Het is bekend dat brandbare mengsel gecomprimeerd moet worden om een hoge druk te veroorzaken. Nu is in alle handboeken te lezen bv. compressieverhouding 10:1
Hoe hoger de druk wordt, des te hoger is het rendement van de motor. Hoeveel gecomprimeerd moet worden hangt af van de verhouding tussen slagvolume ~verbrandingsruimte aan de ene kant en de verbrandingsruimte alleen aan de andere kant. Of te wel verhouding tussen de ruimte boven de zuiger in het ODP en de ruimte boven de zuiger in het BDP.
Als de compressie wordt gemeten bij een 2 tact is deze natuurlijk anders dan bij een 4 tact.
Uitgaande van een 2 tact wordt de compressie gemeten door de compressiemeter te plaatsen in het bougie gat, gas vol open en startknop indrukken.
Vervolgens wordt op de verkregen waarde verder gegaan met weer het gas vol open en kicken tot het hoogst haalbare is behaald.
20200410_120736[1].jpg
Nu de vraag - storing
Om een scooter te starten hebben we de 3 eenvoudige zaken brandstof, vonk en compressie nodig.
Kan aan de hand van deze waarde vast gesteld worden waarom een scooter startproblemen heeft als de rest is uitgesloten van deelname zoals brandstof en vonk.
Wat zou dan de mogelijke storing kunnen wezen.
- Yamaha jog r
- blok gereviseerd, nieuwe lagers, nieuwe pakkingen
- krukas behouden
- cilinder en zuiger / veren behouden
- cilinderkop behouden
- oliepomp vervangen
- ontsteking vervangen
- bougiekap vervangen
- bougiekabel vervangen
- luchtfilter vervangen
- carburateur vervangen
- brandstofpomp vervangen
- slangen vervangen
met snelstart in te spuiten bij luchtinlaat wil hij wel even maar komt niet door
Dank voor de hulp
Hoe hoger de druk wordt, des te hoger is het rendement van de motor. Hoeveel gecomprimeerd moet worden hangt af van de verhouding tussen slagvolume ~verbrandingsruimte aan de ene kant en de verbrandingsruimte alleen aan de andere kant. Of te wel verhouding tussen de ruimte boven de zuiger in het ODP en de ruimte boven de zuiger in het BDP.
Als de compressie wordt gemeten bij een 2 tact is deze natuurlijk anders dan bij een 4 tact.
Uitgaande van een 2 tact wordt de compressie gemeten door de compressiemeter te plaatsen in het bougie gat, gas vol open en startknop indrukken.
Vervolgens wordt op de verkregen waarde verder gegaan met weer het gas vol open en kicken tot het hoogst haalbare is behaald.
20200410_120736[1].jpg
Nu de vraag - storing
Om een scooter te starten hebben we de 3 eenvoudige zaken brandstof, vonk en compressie nodig.
Kan aan de hand van deze waarde vast gesteld worden waarom een scooter startproblemen heeft als de rest is uitgesloten van deelname zoals brandstof en vonk.
Wat zou dan de mogelijke storing kunnen wezen.
- Yamaha jog r
- blok gereviseerd, nieuwe lagers, nieuwe pakkingen
- krukas behouden
- cilinder en zuiger / veren behouden
- cilinderkop behouden
- oliepomp vervangen
- ontsteking vervangen
- bougiekap vervangen
- bougiekabel vervangen
- luchtfilter vervangen
- carburateur vervangen
- brandstofpomp vervangen
- slangen vervangen
met snelstart in te spuiten bij luchtinlaat wil hij wel even maar komt niet door
Dank voor de hulp
Comment