Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels.

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)

Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!

Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

Schoon en droge bougie

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Schoon en droge bougie

Heb een Peugeot Ludix scooter.(2005)
    Een aantal keer heeft de scooter mij laten staan, de oorzaak heb ik niet kunnen ontdekken.
    De eerste 1 a 2 km, gaat het wat met horten en stoten, als het op temperatuur komt dan gaat het goed.
    Ik tank overigens 98. Moet zeker 10 a 15 keer kicken, voordat de koude motor loopt(Kan ik mee leven)
    Naderhand kan ik gewoon elektrisch starten.
    Had er sinds kort een bougie in met een hogere hittegraad(8), die naderhand zwart en nat was.
    Heb er nu weer een bougie in met hittegraad 7, en na een uur stevig oprijden, is de bougie brandschoon en droog!
    Is dit nu goed, of te goed!
    Last edited by peugeotdriver; 30 December 2019, 16:32.

Kijk naar de kleur van de bougie,deze moet mocca koffie/grijs bruin zijn.
    Als de bougie brandschoon en droog is maar een beetje aan de witte kant dan kan het ook zijn dat je een iets grotere hoofdsproeier nodig hebt.
    bougie.jpg

De eerste 1 a 2 km, gaat het wat met horten en stoten, als het op temperatuur komt dan gaat het goed
    Voor het slecht starten en rijden de eerste 2 km kun je de E-choke testen of die nog goed werkt.

De e-choke geeft de eerste 3 a 4 min extra benzine voor de koude motor.
    Je kan de E-choke aan je 12v accu houden welke kleur kabel op de plus staat maakt niets uit zover ik weet.

Automatic Choke Operation & Testing
    https://www.youtube.com/watch?v=IVLHaVPf7SI
    https://www.youtube.com/watch?v=j3IJEMlNJE4

Door het koudere weer is het ook mogelijk dat je hem even opnieuw moet afstellen (stationaire benzine lucht verhouding)

Stationair afstellen.
    Motortje warm draaien, uitzetten en luchtschroef helemaal in draaien, daarna 1 1/2 slag uitdraaien. Motortje starten en dan de luchtschroef zodanig draaien (in of uit) dat het toerental zo hoog mogelijk is. Daarna met de schroef naast de carburateur het stationair toerental regelen. Dat is die stelschroef op het halve maantje bij de gaskabel.
    Je stelt pas tussendoor het stationair toerental af als het toerental echt heel hoog wordt, dan even minder en weer verder met de luchtschroef.....

Comment

Dag Eddy22,

De e-choke is nagenoeg nieuw. Het toerental is eerst ook hoger, waarna het afzakt, wat ook zo hoort. Ik ben geneigd om er even niets aan te doen. Vandaag moet ik weer een uurtje rijden, ga dan naderhand kijken hoe de bougie er uit ziet. Het rijden gaat op zich zelf prima.

Comment

Allereerst de beste wensen voor 2020,

De bougie is ook deze keer, brandschoon, op snelheid rijd de scooter echter uitstekend 50,53 km per uur.
        Na een bocht bijvoorbeeld moet ie even weer op gang komen, maar dan gaat het weer als een speer.
        Je noemde het al eens eerder, euro 95 geeft wat meer power,(ik tank 98) misschien is dat de reden dat het even weer op gang moet komen na een bocht bv. Ik ga een en ander nog even weer op nieuw afstellen, en zien of er verbetering, qua starten en de eerste km rijden is.

Comment

De beste wensen voor 2020.

Euro 95 loopt iets pittiger dan 98 ,maar euro 98 tanken is wel beter voor je scooter!

Het zo dat de (hoofd) sproeiermaat nogal mager is bij Peugeot.( dacht 54 bij de 15mm gurtner...)
          Vervang de hoofdsproeier eens door 2 maten groter,kijk dan hoe hij rijd /oppakt na een bocht en hoe de bougie na een een rit van 10 min eruit ziet.
          Een te schone bougie kan ook een iets te arm mengsel zijn.

Zomers en winters of met een andere benzine soort dan is de afstelling ook iets anders qua stationair lopen,ik zou hem even stationair opnieuw inregelen met een goede warme motor.

Comment

Er zit al een 56 sproeier in, en ik geloof ook wel dat het mengsel iets te arm is. Maar ik zie liever een schone, dan zo'n zwart geblakerd, natte bougie, wat altijd zo was. Ga zeker nog even opnieuw afstellen!

Comment

Heb één en ander weer opnieuw afgesteld, na een rit. Bougie blijft schoon. Voorlopig laat ik het voor wat het is. Het horten en stoten zal ik nog proberen onder controle te krijgen. Heeft de originele carburateur op deze type scooter, een doorlaat van 12 mm

Comment

Heb je de scooter het hele jaar binnen staan? Is de garage of schuur vochtig en of koud?
                Hoevaak rijd je de scooter? er kunnen tal van oorzaken zijn.

Comment

Originally posted by peugeotdriver View Post
                  Heb één en ander weer opnieuw afgesteld, na een rit. Bougie blijft schoon. Voorlopig laat ik het voor wat het is. Het horten en stoten zal ik nog proberen onder controle te krijgen. Heeft de originele carburateur op deze type scooter, een doorlaat van 12 mm
                  Zover ik het kan nakijken is de 12mm carburateur van Gurtner op jouw scooter origineel.

Comment

Hallo Hendrikus987,

Helaas staat de scooter in een schuurtje, vochtig en koud, Dat zou best de reden kunnen zijn dat het starten en de eerste km rijden, slecht zijn. Niet alle dagen rij ik er op, ook dat inderdaad, werkt niet mee.
                    Last edited by peugeotdriver; 5 January 2020, 12:42.

Comment

Heb het een keer opgemeten, weet het niet meer. Zal ik nakijken!

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post

Zover ik het kan nakijken is de 12mm carburateur van Gurtner op jouw scooter origineel.
                        Ik meende het al, heb even in eerdere berichten van mij gesnuffeld, ik heb een 17 mm carburateur op de scooter zitten.
                        Mede door de wijze van stalling in de 'winter', zal de scooter in het begin toch wat onregelmatig lopen, denk ook niet dat dat zal veranderen.
                        Af en toe één en ander bij regelen is dan het enige wat ik er kan doen.

Comment

Vandaag moest ik na een aantal dagen stilstand, weg met de scooter. Na zo'n 3 km, pang, en afgelopen was het. Frappant dat dit weer gebeurd . Bij het nakijken vonkt de bougie wel en dan ook weer niet. Zit een nieuwe bobine en nieuwe spanningsregelaar op. Het lijkt er op dat als de scooter een aantal dagen stilstaat, en je kruipt er weer op, dat ie dan uitvalt.
                          Na het opladen van de accu, verder onderzoek doen naar de oorzaak. Startproblemen lijkt één van de ergste kwalen te zijn van een scooter.

Comment

Nou je hebt wel een pech met je scooter.

Probeer eerst een andere/nieuwe bougie.
                            Zit de bougiekabel goed in de dop en de bobine vastgedraaid ?
                            Is de massa van de bobine goed? ( waar hij vastgeschroeft is op het frame )
                            De massa kabel naar de startmotor kan ook dergelijke problemen veroorzaken als er geen goed contakt is.
                            Heeft het pickup vlakje op het magneetwiel misschien roest?

Comment

Dag Eddy22,

Ja, wordt er wat moedeloos van. Heb al een keer een aparte massa er naast aangelegd van de bevestiging van de bobine naar de motor, wat goed functioneerde.
                              Andere bougie gaf ook geen vonk. Bougie kabel is goed, alles los gehad. Pickup vlakje is brandschoon.
                              Het is al eens eerder voorgevallen, je rijd eerst wat hortend en stotend weg, na een km of zo, dan rijd het goed, ga je dan voluit rijden, dan is het net of er iets overbelast wordt, en dan is het pang, en afgelopen is het. Zal morgen kijken naar massakabel van de startmotor. Vroeger gaf mijn Yamaha ook wel zo'n pang geluid, maar dat was dan de ontsteking, die stelde je dan bij, of vernieuwen. Hier is dat erg onduidelijk waar dat weg komt!

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X