Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoofdsproeier

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoofdsproeier

Beste mensen,

Op mijn Peugeot Ludix Élégance zit een 17 mm Gurtner carburateur.(zat er op bij aankoop)
    Hoofdsproeier is mt 56
    Uitlaat is van Sito. Prop zit er niet meer in.
    Afgelopen 'winter' heeft ie binnen gestaan.
    Heb de carburateur onlangs opnieuw afgesteld. 1 en kwartslag lucht schroef afgesteld.
    Dan stationair afgesteld, dit alles met een warm gereden motor.
    Voordat ik weg rij, laat ik heb even stationair draaien, dan rijd de scooter beter weg.
    Toch is het de eerste km een hoop gepruttel. Op een geven moment is dat nagenoeg weg. Dan loopt het best wel goed.
    Staat hij dan zeg maar een kwartiertje stil, en je wilt weg rijden, dan is het eerst weer een hoop gepruttel. Ook bij vol gas houd hij zeker 1 km in.
    Naderhand dan rijd hij ook wel weer 'goed'. Perfect is het eigenlijk niet!
    Als het gepruttel over is, ben ik allang tevreden.
    Mocht er nog meer moeten worden vermeld, geef dat maar aan!

Wat kan ik doen om dit gepruttel op te lossen.
    sito-0714.jpg
    Last edited by peugeotdriver; 22 March 2021, 15:15.

Peugeot Ludix Elegance 2-takt ,

Snor of brom?
    bouwjaar ?
    Luchtfilter nog origineel?

Ttttrrrr - teveel benzine of te weinig lucht.
    Bwwwoooaaaappp = teveel lucht of te weinig benzine.

Heb de carburateur onlangs opnieuw afgesteld. 1 en kwartslag lucht schroef afgesteld.
    Dan zou de stationair sproeier iets te klein zijn of teveel lucht door eventueel aangepaste luchtfilter.

1-Choke werkt niet meer goed.
    2- Rijd met warme motor niet helemaal goed, grotere hoofdsproeier?
    Hoofdsproeier 56 is wel erg klein.....

Er hoort een 12 mm carburateur op.

Voor de juiste maat hoofdsproeier:
    10 min volgas rijden---motor uitzetten en gelijk stoppen---bougie eruit draaien en kijken.
    bougiekleur1.jpg

Last edited by Eddy22; 23 March 2021, 23:03.

Comment

Dag Eddy,

Bedankt voor je reactie.

Het gaat om een bromscooter Peugeot Ludix Élégance 2-takt. Originele luchtfilter, niet aangepast. Bouwjaar 2005.
      De choke is vorig jaar vernieuwd.

Originally posted by Eddy22 View Post
      Ttttrrrr - teveel benzine of te weinig lucht.
      Bwwwoooaaaappp = teveel lucht of te weinig benzine.
      Ik vind het heel moeilijk om Trrrrrrrr of Bwaaaaaooooaaaaap te interpreteren hoe dat moet klinken.
      Zal morgen datgene doen wat je voor gesteld hebt.

Ik weet niet hoe dat kan, wellicht door de hitte. De bougie(BR7HS) zet zich altijd enorm vast. Moet behoorlijk kracht er op zetten om hem los te krijgen.
      Of is dit normaal.

Ik laat je het resultaat weten.

Last edited by peugeotdriver; 22 March 2021, 19:30.

Comment

aanhaalmoment-bougie.jpg
        Zolang de cilinder nog warm is zit hij vaster, eenmaal afgekoeld moet je vaak toch even een ruk geven om de bougie weer los te halen.
        Last edited by Eddy22; 22 March 2021, 20:54.

Comment

Dank voor de aantrekmoment schema.

Heb een ritje vol gas gereden en het resultaat viel mij niet tegen.

Bougie na 10 min2.jpg

Hij is wat onscherp, maar hij is wel schoon. Nu rijd ik in het algemeen wel wat ingehouden. Dit komt dat doordat mij al 2 x is overkomen dat de koelvin en alles er om heen aan barrels is gevlogen . De kunststof kap om de koelvin werd bij 'hoge' snelheid(+/- 50) naar binnen gezogen. Heb er voor gezorgd dat het naar binnen zuigen van de kap zoveel mogelijk voorkomen wordt, en tot op heden is dat goed gegaan. De vin hoogte is afgeschuurd, maar toch hou ik de scooter wat in. Maar goed deze keer niet, heb nu vol gas gereden , de verbranding zal dan ook wat optimaler zijn . De bougie heb ik wel eens gecontroleerd, en die zag er dan best wel donker uit en met kool omgeven.

Misschien is het beter om een geluidsopname te maken, door met een koude motor direct weg te rijden, want dan is het pruttelen en inhouden het ergst.
          Uit de bougie worden we nu niet veel wijzer volgens mij.
          Last edited by peugeotdriver; 23 March 2021, 15:19.

Comment

Heb er voor gezorgd dat het naar binnen zuigen van de kap zoveel mogelijk voorkomen wordt, en tot op heden is dat goed gegaan. De vin hoogte is afgeschuurd,
            Ha nou weet ik weer welke scooter

Gepruttel/ stotteren / viertakten en traag op gang komen lijkt op teveel benzine.

De hoofdsproeier is dus goed zo te zien.
            Is het gepruttel altijd geweest met koude motor of pas na de nieuwe choke?
            Heb je de E-choke voor 2t gekocht?
            Als hij het altijd al deed en je carburateur is een Dellorto dan kan b.v. de choke sproeier te groot zijn.
            Last edited by Eddy22; 23 March 2021, 16:41.

Comment

Weet je het weer?

Gepruttel is er ook een goed woord voor.

Ik heb de choke bekeken en het blijkt dat ik een choke geleverd gekregen heb voor de Dellorto PVBA en PHBN carburateurs.
              In mijn bestel historie kon ik zien welke werkelijk geleverd is. Die is duidelijk niet goed.
              Zoals vermeld heb ik een 17 mm Gurtner carburateur. Heb weer een nieuwe besteld, (de link in je reactie)en een mail gestuurd dat ze goed moeten controleren dat de bestelling juist is.
              T'is wel zo dat kou invloed heeft op de scooter, deze winter heb ik hem in huis gestald, vorig winter in een schuurtje. Dat verschil merk ik wel duidelijk.
              We wachten even de nieuwe choke af.

Comment

Zoals vermeld heb ik een 17 mm Gurtner carburateur.
                Schijnt van een peugeot 100cc te zijn, ik wacht af wat de nieuwe choke doet.

Comment

Geweldige tip van je, of ik wel de juiste elektrische choke had. En dat bleek inderdaad niet zo te zijn. De nieuwe choke die ik nu heb, is de goeie.
                  De naald is zo'n 2 a 3 mm korter , en de scooter rijd nu koud, een stuk beter weg. Nog eerst een beetje gepruttel maar voor de rest gaat het prima.
                  Heb dus zo' n anderhalf met een verkeerde choke gereden.

Eddy, dank voor je werkende tips en deskundige raadgevingen!

Comment

Ik doe mijn best maar soms is het echt gissen wat de oorzaak kan zijn.

Nog een beetje gepruttel kun je vaak oplossen met de luchtschroef een kwart slagje te verdraaien en testen.
                    Kijk ook of de gasnaald clip in het midden staat ( standaard positie) ,en omdat je een 17 op een originele cilinder hebt zou je de gasnaald eens kunnen verzetten om te kijken of hij dan nog beter wegtrekt met warme motor.

Naald lager is minder benzine in het onder en midden bereik.
                    Hoger is natuurlijk meer benzine.

Comment

Dat 'gissen' van je, bleek de gouden tip, zo is het wel.
                      2 jaar na aankoop rijd de scooter nagenoeg zoals het hoort. Zo'n beetje alles wat er aan mankeerde is toch dankzij scooterhulp op gelost.

Ik ga aan de slag met je andere tips, om het nog wat te finetunen.
                      Je hoort het nog wel.

Comment

Dan is hij nog mooi op tijd klaar om kilometers te vreten met het mooie weer wat er nu al is en nog komen gaat.

Kijk eens naar deze koelkap ,lijkt me dikker matriaal en zou misschien kunnen passen?
                        Last edited by Eddy22; 25 March 2021, 20:09.

Comment

Misschien is het plastic van de koelkap wel zachter geworden naar verloop der jaren.. Zou dan zelf gewoon een complete nieuwe kap en fan plaatsen dan.

Comment

robin4,

Ze zijn allebei vorig jaar vernieuwd, de kap om de vin, 2 maal zelfs in korte tijd.
                            Er moet voldoende ruimte zijn tussen vin en kap. Zorgen dat er van de vinnen zoveel afgeschuurd wordt, is van groot belang, wil je het spul heel houden. Heb trouwens nog een kap voor de vin op reserve.
                            Last edited by peugeotdriver; 25 March 2021, 22:33.

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post
                              Kijk eens naar deze koelkap ,lijkt me dikker matriaal en zou misschien kunnen passen?
                              Zal deze pagina opslaan, voor als het nog een keer gebeurd.

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                              Working...
                              X