Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Digitale toerenteller

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Digitale toerenteller

Vandaag weer geprobeerd het afstellen van mijn Peugeot Ludix te perfectioneren. (kortgeleden een 12 mm carburateur geplaatst)Gaat mij moeilijk af zonder een toerenteller om die 1800 toeren in eerste instantie goed te krijgen, om vandaar uit de juiste afstelling te doen. Heb al gekeken naar een losse hand toerenteller.

Heb al diverse keren apparaten bekeken, eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer welke nu gewoon voldoende is om te kunnen gebruiken.

Is dit wat je nodig hebt
    https://www.mercateo.nl/p/3150-PCE(2..._nl~secureMode

of is zoiets
    https://www.mercateo.nl/p/3150-PCE(2..._nl~secureMode

Wie heeft ervaring in een dergelijk apparaat!
    Last edited by peugeotdriver; 5 June 2021, 15:23.

Deze is goedkoop en werkt prima, ff een stukje kabel om de bougiekabel wikkelen en hij doet het.

Toerenteller 2 en 4 takt.
    Last edited by Eddy22; 11 June 2021, 23:36. Reason: Aangepast toerenteller met batterij
    ScooterHulp moderator

Comment

Toerenteller werkt prima, daar in tegen het afstellen niet. De gebruiks- aanwijzing vind ik, en anderen lees ik, ook niet echt duidelijk, voor een leek althans.
      Net als de beschrijving voor het afstellen al aangeeft, je zult meerdere keren het afstel proces moeten doorlopen, alvorens het goed afgesteld is.
      Op een gegeven moment kreeg ik hem nauwelijks meer aan de praat, en dan sta je redelijk ver van huis.
      Vandaag nog maar eens een poging wagen.
      Weet ook niet goed welke instelling voor mij is.
      Toerenteller.jpg
      Is dat code 01 2 stroke 1 cilinder.
      Of,
      Is dat code 02 1 stroke per cilinder

Comment

S1 knop 4 sec ingedrukt houden en dan 02 kiezen ( een keer per omwenteling ) dan S1 knop loslaten.

Zou je de verkeerde kiezen ( two stroke) dan word het toerental gehalveerd dat verschil hoor je wel.

toerenteller.png
        Last edited by Eddy22; 11 June 2021, 12:23.
        ScooterHulp moderator

Comment

Hoi Eddy22,

Ik heb denk ik de verkeerde instelling gebruikt, daar lees je in reviews wel meer over dat men het moeilijk vind welke optie te kiezen.
          Ga strak opnieuw een poging doen.

Comment

gurtner.png
            Je stelt eerst de scooter af rond de 1600 toeren met de stationair stelschroef.
            Dan draai je de luchtstelschroef ( links of recht-om) tot je het toerental hoort stijgen.

Word het toerental te hoog (1800 toeren) dan stel je dat even terug aan de stationair stelschroef van de gasschuif.
            Daarna draai je weer aan de luchtstelschroef en kijkt of het toerental nog stijgt, zoniet dan staat hij goed.
            Last edited by Eddy22; 11 June 2021, 23:37. Reason: Aangepast voor Peugeot Buxy
            ScooterHulp moderator

Comment

[QUOTE=Eddy22;.Word het toerental te hoog (1800 toeren) dan stel je dat even terug aan de stationair stelschroef van de gasschuif.
              [/QUOTE]

En dat vind ik nu het verwarrende er aan. Want uiteindelijk gaat het toerental ook omhoog door aan de luchtschroef te draaien.
              Daar zit mijn probleem dus, wanneer aan welke draaien!

1600 toeren geeft de data sheet aan als idle adjustment.

Als ik je nu goed begrijp, zet het toerental rond de 1600 toeren met de stationairschroef, en dan alleen afregelen met de luchtschroef tot het gewenste toerental.
              (niet weer aan de stationairschroef komen)

Het is heel moeilijk om hem stabiel op 1600 toeren te krijgen en houden.

Door omstandigheden mijnerzijds, kan het bij mij soms wat langer duren voor ik iets helemaal door heb hoe het werkt.
              Last edited by Eddy22; 11 June 2021, 23:39. Reason: Aangepast voor meer duidelijkheid

Comment

Vanavond weer een poging gedaan, en net als ik al eerder melde, het is haast niet mogelijk om rond 1800 toeren te komen en te blijven voor het verder afstellen. Ik probeer werkelijk door minutieuze aanpassingen het toerental goed te krijgen, maar steeds krijg ik dat het toerental weer te veel stijgt of daalt en de motor afslaat.
                De komende tijd blijf ik het proberen.

Comment

Voor jouw scooter is het dan 1600 toeren stationair.

Het is de bedoeling dat hij uiteindelijk na het afstellen rond de 1600 toeren draait. ( ietsje hoger of lager is geen probleem )

1-Draai de luchtschroef eerst helemaal in ,en draai daarna de luchtschroef anderhalve slag open.( basisafstelling luchtschroef)
                  2-Start de scooter.
                  3-Je stelt eerst de scooter af rond de 1600 toeren met de stationair stelschroef.

Dan draai je de luchtstelschroef steeds met 1/4 slag ( links of recht-om) en wacht telkens even tot je het toerental hoort stijgen ( gaat dan hoger als 1600 toeren)

Word het toerental te hoog ( b.v 1800 toeren) dan stel je dat even terug aan de stationair stelschroef van de gasschuif tot 1600 toeren.

Daarna draai je weer aan de luchtstelschroef en kijkt of het toerental nog stijgt, als je dan het hoogste punt hebt gevonden dan
                  stel je hem met de stationair stelschroef weer op 1600 toeren af en ben je klaar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als laatste kun je de gas reactie nog testen.

Even gas geven en loslaten , blijft hij dan te lang hangen in hogere toeren voordat hij weer helemaal stationair loopt dan heeft hij iets te veel lucht.
                  Draai dan de luchtschroef 1/4 slag in en test de gas reactie nog eens.

Hier staat een zeer uitgebreide uitleg over het afstellen van een carburateur.
                  https://www.scooterhulp.com/forum/howto-s-manuals-en-schema-s/howto-s/3545-hoe-en-wat-carburateur-werking​​​​​​​

Deze video legt het uit op een makkelijke manier.

ScooterHulp moderator

Comment

Ik heb alles even aangepast zodat het minder verwarrend is als je het naleest.

1600 toeren geeft de data sheet aan als idle adjustment.
                    ScooterHulp moderator

Comment

Eddy22,

Dank voor je niet aflatende inzet om mij duidelijk uiteen te zetten wat betreft het afstellen. Deel 1 van je reactie schept weer wat meer helderheid.
                      Je noemde het ook al in deel 2, als bij het los laten van het gas, als hij dan wat blijft hangen, waar ik ook weer last van heb. Dat blijkt dus een kwestie van iets té veel lucht te zijn.

Zal morgen met de info wat ik nu heb, opnieuw er mee aan de slag gaan.

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                      Working...
                      X