Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kymco people s slaat niet aan

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dank voor uw reactie allereerst!

Heb er een nieuwe carburateur+spruitstuk op gezet laatst, de oude was erg roestig.
    Inderdaad de luchtschroef wat terug gedraaid, staat op plm 1 en 1,25 slag open.
    Het hogere stationair toerental is een bewuste keuze. Heb de stelschroef voor de gaskabel wat ingedraaid, pakt vanaf stilstand naar mijn mening wat vlotter op.

De klepspeling staat op 0,8mm. Maakt die 0,2mm zo'n groot verschil?

Vergeten in mijn vorig bericht. Zoals je hoort in het laatste filmpje draait de starter niet altijd de bendix rond. De middenbok is eronder weg, scooter staat met rechter handvat tegen de muur in een schuur. Zodra ik de scooter op de zijstandaard zet, lijkt het euvel dat de starter niet goed aangrijpt minder, en gaat de starter vaak wat sneller rond. Dat is iets wat ik niet goed kan plaatsen, dus bij het naar links hellen.
    Net alsop de bendix dan wat uit het motorblok kan, en beter aangrijpt?

Comment

Als die nieuwe carburateur zo`n goedkope imitatie is kun je ook startproblemen krijgen of dips tijdens het optrekken ,soms laten ze zich niet eens goed stationair afstellen.
      Vaak is een tweedehands carburateur van een scootersloop beter dan een goedkope imitatie.

Ik neem aan uitlaatklep 0.08 mm , 0.02 mm verschil zal het zeker niet aan liggen dat moet goed zijn.

Ik zou de bendix dan eens nakijken /vervangen , alles is mogelijk met dat chinees spul) .
      Als de bendix te los beweegt kan dit de startmotor hinderen. Te los is gewoon versleten.

Een startmotor kan het slechter doen als de koolborstel bijna op zijn maar nog wel contact maakt en er ook veel troep erin zit.
      Ze zijn tegenwoordig niet meer te reviseren en vervangen is eigenlijk de enige oplossing.

Ook overigens opletten dat de massa draad niet onder het boutje ge´nstalleerd is die het dichtste bij de plus is, want dan werkt het niet goed met de stroom kring.
      Je moet het linkse boutje pakken bij het achterwiel.. Dan is de afstand langer en beter voor de stroomkring.

Als de ene keer de startmotor niet goed draait en de andere keer weer wel kan ook het startrelais de oorzaak zijn.
      Als de contacten van het relais slecht of verbrand zijn kunnen deze soms wel en soms niet goed contact maken.

Als een scooter lang stil staat is het handig om een busje start pilootin huis te hebben wat je even naar de carburateur /luchtfilter in spuit.

Comment

Correct, typfout, 0.08mm, de klepspeling is het dan dus niet.

De carburateur komt wel van de scooterzaak, maar was niet zo duur als een originele, merkloze namaak dus. Loopt de motor eenmaal, geen euvels aangaande gasreactie etc. De verroeste was een origineel Kymco, merk geen verschil.
        Wel een dip, dat komt door de cdi unit. De originele 40km/u cdi had een 'brand bult' in de coating, en is vervangen door een merkloze daar me dat geen goed gevoel gaf. Dipje is niet erg, het is toch maar een snorscooter.

De scooter is van 2007, de startmotor was ook verroest, daarom preventief vervangen, ook bij de scooterzaak gekocht. Dat van de massa draad moet ik eens kijken, goede tip!

Ik hoor de startmotor elke keer als ik op de knop druk, in het filmpje hoor je ook de starter draaien zonder dat deze de bendix grijpt, draait dus soms 'loos'. Merk ook dat er een metaal geluid is vaak tijdens aangrijpen bendix.
        De bendix kon ik zelfs bij de lokale dorps motorzaak kopen, dat was relatief duur en in een kymco doosje.

Ook is het zo dat de positie van de gashendel invloed heeft op de snelheid waarmee de starter draait?! Geef ik vol gas draait deze sneller dan wanneer ik geen gas geef. Compressie?

Tot slot, accu is vol (12,5v), als de motor zo langzaam draait (inderdaad alsof iets hem tegenhoud) zalt de spanning naar 9,5v.
        Toch de kap weer loshalen..

Comment

Met de gashandel dicht moet de krukas/ zuiger meer kracht zetten om lucht/benzine aan te zuigen.
          Zie het als lucht zuigen door een rietje

Dat met starten de spanning naar 9,5volt zakt is normaal ,dan is de accu goed.

Je kan losse onderdelen van de originele carburateur kopen.
          https://www.kymcoersatzteilshop.de/i...ath=61_76_1019

Bij Zandri kost een originele bendix €75,-
          https://www.zandri.nl/bendix-filly-l...gi-vit-4t.html

Als je het mij vraagt doet een bendix van €20,- het ook, ik zie geen verschil ..

Waarom de bendix soms niet uitslaat (mogelijk slaat hij niet goed uit doordat de centrifugaal gewichtjes vol vet /troep zitten en geen goede grip hebben.)
          bendix.jpg

In de lager busjes kun je wat kopervet doen, zie filmpje..

Comment

Heb de bougie er nog uit gehad toen deze niet wilde aanslaan, vonkte zeer sterk blauw. Ontsteking is uitgesloten, de bougie wordt wel nat van de benzine, de caburateur lijkt me in orde, de acceleratiepomp werkt naar behoren. Sproeiermaat is 80.

De bendix heb ik op het montagepunt ingevet, motorzaak vertelde dat ik ook de gewichtjes in met vetten, dat heb ik gedaan. Wellicht is dat niet goed dan.

Weet niet of het van invloed kan zijn, de scooter had het SLS systeem nog aanwezig. De slangen waren allen lek, heb dit systeem afgekoppeld. Aansluiting direct op cilinderkop is dichtgelast, en met een pakking ertussen afgekoppeld. Vanaf dr cilinderkop verder alles verwijderd, ook daar er blijkbaar geen originele uitlaat meer onder zit.

Ga er komende week mee verder.
            Last edited by Someren; 6 December 2020, 10:17.

Comment

Alleen het asje met tandwiel word lichtjes ingevet de kom en centrifugaal gewichtjes niet zover ik weet .
              Even uit elkaar halen en zuiver maken en als je de oude bendix ( originele ) nog hebt vergelijk dan eens de veer.( zie filmpje)

Het SLS systeem heeft geen invloed op starten, de scooter loopt zelfs beter zonder dat systeem.

Comment

Heb even wat tijd gehad en de carterkap losgenomen.
                De nieuwe bendix lijkt me kapot, draait nog wel uit maar de metalen ring om de veer is gebroken en lag los in de kap. In de video probeer ik deze in te knijpen, bovenste plaatje zit vast op dr borgveer.

http://www.youtube.com/shorts/EDRwlba1wSM

Nu ik eens goed kijk, lijkt het net of de bendix niet ver genoeg in de starterkrans komt? Ik draai deze in de video helemaal uit en hij tikt er maar net tegen. Wellicht dat dit iets verklaatt waarom hik wanneer naar links hellend vaker lijkt aan te grijpen. Wat zou hieraan nu mis kunnen gaan?

http://www.youtube.com/shorts/gKHh0z2mw68

Ook heb ik de starter eruit gehad, die draait zover ik kan oordelen goed rond. De kracht kan ik uiteraard niet meten. De minkabel heb ik verlegd, gaf geen verbetering.
                Last edited by Someren; 9 December 2020, 16:06.

Comment

In het tweede filmpje moet de bendix nog ietsje verder uit.
                  Zit je misschien net tegen het tandwiel dat je de bendix iets moet verdraaien of omhoog duwen om verder te komen?

Mogelijk heb je niet de juiste bendix?
                  Als ik bij webwinkels kijk dan staat voor iedere bendix maar een aantal scooter merken waar het op past, Ik denk dat het met de lengte en aantal tanden te maken heeft.

Comment

Ik begin er minder van te snappen.

De accu is vol, 12,6V, de lader stopt dan ook met laden.
                    Tijdens het starten zakt de accu spanning middels naar 8V, dat is ook wat ik maximaal meet op de + startmotor. Dat is uiteraard te weinig. Accu polen nogmaals goed geschuurd, dat geeft geen effect.

De bendix pakt nu prima, draait de motor heel zachtjes rond. De voltmeter geeft over de accu ook slechts 8v tijdens starten, waar dat voorheen 9,5v was. Kan nog eens trachten over te starten met de auto?

De beste wensen nog voor alle lezers!
                    Last edited by Someren; 2 January 2021, 12:19.

Comment

Zijn de kabel aansluitingen geoxideerd.( oxidatie naar binnen in de omhulde draad. )
                      Mogelijk een probleem met het start relais ( contacten binnenin)
                      Accu die toch al ouder is of nalaat, een 6 of 7 amp accu heeft meer vermogen en kan langer starten.

De beste wensen voor 2021

Comment

Het startrelais vanmiddag losgenomen, geen oxidatie. Ingevet en teruggezet. Dit relais tikt elke keer met startknop indrukken, en de starter draait steeds. Zei het klaarblijkelijk nu op 8v, dus zeer traag.

De accu klemmen zijn zuiver, bij laatste rit na lang overstarten, werkte alle functies buiten elec. start prima.

De min kabel heeft bij nader inzien wat geleden in het verleden, zie ingezoomde foto.
                        Zet ik een extra startkabel op de - van de accu en op het frame, maakt dat geen verschil. Vandaar niet extra naar gekeken.

Losse draad is van de reeds afgesloten handvat verwarming.

Foto's volgen, of in een nieuw bericht.
                        Attached Files
                        Last edited by Someren; 2 January 2021, 19:51.

Comment

Als het erg koud is dan heeft je accu ook minder vermogen en meer moeite alles rond te draaien.
                          Probeer eens met half gas te starten , meestal loopt dat wat soepeler omdat je de cilinder lucht geeft.

Info over accu`s .
                          https://www.zandri.nl/keuzehulp-accu

Comment

Dank voor je reactie. Heb ik geprobeerd, blijft zo langzaam gaan.
                            Accu is een ytx7a van Nitro, permanent aan de lader. De massa kabel lijkt niet 100%, extra kabel maakt geen verschil. Kan me niet indenken dat deze nu voor de 2e keer defect is binnen een aantal maanden.

Comment

Beste,

Vandaag wat beter weer dus weer begonnen aan de Kymco.
                              Accu staat permanent aan de lader, en blijft 'vol' aangeven. Hierop nogmaals de carterkap losgenomen, en eend electrisch gestart. Ging langzaam rond, maar tot mijn verbazing bleef de bendix hangen in de starterkrans.
                              Handmatig terug geduwd, en waarempel de motor ging soms wat beter rond.

Bij een grotere dealer een stuk verder kon ik terecht voor wat materiaal: weer een nieuwe bendix, pasbus, vsnaar, carterdeksel pakking, en een starterkrans. Eigenlijk op goed geluk, maar bij thuiskomst bleek het verschil in starterkrans best behoorlijk. Had enkel visueel dit onderdeel bekeken, had natuurlijk geen nieuwe om te vergelijken voorheen, en leek me oke. Toch was deze daadwerkelijk versleten! Pasbus verwijderen was een gedoe, maar alles in elkaar gezet en na lang starten (stond alweer lang stil) startte de scooter electrisch.

Geluk bij een ongeluk, de oliekeerring achter de vario bleek lek, dus een origineel Kymco geplaatst. Goedkope meuk via webshops, pff. Had bij krukaswissel een imitatiesetje keerringen gekocht, lekte nu al.

Klein proefrondje rondom huis, accu laad 14,4V. Ik laat deze aan de lader staan, en probeer zo nu en dan eens te rijden indien het weer het toelaat.
                              Morgen maar zien of deze dan nog wil starten electrisch, de carterkap heeft een haarscheurtje van het eindeloos aankicken.

Er lijkt wel een 'tokkelend' geluid te zijn met starten, eens bezien hoe zich dat ontwikkeld.
                              https://youtu.be/PcLDH9xgKBQ

Voor vandaag lijkt het te werken.
                              Attached Files
                              Last edited by Someren; 20 January 2021, 18:19.

Comment

Er lijkt wel een 'tokkelend' geluid te zijn met starten, eens bezien hoe zich dat ontwikkeld.
                                Ik hoor het geluid in het begin van het filmpje en voor mij klinkt het alsof je hem aantrapt met de kickstarter maar het tok tok tok geluid herken ik niet.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                                Working...
                                X