Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha neos 4t start met veel moeite

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Yamaha neos 4t start met veel moeite

Hallo,

Ik heb even een vraag voor de mensen die hier wel enig verstand van hebben.
    ik heb sinds circa december een yamaha neos 4t uit volgens mij 2010 of 2011.
    in het begin werkte de scooter heel goed. starten met kicken vrijwel altijd in 1 keer. elektrisch vaak ook wel maar niet als het bijvoorbeeld nat of vochtig was buiten.
    maar nu aantal maanden verder sta ik elke ochtend bijna 5 minuten lang te kicken en te starten en te kloten voordat hij dan eindelijk aanspringt.
    Ik heb zelf niet zoveel verstand ervan dus ik ben benieuwd of iemand wat tips heeft.

er zit sinds ik hem heb alleen een nieuwe bougie in en een nieuwe accu. ook zijn er wat overhittings problemen die geprobeerd zijn om te fixen zonder succses.
    Ik hoop snel terug te horen.

Mvg.

zelftest-procedure-en-reset-foutcodes

injectiesysteem-scooter-bromfiets-werking-uitleg

De stekker van de ECU los maken en met weinig WD 40 inspuiten, en weer vast zetten met b.v. tyraps.
    Dit kun je bij elke stekker doen om te beginnen om vochtproblemen en slecht contact tegen te gaan.

Een verstopte luchtfilter geeft ook start en loop problemen.
    Controleer of de benzinepomp nog genoeg druk opbouwt, ( zoemend geluid met op contact zetten.)

Oververhitting kan komen door een verkeerde bougie ( te lage warmtegraad ) waardoor je voorontsteking krijgt maar kan ook komen door een te arm mengsel wat ingespoten word.
    Helaas is het een injectie en kun je zelf niet veel afstellen aan de scooter en moet hij uitgelezen en afgesteld worden bij een scooter monteur die de apparatuur ervoor heeft..

Slecht starten is ook mogelijk door een niet juiste klepspeling maar als de scooter eenmaal gestart mooi stationair loopt en goed trekt is dat meestal niet het probleem.

Comment

Hallo bedankt voor de reactie!

De stekker van de ECU los maken en met weinig WD 40 inspuiten, en weer vast zetten met b.v. tyraps.
      Dit kun je bij elke stekker doen om te beginnen om vochtproblemen en slecht contact tegen te gaan.

Ik ben zelf niet bepaald handig met sleutelen enzo. ik ken wel gewoon mensen die dit soort dingen voor me kunnen doen. waar vind ik de ECU precies :)?

Een verstopte luchtfilter geeft ook start en loop problemen.
      Controleer of de benzinepomp nog genoeg druk opbouwt, ( zoemend geluid met op contact zetten.)

De luchtfilter is paar maandjes terug al eens schoongemaakt, de benzine pomp doet t vrijwel altijd heel soms wel eens gehad bij erg warm weer dat ie helemaal niks meer deed.

Oververhitting kan komen door een verkeerde bougie ( te lage warmtegraad ) waardoor je voorontsteking krijgt maar kan ook komen door een te arm mengsel wat ingespoten word.
      Helaas is het een injectie en kun je zelf niet veel afstellen aan de scooter en moet hij uitgelezen en afgesteld worden bij een scooter monteur die de apparatuur ervoor heeft..

Slecht starten is ook mogelijk door een niet juiste klepspeling maar als de scooter eenmaal gestart mooi stationair loopt en goed trekt is dat meestal niet het probleem.

De overhitting is al ver voor dat ik de scooter gebruikte. zowel voor de nieuwe bougie als na de nieuwe bougie is dat probleem niet weg gegaan. zijn al meerdere dingen geprobeerd om het te verhelpen waaronder bij een garage helaas zonder succses.

Voor de rest loopt de scooter wanneer die aanstaat opzich wel OK. beetje schommelend in toeren maar niet te erg. wat me wel is opgevallen is als ik een stukje vol gas heb gereden en dan afrem voor bijvoorbeeld een stoplicht, is dat de toeren heel laag zakken bijna tot uitvallen. Dit verhelpt zichzelf na een paar seconde wel weer dan komt ie weer terug op normale toeren.

Het is wel apart want toen ik de scooter kreeg in december was het starten bijna nooit echt een probleem. dit is gewoon over de loop van de tijd erger en erger geworden.

Comment

Je tankt nog steeds dezelfde benzine , E5 neem ik aan.

de benzine pomp doet t vrijwel altijd heel soms wel eens gehad bij erg warm weer dat ie helemaal niks meer deed.
        Als de inspuitdruk te laag word krijg je ook start en rij problemen ,dat kunnen ze ook zien in de afstel apparatuur.

bijvoorbeeld een stoplicht, is dat de toeren heel laag zakken bijna tot uitvallen.
        Ik denk toch dat de scooter eens opnieuw ingeregeld moet worden door iemand die weet wat hij moet afstellen bij injectie motoren.
        Het bijna uitvallen kan o.a. de TPS afstelling zijn ( trottle position sensor)

Mogelijk is de compressie einddruk te laag bij het starttoerental door koolvorming op kleppen om goed aan te kunnen slaan.
        Laat de scooter 20 min stationair draaien op Fortron reiniger om eventuele koolvorming te verwijderen.

De ECU zit dacht ik onder de buddybak,maar in het voorfront zitten ook een aantal stekkers.
        Demontage video:
        https://www.youtube.com/watch?v=Pk4LXD7g_v4
        Last edited by Eddy22; 23 September 2020, 17:07.

Comment

Ik tank eigenlijk altijd euro 98. Ik zal dan wel eventjes moeten kijken naar een garage die de scooter kan uitlezen om te zien wat de problemen nou echt zijn. Zou een nieuwe benzine pomp wellicht iets kunnen fixen? daarnaast kreeg ik ook de tip van iemand om nieuwe zuigers aan te schaffen zodat de compressie weer een beetje terug komt, is dit handig?
          Alsnog bedankt voor de hulp, ik zal het laten weten of 1 van de tips gewerkt heeft.
          Last edited by Detovenaar; 23 September 2020, 17:19.

Comment

Euro 98 is prima.

Zou een nieuwe benzine pomp wellicht iets kunnen fixen?
            Alleen als de oude het niet meer doet of niet meer genoeg vermogen heeft, je kan als eerste de contacten aansluitingen nakijken op oxidatie wat vaak een probleem is bij scooters.

daarnaast kreeg ik ook de tip van iemand om nieuwe zuigers aan te schaffen zodat de compressie weer een beetje terug komt, is dit handig?
            Ik zou eerst een kleppenreiniger gebruiken en daarna een compressie meting voordat je een zuiger e.d. gaat vervangen.
            Er zijn meerdere soorten reinigers verkrijgbaar zoals onderstaande.
            https://www.m2trading.com/nl/webshop...kleppen-5-in-1

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
            Working...
            X