Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

vraag / storingen aangaand compressieverhouding

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vraag / storingen aangaand compressieverhouding

    Het is bekend dat brandbare mengsel gecomprimeerd moet worden om een hoge druk te veroorzaken. Nu is in alle handboeken te lezen bv. compressieverhouding 10:1
    Hoe hoger de druk wordt, des te hoger is het rendement van de motor. Hoeveel gecomprimeerd moet worden hangt af van de verhouding tussen slagvolume ~verbrandingsruimte aan de ene kant en de verbrandingsruimte alleen aan de andere kant. Of te wel verhouding tussen de ruimte boven de zuiger in het ODP en de ruimte boven de zuiger in het BDP.

    Als de compressie wordt gemeten bij een 2 tact is deze natuurlijk anders dan bij een 4 tact.
    Uitgaande van een 2 tact wordt de compressie gemeten door de compressiemeter te plaatsen in het bougie gat, gas vol open en startknop indrukken.
    Vervolgens wordt op de verkregen waarde verder gegaan met weer het gas vol open en kicken tot het hoogst haalbare is behaald.

    20200410_120736[1].jpg

    Nu de vraag - storing
    Om een scooter te starten hebben we de 3 eenvoudige zaken brandstof, vonk en compressie nodig.
    Kan aan de hand van deze waarde vast gesteld worden waarom een scooter startproblemen heeft als de rest is uitgesloten van deelname zoals brandstof en vonk.
    Wat zou dan de mogelijke storing kunnen wezen.

    - Yamaha jog r
    - blok gereviseerd, nieuwe lagers, nieuwe pakkingen
    - krukas behouden
    - cilinder en zuiger / veren behouden
    - cilinderkop behouden
    - oliepomp vervangen
    - ontsteking vervangen
    - bougiekap vervangen
    - bougiekabel vervangen
    - luchtfilter vervangen
    - carburateur vervangen
    - brandstofpomp vervangen
    - slangen vervangen

    met snelstart in te spuiten bij luchtinlaat wil hij wel even maar komt niet door

    Dank voor de hulp


  • #2
    Compressie 2 takt 50cc minimaal 8 Bar.
    Hieronder staan de meest voorkomende oorzaken,

    1- Met een andere bougie testen.(ook een nieuwe bougie kan defect zijn)
    2- Luchtschroef staat niet goed (standaart anderhalve slag opendraaien)
    3- Het membraan sluit niet meer goed of trekt bij de pakking valse lucht.
    4- Lekkende krukas keerringen.(Verwacht ik van niet omdat je net gereviseerd hebt)
    5- Massa aansluitingen o.a aan de bobine.

    In dit topic staan antwoorden die je nu ook kan toepassen.
    https://www.scooterhulp.com/forum/sc...-om-te-starten
    Last edited by Eddy22; 11 April 2020, 03:01.

    Comment


    • #3
      of je neemt even de kop en cilinder eraf en dan kom je dit tegen op je zuiger.

      20200412_104131[1].jpg
      Wat kan hier de oorzaak van zijn / wezen?

      grt

      Comment


      • #4
        Uiteinden van de zuigerveren die in de spoelpoorten gehaakt hebben doordat de zuiger verkeerd om is geplaatst.
        Meestal staat er een pijltje bovenop de zuiger.
        Deze moet naar de uitlaatpoort wijzen.
        En gebruik bij montage van de nieuwe zuiger nieuwe Circlips!

        Comment


        • #5
          Als ik de foto zie dan denk ik aan klemmen ( vastloper) en kwaliteit aluminium.

          Als er niet zelf gemengd word dan controleer de oliepomp of die nog goed werkt.
          Minarelli blok heeft achter de ontsteking een nylon tandwiel wat de oliepomp aandrijft,

          Comment


          • #6
            Dank voor reactie,
            Oliepomp is vervangen samen met een doorzichtige slang. Je ziet door de slang de olie naar boven komen richting de carburateur.
            Kan de oliepomp eruit worden gelaten eventueel waardoor zelf mixen benodigd is? Doe ik nu ook bij mijn tomos 5 liter 98 en 30 ml olie toevoegen, werkt goed.
            Ga nieuwe zuiger bestellen, met zuigerveren en circlips.

            Gebruiken jullie nog speciale clips hiervoor of gewoon de standaard
            clips2.png

            clips.png

            bedankt


            Comment


            • #7
              De oliepomp kan eruit gehaald worden het zijn maar 2 inbus boutjes.
              Maar als de oliepomp net nieuw is dan kun je hem ook laten zitten deze pompjes in een minarelly blok zijn betrouwbaar en het is makkelijker met tanken.

              Welke clips je gebruikt maakt verder niet uit maar die wat eruit zien als de letter e zijn makkelijker te plaatsen met een spitse tang.
              Omdat de zuiger een opdonder heeft gehad is het raadzaam om het naaldlager te controleren of te vervangen.

              Comment

              Footer Ad Widget

              Collapse

              Unconfigured Static HTML Module

              Collapse

              Static HTML Module Content
              Working...
              X