Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slechte start, accu of ander probleem?

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slechte start, accu of ander probleem?

Onze Benzhou classic 50 GY6 139QMB maakt weinig km, staat altijd binnen en is dan altijd aan de druppellader aangesloten.
    Na ongeveer een week stil staan, start de scooter niet elektrisch. Soms hoor ik een click en soms hoor de de startmotor vrij lopen. Als het dan uiteindelijk lukt om te starten en even stationair te draaien, start de scooter daarna zonder problemen.
    Na een paar dagen stil staan aan de druppellader, heb ik weer hetzelfde probleem.
    Wat zou het probleem kunnen zijn?
    Last edited by Maxblast; 10 July 2020, 10:12.

Na ongeveer een week stil staan, start de scooter niet elektrisch. Soms hoor ik een click en soms hoor de de startmotor vrij lopen.
    Te weinig stroom in de accu.

Zoals ik het lees doet je druppellader het niet meer of de accu is ouder dan 5 jaar en is gewoon op.

Een drupplellader is met een goede accu niet eens nodig of je scooter moet al een half jaar stil staan.
    Een scooter met een volle accu kan rustig een maand stilstaan zonder op te laden.
    Als je accu nog goed is en zonder druppellader binnen een week leeg is dan zou je ergens een lekstroom kunnen hebben wat de accu leeg trekt .

Comment

Bedankt Eddy22,

Ik heb twee identieke Oxford Oximiser 900 druppelladers en met beide laders heb ik het probleem. De accu is 3 jaar oud.
      De tweede druppellader is op een Kymco NewSento aangesloten en deze start altijd, ook na vele maanden stilstand.
      Als de accu en/of de lader niet goed zijn, zou de spanning van de accu ver onder de 12V moeten zijn neem ik aan. Dit moet ik tzt nog even nakijken.
      Ik heb geen lekstroom kunnen ontdekken maar ik hou dit in de gaten.
      Bedankt voor de tips.

Comment

Koppel de min pool eens los tijdens het druppelladen.als het dan goed gaat is er een lekstroom met aangesloten polen.
        Kijk ook of de massa aansluiting van de startmotor en kabels naar het relais niet geoxideert zijn.

Als je een multimeter hebt dan moet tijdens het starten de stroom van de accu niet verder dan 9 Volt afzakken.

Hmmm eigenlijk zou de druppellader de accu bij moeten kunnen houden zelfs met een lekstroom!!
        Last edited by Eddy22; 10 July 2020, 13:35.

Comment

De kabels heb ik allemaal al gecontroleerd op oxidatie. Lekstroom heb ik met mijn multimeter niet kunnen vaststellen al is mijn multimeter niet heel erg nauwkeurig.
          Ik zal de accustroom inderdaad meten bij een volgende keer starten.

Als ik vergelijkbare klachten lees, komt een versleten Bendix ook vaak voor; zou dit ook het probleem kunnen zijn? De kickstarter blijft namelijk ook vaak onderin hangen.

Soms hoor ik alleen een metalen klik met het starten en start de motor niet en een volgende keer hoor ik alleen iets draaien. Zou dit de Bendix kunnen zijn? Het vreemde is wel dat na 1 één keer goed starten en een kort ritje, het probleem voor de rest van de dag over is en de scooter in één keer start. Ze zou denken dat een versleten Bendix ook echt versleten is ;-)

Comment

Vanwege die klik dacht ik aan een te lege accu of slecht contakt,maar het relais wat de stroom doorgeeft naar de startmotor kan ook een oorzaak zijn.
            Als de bendix blijft hangen dan gebeurt dat meestal vaker maar het is goed mogelijk dat hij niet altijd klemt.

De kickstarter blijft namelijk ook vaak onderin hangen.
            Dat kan een gebroken veer zijn of het startrondsel,waardoor hij niet goed terug naar boven gaat.
            Draai de carterkap eens eraf dan kun je het meestal wel zien.
            https://www.youtube.com/watch?v=P98dNPTzihk

Een bendix kun je ook uit elkaar halen en controleren op slijtage of droog vet.
            https://www.youtube.com/watch?v=uJtSR8hPKK4

Comment

Ik heb vanavond de stroom van de accu opgemeten en met het starten viel de stroom meteen terug naar 6-7 volt.
              Even een goede accu uit een andere scooter geprobeerd en de scooter sloeg meteen aan. Dus het is dan toch de zwakke accu zoals je al dacht.
              Meteen andere accu besteld, morgen in huis (hoop ik). Bedankt voor de scooterhulp.

Comment

Graag gedaan ,met het mooie weer komende tijd moeten onze scooters weer klaar staan om te toeren

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                Working...
                X