Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peugeot Buxy (Stalen tank)

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Peugeot Buxy (Stalen tank)

Goedenmiddag,

Ik heb een Peugeot Buxy en deze bevalt prima, nu heb ik alleen een probleem dat de accu niet bijlaad.
    Via internet een nieuwe spanningsregelaar besteld op aanraden van een kennis (Die dingen gaan wel vaker stuk)

Spanningsregelaar binnen dus ik de kap dr afgehaald.. Zie ik van allerlei draden bij de spanningsregelaar (Zowel vast als los)

Voor de beeldvorming: Zie foto 1

Nou heb ik het een en ander geprobeerd om te kijken of dit de accu boven de 12 volt zou brengen maar helaas.
    • De rode kabels. Moet ik aan elkaar maken om te kunnen starten (Los van elkaar werkt de elektrische start niet) nou moet er een van deze neem ik aan ook richting de spanningsregelaar?
    • De groene kabel zit in de connector van de spanningsregelaar. (Foto 2)
    • De gele/witte kabeltjes gaan ook in de connector van de spanningsregelaar (Foto 2)
    Accu geeft aan 12,3 volt te hebben (Is ook pas een aantal weken oud.) Bij stationair of gas geven komt hier niks bij. Tijdens starten valt die heel ietsjes terug en komt weer op 12 daarna.

Iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten om te zorgen dat de accu weer bijlaad?

Alvast bedankt,

Als het goed is klopt onderstaand plaatje.

Electrisch Schema Buxy
    https://www.scooterhulp.com/forum/ho...c-viva-metal-x

spannings.jpg
    spanningsregelaar.jpg

Comment

Heb het voor elkaar gekregen, bedankt voor het schema.

Nu doet alleen mijn verlichting het niet meer.. De knipperlichten en remlicht wel maar deze gaan natuurlijk over de accu.

Comment

Helaas word zoiets meestal een zoekwerk en alle bekabeling nalopen.

De gele lijn op de tekening gaat vanuit de lichtspoel eerst naar nummer 8 en van daaruit naar de de stuur schakelaar (nummer 17 op de tekening) kijk of
        je daar 12v meet met lopende motor.
        Nummer 28 is een lichtweerstand die zorgt ervoor dat de lamp niet doorbrand daar kan een onderbreking zijn in de massa of vanuit de schakelaar.

Je kan schakelaars en kabels met een multimeter op ohm stand doormeten om kabelbreuk of defecte aansluitingen te vinden.

https://www.scooterhulp.com/forum/ho...c-viva-metal-x

Comment

Ja het was de massa die niet goed aangesloten zat, inmiddels werkt het hele elektrische systeem weer.

Nu nog de afstelling goed krijgen, rijd helemaal prima (alleen als de luchtinlaat voor de helft dicht zit geplakt met tape.)
          Wanneer ik deze helemaal openlaat valt de motor uit...

Ga hem controleren op valse lucht / sproeiermaat om te kijken of dat verschil kan maken.

Comment

Carburateur goed reinigen is vaak de eerste oplossing.
            Kan een lek/barst in het spruitstuk of vacuumslang zijn.( niet mogelijk om stationair goed af te stellen)
            Membraan plaatjes die niet meer goed sluiten.( blaast benzine terug uit de carburateur)
            Mogelijk dat de keerringen een beetje lekken van de krukas.(zuigt dan niet genoeg benzine aan )
            Hoofdsproeier te klein.( maar als hij eerder goed liep dan is dat niet het probleem)
            Lucht benzine verhouding opnieuw afstellen.( lucht draaien tot bijna het hoogste toerental en testen voor een goede gas reactie)

Comment

Nou heb de scooter pas een maand en tot nu toe heeft die nog niet goed gelopen, behalve als ik dus de luchtinlaat half dichtplak.

Carburateur is laatst helemaal gereinigd, keerringen zijn vervangen.

Ga vanavond checken met remreiniger of die ergens valse lucht trekt, anders moet dr toch een grotere sproeier in denk ik.

Comment

Kijk ook of de O-ring van de carburateur nog goed afdicht.( remmen reiniger of deo test)

Als je een ontgrensde uitlaat hebt dan zit je al gauw op sproeier 74.
                Originele sproeier ..dacht maatje 68,
                Luchtschroef 1,5 slag open.
                Volgas gaan rijden en onder rijden motor uitzetten en bougie uitdraaien en dan naar de kleur van de bougie kijken, deze hoort dan grijsbruin te zijn. (moccakoffiebruin )

bougie.jpg

Comment

Ja de bougie was dus echt perfect. Mooi moccabruin

Hebben gisteren namelijk de varioplaat verwijderd. Nu gaat die alleen niet harder (Trekt wel harder op)
                  Ook met deo aan de slag geweest en volgensmij zit er valse lucht tussen de carburateur en het spruitstuk. Dus die ga ik maar opnieuw plaatsen.

Comment

Hebben gisteren namelijk de varioplaat verwijderd. Nu gaat die alleen niet harder (Trekt wel harder op)
                    Variorollen zijn rond de 8,5 gram bij peugeot ,ik denk dat je rolletjes ietsje te licht zijn om meer snelheid te krijgen.

https://www.scooterhulp.com/forum/sco...n-je-motorblok

Principe van afstellen.
                    Lichtere rolletjes om een hoger toerental te krijgen met optrekken.
                    Zwaardere trekveren om met het ideale toerental ( meeste power) de koppeling te laten aangrijpen.
                    Stel na montage van de zwaardere trekveren dan weer af met rolletjes tot je het ideale toerental hebt (vanaf optrekken tot top in ongeveer een toerental)
                    Zijn de rolletjes te licht dan haal je de top snelheid niet!

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post

Variorollen zijn rond de 8,5 gram bij peugeot ,ik denk dat je rolletjes ietsje te licht zijn om meer snelheid te krijgen.

https://www.scooterhulp.com/forum/sco...n-je-motorblok

Principe van afstellen.
                      Lichtere rolletjes om een hoger toerental te krijgen met optrekken.
                      Zwaardere trekveren om met het ideale toerental ( meeste power) de koppeling te laten aangrijpen.
                      Stel na montage van de zwaardere trekveren dan weer af met rolletjes tot je het ideale toerental hebt (vanaf optrekken tot top in ongeveer een toerental)
                      Zijn de rolletjes te licht dan haal je de top snelheid niet!
                      Dus in ieder geval zwaardere rolletjes erin? Hoeveel zin heeft het om van 8.5 naar 9 te gaan (voor topsnelheid)? Of kun je beter nog zwaarder.

Comment

Weeg eerst je oude rollen alle 6 bij elkaar en deel dat door 6 om een zo nauwkeurig mogelijk gewicht te krijgen,dat kan al op een keukenweegschaal.

Ik zou eerst eens 0.5 tot 1 gram zwaarder proberen maar het blijft testen omdat elke scooter weer anders reageert.
                        Hoofdsproeier vergroten als de uitlaat ook ontgrenst is.

lichtere rollen = overtoeren
                        zwaardere rollen = te weinig toeren
                        het beste gewicht is het gewicht waarin hij precies in de powerband zit van de scooter, het toerental waar hij het meeste vermogen af geeft.

Wil je ook met een hoger toerental wegtrekken ( 2000 ) dan heb je zwaardere trekveertjes nodig.

https://www.m2trading.com/nl/merken/...k-en-trekveren

Comment

Ja had ze gewogen en inderdaad 8.5 gram.

Maatje van me komt zo langs for heeft nog een setje 10 dus die gaan we zo even proberen

Comment

Je kan ook nog om en om 8.5 en 10 erin doen ,dat is dan 9.25 gram.

Om een balans te krijgen tussen rolletjes , trekveertjes ,drukveer en hoofdsproeier/ gasnaald ben je wel een dagje bezig met testen.
                            Als je naderhand in de luchtfilter een ander filter schuimpje plaatst (b.v. malossi rood ) dan er in zat dan ben je weer aan het afstellen ( benzine/lucht)
                            Last edited by Eddy22; 30 July 2020, 22:23.

Comment

Nou zoals je op de foto kan zien waren ze d'r ook wel aan toe hahaha.

Heb de rolletjes van 10 gram geplaatst en die waren gelijk perfect. Trekt mooi in een keer door naar de top met een gelijk toerental. Bedankt!

​​

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X