Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Momentsleutel

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Momentsleutel

Vandaag heb ik een nieuwe half poelie/koelvin geplaatst. Bij het aandraaien van de bouten van de carterdeksel brak een van de bouten af.
    Dan merk je, dat je eigenlijk een momentsleutel moet hebben, dat op gevoel aandraaien gaat een keer mis, dat blijkt nu wel.
    Nu had ik al enige keren de afgelopen tijd gekeken naar dergelijke sleutels, maar voor mij als leek, is het moeilijk welk type geschikt is om aan mijn Peugeot ludix te sleutelen.
    Welke sleutel kunnen jullie mij aan bevelen

(Waar kan ik eventueel een tabel raadplegen met de aanhaal momenten)
    Last edited by peugeotdriver; 21 June 2020, 00:36. Reason: Geen logische woordopvolging

In de manual staan de waarder voor het aantrekken. ( TIGHTENING TORQUES)
    https://www.scooterhulp.com/forum/ho...orkshop-manual

Er zijn een aantal zwaardere aantrek momenten zoals 110Nm bij het achterwiel en een aantal van 6Nm maar dan moet je al 2 sleutels gaan kopen.

Met b.v. onderstaande momentsleutel met een bereik van 10 tot 60Nm en een 3/8 doppenset kun je de meeste boutjes aantrekken.
    Een M6 boutje is b.v 10Nm en met de hand trek je al snel 30Nm of meer.

Er zijn natuurlijk meerdere momentsleutels in diverse prijsklassen en merken,de keuze is aan jou.

AOK 3/8 Professionele Momentsleutel 10-60 NM
    https://www.hbm-machines.com/product...eutel-10-60-nm

Comment

Dag Eddy,

Hartelijk dank voor al de informatie die je hier geplaatst hebt. Een moment sleutel voor de wielen zou ik niet zo snel kopen. Je moet wel heel veel kracht er op uit oefenen, om die over de kop te draaien.
      Als ik die aandraai, is vast, vast. Maar de bouten in het blok, cilinder tapeinden, enz is het verstandig om een momentsleutel te gebruiken lijkt me.
      Heb de afgebroken bout er gemakkelijk uit kunnen krijgen gelukkig.
      Ik ga mij oriënteren op de aankoop er van.

Ik heb deze aangekocht, nog redelijk in prijs. Hoef het ook niet dagelijks te gebruiken!

https://www.24mx.nl/motocross-access..._pid-PIA-10699

Hoop dat het wat is!
      Last edited by peugeotdriver; 13 June 2020, 00:18.

Comment

Dat is een mooie sleutel ,een vanaf 5Nm tot 60 had ik zelf nog niet gevonden,en i.d.d het zijn juist de kleine boutjes die je te snel te vast aandraaid .
        Vooral bij carters is het opletten anders is de schroefdraad ook nog eens weg in de aluminium.
        Tip: Als het je ooit gebeurt kun je doorgedraaide schroefdraad repareren met Helicoils.

https://www.hbm-machines.com/product...SABEgIWyPD_BwE

Comment

Die doorgedraaide tapeind heb ik gehad bij mijn tomos uitlaataansluiting. Zo uit de losse hand nieuw draad tappen, is best nog wel lastig. Ik heb toen een grotere maat tapeind geplaatst, kende die Helicoils niet, maar dat is een bete oplossing. Bedankt voor de tip!

Maar nu is tijdens het rijden, mijn vliegwiel koelvin weer aan barrels geslagen, kortgeleden nog een nieuwe geplaatst, omdat de vorige ook al stuk ging. Dit gebeurt steeds op volle snelheid, die vandaag zo'n 53 km bedroeg. Hij rijd nu iets harder doordat ik een nieuwe v snaar geplaatst heb. Het is net of de vin het toerental niet aankan. De vin draaide helemaal vrij van de kap die er omheen zit, ook die is aan barrels. Een aluminium vliegwiel koelvin lijkt er niet te zijn. Is het mogelijk dat het toerental( wat ik persoonlijk wel wat hoog vind) voor deze vin te hoog is!
          Last edited by peugeotdriver; 13 June 2020, 12:34.

Comment

Koelvin / Ventilator Peugeot Ludix Blaster.

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt,zuigt hij de kap soms naar binnen dus tegen de koelvin aan door de hoge zuigkracht?

Comment

Daar zeg je wat, zou best zo kunnen zijn, omdat het alleen bij 'hoge' snelheid gebeurt. Toen ik de nieuwe heb geplaatst, en omdat de nieuwe vin de kap raakte, is er met een tip van jou, iets van de vinnen afgeschuurd. Tijdens het draaien, drukte ik voorzichtig tegen de kap, er zat toen voldoende ruimte tussen.
              Om nog meer ruimte te creëren zou je er nu nog meer van de vinnen af moeten halen, is dat wenselijk met oog op de koeling.

Comment

Het zou standaard zo hoe je het koopt moeten passen,het is niet de bedoeling dat we ook nog fabrieks ontworpen koelvinnen moeten gaan verbeteren.

Ik vind overal dezelfde koelvin ,geen lager of hoger model te vinden.

https://www.m2trading.com/nl/webshop...Kiesproduct.nl

Is jouw scooter watergekoelt geweest?

De meeste Ludix scooters hebben een luchtgekoeld motorblok (AC) wat inhoud dat de cilinder met (geforceerde) lucht wordt gekoeld. Er zijn ook Peugeot Ludix scooters die watergekoeld zijn, zoals de Ludix Blaster. Bij een watergekoelde scooter is er een radiateur aanwezig (meestal aan de voorkant van de scooter) en een waterpomp wat ervoor zorgt dat het water door de cilinder wordt gepompt. Hierbij wordt de cilinder met water (koelvloeistof) gekoeld.

Als Flaming Rox dit leest kan hij je waarschijnlijk verder helpen ,hij heeft veel ervaring met peugeot scooters.

Comment

Het is ook vreemd dat je een kant en klaar product eerst moet aanpassen, alvorens het goed z'n werk kan doen.
                  Mijn Ludix zou een Blaster zijn, maar is luchtgekoeld. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het een watergekoelde scooter is geweest. Niets wijst daar op.
                  Ik zat te bedenken 2 koelkappen te bestellen en één er van gebruiken om de ander zo aan te passen dat de koelvin meer dan genoeg ruimte heeft.
                  Dit is mijn scooter. De foto is gemaakt bij de vorige eigenaar.
                  Heb de kapotte kap er even op na gekeken, en zie nu pas, dat rechts naast het rooster, ik kan zien dat daar de vin, de kap heeft geraakt door de zuiging. Wellicht zat er op die plek weinig speling.

image_8209.jpg
                  Peugeot Ludix Blaster (2).jpg

Last edited by peugeotdriver; 14 June 2020, 01:14.

Comment

Je hebt een Peugeot Ludix 50 2T 14RL Elegance E2 2005 , of eenPeugeot Ludix 50 4T 14PRO EU E2 2008

Vul hier eens je kenteken in ..
                    https://voertuig.net/

Jouw scooter is geen blaster,zie foto van een blaster.
                    blaster.png

Comment

Zo staat hij wel vermeld op de verzekeringspapieren, Peugeot Ludix "10" Blaster. Die 10 staat waarschijnlijk voor inch, terwijl ik 14 heb. Was al vanaf het begin bezig welk type ik nu heb, omdat ik het gevoel heb op een andere scooter te rijden dan vermeld op de papieren, voor mijn gevoel ook nog op een damesscooter.
                      Ook ik kwam al ééns uit op de Elegance. Dat is het nu dus ook.
                      Het is dus dit type : Peugeot Ludix 50 2T 14RL Elegance E2 2005
                      Zal mijn verzekering er over informeren.
                      Mooi dat die kou uit de lucht is, en ik nu weet waar ik op rij!
                      Zal op de onderdelen die ik nu in bestelling heb geen verschil maken, maar dat ga ik vandaag nog even nakijken, anders moet ik dit annuleren.
                      Als ik kijk op de webwinkel van M2 Trading, daar staat mijn type ook niet bij.
                      De voorfront is verwarrend, omdat die op een Blaster 50 LC 2005 zit, volgens afbeelding op M2 Traiding, en mijn scooter is van 2005
                      Last edited by peugeotdriver; 14 June 2020, 12:58.

Comment

De scooter die je nu hebt met de grotere wielen rijd veel fijner dan een blaster met 10" wielen voor lange afstanden.
                        Dit type scooter word ook veel gebruikt voor woon werk verkeer en het is beslist geen dames scooter.

De verzekering zoekt de scooter ook op aan de hand van het kenteken.
                        Als daar iets niet klopt dan zou je het chassisnr/type plaatje moeten controleren.

Bij de RDW kun je met je Digi ID inloggen en de voertuigen die op jouw naam staan bekijken.
                        https://www.rdw.nl/particulier/voert...uigen-bekijken

Comment

Het framenummer klopt, dus hoe ze bij een Blaster komen! Als model wordt BA opgegeven bij RDW, wat staat voor Blue Star.
                          Gelukkig is het dan geen damesscooter. Kan ik dat uit mijn hoofd zetten.
                          Mooi dat je mij nu duidelijk hebt gemaakt wat voor model ik nu rij, zat al lang in mijn kop maar werd er niet met mezelf over ééns.

Comment

Als ik het goed zie is jouw scooter blauw met grijs dan vermoed ik dat er ooit eens een ander voorfront op is gekomen en dat het origineel blauw was.
                            Als het framenummer hiermee begint dan klopt het onderstaande model : VGAL1AAEA

Peugeot Ludix 50 2T 14RL Elegance E2 2005
                            Blue Star (BA) 14 LUXE

https://www.easyparts.nl/models/Peug...2-2005--m22473

Comment

Op het frame staat, VGAL1AABA
                              De E, is op het frame een B, dus VGAL1AABA verwarring alom!
                              Last edited by peugeotdriver; 14 June 2020, 18:23.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X