Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speedfight 1 '96-'99 afstellen en opvoeren

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speedfight 1 '96-'99 afstellen en opvoeren

Beste,

Graag stel ik jullie wat vragen over de afstelling.
    Het gaat om een oude vloeistof gekoelde Speedfight 1 met inmiddels 24.440 km op de teller.
    De scooter was in een redelijk slechte staat toen ik hem kreeg.
    Hier is al het enige aan gedaan maar uit eindelijk krijg ik de afstelling niet helemaal lekker.

De originele carburateur was gaar en eerst heb ik er een imitatie op gedaan.
    Dat was een drama en een tweedehands Vivacity carburateur op de kop getikt.
    De originele variateur is zodanig versleten dat ik een ander heb gekocht.
    Ook imitatie, vond ik niks en nu zit de versleten originele er weer in zonder plaat.

Er is net een compleet nieuwe achterkoppeling op gekomen met originele drukveer en trekveertjes.
    De uitlaat is ontgrenst. Een goedkope imitatie van m2trading.
    Er zitten 8,5 gram rollen in de variateur en sproeier 66 in de carburateur.

Ik heb al het een en ander gelezen over de afstelling hier op het forum en wat afgezocht maar ik kom er niet helemaal uit.
    Hij trekt nu als een natte krant op tot de 30, dan wordt het ietsje beter om vervolgens bij 40 vlot door te trekken naar de 60/65.
    De riem klimt ook niet helemaal omhoog in de variateur. De tip van de dikke streep heb ik uitgevoerd en zie dat ie maar ongeveer halverwege komt.
    Er heeft volgens mij een vulring bij de variateur gezeten maar hoe dit precies werkt weet ik niet.
    Wellicht hebben er zelfs meer gezeten maar ik heb er maar een van 1mm dik.

Hoe zorg ik ervoor dat de riem weer volledig omhoog gaat in de variateur en hoe los ik het probleem van het slechte optrekken op.
    Het blokkie is oud en zou voor de goede orde een keer uit elkaar moeten. Dit wil ik later een keer doen.

Vwb de variateur, zou een andere goede variateur een idee zoals een multivar of de Polini variant ?

Ik hoor graag wat ik eventueel zou kunnen controleren of veranderen.
    Alvast bedankt voor het meedenken.

De uitlaat is ontgrenst. Een goedkope imitatie van m2trading.
    De uitlaat is bij een 2 takt het belangrijkste om trekkracht te krijgen daarom zie je ook overal teruglopers en Sito plus uitlaten op de scooters.

Bij de gurtner carburateur moet de luchtschroef ongeveer op anderhalve slag staan, als je b.v. maar 1 slag open hebt staan en dan al het hoogste toerental hebt dan is de hoofdsproeier een maatje te klein.
    Kijk ook naar de kleur van de bougie die moet mocca koffiebruin zijn.

Misschien is jouw v-snaar te kort , ligt de snaar bij de koppeling wel helemaal bovenaan als de scooter uit staat?
    Als de koppeling met drukveer origineel is kan het daaraan niet liggen.( een te zware drukveer laat de v-snaar ook minder hoog stijgen in de vario)

Hij trekt nu als een natte krant op tot de 30, dan wordt het ietsje beter om vervolgens bij 40 vlot door te trekken naar de 60/65.
    Een setje zwaardere trekveertjes laat je met een hoger toerental optrekken, de bedoeling is dat je in de powerband( toerental met meeste power) optrekt en doortrekt naar de top.

Een vulring zit niet in de vario bij peugeot omdat die begrenst worden door de gradenplaat.

rollen 16x13x8.90g voor brom versie.

V-SNAAR 769x18x8

De originele vario voldoet prima van peugeot .( nummer 16 en 14 verwijderen voor een hogere topsnelheid)
    Of de topsnelheid beperken door de gradenplaat uit te vullen met extra ringetjes.
    vario peugeot.jpg

https://www.scooterhulp.com/forum/ho...ght-1-50-100cc
    Last edited by Eddy22; 5 March 2021, 07:48.

Comment

IMG_20210304_165234792.jpg
      Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord Eddy,

Ik had zelf al wat testen gedaan met verschillende sproeiers maar hij blijft eigenlijk altijd te rijk staan.
      Het testen heb ik ook niet altijd even goed gedaan zag ik door het lezen van verschillende topics.
      Dit is met sproeier 66.
      De tip met de 1 slag open en gelijk hoog in toeren ga ik ook mee aan de slag.
      Dit wist ik niet en is zeer goed info.

De uitlaat is bij een 2 takt het belangrijkste om trekkracht te krijgen daarom zie je ook overal teruglopers en Sito plus uitlaten op de scooters.
      Dan ga ik kijken voor een Sito plus uitlaat. Een terugloper vond ik altijd heel gaaf om te zien vroeger maar liever wordt ik niet direct van de weg af geplukt met eventuele gevolgen van dien.

Misschien is jouw v-snaar te kort , ligt de snaar bij de koppeling wel helemaal bovenaan als de scooter uit staat?
      De v-snaar ligt bovenaan in de koppeling als de scooter uitstaat.
      De breedte en lengte van de snaar is 17.5x765. Maar jij geeft een iets dikkere en langere snaar aan.
      Als ik voor het gemak kijk naar een andere snaar op bv M2trading zie ik eigenlijk alleen maar de maat 17.5x765.
      Waar kan ik die andere snaar kopen ?

Ik heb nog een setje gele drukveertjes liggen van Malossi. Zal deze eens proberen.

Een vulring zit niet in de vario bij peugeot omdat die begrenst worden door de gradenplaat.
      Het rare is dat deze er wel opzat. De plaat is verwijderd uit de vario. Ik kan niet goed zien wat je met nummer 16 bedoeld, hij wordt niet weergegeven op het plaatje.

Ik ga hier even mee aan de slag en zal even terugkoppelen wat er uit komt.
      Last edited by 5erved; 5 March 2021, 09:12.

Comment

Sorry 16=15 ( schroefjes.)
        Wat ik aangaf is de originele snaar van peugeot maar de maat v-snaar die jij erop hebt is ook goed.

Bougie NGK BR7HS

Je hoeft geen andere uitlaat te kopen hij zal met elke andere 2takt uitlaat ook goed lopen ,een Sito plus , Ixil of een terugloper zijn de beste ervaringen mee.
        Scooter met Sito plus zonder prop met ontgrensde vario en sterkere trekveertjes zou 70 + moeten halen.

De hoofdsproeier maat is afhankelijk van je type uitlaat.
        Met een nieuwe bougie zie je de kleur niet zo snel dan moet je echt een flink stuk rijden, als je een gebruikte bougie hebt met wat aanslag die kleurt sneller.
        De juiste sproeier merk je ook goed aan de trekkracht en bwwoooaaaaa is of te kleine sproeier of teveel lucht.
        De luchtfilter origineel laten en voor elke rijtest compleet aansluiten.
        https://www.scooterhulp.com/forum/sco...-van-de-bougie

-----------------------
        2 Takt lucht afstellen.

Zorg dat de motor op bedrijfstemperatuur is voor je gaat afstellen. Breng de motor op een hoger constant toerental en vraag een vriend om het gashendel zo stil mogelijk te houden op ongeveer 1800 toeren per minuut. Je kan ook het stationair toerental tijdelijk verhogen op de carburator.

Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.

Stop met het uitdraaien (tegen de klok in) van de luchtschroef zodra de motor zijn hoogste toerental bereikt heeft.
        Op dit punt loopt de motor het best op het aangezogen mengsel. Dat betekent dat hij op zijn zuinigste loopt met een maximum aan vermogen.

Bij een Gurtner carburateur( heeft geen stationair sproeier zoals dellorto)
        Als de luchtschroef pas met 3 slagen het hoogste toerental bereikt dan is je hoofdsproeier te groot.
        Als de luchtschroef al met een halve slag het hoogste toerental bereikt dan is je hoofdsproeier te klein.

Comment

Heb vandaag een donor blokje met wat andere onderdelen op de kop getikt.
          Het is een Vivacity blok van 2001.
          Er zit een Sito plus uitlaat bij. Die zal ik even overzetten en kijken hoe het afstellen dan gaat.
          De vario die hier op zat was wat vettig van binnen. Net alsof de rollertjes in een soort van vet waren gelegd.
          De vario was nog helemaal standaard. Is dit fabrieksaf ? De rollertjes waren iig nog mooi rond.

Hopelijk krijg ik het dit weekend allemaal over gezet en kom ik even terug op de afstellingstips.

Comment

Is de vivacity ook een brom cilinder? Ivm de uitlaten. Verschil tussen brom en snor uitlaatpoorten. Of is dat oud nieuws? Succes in ieder geval. Peugeots zijn fijn om mee te werken

Comment

De vario die hier op zat was wat vettig van binnen. Net alsof de rollertjes in een soort van vet waren gelegd.
              Er zijn vario`s die een zwarte coating hebben maar ik vermoed dat de vorige eigenaar zelf wat vet erin gedaan heeft.
              Zolang het vet hittevast is kan een heel dun laagje geen kwaad zodat de rollers beter glijden.

Comment

brambiggelaar

Ja, het is een brom blok.
                Het enige nadeel in dit geval was dat het een luchtgekoeld blok betreft en de SF1 is een vloeistof gekoeld blok.
                De cylinder en dergelijke kunnen wel over maar ik hou liever het vloeistof gekoelde blok.
                Het was imo een goede deal door de rest van de onderdelen die ik wel kon gebruiken, zoals de vario, uitlaat, en wat ander los spul.

Eddy22

Op die fiets.
                Ik had het nog niet eerder gezien. Deze vario was ook nog mooi intact. O-ring was heel en de rollertjes waren nog mooi rond.
                Wellicht dat een beetje vet helpt voor de levensduur van de vario banen en de rollers.
                Het nadeel van vet vind ik altijd wel dat het vuil aantrekt. Het is dit geval wel makkelijk schoon te maken.

Ik ga straks het een en ander over zetten en kom daar later even op terug.
                In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor de tips en informatie.

Comment

Originally posted by brambiggelaar View Post
                  Is de vivacity ook een brom cilinder? Ivm de uitlaten. Verschil tussen brom en snor uitlaatpoorten. Of is dat oud nieuws? Succes in ieder geval. Peugeots zijn fijn om mee te werken
                  Dat bestaat nog steeds en op peugeot horizontaal is dit volgens mij ook hetzelfde.

Comment

Vandaag de vario en wat ander spul overgezet en geprobeerd de Sito plus over te zetten.
                    De Sito kreeg ik niet over. Kom in de knel met de slangen van de koeling en de flenzen komen niet overeen.
                    De uitlaatflens is smaller dan de flens op de uitlaatpoort.
                    Had nog een IXIL uitlaat liggen, die zit er nu onder.

Tijdens het wisselen van de pijp kreeg ik nog een ongewenste uitdaging.
                    Ik had per ongeluk de uitgang van de oliepomp eraf gemept.
                    Het kunststof huisje waar de slang voor de carb op komt.
                    Precies schoon eraf.
                    Dacht dat dit wordt zelf mengen met brandstof maar het donor blok bleek een werkende oliepomp te hebben.
                    Geen gaskabel bediende maar via het blok bediend.

Er zitten nu 9.0 rollers in en een 66 sproeier.
                    Hij rijdt een stuk beter. Trekt beter op maar gaat tot de 60 en dan zakt hij weer in.
                    De lucht schroef heeft ook 2.25 slagen nodig voor max toeren.
                    Er zal vast een paar maten grotere sproeier in moeten.
                    Ik heb nog 68 liggen en daarna moet ik er een paar bij bestellen.
                    Zal eens kijken naar een sproeier kit.

Zal wel weer even in de lucht komen als het spul binnen is.

Edit:

Ik zie dat ik kleiner moet in sproeier.
                    Had het verkeerd begrepen.
                    Het is een Gurtner carburateur btw.
                    Last edited by 5erved; 6 March 2021, 20:43.

Comment

Welke model sito is het? Ik gebruik zelf de 568. Rijd zelf met 3x8 + 3x 8,5 gram.

Ik had per ongeluk de uitgang van de oliepomp eraf gemept.
                      Het kunststof huisje waar de slang voor de carb op komt.
                      Precies schoon eraf.

Die oliepompjes zijn waardeloos met die kunstof nippel, naar een bepaald tijd word dat kunstof zachter en breekt het alsnog af waardoor je dan heel de olie tank olie op de vloer hebt liggen..
                      De beste zijn met beide messing nippels eraan.

Luchtschroef staat te ver open. Ik heb hem zelf op 1 1/8 staan zoals dit in de officiele werkplaatshandleiding staat.
                      Last edited by robin4; 7 March 2021, 00:14.

Comment

De lucht schroef heeft ook 2.25 slagen nodig voor max toeren.
                        Er zal vast een paar maten grotere sproeier in moeten.
                        Ik heb nog 68 liggen en daarna moet ik er een paar bij bestellen.

Edit:

Ik zie dat ik kleiner moet in sproeier.
                        Had het verkeerd begrepen.
                        Het is een Gurtner carburateur btw.
                        Standaard zit er 54 in ,ik denk dat je met 60 / 64 al genoeg hebt.( je merkt het aan de luchtschroef afstelling en ziet het aan de bougie)
                        Beter een beetje teveel benzine dan een te arm mengsel ,ga in kleine stapjes terug om en vastloper te voorkomen.

Hij rijdt een stuk beter. Trekt beter op maar gaat tot de 60 en dan zakt hij weer in.
                        Luister naar het toerental ,als dat teveel inzakt dan moeten je rollers waarschijnlijk lichter maar zorg eerst dat
                        de verbranding optimaal is zodat je de volledige trekkracht van het motortje hebt.

Comment

robin4
                          Het is de Sito plus 713.
                          Ik dacht dat deze zou passen.
                          Maar het lukt alleen als ik de flens aanpas.
                          Daar heb ik niet zoveel zin in.
                          De standaard IXIL zit er onder. Geeft ook weer dat mooie resonerende standaard geluidje.

Ja, de versie met messing nippels zit er nu op. Rookt iets minder nu. Die ander zal wel te rijk hebben gestaan.

@Eddy22

Ik had vandaag niet zoveel tijd en net even een 64 geprobeerd. Doet er nu 1.75 tot 2 slagen over.
                          62 heb ik niet liggen. 60 wel dacht ik.

Ja, jij zakt nog wat in op de top van 62 op de teller. Zal wat lager gaan in rollers als de verbranding/trekkracht goed is.

Kom van de week wel weer even in de lucht. Begint eindelijk weer ene beetje leuk te worden ipv dat natte krant gedoe.

Comment

SITO plus 713 is voor piaggio niet voor peugeot. Weet niet of je het nummer verkeerd hebt geschreven. Misschien sito 711?
                            Last edited by robin4; 7 March 2021, 19:43.

Comment

My bad!

Er staat 726 en 713 op. Ik ging er gemakshalve vanuit dat het 713 was.
                              Na het te googlen zie ik dat het 726 moet zijn.
                              Dan is hij voor een Vivacity snor.
                              Dat snap ik nu ook wel waarom het niet past.
                              Moet de rollers ook maar even nawegen dan, haha!
                              Dacht, zal ik ze wegen, mwaah, moest ik weer naar boven lopen voor de weegschaal.
                              Misschien zijn ze dan wel zwaarder dan 9.0 gram.
                              In de Viva snor gaat 13, zo uit het hoofd.

Van de week s'avonds maar even tijd maken om te controleren....

Edit:

Ik zoek nog een nieuwe accu voor de SF.
                              Maar weet niet zo goed wat ik moet kiezen.
                              Iemand die een aanbeveling heeft ?
                              Het mag wat kosten maar niet de hoofdprijs.
                              Last edited by 5erved; 7 March 2021, 22:14.

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                              Working...
                              X