Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kymco people s slaat niet aan

Collapse

Header ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eddy22
    replied
    de scooter gaat vlot rond volgens de monteur maar slaat slecht aan.
    Een krachtige vonk en voldoende benzine toevoer.( hoofdsproeier 80 min)
    Lucht afstelling carburateur ( vooral bij 4T ) en compressie ( min 9 bar) dan moet hij goed starten.

    3 a 4 keer het gas opendraaien ( steeds 2 sec openhouden ) ...dan starten zonder gas te geven.

    Het gas geven zonder starten zorgt dat je via de acceleratie pomp extra benzine inspuit, werkt goed bij koud weer.

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    Wellicht drukte ik me foutief uit, de scooter gaat vlot rond volgens de monteur maar slaat slecht aan. Accu en startmotor zijn nieuw, startrelais getest. Carburateur nieuw (namaak), choke nagezien en werkt prima.

    Er zijn door mij al vele zaken vervangen, zoals beschreven hier in dit topic, zonder al teveel resultaat. Ben dan weliswaar ook geen scooter monteur, maar opzich reselijk handig.

    Voor een paar 100e koop je een andere, maar wie weet in welke staat. Dat is voor mij geen optie.
    Heb de monteur akkoord gegegeven om verder te kijken. Of een goed lopend 2e handa blok te monteren. Als deze het maar doet... Wel een bovengrens aan budget, en in overleg.
    Werkt alleen, dus kan even duren.

    Leave a comment:


  • Eddy22
    replied
    Moeizaam aanslaan is vaak de accu , start relais of de startmotor zelf maar dan is zeker geen reparatie van 400-500 euro
    Als de startmotor geen krachtige draai geeft dan word de bendix ook niet goed in het tandwiel geduwd.

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    Zojuist even een terugkoppeling van de scooterzaak/monteur.

    Hij heeft gedaan wat ik ook al deed, de aftelling van de carburateur, compressie, bougie,compressie etc..
    Nieuwe starterkrans,busjes etc.

    De scooter ratelt nog steeds met starten, en slaat moeizaam aan.
    Zijn advies was een andere kopen, daar ze niet zo duur zijn. Mijn idee daarachter is dat je nooit weet wat je koopt, dus ben ik huiverig. Deze als die aanslaat loopt 'ie' prima.

    Of zijn advies was het motorblokje demonteren en volledig op nieuw opbouwen. Dat is deels al gedaan eigenlijk door mij, nieuwe krukas en pakkingen etc.

    Dit repareren kan, maar zou dan minimaal 400-500e kosten gezien hij het ook niet weet.

    Vreemde zaak...

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    De scooter is opgehaald door de eigenaar, de carterkap had ik alweer los.
    Had hem aangegeven wat er allemaal gedaan is, en elk geval opdracht voor busje in carterkap te vervangen (had ik al uit gehaald), en opnieuw de starterkrans.

    Aangegeven dat ik het kickstartsysteem treurig van kwaliteit vind en de electrische start belangrijker vind. Dat moet naar behoren werken.
    De scooter rijdt prima verder, wellicht fijn afstelling nodig.

    Heb afgesproken dat ik voor kosten vooraf akkoord wil geven, en dat het geen haast heeft.
    Als ik nieuws heb zal ik het delen hier, aangezien u waardevolle tips hebt gegeven en heeft meegedacht.

    Door een oog en rug operatie even uit de running.

    Leave a comment:


  • Eddy22
    replied
    Dan ben ik benieuwd naar wat hij heeft moeten vervangen om de scooter weer in orde te maken.
    Ik denk wel dat de carterkap compleet of alleen het lager busje vervangen word.
    Het is altijd afwachten hoe hoog de rekening word, maar je kan altijd afspreken bij een bedrag hoger dan .......even een belletje voor overleg.

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    In het dorp is een jonge ondernemer een eigen scooter reparatie zaak begonnen. Heb hem de scooter op laten halen en 'opdracht' gegeven om de kymco goed te laten starten.
    Erbij gezegd dat het geen haast heeft gezien enkele operaties ervoor zorgen dat ik de afgelopen en komende weken geen voertuig mag besturen.

    Wie weet komt het goed!

    Leave a comment:


  • Eddy22
    replied
    Het lijkt alsof de bendix te ver de carterkap ingaat, normaal ligt het busje gelijk met de aluminium.
    Als hij idd te ver de carterkap ingaat kan het rondsel tegen de starterkrans blijven lopen.
    lager-oud.jpg

    Zoals hieronder zou het uit moeten zien.
    lager.jpg
    Last edited by Eddy22; 22 January 2021, 22:58.

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    De bus in de carterkap heb ik eerlijk gezegd niet goed naar gekeken/bij stil gestaan, de dealer ook niet overigens. Maargoed, daar zit wel wat speling op. Als de bendix gemonteerd is en dus aan 2 zijde klemt, lijkt het me dat deze volledig 'opgesloten' zit. Ga dit busje wel nog even vervangen.

    https://youtu.be/XEij_J340Dg

    Wat u zegt, is het hem inderdaad. Met de kap erop zie je niets aangaande de werking. Helaas heb ik geen extra carterkap om aan te passen.

    De bendix gaat even snel terug als degene welke ik nog heb. De nieuwe rammelt enkel niet, wat de oude wel doet.

    https://youtu.be/SmOf7uo6zGQ

    Kan hoogstens de rechtsbijstand eens contacteren hieromtrent.

    Heb jaren lang in de autogarage gewerkt, dat nieuwe onderdelen defect kunnen zijn is me niet vreemd.

    Leave a comment:


  • Eddy22
    replied
    en werd aan de telefoon vrij dreigend te woord gestaan.
    Bij personen die zo reageren koop ik dus nooit meer iets.

    Garantie krijg je toch niet op de onderdelen omdat ze dan zeggen ligt aan de busjes / montage en niet aan de verkochte onderdelen.

    Een uitgerekt gat lijkt mij nml vrij stug, daar de bendix ook in de carterkap klemt?
    Al heeft de as 0.5 mm speling in de lagerbus dan nog moet hij gewoon starten.

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    De dealer, zei me enkel garantie te geven als ik de scooter lopend breng, en door hun laat beoordelen. En uitrtaard betsken hiervoor...

    Een uitgerekt bendix gat was volgens hen de oorzaak. Is 30km rijden van hier, en werd aan de telefoon vrij dreigend te woord gestaan.

    Ik zal straks de 2 delen in een video vastleggen.

    Een uitgerekt gat lijkt mij nml vrij stug, daar de bendix ook in de carterkap klemt?

    Leave a comment:


  • Eddy22
    replied
    Al was het busje niet helemaal rond de bendix zit in het busje in het blok en in het busje in de carterkap.
    Hij kan dus niet scheef gaan hangen.

    Het ttrrr geluid was dus dat de bendix niet snel genoeg terugslaat als de motor aanslaat en nog tegen het tandwiel blijft draaien.

    Ik denk nu:
    Past het tandwiel van de bendix goed is de starterkrans ,schuift hij er makkelijk in en uit omdat het lijkt of hij ertegenaan blijft lopen.
    Veer in de bendix te slap of gebroken waardoor hij niet snel genoeg terug gaat in de uitgang positie?
    Als je nog de originele kymco bendix hebt vergelijk dan eens de veersterkte.

    Als je nog een oude carterkap hebt kun je die openslijpen en zo starten, dan zie je hoe het in elkaar grijpt.
    Helaas is daar geen bestaand gereedschap voor dan moet je al zelf iets fabriceren .
    Als het ware slijp je een gat erin zie rode lijn.
    kap.jpg

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    Beste Eddy,

    De scooter slaat koud nog steeds lastig aan, kost een paar keer doorstarten. Eenmaal opgewarmd slaat deze goed aan.
    Geluid is na een rit van totaal 60km en diverse keren starten nog steeds aanwezig.

    Heb de carterkap weer los, en tot mijn verbazing zie ik direct de oorzaak. De nieuwe 'originele' starterkrans is al fors beschadigd, en op de nieuwe 'imitatie' bendix zijn ook al slijtage sporen te zien.

    De dealer legt de schuld bij mij neer (vrij onbeschoft ook), en kan/wil de delen die een dag oud zijn niet retourneren.

    Kunt u uw licht eens laten schijnen over de foto van de pasbus welke ik als bijlage zet? Lijkt dit blok uitgeslagen in uw optiek?

    Ik zie inderdaad dat de ronding waar de pasbus in zit niet volledig rond is, de pasbus zit wel strak. Heb geen idee of deze ronding vanaf fabriek 100% rond behoort te zijn?

    Video van de starterkrans;
    https://youtube.com/shorts/cByRQtNlt-I
    Attached Files
    Last edited by Someren; 22 January 2021, 16:30.

    Leave a comment:


  • Eddy22
    replied
    Misschien komt het tok tok geluid met aanslaan door de hoge compressie, bij een diesel hoor je dat ook.
    Na de tok tok het rateltje klinkt als de bendix die nog even meeloopt,.

    Eerst maar eens rijden en kijken of het geluid minder word.

    Leave a comment:


  • Someren
    replied
    Was met de electrische start, de scooter was in het fragment nog koud. Was de 2e start. De eerste duurde een heel stuk langer, dat kan ik nog voorstellen na 2 maanden stilstaan.

    Leave a comment:

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
Working...
X