde volgend de regels die door de Europese Hof zijn opgesteld en ook niet handelde volgend de regels van de RDW.
Ik hoop dat mijn klacht snel wordt afgehandeld.
Met vriendelijke groet,
.............................
|