Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sym Fildde 2 2014 hoge toeren bij warme motor

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sym Fildde 2 2014 hoge toeren bij warme motor

Hoi,

Mijn SYm fiddle start goed na 2 minuten als choke uitgaat begeint ie te stotteren en valt ie uit. Zolang ik blijf rijden is er niks aan de hand. Is ie eenmaal warm dat loopt ie niet constant je hoort verschil in hoh/laaag/hoog/laag in de motor.

Kleppen gesteld (gister door monteur)
    Carabateur,Snaar, rollen , uitlaat gedaan door vorige eigenaar

Zelf Cabarateur en sproeiers ook schoongemaakt en met druk gespoten.
    Luchtfilter ook schoongemaakt (was niet vies)

Met Deo en Remreiniger getest op valse lucht bij diezwarte slangen en motor reageerde daar niet op.

Iemand advies wat er mis kan zijn?

Hemant

Lijkt erop dat hij stationair opnieuw afgesteld moet worden.( zie video) helaas wel in het duits.

https://www.youtube.com/watch?v=nq-urtEzBeI

Stationair afstellen 4T
    Motortje warm draaien, uitzetten en luchtschroef helemaal in draaien, daarna 1 1/2 slag uitdraaien. Motortje starten en dan de luchtschroef zodanig draaien (in of uit) dat het toerental zo hoog mogelijk is. Daarna met de schroef naast de carburateur het stationair toerental regelen. Dat is die stelschroef op het halve maantje bij de gaskabel.
    Je stelt pas tussendoor het stationair toerental af als het toerental echt heel hoog wordt, dan even minder en weer verder met de luchtschroef.....

Andere mogelijkheid is dat de vacuum gasschuif een lek heeft.

4 Takt gasschuif ( scheurtje)

Als je gas geeft en de motor gaat moeizaam lopen of hij slaat direct af, dan kan dat een indicatie zijn van het volgende:

De gashendel bedient de luchtklep.
    Deze draai je open en door de ontstane luchtstroom ontstaat een vacuŁm boven de plunjer (lees : gasnaald) waardoor deze omhoog gezogen word en de hoofdsproeier vrij komt, waardoor er dus benzine toegevoegd zou moeten worden aan de ontstane luchtstroom.
    Gaat de motor in de ontstane situatie haperen of afslaan, dan komt er dus onvoldoende benzine bij de aangevoerde lucht.
    Dat kan betekenen dat de plunjer lek is. Dat kan je controleren door de luchtfilterslang van de carburateur los te halen en met een spiegeltje te kijken of de plunjer/gasnaaldhouder mooi gelijkmatig omhoog schiet als je gas geeft.
    Gaat dat haperend/flubberend, dan heb je je probleem gevonden.

Gaat het gelijkmatig , maar slaat de motor toch af of gaat slecht/onregelmatig lopen, dan komt de hoofdsproeier dus wel vrij, maar er komt geen benzine genoeg door.
    Dat kan duiden op een vuiltje wat met het blote oog niet zichtbaar is...
    Beste wat je dan kan doen is de hele hoofdsproeierbuis incl sproeier eruit draaien en zowel alle gaatjes in die buis, als het gaatje in de sproeier met een stuk koperdraad (electriciteitskabel uitpluizen en 1 draad gebruiken) door prikken en uitblazen.

Comment

Hoi,

heb ik inderdaad gedaan luchtachroef1.5 slag open. En met warme motor stationair gesteld echter als motor koud start nadat schoke klaar is loopt ie te laag en valt ie uit tot ik min 10 min heb gereden dan blijft ie wel aanstaan. Maar motor draait dan onregelmatig vind ik merk verschil in toeren. Motor slaat nooit af bij gas geven en houd ook niet in. Na gas geven duurt het 10 sec voordat hij terug komt op stationair maat dan dus onregelmatig. Heb cabarateur met remmen reiniger schoongemaakt en kon niet direct een lek ondekken bij die zwarte dikke buizen.

hemant

Comment

En is het normaal dat de wiel draait als de choke aangaat.

als ik de schroef instel voor stationair dan gaat mijn wiel draaien stel ik hem zo in dat wiel stopt dan staat ie te laag in toeren en ik hem wat hoger en heb een langere rit 15 min dan lijkt ie zowat op cruisecontrol stel ik hem weer lager in dan is dat weer te laag voor koude start.

Comment

Dat op de choke je wiel draait is normaal zolang de scooter niet wegrijd,dus dat de koppeling nog niet echt aangrijpt.

Na gas geven duurt het 10 sec voordat hij terug komt op stationair
          Dat wil zeggen dat het mengsel te arm is ( luchtschroef afstellen)

heb ik inderdaad gedaan luchtachroef1.5 slag open. En met warme motor stationair gesteld echter als motor koud start nadat schoke klaar is loopt ie te laag en valt ie uit tot ik min 10 min heb gereden dan blijft ie wel aanstaan.
          Dan was de motor nog niet warm genoeg met afstellen,dus na die 10 min rijden luchtschroef afstellen.

Je moet met warme motor de luchtschroef ( voor het juiste benzine/ lucht mengsel )afstellen en daarna de stationairschroef afstellen voor je toerental stationair.
          1 1/2 slag open is een standaard afstelling en van daaruit ga je verder afstellen ( in of uit draaien)

Zie video:
          https://www.youtube.com/watch?v=nq-urtEzBeI

Als je op 2 forums tegelijk vragen stelt word het moeilijk om de oorzaak te vinden omdat je nog meer dingen
          gedaan hebt ( o.a. probleem E-choke) waar je op dit forum niets over schrijft!

Comment

Aanvullende vraag:

Ik heb blijbaar ene choke die je kunt afstellen door de draadschroef meer of minder te openen, weet iemand wat de optimale settings zijn voor een Sym doe hoever opendraaien en wat moet dan de afstand van koperen buis zijn en de afstand van de naald in koude en warme stand?

Hemant

Afstellen heb ik gedaan met warme motor en nogeens met remmenreiniger gecontroleerd ik kan niet echt valse lucht vinden waar d emotor op reageert. Wel heb ik gemerkt dat als ik de carabateur naar beneden druk dat de motor meer toeren gaat maken.

Hemant.

Comment

Door op de carburateur te drukken kan het ook zijn dat je de gaskabel iets aanspant.
              Een andere mogelijkheid is dat het spruitstuk niet strak genoeg sluit op de carburateur omdat b.v. de klemring niet meer mooi rond is.
              Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een E-choke hoeven af te stellen maar het principe is dat ongeveer in 2 1/2 tot 3 min de naald moet sluiten.
              Dus als je de diepte opmeet in de carburateur en kijkt hoever de naald uitkomt in 2 1/2 tot 3 min op de accu dan weet je ongeveer waar de naald moet staan.

https://www.youtube.com/watch?v=j3IJEMlNJE4

Comment

Ok dacht dat er vaste maten waren, die video had ik al gevonden en heb hem rond de 2-3 min staat. Wist ook niet dat ze af te stellen waren maar voorheen was ie wel binnen een minuut gesloten en vond ik zelf te kort. Ik weet alleen niet of ie nu ook echt gesloten is of dat het probleem met de toeren daar vandaan komt. Gaskabek zou inderdaad eventueel kunnen. Spruitstuk heb ik gechecked en dat zat goed dicht.

Overigens iemand in de buurt van regio den haag die leuk vind om te hobbyen en zijn kennis wilt delen?

hemant

Comment

Als je na 3 min het toerental hoort afzakken dan weet je dat de E-choke sluit.
                  Het is belangrijk dat de juiste bougie erin zit en dat hij maccakoffiebruin is na een lange rit.
                  Afstellen van de luchtschroef is op het gehoor tot het bijna hoogste toerental , daarna de gas reactie testen en
                  de luchtschroef zo bijstellen dat de motor goed oppakt en afzakt met gas geven.

Comment

Ok ik zal het even timen, bougie was inderdaad koffiebruin. Juiste bougie ik neem aan van wel hoe kom je daarachter?

Comment

Kun je opzoeken ,4 T hebben algemeen allemaal dezelfde bougie. ( CR7HSA )

Champion type P-RZ7HC

NGK Bougie CR7HSA of NGK CR7HIX

Elektrodenafstand: 0,6 MM

Comment

Ok ik heb hem even getest de choke gaat aan en acjterwiel draait al een dolle voor ongeveer 90 sec dan wordt motor weet rustig en wil ie stationair en dan valt ie uit aangeZien motor nog niet volledig warm is. Maar bij koude start maak ie wel een hele hoop toeren en nat dat choke volledig open is weer te weinig .

ga ik gewoon rijd voor 10 min dan loopt ie wel ok af en toe iets hogere toeren.

wat is er mis bij stationair koude start .

hemant

Comment

90 sec is te kort in ieder geval,dus verder terugdraaien.
                          Hij moet op de choke niet zo hard draaien dat de scooter echt wegrijd hoogstens een beetje kruipen als je erop zit.
                          Na 10 min af en toe iets hogere toeren kan een aanwijzing zijn dat je iets teveel lucht hebt gegeven met afstellen.
                          Met teveel lucht ( arm mengsel) duurt het dan ook langer als je het gas loslaat voordat het toerental afzakt naar stationair.

Je hebt toch de originele of imitatie E-choke erin...er is verschil in bouwjaren.

https://www.cityparts.nl/electrische...kisbee-4t.html

Comment

Ok als je zegt kruipen dan zou stationair schroef ee verder uit moeten maar dan draait ie weer te laag zodra de choke helemaal naar beneden is en slaat ie uit. Terwijl ik stationair nu na warme motor heb ingesteld en die draait nu ok maar dus met een koude choke best hard de achterwiel.

hemant

Comment

Als hij met warme motor goed in toeren terugvalt met stoppen en mooi stationair blijft lopen dan staat dat goed.
                              Valt hij niet mooi terug maar blijft even hoog lopen dan de luchtschroef ietsje indraaien.

Als je erop zit en hij rijd al weg op de choke dan:
                              1-Verkeerde type E-choke.
                              2-Mogelijk grijpt je koppeling te vroeg aan en heb je iets zwaardere trekveertjes nodig.
                              3-Mogelijk een gebroken trekveertje waardoor de koppeling veel te vroeg aangrijpt.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X