Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scooter start niet meer, wat nu?

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Scooter start niet meer, wat nu?

    Het probleem:

    Wanneer je scooter opeens niet meer start kan dat erg veel oorzaken hebben. Voor het starten van de scooter heeft de motor verschillende dingen nodig; een goed mengsel van benzine en lucht, bougievonken, en compressie in de cilinder. Als hij niet start betekend dat dat een van deze dingen niet goed functioneert.

    Mogelijke Oplossingen:

    De Bougie
    Meestal ligt het aan de bougie dat de scooter niet meer start, dit kan komen doordat de bougie om de paar duizend kilometer versleten raakt. Het kan ook zijn dat de bougie vies/vet is, of nat is of vanwege een andere reden niet meer functioneert. probeer daarom altijd als eerste een nieuwe bougie. (zie lezen van de bougie)

    Benzine op ?
    De brandstof is op. Controleer of er nog brandstof in je tank zit.:p (ook als nivo meter wat anders aangeeft)

    Sproeier verstopt ?
    De (hoofd) sproeier in de carburateur is verstopt geraakt met een vuiltje. Kijk op de afstellen en werking pagina(carburateur) voor info waar de sproeier zit. Stationair/chokesproeier kunnen ook verstopt raken!

    Brandstof leiding bekneld ?
    De brandstof leiding is bekneld geraakt, waardoor er geen benzine meer door kan stromen. Ook versleten rubber leidingen (poreuze/geperforeerde slangen) kunnen er voor zorgen dat de brandstoftoevoer stagneert! Zeker als het de vacuumslang betreft! (zie ook ''Membraan sluit niet goed'')

    Brandstoftank/dop beluchting & vacuŁmbediende brandstofkraan controleren

    De brandstoftank moet regelmatig gecontroleerd worden op de beluchting, roestvorming en lekkage. Er bestaan diverse beluchtingsystemen. Meestal zorgt de vuldop op de tank voor de beluchting van de brandstoftank.

    Defecte ontsteking

    De ontsteking is kapot, misschien de bougiekabel (bobine) of de bougiedop, of de bougie zelf. Controleer ook de massa aansluitingen..aansluiting bobine frame/of frame naar blok!

    Startonderbreker

    Bij sommige scooters is er van origine een startonderbreker in het elek-cirquit opgenomen. Deze kan uiteraard wel eens voor startprobs zorgen.

    Het contact blijft dan op massa staan waardoor er geen vonk mogelijk is.
    Meestal zijn deze terug te vinden bij de jiffy (zijstandaard), is eigenlijk gewoon een schakelaar die het signaaldraad onderbreekt welke van het contactslot naar de CDI en/of bobine loopt.

    Carburateur afstelling
    De carburateur is niet goed afgesteld, er zitten een paar schroeven op de carburateur, die zorgen dat de binnenkomende benzine en lucht in de juiste verhouding vermengd wordt zodat de cilinder het juiste mengsel krijgt. Werking Carburateur

    Luchtfilter
    Het luchtfilter geeft te weinig of juist teveel lucht aan de carburateur, als je pas de prop uit het luchtfilter heb gehaald moet je deze weer even terug doen. Of er kan teveel rotzooi in het luchtfilter zitten zodat er te weinig lucht aangezogen wordt.

    Cylinder vastgelopen ?
    De cilinder is vastgelopen, komt niet vaak voor maar het kan wel. Hij is dan meestal gewoon naar z'n grootje. (lichte schade kan gehoond worden)

    Membraan sluit niet goed.
    Membraanplaatjes krom/niet goed afsluiten veroorzaakt ook het slecht/niet kunnen starten van motor. Komt omdat scoot niet genoeg onderdruk kan opbouwen (let ook op de membraanpakking op evt onregelmatigheden ed) waardoor de brandstof aan/toevoer stagneert!



    CDI,bobine(kabel),bougiedop
    complete uitleg/werking/ (mogelijke) probleem aanduiding

    Zuigerveren
    Zuigerveren slijtage

    Valse lucht
    valse lucht mogelijkheden

    Oliepomp controleren
    oliepomp controleren op lekkage

    Tips:

    Oorzaak, benzinetoevoer of ontsteking?
    Om te controleren of het aan de benzine toevoer ligt of aan de ontsteking kun je een handig proefje doen. Je neemt een gewoon rietje, dat doe voor met 3/4 vol met benzine. Je kan het rietje in de benzine doen en dan met je vinger op de bovenkant van het rietje leggen, zo blijft de benzine in het rietje zitten als je het rietje uit de benzine optilt. Je haalt de bougie uit de cilinder, je leegt het rietje in de cilinder. Bougie weer terug en proberen te starten. Als hij nu wel start dan weet je dat normaal gesproken de benzine toevoer niet in orde is, start hij nu nog niet, dan weet je dat het aan de ontsteking ligt, de cilinder heeft immers benzine en lucht, het heeft dan alleen nog een vonkje nodig.

    Accu check:

    Ook een slecht werkende (of kapotte) accu kan het startprobleem veroorzaken. O.a ontsteekspanning en een niet werkende choke betekend vaak het niet of slecht kunnen starten van de motor. Accu & laad/startsysteem controleren

    Is de cilinder nog heel?

    Om te controleren of de cilinder nog heel is, dus of hij niet is vastgelopen dan draai je de bougie eruit, en dan leg je je vinger op het gat van de cilinder, dan probeer je te starten. Als je voelt dat je vinger met kracht naar binnen wordt gezogen, dan is de cilinder nog heel, want hij heeft nog compressie. Stel de cilinder was kapot geweest dan zou hij niet vacuŁm gezogen kunnen worden omdat de lucht tussen de cilinderwand en de zuiger kon ontsnappen. Maar als hij dus wel zuigt aan je vinger dan is de cilinder nog heel. Je kan het ook op een andere manier controleren, als je namelijk de kickstart heel soepel, dus veel makkelijker dan normaal, naar beneden kan trappen dan is ook waarschijnlijk de cilinder kapot of zuiger/zuigerveren zodat hij niet kan starten.
    Je kunt je compressie ook meten met zogenaamde "compressie meters". Deze meten de compressie van je cillinder. Vraag na aan je scooterdealer wat de minimale compressie moet zijn voor een werkend cillinder.
    Dit metertje is bij je lokale scooterdealer meestal wel verkrijgbaar.
    _________________
    M.v.gr
    Last edited by Flaming Rox; 16 January 2014, 17:54.

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
Working...
X