Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kymco people s slaat niet aan

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kymco people s slaat niet aan

Beste forum-leden,

In het kort: Begin zomer een 2007 Kymco people s met 30dkm voor een schappelijk prijsje aangeschaft. Enkele 1000en kilometers probleemloos mee gereden, tot er plots een ratel achter de carterkap weg kwam. Anwb gebeld en thuis gebracht. Nader onderzoek wees uit dat de krukas krom was.

Deze heb ik vervangen, nieuwe keerringen,oude cilinder en kop teruggeplaatst met nieuwe pakkingen,kleppen gesteld,en boel weer onder de scooter gehangen.

De scooter slaat echter niet aan, gaat dus wel goed rond. Compressie gemeten, 9,5bar, dat had deze voor krukas wissel ook en reed er prima mee.
    Er komt weinig tot geen benzine uit de leiding tijdens starten, zuig ik aan het slangetje stroomt deze ruim eruit. VacuŁm euvel dus.
    Heb de vacuŁmslang van de tank rechtstreeks op de inlaat, het sls afgekoppeld dmv vacuŁmslang los te nemen. Enige slang dus op inlaat is dus de tank vacuŁm.

Bougie geeft een vonk.

Wat zou ik missen?

Word de bougie wel nat?
    Kleppen inlaat op 0.08 uitlaat op 0.1 mm

Er komt weinig tot geen benzine uit de leiding tijdens starten,
    Dat is normaal het zijn maar kleine vacuum pulsjes zolang de motor niet loopt.

Als de carburateur leeg is geweest duurt het wel even ( 2 min electrisch starten of veel kicken) voordat de vlotterkamer weer vol is.
    Zuig op de vacuumleiding tot je de benzine niet meer ziet lopen of 1/2 min dan is de vlotterkamer weer vol en dan met de kickstarter starten.

SlS verwijderen en toevoer afdichten.
    https://www.youtube.com/watch?v=ubUosWJUhM4

Comment

Dankje voor je antwoord.

Het volgende is er inmiddels gebeurd. Ik heb (stom!!) geen nieuwe moeren gebruikt voor op de krukas, zowel niet voor vario als vliegwiel, en gewoon de boel met de oude vast gezet. Alles zat daadwerkelijk ook vast.

Klaarblijkelijk had de vliegwiel moer iets geleden,mogelijk met losdraaien, en is deze door het lange starten losgelopen. Hoorde plots wat aanlopen in de koelkap.
      Inspectie leerde dat de ontsteking los geraakt was en mogelijk daardoor slecht signaal gaf, en de krukas schroefdraad onherstelbaar beschadigd is.

Gelukkig is een asje niet heel duur, en heb ik er weer een besteld van het merk SP, dit keer mŤt nieuwe moeren.
      Hopelijk deze week nog tijd voor een 2e poging alles in elkaar te zetten.

Wordt vervolgd.

Comment

Een vliegwielmoer word met 35 Nm tot 45 Nm vastgezet,tegen het eventueel loslopen word loctide gebruikt ( blauwe)
        Vervang ook de krukas spie ( halve maantje )
        Je kan door de krukas conisch te kleuren met een dikke vilstift ook kijken of de conisch van het vliegwiel goed aansluit.

Een moer raakt los of spie breekt door:
        1. Niet passend conisch vlak
        2. Slechte spie baan in vliegwiel
        3. Slechte spie baan in kruk as
        4.Slechte schroefdraad

Je kan de conisch met fijne klep slijppasta op elkaar inslijpen indien nodig. (zelfde bewerking als kleppen inslijpen in principe)

Comment

Eddy22, opnieuw dank voor je reply.

De 35nm zat deze zeker vast, heb de moer nog eens bekeken maar helaas is het mijn eigen fout. Draad is beschadigd geweest waardoor de moer wel vast zat echter niet helemaal aansloot aan het vliegwiel..Door het lange starten losgekomen.

U bent correct wat het spie-tje betreft, deze is uitgesleten en ook niet meer bruikbaar. Maakt onderdeel uit van de bestelling. Mijn eigen 'vermoeden' is dat het vliegwiel is verdraaid over de krukas en het ontstekingstijdstip incorrect was.

Wat me opviel was dat na minuten lang starten de bendix soms wel/niet pakte. Deze is bij de krukaswissel vernieuwd, evenals complete kickstart.
          De bendix was 'losgekomen' uit het motorblok, bedoel daarmee het 'pikkie' achterop welke je in het blok duwt.
          U heeft merkbaar veel scooter kennis, kunt u wellicht vertellen of hier een busje in het motorblok/carterkap hoort waardoor de bendix beter vast zit? Vind dat het nu nogal losjes zit.

Een google zoek opdracht leert wel dat deze bestaan, echter betwijfel ik of het hoort.

Hopelijk deze week tijd om eea te herstellen.

You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.
          Last edited by Someren; 20 August 2020, 10:18.

Comment

You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

Comment

Bronzen busje ( nr 7 ) is te vervangen.
              https://www.zandri.nl/carterhelft-ki...mat-grijs.html

De bendix bij kymco zit vrij los in het bronzen busje (carterhelft) en valt zonder kickstartdeksel ook eruit als je zou starten.

Als de bendix soms blijft hangen kan het zijn dat deze van binnen droog is ,dit kun je demonteren en smeren.

Comment

Oke, dank voor de info! Ga eerst eens zien of ik deze aan de praat krijg binnenkort. Dat busje kan dus altijd nog.
                De bendix is nieuw, heb er wat vet in gedaan alvorens te monteren. De oude bendix pakte ook wel/niet. Het gegier waar ik mee stil viel bleek de starterkrans die tegen de bendix aan liep. Daaruit maakte ik op/zag ik dat de krukas krom was.

Comment

Als dit al de tweede krukas is die krom is dan vraag ik me af waardoor?

Goedkope china krukassen zijn meestal gemaakt van een slechtere kwaliteit staal.
                  Een originele krukas van kymco is duur maar er zijn goede vervangers:
                  Een krukas van Naraku , Top Racing of 101 Octane is al van betere kwaliteit.

Comment

Heb de snorscooter maanden geleden gekocht, 'voor weinig' van de 1e eigenaar. Dat er 30dkm op de teller stond nam ik voor lief, start en reed prima. Net 1 nieuwe band erop, en veel historie bekend. Na een paar 1000km raakte de krukas krom, i.m.o door de hoge km-stand.

Heb er toen een krukas in gezet van het merk SP, daar ik dacht ga geen €150+ betalen voor een krukas gezien ik niet veel meer betaalde voor de scooter. Houd de as het 1-2 jaar uit gooi ik de scooter weg, en ben ik tevreden.

Daarbij heb ik een montage fout gemaakt door de moer niet te vervangen, en is de draad beschadigd. Deze krukas is verder niet krom! Een draadsnij setje van goede kwaliteit was duurder dan een nieuwe as, buiten het behoorlijk veel werk leek me dat de betere keus.

Na montage van de krukas heeft de scooter niet meer gelopen.

Comment

Houd de as het 1-2 jaar uit gooi ik de scooter weg, en ben ik tevreden.
                      Op die manier kun je inderdaad goedkoop scooter rijden, en krijg je ervaring met diverse modellen.

Comment

De Kymco is uit 2007, ziet er verder prima uit, geen schades, maar 30.000km gelopen.
                        Technisch heb ik deze graag in goede staat, maar gezien leeftijd en km-stand hoeft het niet met dr duurste spullen. Bevalt de scooter over een poos nog kan ik het uitgespaarde geld beter bij een nieuwe/nieuwere neerleggen.
                        Ben zelf actief in de auto wereld, ben het zeker eens dat er veel kwaliteitsverschil is in onderdelen.

Vanmiddag de krukas geplaatst, en hetzelfde als met de vliegwielmoer gebeurde bij 1 kop tapeind. Ook de draad gestript met het aandraaien, begin te twijfelen aan sommige kwaliteits aspecten,maargoed het is oud. Nieuwe bouten/tapeinden in bestelilling.

Comment

Zat er maar de kwaliteit op van een auto...,

De tapeinden zijn verschillend van lengte bij Kymco..

Last edited by Eddy22; 22 August 2020, 00:20.

Comment

Eindelijk een update:

De Kymco start en rijdt weer.

De tapeinden van de cilinder waren verder niet beschadigd, enkel de moeren. Nieuwe m7 moeren ( vrij zeldzaam klaarblijkelijk) en de boel weer in elkaar met wederom nieuwe pakkingen.
                            Ben bij diverse lokale scooterzaken geweest, volgens hen kwam m7 als tapeind nooit voor en was ook nergens voorradig. Nouja, dan tocg maar weer via internet.

Nu wat kilometers maken om te zien of het werkend blijft allemaal.

Wat me bij de 1e testrit opviel, is dat er een enkele keer bij gashendel loslaten een sis uit de uitlaat komt. Daar zal ik zoiezo nog eens naar moeten kijken.

Aanvulling: het is al met al een beste klus in je eentje, de scooter is vrij zwaar en motorblok demonteren zonder 'takel' is imo relatief lastig.
                            Last edited by Someren; 16 September 2020, 18:43.

Comment

Wat me bij de 1e testrit opviel, is dat er een enkele keer bij gashendel loslaten een sis uit de uitlaat komt.
                              Misschien hoofdsproeier iets te groot en onverbrande benzine wat ontsteekt in de uitlaat.
                              Controleer de kleur van de bougie ( mocca koffiebruin)

het is al met al een beste klus in je eentje, de scooter is vrij zwaar en motorblok demonteren zonder 'takel' is imo relatief lastig.
                              Ik heb daarvoor een kettingtakel aan een balk bevestigd waarmee ik dan de scooter iets omhoog trek als ik het blok moet verwijderen.
                              M7 moeren van polini vind ik fijn omdat ze wat meer draad hebben maar een scooterzaak zou ze toch wel moeten hebben.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X