Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speedfight 1 '96-'99 afstellen en opvoeren

Collapse

Header ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Flaming Rox View Post
    Oliepomp kun je wel afstellen.., althans de variant met een hevel welke in verbinding staat met de gashendel en carburateur.



    Heb je dat gecontroleerd of dat de markeringen goed staan?
    Als deze setting iets verlopen is kan het zijn dat de motor iets teveel mengolie krijgt aangevoerd.
    Bedankt voor de tip.

    Ik had deze oliepomp en die heb ik al eens afgesteld. Dat gaf iet wat verbetering toen.

    De laatste keer heb ik die oliepomp gesloopt. Ik had zo'n kunststof pijpje eraf gebeukt, per ongeluk. Dus er zit nu een andere pomp op. Van een donor blok.

    ​​​​​​Die had geen hevel. Ik heb nog getracht de hevel over te bouwen wat volgens mij wel moet kunnen maar het was makkelijker om de gehele pomp over te zetten.
    ​​​​​zetten.

    De scooter heeft ook net geen 25k gedraaid. Ik vermoed dat dit ook de originele cylinder is. Wat mij bij de eerder geschreven vragen brengt.

    Comment


    • #47
      Zijn er mensen die dit doen ?
      De meeste gooier er nieuw spul op


      Als de cilinder er al een aantal jaren oud is meet ik eerst de compressie ,als die te laag is dan haal ik alles eraf en ga eerst meten of het spul nog bruikbaar is.

      Een nog goede compressie zit tussen de 5,4 en 6,4 bar.
      Als je een compressie meter gaat gebruiken , zorg dan dat je motor goed warm is .
      Tijdens het kicken en/of elektrisch starten het gas helemaal open houden!
      Als je nu te weinig compressie meet kan je een beetje olie boven op de zuiger laten lopen , is de compressie nu wel goed dan zijn de zuigerveren versleten.


      Onderstaande is wat ik zelf toe pas:

      Cilinderkop ontkolen en eventueel vlakken op een glasplaat met schuurpapier korrel 400.
      Cilinder zelf de uitlaatpoort ontkolen en even honen ( Met een flex-hone of driepoot met hoon stenen ) dan hebben de nieuwe zuigerveren een goede smering tijdens het inlopen.

      Zuiger nakijken/meten ,zuigerveren eraf en de veerbanen zuiver maken ( zit ook kool onder) en een setje nieuwe zuigerveren monteren met een nieuw naaldlager en nieuwe piston clipjes, als de pistonpen slijtage vertoond ook vernieuwen.
      ( Makkelijkste is een complete nieuwe zuiger monteren )

      Alles met 2 takt olie insmeren tijdens het monteren.


      Ik heb zelf micrometers om zuiger en cilinder te meten op diameter en rondheid enz maar met voelermaatjes kom je ook al ver.
      Als je nog lichtelijk hoon krassen in de cilinder ziet dan is hij meestal nog goed zolang bovenaan geen stootrandje zit.( hoogste keerpunt van de zuigerveer in de cilinder)

      Speling tussen hemd van de zuiger en de cilinder niet groter dan 0.06 mm en niet kleiner dan 0.04 voor standaard zuigers. ( chinese voelermaatjes lopen op met 0.01mm)
      Slotopening zuigerveren 0.20 tot 0.25 mm is prima .( meten met voelermaat met losse zuigerveer in de cilinder)
      Meet je meer slotopening dan 0.35 mm dan zijn ze wel aan vernieuwing toe.

      Alle exacte meetwaarden voor jouw scooter vind je in het werkplaats handboek.
      Last edited by Eddy22; 29 March 2021, 19:31.

      Comment


      • #48
        Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.
        Dit zijn werkzaamheden die ik nog niet eerder heb gedaan of ervaring mee heb.

        Een nog goede compressie zit tussen de 5,4 en 6,4 bar.
        Als je een compressie meter gaat gebruiken , zorg dan dat je motor goed warm is .
        Wat is de reden dat je dit met een warme motor wilt doen ?
        Uitzetting van de materialen en vloeistoffen om zo eventuele defecten beter zichtbaar/meetbaar te krijgen ?

        Het vlakken van de kop moet mij wel lukken. Het principe is eigenlijk hetzelfde als met het vlakken van andere zaken.
        Hoon gereedschap heb ik niet. Zou ik naar moeten kijken. Zelfde geld voor een compressie setje.

        Bij HBM zag ik wat setjes voorbij komen welke an sich vriendelijk geprijsd zijn:
        https://www.hbm-machines.com/product...ie%20&pagina=1

        Hetzelfde geld voor hoon spullen.
        https://www.hbm-machines.com/product...=hoon&pagina=1


        Of het allemaal kwalitatief spul is weet ik niet. Ik ben niet altijd wild van de spullen van HBM maar voor de hobby lijkt het mij prima.

        Zal eens wat oefenen op het donorblok of miss anders al afgeschreven spul. Vind het wel interessant namelijk.
        Ik snap dat het monteren van nieuw spul in dit geval wat makkelijker is.
        Scheelt je schoonmaken. Denk net wat je het beste uitkomt qua investeren en verkrijgbaarheid van de betreffende onderdelen.

        Nogmaals hartelijk bedankt voor de informatie.
        Kom hier wel weer even over in de lucht mocht ik hier verder mee zijn.

        Comment


        • #49
          Wat is de reden dat je dit met een warme motor wilt doen ?
          Uitzetting van de materialen en vloeistoffen om zo eventuele defecten beter zichtbaar/meetbaar te krijgen ?
          De cilinder zet uit en de zuiger/veren zetten ook uit, pas als de brommer op temp is dan kloppen de spelingen.
          Je kan het met koude motor doen voor een snelle indicatie.

          De compressiemeter heb ik ook van HBM.
          Voor een 2 Takt gietijzeren cilinder de professionele 3 poot met zolang mogelijke stenen nemen om happen in de uitlaat en spoelpoorten te voorkomen.
          Een Flex-hone is makkelijker maar wel een stuk duurder.
          Ik gebruik voor te honen b.v automaat olie van een auto ,het is maar om even krasjes te maken en niet om een overmaat te honen.

          De bewerking “honen” is het maken van kleine gelijkmatige krasjes in de cilinderwand met behulp van een hoonruimer of hoonballetjes. Deze methode zorgt ervoor dat de motorolie in de gemaakte krasjes kan blijven hangen en zo de cilinderwand afdicht van de verbrandingsgassen. Het zorgt ook voor een snellere inrijperiode en een verbeterde warmteafvoer.

          Een DR cilinder is gietijzer , slijtvast en niet al te duur als vervanger van origineel.
          Voor peugeot heb je b.v airsal met een nikasil laag wat zeer goed is maar ook duurder.

          Kijk eerst welke type cilinder je hebt ,een aluminium cilinder met een nikasil laag kun je alleen met een speciale flax-hone of diamand nahonen zover ik weet.
          De meeste plaatsen bij een nikasil cilinder die er nog goed uitziet een setje nieuwe zuigerveren of een nieuwe zuiger erin en verder niets..

          Bij een nikasil cilinder kunnen chips / stukjes loslaten waardoor de dunne nikasil laag beschadigd is ,dan kun je beter een nieuwe kopen.
          nikasil.jpg


          Nikasil is a nickel-plated silica carbide coating that’s applied to the walls of some engine cylinders. Invented by MAHLE nearly 40 years ago, Nikasil reduces friction and wear, especially in aluminum bores. Nikasil liners improve oil retention, but some engine mechanics avoid this high-performance plating material.

          Because Nikasil coatings are thin, honing stones can remove too much of the cylinder liner. Thank goodness rigid hones aren’t your only option. Does that mean that Flex-Hone® tools are a good choice for every Nikasil cylinder? Maybe! If the Nikasil plating is chipped, nicked, cut-through, has worn spots or is showing signs of wear, do not use Flex-Hone® tools. Instead, strip and re-plate the coating, or replace the cylinder altogether. Again, because Nikasil platings are very thin and very hard, honing will expose any existing damage. If the plating looks to be in good condition but needs a new surface, the Flex-Hone is a great choice.

          Bron: blog.brushresearch.com

          Comment


          • #50
            Mooi spul die Flex-hoon.
            Mag ook wat kosten.

            Weer zeer goede en fijne informatie.
            Had zelf ook een beetje rond gekeken vwb de gietijzer en alu cylinders en was de coating ook al eens tegen gekomen maar met vrij summiere info er over.
            Goed om er een beetje achtergrond info over te krijgen en waar op te letten bij eventuele defecten.

            Voor nu komt er toch een Sito plus onder., die is onderweg.
            Deze werkzaamheden parkeer ik nog even als ik er wat meer info over heb verzameld en / of de onderdelen binnen heb.
            Schoonmaken of nieuw ben ik nog niet helemaal overuit.

            Wat ik wel vreemd vond vanavond na een flink stuk rijden, zeg 40 min onafgebroken
            Dat de scooter op een gegeven moment slechter ging rijden en uiteindelijk bijna uitviel.
            Nu is door weilanden met een koudere lucht en stukken bebouwde kom waar de lucht warmer is en dit zal zeker invloed hebben op het rijgedrag.

            Maar ik hoop niet dat dit een warmloper is geweest.
            Na het opnieuw afstellen van de lucht stelschroef reed ie weer een stuk beter, kreeg hem niet helemaal weer zo goed als aan het begin van de rit.
            Kan het zo zijn dat de schroef langzaam uit de goede stand stuitert door bv een hobbelige weg ?
            Er zitten 2 nieuwe instelbare dempers onder welke vrij straf afgesteld staan.
            Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Kon er gewoon weer mee thuis komen maar echt lekker rijden was het niet.


            Comment


            • #51
              Dat de scooter op een gegeven moment slechter ging rijden en uiteindelijk bijna uitviel.
              Met warmer weer heb je minder zuurstof maar het is niet zo erg dat een scooter bijna uitvalt, je merkt wel iets minder trekkracht maar dat is het dan ook.

              Is de koelvloeistof nog goed en op peil?
              Werkt de waterpomp nog goed?

              Kan het zo zijn dat de schroef langzaam uit de goede stand stuitert door bv een hobbelige weg ?
              Ik heb eens gehad dat de luchtschroef zich verstelde door de motor trillingen en dat kwam door een te zwak veertje wat erachter zat, dus het is mogelijk.

              Comment


              • #52
                Originally posted by Eddy22 View Post
                Is de koelvloeistof nog goed en op peil?
                Werkt de waterpomp nog goed?


                Ik heb eens gehad dat de luchtschroef zich verstelde door de motor trillingen en dat kwam door een te zwak veertje wat erachter zat, dus het is mogelijk.
                Trekkracht werd minder en top werd lager. Toen ik afremde begon hij slecht stationair te lopen alsof de schroef dus veel verder open stond.
                Dat klopte ook, toen terug gedraaid tot hij weer knap stationair liep. Had alleen een Multitool bij mij dus kon niet veel meer.

                Koelvloeistof is vrijwel direct vervangen toen ik hem een jaar geleden kocht.

                Pomp heb ik eigenlijk niet gecontroleerd. De vorige eigenaar gaf aan dat die samen met de accu is vervangen en had geen reden om er aan te twijfelen.

                Slangen en de knijpers zijn in goede staat en geen lekkage en peil blijft al een jaar prima op het streepje staan welke ik op de radiateur heb gezet.

                Ik kan de pomp er eens afhalen en kijken in welke staat die is. Had vandaag ook een vliegwiel trekker binnen gekregen.
                Wou daar ook eens een keer naar kijken.

                Met het verwijderen van de pomp, moet ik nog rekening houden met bepaalde zaken ? Hij zal sowieso moeten worden afgetapt.
                Verse koelvloeistof heb ik nog.



                Comment


                • #53
                  Trekkracht werd minder en top werd lager. Toen ik afremde begon hij slecht stationair te lopen alsof de schroef dus veel verder open stond.
                  Dat klopte ook, toen terug gedraaid tot hij weer knap stationair liep. Had alleen een Multitool bij mij dus kon niet veel meer.
                  Zo te lezen lag het o.a aan het warmere weer en de luchtschroef die zich versteld had.

                  Wat gaf de temperatuurmeter aan, werd hij te heet?
                  Misschien een probleem met de thermostaat als de cilinder echt te heet word. , Meer info Link

                  Enigste dat je kan zien is of de waterpomp lekt, aangezien de vloeistof al een jaar op peil blijft staan heeft het dus eigenlijk geen zin.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Eddy22 View Post

                    Wat gaf de temperatuurmeter aan, werd hij te heet?
                    Misschien een probleem met de thermostaat als de cilinder echt te heet word.

                    Enigste dat je kan zien is of de waterpomp lekt, aangezien de vloeistof al een jaar op peil blijft staan heeft het dus eigenlijk geen zin.
                    De thermostaat is al sinds het begin stuk en de draad brak ook laatst af bij het clipje voor op de sensor.

                    Clip heb ik bewaard en zal ik weer mooi aan de Kabelboom meubelen als er een nieuwe onder komt.
                    Dus helaas geeft de temperatuur wijzer niet goed de bedrijfstemperatuur aan.
                    Hij wordt wel warm en de slangen ook.

                    Als ik het draadje lees welke je hebt gelinkt is het wellicht een goed idee indien ik de pomp en dergelijke eraf haal de slangen eens door te spoelen of te controleren of sludge/schuim en dergelijke. Misschien is er wel eens leiding water in gegaan. Hier heb ik ook nooit bij stilgestaan en is een goed advies.

                    Hij is vorige keer wel netjes ontlucht op de cilinder en dergelijke en netjes warm gedraaid en dan op getopt als het nodig was. Het niet zakken van het peil geeft dat ook wel aan.

                    Ik vermoed dat de schroeven gewoon uit de stand zijn gestuiterd. Ik mag graag een beetje doorrijden en sommige wegen zijn niet zo best :-)

                    Maar het is zeker een punt van aandacht.
                    ​​​​​​Met zo'n Gürtner revisie set, zitten daar ook van die veren bij die op de schroeven komen. Dacht het wel gezien te hebben. Pakkingen en dat soort geneuzel.

                    Comment


                    • #55
                      Met zo'n Gürtner revisie set, zitten daar ook van die veren bij die op de schroeven komen. Dacht het wel gezien te hebben. Pakkingen en dat soort geneuzel.
                      Bij die setjes zitten ook de veertjes maar kijk goed welke vlotter erbij zit,(vlotter zit er niet altijd bij, ligt aan de set wat je koopt)
                      Lucht en stationair schroef compleet met veer vervangen ,het vlotternaaldje en de rubber afdichting van de vlotterkamer .
                      Vergeet niet de spruitstuk pakking /O-ring ( indien die nodig zijn )

                      Kijk eerst of de luchtschroef een O-ringetje heeft of een veertje!!
                      Last edited by Eddy22; 31 March 2021, 12:40.

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Eddy22 View Post

                        Bij die setjes zitten ook de veertjes maar kijk goed welke vlotter erbij zit,(vlotter zit er niet altijd bij, ligt aan de set wat je koopt)
                        Lucht en stationair schroef compleet met veer vervangen ,het vlotternaaldje en de rubber afdichting van de vlotterkamer .
                        Vergeet niet de spruitstuk pakking /O-ring ( indien die nodig zijn )

                        Kijk eerst of de luchtschroef een O-ringetje heeft of een veertje!!
                        Ja, zag dat er verschil in zat.
                        ​​​​​​Bedankt voor de tip.

                        Kreeg gisteren de Sito binnen. Gelijk in de avond gemonteerd natuurlijk.
                        Ik heb ook nieuwe tapeinden en dergelijke, netjes een likkie smeer erop.
                        Je kent het wel.
                        Draait verdikkeme een van die tapeinden dol. De oude waren zelfs nog beter.
                        Heb ik weer!

                        De uitlaat fles is volgens mij gegoten aluminium dus de kans is aanwezig dat het draad verrot is na al die jaren.
                        Mooi ruk!
                        Met even proefdraaien draait ie wel hoor maar het lijkt dat hij een beetje lekt.

                        Denk dat er maar een beetje loctite op of door en door en aan de achterkant met een moertje. Het is de bovenste dus kan er nog wel redelijk bij.

                        Ha! Wordt dan straks toch nieuw spul of is 6,5 boren en M8 tappen nog een optie.
                        Die flens is niet al te dik en heeft ook niet veel vlees genoeg. Ben bang dat met opboren en tappen hij wellicht scheurt of met verloop van tijd dan scheurt door de trillingen/hitte cyclus.

                        Was er wel ff klaar mee! ;-)

                        Comment


                        • #57
                          Draait verdikkeme een van die tapeinden dol. De oude waren zelfs nog beter.
                          Heb ik weer!
                          Chinees staal zeker
                          Draadeind van rvs met wat loctite erin draaien.

                          De uitlaat fles is volgens mij gegoten aluminium dus de kans is aanwezig dat het draad verrot is na al die jaren.
                          Mooi ruk!
                          Ha! Wordt dan straks toch nieuw spul of is 6,5 boren en M8 tappen nog een optie.
                          Draad gaten in aluminium kun je goed repareren met helicoils dan kan dezelfde maat bout er weer in.
                          M6 word dan iets opgeboord en getapt naar +/- m7 waardoor je in de helicoil weer m6 erin kan draaien.

                          Als de cilinder eraf is kun je het gat ook ook laten dichtlassen en daarna boren/tappen.

                          Last edited by Eddy22; 1 April 2021, 13:38.

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Eddy22 View Post

                            Chinees staal zeker
                            Draadeind van rvs met wat loctite erin draaien.

                            Cheap Charlie spul iig.
                            Hij is wel dicht kwam ik net achter, niet ideaal maar als het werkt...
                            Als de pijp er weer eens af moet dan wat loctite erop.

                            Sproeier is nu te klein en optrekken is weer het natte krant verhaal.
                            Heb (hard) rode en (medium) gele trekveren erbij (Piaggo)
                            Voor de LC moeten de rode erin, zegt Leo.
                            Moesten we maar eens doen dan.

                            Edit:

                            Holy Smokes Batman!
                            Die rode trekveertjes zijn aardig strak.
                            Kreeg ze er niet op met de trekkertrek trekverentrekker.
                            Heb nog de oude originele koppeling liggen welke een beetje versleten is op de bevestiging van de trekveren.
                            Daar de gele Malossi veren in gedaan en zo maar even spelen.
                            Hij wil veel harder, schiet omhoog in toeren, pakt op en gaat in overtoeren en zakt weer weg met optrekken.
                            Lijkt mij zoals je eerder al eens hebt aangegeven een roller kwestie.
                            Zwaarder als ik het goed heb begrepen.
                            Overtoeren te licht, niet op toeren komen te zwaar.

                            Zit nu 8 in, zal er morgen of van het weekend eens 8,5 of 9 in gooien.





                            Last edited by 5erved; 1 April 2021, 21:00.

                            Comment


                            • #59
                              5erved, zoals besproken alsnog mijn bijdrage in je topic!
                              (kon het niet meer herstellen helaas, dus bij dezen even opnieuw)

                              ​​​​​​​
                              Originally posted by 5erved View Post
                              Ik had deze oliepomp en die heb ik al eens afgesteld. Dat gaf iet wat verbetering toen.

                              De laatste keer heb ik die oliepomp gesloopt. Ik had zo'n kunststof pijpje eraf gebeukt, per ongeluk. Dus er zit nu een andere pomp op. Van een donor blok.
                              Die had geen hevel. Ik heb nog getracht de hevel over te bouwen wat volgens mij wel moet kunnen maar het was makkelijker om de gehele pomp over te zetten.
                              De scooter heeft ook net geen 25k gedraaid. Ik vermoed dat dit ook de originele cylinder is. Wat mij bij de eerder geschreven vragen brengt.

                              Had het niet geheel goed doorgelezen , maar inmiddels wel.
                              Die 25 k is eigenlijk helemaal niet veel voor een scoot uit dat bouwjaar, mits het origineel is.
                              Als er netjes mee omgegaan is en ook de beurtjes op tijd zijn uitgevoerd kunnen ze met gemak de 35/40k halen met originele parts.

                              Oom van mijn vrouw heeft ook zo'n oud beestje maar dan de AC variant.
                              Super clean, schoon en nog met originele kappen en bijbehorende stickers.
                              (inmiddels de 30 k gepasseerd en gaat nog steeds als een speer)

                              Niet opgevoerd, maar enkel de begrenzers eraf i.c.m. een sito + uitlaat.

                              Afstelling iets anders dan origineel wat mij gelijk brengt tot het volgende:

                              Vond nog wat originele Peugeot manuals aangaande de carburateur afstellingen van zowel de Gurtner als de Dell orto.
                              Ook nog een manual: Peugeot scooters met oud type verticale motorblok waar ook de vario en rollenvet in staat vermeld.

                              V.w.b. de vario kun je de deksel en de rubberring achterwege laten, belangrijkst zijn de graden & begrenzerplaat.
                              (uiteraard het geheel wel vetvrij maken) Alleen van toepassing op de originele vario & toebehoren.

                              Wellicht heb je er wat aan..., zijn er 3 in totaal!

                              Link :
                              Peugeot Speedfight2 workshop manual english - ScooterHulp - Hulp bij scooter pech en problemen
                              (Covers, de Speedfight 1&2, Vivacity, Trekker et cetera)


                              ​​​​​​​
                              Attached Files

                              Comment


                              • #60
                                Flaming Rox
                                hartelijk bedankt voor deze zeer waardevolle informatie.

                                Het is een gebruikte scooter met wat gebruikers plekken. Niet alle stickers zitten erop maar op zich niet eens in zeer slechte staat optisch gezien.

                                Motorisch had hij zeker te lijden en is hier zichtbaar op bespaart.
                                Er moesten nieuwe remdelen op voor. Nieuwe brekers. Carburateur was al doorgedraaid dus zat een M5 draadeind met afgeschuinde moer en een M6 bout vastgehaggeld.
                                Er zat een panty in het filter huis als lucht filter. Tank vlotter was kaduuk. Thermostaat is kaduuk. De bok standaard was krom, overigens nu half afgebroken.

                                Ik vergeet vast nog wat.
                                Vroeger had ik een Speedake maar wou eigenlijk een Speedfight en nu kon ik er een smerig goedkoop krijgen maar met (flink) wat werk.


                                ​​​​​Efin, gisteren even bezig geweest.
                                andere trekveren in de koppeling gestoken. De rode en gele van de Sito plus kreeg ik er echt niet op. Die zijn te strak/kort voor de veren trekker.
                                Een paar iets lichtere gekocht van dat pulp merk: DMP bij de lokale scooter boer.

                                Dat werkte al beter dan de Malossi gele. Die waren veel te strak.
                                Dan een maat kleiner in de sproeier want die Sito pijp is stukken beter dan de die IXIL. Draai de laatste bout van de carburateur vast en *klik* boot schiet een spoed terug.

                                GRRRRRR, gloeiende gloeiende.....
                                Schroefdraad naar knoppen. Compleet gestript. Dat oude aluminium is gewoon op na zoveel jaar. Ik heb nog een imitatie carburateur liggen en die zit er nu onder, moest er weer het een en ander voor ombouwen en maar opzoek naar weer een tweedehands Gürtner.

                                Een Del Orto, maakt dat een wezenlijk verschil ? Sproeiers kunnen vast niet over lijkt mij.

                                Er zijn ook andere inlaat spruitstuken welke het mogelijk maken een hele andere carburateur erop te zetten is dat nog ene optie.

                                Hij rijdt overigens nu gewoon maar met die imitatie, afstelling had ik gisteren geen zin meer in.

                                Edit;
                                Een sloop blok gratis opgehaald gisteren.
                                Zag er niet uit en was echt verrot. Had nog wel een soort van compressie als je hem probeerde rond te draaien maar man man man, die was verrot.

                                Zat wel een goede Gurtner uit '06 op.
                                Die ben ik aan het schoonmaken.
                                Een ultrasoon reiniger zou wel fijn zijn nu.
                                Ben niet vies van een beetje poetsen maar het kan ook te gek :-)
                                Last edited by 5erved; 5 April 2021, 10:34. Reason: Aanvulling

                                Comment

                                first post ad

                                Collapse

                                Footer Ad Widget

                                Collapse
                                Working...
                                X