Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Variomatic rollen yamaha majesty 125cc bj 1999

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Variomatic rollen yamaha majesty 125cc bj 1999

20220301_151006.jpg Hoi, weet iemand het juiste gewicht en maten voor de variomatic rollen voor de yamaha majesty yp125cc R bj 1999? De maat die bij mijn nieuwe variomatic onderdelen zit is 20x12mm 16gram. Ik kan nergens terugvinden of dit wel de juiste gewicht is voor mijn type scooter.

Groetjes Martin

Ik weet niet het originele gewicht maar in deze video spreekt iemand over zijn ervaring met lichtere rollen.
    Hij heeft wel een rare manier om de vario terug te plaatsen...

8.5 tot 9 gram zal zeker sneller optrekken, het juiste gewicht heb je als de scooter in een zo goed als gelijkblijvend toerental naar de top gaat.

ScooterHulp supermoderator

Comment

Hier staat dezelfde met 12 gram rollers.....van 101 octane.
      https://www.racing-planet.de/varioma...ath=3098_23099

Ik zou eerder de Jasil kopen wat een beter toerenverloop zal geven maar die keuze is aan jou.
      Afstellen van roller gewichten / drukveer /trekveertjes is iets wat je altijd moet gaan doen zo gauw als het niet meer origineel is ,voordeel is wel dat het veel beter loopt/optrekt.

variator kit Top Racing MV1 for Yamaha Majesty 125

https://www.racing-planet.com/variat...39f16b9b10b5da

Comment

Zeer bedankt om de reactie, word zeer geapprecieerd.
        Ben deze namiddag even gaan testen en in het begin trekt hij goed op tot ongeveer 30a35km/h en dan voel ik toch een terugval in vermogen maar volgens mij gaat hij wel sneller dan ervoor. Toch liever iets meer vermogen voor mij, betere controle van de scooter. Moet ik dan iets lager in gewicht gaan om dat te verkrijgen?

Groetjes Martin

Comment

De terugval wat je voelt kan ook de koppeling zijn.
          De koppeling heeft een knik in de spiebaan die in het eerste deel zorgt voor een snellere acceleratie en in het tweede deel va de spiebaan voor snelheid waardoor het toerental wat inzakt.

Lichtere rollen zorgen dat de scooter later opschakelt dus meer toeren gaat maken, het beste resultaat krijg je als het toerental in het gebied ligt waarop je scooter het meeste vermogen levert.

Stel dat je grootste vermogen rond de 7500 toeren ligt dan is dat het toerental waarop je de rollers afstelt zodat je vanaf wegrijden tot bijna top in dat toerental blijft, het laatste restje topsnelheid is de stijging in toeren als de riem eenmaal bovenaan in de vario ligt.

Comment

Dit is de enige info die ik heb gevonden over max toerental. The engine produces a maximum peak output power of 11.39 HP (8.3 kW) @ 9000 RPM and a maximum torque of 9.40 Nm (1.0 kgf-m or 6.9 ft.lbs) @ 7500 RPM .

Comment

Zo te lezen ligt de meeste trekkracht rond de 7500 toeren. (met originele uitlaat en carburateur)
              Als je op de toerenteller let tijdens het optrekken dan weet je of je zwaardere of lichtere rollen nodig hebt.

Hoe zwaar waren de oude rollers, je kan ze wegen op een keuken weegschaaltje.

Comment

Dan heb ik een probleem want ik heb geen toerenteller! De oude gewichten waren zo beschadigd dat wegen niet nauwkeurig kon gebeuren, omhulsels waren grotendeels in stukken uiteen en rollen waren ook beschadigd. Nu gebruik ik 16gr, ik heb zo'n idee dat 12gr de ideale set up is.
                Bedankt voor de feedback, ik heb ook de YouTube video bekeken en dat deed toch mijn wenkbrauwen fronsen!

Groetjes en tot de volgende keer

Martin

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                Working...
                X