Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kymco people s accu loopt leeg

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kymco people s accu loopt leeg

Beste forumleden,

Mijn Kymco people S snorscooter bj 2011 met 25dkm op de teller heeft nu sinds een maand na 2/3 dagen stilstaan de accu zodanig leeg dat de startmotor onvoldoende capaciteit heeft.

Gebruik ik de scooter elke dag is er geen probleem.

Heb zojuist de lekstroom gemeten,deze was 0,008A. Oftewel 8mA. Dit is echter een moment opname natuurlijk.

Nu lees ik verschillende verhalen over een plakkende spanningsregelaar?
    Waar kan ik deze vinden?

alvast erg bedankt!

Volgens de tekening achter je beenschild.
    Spanningsregelaar is nr: 31600

https://www.yamahasportsplaza.com/oe...c/wire-harness

Een manier om een lekstroom op te sporen is een multimeter opnemen in serie met de plus- of min-leiding van de accu en dan alle componenten welke aangesloten zitten op de gelijkspanning van de accu één voor één af te koppelen totdat de lekspanning wegvalt.
    Last edited by Eddy22; 27 March 2020, 21:30.

Comment

Dank u voor uw reactie.
      Het is plots ontstaan,ver hiervoor heb ik handvat verwarming ingebouwd wat al die tijd prima functioneerd en geschakeld is via het contactslot. Kan dit bij demontage ook afkoppelen maar lijkt me gezien de schakeling niet mogelijk.

Ter hoogte van de accu zitten 2 zekeringen,deze afkoppelen zorgden niet voor verandering van de lekstroom. Zijn er wellicht nog meer zekeringen?
      Had de multimeter tussen de minpool en de massakabel geplaatst.

Bij auto's weet ik dat er altijd een minieme lekstroom is. Is dit bij scooters ook zo,of is deze echt 0?

Dank voor uw kennisvolle reactie!

Comment

Is de gemeten stroom minder dan 10 mA, dan is deze kleine ruststroom niet de oorzaak van een lege accu.
        Ik denk dat de accu slecht is.

Comment

De spanningsregelaar heeft ook een draad naar de accu dus die kun je ook afkoppelen om te kijken of dat de oorzaak is.
          Soms worden de waarden van een spanningsregelaar als goed gemeten terwijl het toch de veroorzaker van lekstroom was.

Ik weet niet hoe oud de accu is maar tijdens het starten ( volle accu) mag je voltage niet onder 9 volt vallen ,indien hij rond de 7 volt gaat is het tijd voor een nieuwe accu.
          Als je accu meer dan 5 jaar oud is dan is het meestal tijd voor een nieuwe.

Comment

Beste Eddy22,

De accu is een aantal maanden geleden vervangen door een sterkere ivm electrische start problemen door 80cc montage.
            Ik verdacht de nieuwe accu en heb deze laten testen. Resultaat 99%,dus dat is het niet.

Wat ik meet is in de bijlage. Mijn fatsoenlijke meter is gesneuveld dus even een billige aangeschaft voor dit euvel. Deze is ietjes anders dan de 'Fluke' dus ik kan er naast zitten met mijn interpretatie van hoeveelheid Amperes.

Als ik de minkabel afkoppel en een plm een week later aansluit start deze meteen. Laat ik de kabel zitten is de accu onder in capaciteit en start deze niet.

Wat ik ook afkoppel,2 zekeringen thv accu,spanningsregelaar,lekstroom blijft gelijk.

Comment

Helaas word het een enorm zoekwerk voor je.

Wat je nog kan doen is een voor een de stekkers loshalen die in verbinding staan met de accu met het contakt op Off.
              Haal ook de stekkers van het contaktslot los,het draaien van het stuur kan ook kabels doorschuren /beschadigen.
              Controleer ook de bewegende kabels zoals van de ontsteking naar het frame die met in en uitveren ook kunnen doorschuren/beschadigen.
              Zelfs een startrelair kan problemen verooraken als de schakeling niet goed werkt.

Zo heb ik laats de hele kabelboom van een Beta Ark nagelopen en daarbij bleek dat o.a door de buddybak kabels waren geplet waardoor de buitenmantels waren opengescheurt en zo kortsluiting veroorzaakte.

Comment

Dank voor uw bericht!
                Wil nog een aantal maanden (max. Half jaar) met deze Kymco people S doen en vervolgens een Piaggio mp3 aankopen om pleziertochtjes te maken. Of ik de hele scooter nog ga opentrekken betwijfel ik. Heb de stuurkappen en voorkap los gehaald elk geval vanmiddag en alle stekkers losgenomen die ik daar zag en dat maakte geen verschil. Onder de buddy ook eea wat ik zag losgenomen maar helaas. Zitten er wel meestal met 2 personen op,dus u kunt best een goed punt hebben m.b.t inveren!
                Kentekenplaat verlichting bedrading is al tig keer doorgeschuurd,ook met de schokbreker op hoogste stand, dus wie weet inderdaad nog wel wat!
                Lees veel over af en toe plakkende spanningsregelaar wat dit zou verklaren ook i.c.m druppeader gebruik,maar om dat nu te gokken..

lees ik de meter goed af en is dit 0,03A, of zelfs 0,003A?
                Uw reacties waardeer ik ten zeerste!

Comment

Ik lees 00.3A

B.v 100 mA lekstroom betekent dat een 6Ah accu, in goede conditie en volledig opgeladen na 60 uren leeg is.

Misschien is de makkelijkste oplossing om een schakelaar met relais tussen de massa te plaatsen.
                  Of de massa kabel van de accu verlengen en een massa schakelaar in de buddybak.

https://www.google.com/search?q=mass...h=614&biw=1336
                  Last edited by Eddy22; 31 March 2020, 22:12.

Comment

Goed idee,daar had ik totaal nog niet aan gedacht!
                    Morgen eens kijken of ik die lokaal hier kan vinden inclusief bijhorende draad en fabriceren op een gunstig te bereiken locatie.
                    Inderdaad de makkelijkste en voordeligste optie verplaats van telkens de accu af te koppelen.

vriendelijke groet,

Comment

Beste Eddy22,

We zijn 2 dagen verder en de People S start met 1 druk op de knop. Overigens wel enkel met het gas helemaal open,alleen bij de eerste start is dit nodig. Ook de agility 50 start koud enkel met gas open. Gas dicht gaat de starter erg moeizaam.

Ik parkeer de scooters altijd in een afgesloten schuurtje in de tuin,en laat de sleutel er dan ook inzitten. Het stuurslot staat er nooit op.
                      Heb nu 2 dagen de sleutel er helemaal uitgehaald,en begin te denken dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de accu niet meer leeg loopt.
                      Lekstroom gemeten natuurlijk met sleutel eruit,en dan meette ik wat ik postte.
                      Als ik weer thuis ben eens meten wat er gebeurd met lekstroom als de scooter uit staat met sleutel in het slot zit.

Zou mezelf wel voor de bol kunnen slaan als dit de oorzaak zou zijn.....!

Comment

Dat de starter even moeite heeft met een koude motor wil o.a ook zeggen dat je nog een goede compressie hebt.
                        Normaal is er geen stroom verbinding op de off stand zover ik weet.

ver hiervoor heb ik handvat verwarming ingebouwd wat al die tijd prima functioneerd en geschakeld is via het contactslot.
                        Staat er misschien stroom op de handvat verwarming ( sleuten erin / sleutel eruit)?

Comment

Woensdag heb ik weer tijd om dit te controleren. De People s wordt de komende dagen intensief gebruikt. Vanmiddag 80km gereden met 2 personen,o.a in Limburg,merk dan zeker dat ook met een 80cc heuveltjes geen kinderspel zijn.

Wordt vervolgd..

Comment

Ter info, zie: https://www.scooterhulp.com/forum/sc...ng-controleren

Het opsporen van een lekstroom staat er ook tussen.
                            Wellicht helpt dit je wat verder in je zoektocht.
                            Last edited by Flaming Rox; 7 April 2020, 17:31.

Comment

De scooter staat nu een poosje zonder sleutel in contactslot in de schuur,en na 5 dagen staan start deze vrij goed. Dwz de accu is niet leeg getrokken.
                              Voorlopig laat ik het hierbij,tzt gaat deze scooter eruit.

Een andere vraag voor mijn agility 50 4t scooter,als ik deze https://www.m2trading.com/nl/webshop...ter-4takt-45km cdi plaats,wat moet ik op het losse draadje aansluiten? De scooter gaat nu wat te hard.

wederom alvast dank.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X