Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sym start niet; lage compressie?

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sym start niet; lage compressie?

Hallo,
    mijn zoon heeft via een veilingsite een Sym XPro Euro4 scooter gekocht, is een oude bestelscooter was aardig 'afgeragd', rookte als een gek blauwe rook. Hebben de cilinder/zuiger vervangen en heeft toen een paar weken goed gereden. Na een tankbeurt ging hij slecht rijden, kwam slecht op toeren en wilde hierna ook niet meer starten. Carburateur schoongemaakt, sproeiers/kanalen waren allemaal open. Toen maar eens compressie gemeten, bleek slechts 3 bar te zijn met koude motor. Dit is toch laag? Ik lees overal moet min. 7 bar zijn. Dachten toen aan lekke/kromme klep dus kop ook maar vervangen. Hierna bleek compressie nog steeds 3 bar te zijn. De oude kop en kleppen zagen er ook wel goed uit had dus al twijfels of de compressie hoger zou worden met de nieuwe kop.
    Ik heb nu dus een vrijwel nieuwe cilinder/zuiger en nieuwe kop/kleppen maar lage compressie (of mijn meter is slecht). In ieder geval de scooter wil niet starten. Als ik de gashendel een aantal keer open doe hoor je dat de moter wel wil aanslaan maar pakt niet door. Wat startspray in de carb wil wel helpen, de moter loopt even. Startspray heeft weinig compressie nodig? of heb ik toch gewoon een brandstof/carburateur toevoer probleem? Heb zelfs uiteindelijk zitten denken dat er misschien verkeerde brandstof is getankt. Ik weet het echt niet meer... Iemand enig idee?

Hebben de cilinder/zuiger vervangen en heeft toen een paar weken goed gereden. Na een tankbeurt ging hij slecht rijden, kwam slecht op toeren en wilde hierna ook niet meer starten.
    Gaat de zuiger nog soepel op en neer,na een tankbeurtje met E10 krijg je niet gelijk een vastloper of iets dergelijks.
    Een nieuwe cilinder moet ingereden worden ( eerste 500km rustig aan) misschien te lang achter elkaar volgas gereden en dat de zuigerveren nu beschadigd zijn.
    Oliepeil goed bijgehouden en de juiste 4t carter olie gevuld?

Nog een gewone carburateur of injectie?
    Met een Cdi of ECU ?

Sommige modellen zijn nog niet uitgebracht in Euro4 injectie systeem.
    Welk bouwjaar : Sym X-pro 4t (Euro3 V.a 2016, Euro4 v.a 2018)

Schud een beetje olie in de cilinder en meet dan de compressie nog eens, ( olie in de cilinder geeft een betere afdichting ) als die dan hoger is dan zijn idd de zuigerveren op.
    Een 4 takt heeft rond de 9 bar compressie ,je kan een compressiemeter testen met een compressor of de drukmeting nog klopt of bij een andere scooter die goed loopt.
    Tijdens het compressie meten volgas houden omdat de cilinder anders niet genoeg lucht kan aanzuigen.

Tank euro 98 E5 dat is beter voor de motor, teveel ethanol ( E10) in de benzine geeft bij veel scooters problemen.

https://www.e10check.nl/motorscooter/sym/
    ScooterHulp moderator

Comment

Bedankt voor je antwoord!

Het is een Sym XPro uit 2018 Euro4 met Dellorto ECU (electronisch geregelde carburateur)

Toen bleek dat na kop vervangen de compressie nog steeds laag was nogmaals alles gedemonteerd, nu ook cilinder/zuiger/zuigerveren bekeken: zag er allemaal prima uit... zuiger gaat soepel heen en weer.

Zit nieuwe olie in, oliepeil is ook ok.

Compressie meter ook aangesloten op een 4-takt motorfiets (Honda Super Magna 750cc), daar geeft de meter op koude moter zonder olie toegevoegd in cylinder rond de 6,5 bar aan. Dus ruim 2x zoveel... Had bij de compressiemeting op de Sym al wat olie toegevoegd, maakte voor compressie niets uit... ook bij meting volgas gehouden.

Tankbeurt was met euro 98, ben bekend met de problemen met E10.

Ik kan er dus eigenlijk wel van uitgaan dat de compressie te laag is en daardoor niet start. De cylinder/zuiger genereerd dan ook te weinig onderdruk om benzine mengsel goed aan te zuigen vanuit de carburateur?

Compressie bij 4-takt wordt bepaald door zuiger/zuigerveren/cylinder/kop/kleppen/pakkingen => oude en nieuwe kop/kleppen maakt geen verschil in compressie, dan blijft over cylinder/zuiger/zuigerveren... Maar deze zijn een paar weken geleden allemaal vervangen, misschien 100km mee gereden, kan toch niet versleten zijn?

Ik kan natuurlijk nieuwe zuiger/zuigerveren bestellen, zijn de kosten niet, maar kan toch eigenlijk niet zo snel versleten zijn?

Comment

Kijk als eerste of het gasmembraam wel omhoog gaat en of de gasnaald nog vast zit ,daar kan b.v een klein scheurtje in het rubber zitten waardoor hij niet omhoog getrokken word.
        membraam.jpg

Daarna de cilinderkop controleren ,als hij eraf is en de kleppen dicht staan een scheutje wasbenzine erin.
        De wasbenzine moet er 15 min minstens in blijven staan ( langer is beter) , het zou niet de eerste nieuwe cilinderkop zijn die niet goed afdicht.
        Klepspeling in 0.05 en uit 0.10 mm.

Je kan ook met een compressor even blazen aan de andere kant als de wasbenzine erin ligt, zie video

Niet starten kan van alles zijn maar als eerste moet de compressie in orde zijn dan kunnen we verder zoeken.

ScooterHulp moderator

Comment

Tja, we gaan de boel maar weer eens demonteren en nogmaals checken... bedankt!

Comment

Ik vind 6.5 bar wel er weinig maar, de gemeten druk hangt echter sterk af van de klepstand. De waarde die je meet heeft ook een tolerantieveld.

Echter, bij een compressieverhouding van 12 op dit type blok lijkt me dit absurd laag!
            Het type motorblok wat van origine onder de/jouw Sym zit, zit al gauw aan de ruim 11 bar voor een nieuw exemplaar.

Het is dus vrijwel onmogelijk dat het nieuwe spul nu al versleten is

Comment

Ja lijkt mij ook bijna onmogelijk. n.b. op de Sym meet ik maar 3bar, de 6.5bar was gemeten op een motorfiets om te kijken of de meter wel ok was...

Maar goed geen slijtage en toch geen compressie: waar blijft de samengeperste lucht dan? is mij een raadsel.

Comment

Pfff... gevonden, zo dom... blijkbaar is er diesel bijgetankt!!! Tank en carburateur leeggemaakt/gespoeld, doet het gewoon weer...

Maar goed hoe kan je nou met 3bar gemeten compressie starten en rijden? Met warme motor binnenkort de compressie nog eens meten, als dan nog laag kan ik die meter wel weggooien.

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Comment

Maar goed hoe kan je nou met 3bar gemeten compressie starten en rijden?
                  Met 3 bar krijg ik geen scooter gestart dus ik vermoed dat er iets mis is met de compressiemeter.

Pfff... gevonden, zo dom... blijkbaar is er diesel bijgetankt!!! Tank en carburateur leeggemaakt/gespoeld, doet het gewoon weer...
                  Daar zou ik het idd ook niet zo snel zoeken, vroeger was de diesel nog rood dan zag je het gelijk maar nu niet meer.

Diesel heeft namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem.
                  Benzine is daarentegen veel schraler dan Diesel en dus zal je cilinder enz doordoor niets geleden hebben.
                  ScooterHulp moderator

Comment

Ik vond de 'benzine' al zo 'vet' en ging pas slecht lopen na tanken. Al eerder bij me opgekomen dat hier een verband kon tussen zitten. Had ook gelezen dat diesel groen zou moeten zijn, deze was geel. Dus gedachten weer verworpen en toen kwam die lage compressie... zo zie je maar weer: niets uitsluiten tot je het echt zeker weet...

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                    Working...
                    X