Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lezen van de bougie!

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lezen van de bougie!

    De bougie is een belangrijk onderdeel van de motor, misschien zelfs belangrijker dan je je zal realiseren!

    De bougie produceert de vonk die ervoor zorgt dat het lucht/brandstofmengsel in de cilinder zal ontbranden. De kleur van de bougie in een 2-takt motor kan je veel vertellen over de conditie en het afstellen (tuning) van de motor.

    Ik hoop dat dit onderdeel van de pagina je een beter inzicht zal geven in de mate van belangrijkheid van de bougie.

    Juiste afstelling

    Door een verkeerde carburateur afstelling geven veel bougies de geest, dit komt omdat een groot deel van het mengsel onverbrand achter blijft in de motor. In vaktermen heet dit “carbonfouling”, d.w.z. dat op het keramiek van bougie een laagje achter blijft. Daardoor vonkt de bougie niet meer op de punt, maar tussen het keramiek en het huis, vaak is de bougie niet kapot en kun je met een oude harde tandenborstel met remmenreiniger 0.i.d. de bougie weer tot leven wekken. Een standaard koppeling kan in combinatie met een verkeerde afstelling het probleem vergroten, dit komt omdat de motor zijn vermogen niet kwijt kan.

    Aan de bougie valt dus veel af te lezen of dat je motor perfect functioneert!





    Codering op de bougie Zie ook: link

    De codering op de bougie heeft betrekking op de uitvoering. Verschillen zijn oa.:

    => De schroefdraad - 10 mm of 14 mm.

    => De schroefdraadlengte - 12,7 mm of 19 mm.

    => De vorm van de electroden en isolatieneus.

    => De warmte/hittegraad.

    => De ontstorings weerstand (meestal de letter R).


    De bougie moet zijn warmte afvoeren naar de cilinderkop. De snelheid waarmee de warmte wordt afgevoerd, heet de ''warmtegraad'' van de bougie.
    De bougie moet zo vlug mogelijk op een minimum temperatuur van ca. 400 °C komen, dan branden de electroden vanzelf schoon. Bij een flink belaste motor mag de centrale electrode niet te heet worden, maximaal 800 °C .
    De vonk moet het brandstofmengsel ontsteken. Dit mag niet voortijdig gebeuren door de roodgloeiende centrale electrode. (pre-ignition)

    De weerstand

    Bougies kunnen een ingebouwde weerstand hebben voor radio/TV-ontstoring.
    In de bougiedop kan ook een weerstand zitten van 5 kΩ. (k-Ohm)
    De electronische ontsteking, de alarminstallatie en de electronische clignoteur kunnen in de war raken als de weerstanden van de bougie en de bougiedop er niet zijn.

    Tip: Begin bij een onverklaarbare electronische storing met de controle van de bougie en bougiedop. Controleer ook de bobinekabel op evt onregelmatigheden. Zie ook link
    Last edited by Flaming Rox; 9 January 2020, 19:34.

  • #2
    Warmtespecificaties

    Als eerst denk ik dat het belangrijk is te weten wat er nou precies bedoeld wordt betreffende de warmtespecificaties van de bougie.

    Als een bougie koud wordt genoemd, wordt er niet mee bedoeld dat de vonkt minder fel is dan bij een bougie met een hogere warmtegraad. De warmtegraad van de bougie is een indicatie van hoe goed de bougie de warmte van de vonk (warmte van de elektrode) over kan brengen op de cilinderkop.

    Een koudere bougie kan meer warmte afgeven aan de cilinderkop, waardoor de temperatuur van de elektrode relatief laag zal blijven. Als de temperatuur van de elektrode te laag is dan zal de brandstof die op de elektrode komt niet goed kunnen verdampen, waardoor de bougie niet genoeg warmte op de elektrode zal kunnen ontwikkelen om de volgende ontbranding goed te kunnen laten verlopen. Het gevolg is dan dat je een bougie krijgt waar veel kool zich op afzet.

    Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel.

    Deze te vroege ontsteking is zeer, zeer slecht voor de motor. Na enige tijd zal het zelfs zo kunnen zijn dat de motor kapot draait.

    En hoe zit dat nou met die getallen?

    Dat is eigenlijk heel simpel.

    Hoe hoger het nummer op de bougie des te kouder de elektrode van de bougie is.

    Bijvoorbeeld: Een NGK bougie nummer B6 is een warme bougie en een NGK B10 is een koude. Let op! Bij bougies van het type Bosch loopt de warmte/hittegraad codering andersom!!


    Hoe kan je zien of je de goede bougie hebt?

    We halen de bougie uit de cilinderkop en dan bekijken we deze eens even goed.

    Als de bougie te koud is dan zal de bougie bedekt zijn met een laagje kool.

    Dit koollaagje hoeft niet te komen door een te koude bougie. Het kan ook zijn dat het mengsel brandstof/lucht te rijk is.

    Is de bougie te warm dan zal deze wit zijn.

    En net zoals de koolaanslag op de te koude bougie hoeft deze witte aanslag ook niet perse te komen van een te warme bougie. Het mengsel brandstof/lucht kan ook te arm zijn.

    Wat heeft de warmtegraad van de bougie te maken met de buitentemperatuur?

    We hebben tijdens de zomer een goede bougie uitgezocht en de motor draait prima Maar als het winter wordt gaat de brommer steeds slechter lopen.

    Hoe kan dat?

    Dat is eigenlijk heel simpel. In de zomer is de lucht (meestal) warmer dan 's winters. Als de buitentemperatuur warm is dan hoeft de bougie niet echt een hoge warmtegraad te hebben om het mengsel van brandstof/lucht te laten verdampen. Maar als het nu winter wordt en de temperatuur daalt dan zal de elektrode van de bougie niet warm genoeg zijn om de brandstof te kunnen verdampen voordat de vonk wordt gegeven. Met als gevolg een vervuilde bougie.

    De bougie is dan dus te koud en we zullen een warmere nodig hebben.

    En andersom werkt het precies het zelfde. Als we de motor afstellen in de winter en het wordt zomer dan zal de bougie ook niet goed zijn. De bougie zal doordat hij te veel warmte ontwikkeld het brandstof/lucht mengsel te snel laten verdampen en laten ontbranden. In de zomer zullen we dan ook een koudere bougie nodig hebben dan in de winter

    De warmtegraad van de bougie zal bij gewone (standaard) scooters/brommers niet echt veel verandert hoeven te worden. Meestal is de warmtegraad van de bougie 1 punt hoger in de winter dan in de zomer.

    Maar als we gaan racen komt de selectie van de bougie er veel nauwkeuriger op aan.

    Als we een te warme bougie nemen dan zal er voorontbranding plaatsvinden.

    Daarom nemen we als we gaan racen het liefst de koudst mogelijke bougie.

    Hierdoor wordt de kans op voorontbranding dus het kleinst en er zit ook nog een KLEIN voordeel aan een bougie met een koudere warmtegraad.

    Bij een bougie met een koudere warmtegraad zit er meer keramiek rondom de elektrode waardoor we een hogere kompressie krijgen.

    De bougie slaat "vet"

    Bij te rijk mengsel, wanneer het zogeheten '' verzuipen '' gaat optreden en de bougie "vet'' slaat (met benzine + olie) na onvolledige verbranding. Dit mengsel bevat ook waterdamp. Samen met wat ontvettende benzine trekt dit in de isolator. Daarmee gaat de isolatorwaarde omlaag en de bougie kan doorslaan!! Is dit het geval, de bougie direct vervangen.

    Als je wilt bepalen of de bougie de goede warmtegraad heeft kan je dat het best doen aan de hand van de kleur. Laat de brommer niet eerst lang stationair draaien, maar maak gelijk een ritje van ongeveer 4/6 kilometer met volgas. Haal de bougie er dan uit en kijk naar de kleur(zie éérste post)




    Zie ook: volgende link voor de exploded view!
    Last edited by Flaming Rox; 9 January 2020, 19:36.

    Comment

    Footer Ad Widget

    Collapse

    Unconfigured Static HTML Module

    Collapse

    Static HTML Module Content
    Working...
    X