Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Richtingaanwijzers

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Richtingaanwijzers

Hallo,

Ik heb een Peugeot Ludix Élégance bromscooter uit 2005

Plotseling werken de richting aanwijzers niet meer, bekabeling en zo is goed.
    Als ik naar het schema kijk, lijkt er geen knipperlicht automaat aanwezig te zijn.
    Alle verlichting werkt verder goed.
    Gaat zoiets via de cockpit.
    Graag advies.

Je hebt een knipper relais deze moet in de cockpit zitten volgens electrisch schema.

Hieronder heb ik een uitsnede ervan gemaakt.

knipper relais.png

https://www.scooterhulp.com/forum/ho...ix-alle-type-s
    ScooterHulp moderator

Comment

Dag Eddy22,

Het is een klein printplaatje waar de aansluitingen vast gesoldeerd zijn aan de print achterop de cockpit.
      Nu is de vraag, wat is er nu stuk. De schakelaar of printplaatje.
      Mijn kennis van dit soort elektronica is 0,0.
      Praktisch is het niet, vraag mij af of zo'n los printje te verkrijgen is.
      Is dit op te lossen met een losse clignoteur(clignotant)
      Last edited by peugeotdriver; 27 May 2021, 14:09.

Comment

Originally posted by peugeotdriver View Post
        Is dit op te lossen met een losse clignoteur(clignotant)
        Ja, een oud lid van het forum heeft dit al is een keer beschreven, later is er ook een origineel manual van Peug zelf bijgevoegd waar dit ook in staat beschreven.

Beide staan in onderstaande link, zie:

Monteren van een externe knipperlicht relais op Peugeot. - ScooterHulp - Hulp bij scooter pech en problemen

Meestal zit de fout in de printplaat zelf, schakelaar kan, maar dit moet je dan al gauw kunnen constateren m.b.v. een multimeter.
        Voor meer hulp/info, zie ook:

Peugeot electricity workshop manuals pdf - ScooterHulp - Hulp bij scooter pech en problemen
        Last edited by Flaming Rox; 27 May 2021, 19:05.

Comment

Dankje Flaming Rox,

Hier ga ik even goed voor zitten om te zorgen dat ik geen fouten maak met de omzetting naar een losse relais.
          Ben ook al met een multimeter aan de slag geweest, maar ik vind het moeilijk om daar mee een probleem mee te constateren, waar de oorzaak ligt.
          Er komt wel stroom bij de schakelaar, maar op de andere contacten bij inschakeling niet.
          Ik ga er morgen weer mee aan de slag.

Comment

Bedrading is aangelegd, morgen wordt het duidelijk of het knipperlicht probleem opgelost is.

Comment

Knipperlichtaansluiting.jpg IMG_ 20210529_130001.jpg
              Vanochtend naar een scooterzaak gereden. Kon deze klojo bijna niet overtuigen dat er een ingebouwde knipper relais in de cockpit zat.
              Makkelijk ging het niet.
              Al met al kreeg ik deze mee, een regelbare. Had er al geen goed gevoel bij. Verlichting blijft constant branden en is de relais helaas ook op de duur doorgebrand. Dit is een 3 punts aansluiting, die groene zou de massa zijn.
              Nu heb ik nog niks.

Volgen mij heb ik de aansluitingen goed gemaakt, daar kan het niet aan liggen.
              Een relais met een 2 punts aansluiting is ook wat hier aangegeven wordt.

Zojuist een ander scooterzaak gebeld, die hebben dat spul al helemaal niet.

Volgende week maar wéér één online aanschaffen.

Last edited by peugeotdriver; 29 May 2021, 14:18.

Comment

Als jullie mij een tip willen geven welke knipperlichtrelais ik moet aanschaffen, dan graag. Veel is wat ik zie is er voor gebruik met ledlampjes, wat ik niet heb.

Via een andere sticky hier, weet ik nu, dat ik een relais heb gekocht die bestemd is voor leds.
                En dan ben je bij een hier behoorlijk bekende scooterzaak geweest.
                Last edited by peugeotdriver; 29 May 2021, 21:57.

Comment

Na lang speuren deze gevonden. Het valt niet mee, het is allemaal spul voor leds.

Is deze geschikt? Lampjes van mijn scooter zijn 10 watt.

Schermafdruk van 2021-05-29 22-45-38.png

Comment

Bovenstaande is voor12v en 2x 21 watt lampjes.
                    Met 10watt lampjes kan het heel traag gaan knipperen omdat de opwarmtijd van het bimetaal veel langer gaat duren als je er 10w doorheen trekt in plaats van 21 watt.

Als ze idd te traag knipperen zou je onderstaande kunnen monteren.

https://www.q-parts.nl/knipper-relai...*2-3.4W2-polig
                    https://www.mannientweewielerswebsho...o/#description
                    ScooterHulp moderator

Comment

Daar heb ik nog zo op gelet, en gaat het toch nog fout. Inderdaad, de lampjes zullen heel traag knipperen.
                      Zal de order onmiddellijk annuleren.
                      Zo zie je maar, dat iets je gauw kan ontgaan.
                      Dank voor je suggesties en oplettendheid.
                      Zou gauw deze binnen is en uitgeprobeerd laat ik weten of alles wel of niet tot een succes geworden is.

Comment

Vandaag is de knipperlicht relais bezorgd. De bedrading was goed aangelegd, want het werkte weer.
                        Wel kwam er een snerpend geluid uit de relais, dat heb ik gesmoord, zodat het niet zo luid klinkt.
                        Het verklikkerlicht in de cockpit werk door de omzetting niet meer. Dat is waarschijnlijk ook wel te verhelpen, echt nodig vind ik dat niet.
                        Mocht het geluid toch wat te zacht zijn, smoor ik het minder. Al met al, weer een probleem opgelost met behulp van Eddy22 en Flaming Rox.

Hartelijk dank voor de geboden hulp en oplossing.

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                        Working...
                        X