Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speedfight 2 loopt niet, geen vonk

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speedfight 2 loopt niet, geen vonk

Hallo,

Ik heb een speedfight 2. Hij wilt niet meer starten dus ik ging op onderzoek uit. Hij vonkt niet... even alles meten met multimeter en voila het was de cdi. Nieuw cdi'tje gekocht en erop gezet. Vonk gecheckt werkte perfect. Alles weer gemonteerd en scooter geprobeerd te starten. Hij wilde aan slaan! 2de keer geprobeerd alleen wilde niet eens meer aanslaan... blijkt de vonk weer weg te zijn.... waar kan dit mee te maken hebben? Ik heb zelf de bobine en ontsteking al gecheckt en is niks mee aan de hand. De cdi is gloedjenieuw. Zou het te maken kunne hebben met een kortsluiting of iets dergelijks? Zou de starter relais kapot kunnen zijn? De elektrische start doet het nog wel hij maakt alleen geen klik geluid wanneer ik het contact op aan doe.

Hopelijk hebben jullie een idee van wat er hier aan de hand is.

Groet Daan,

Als de startmotor draait wanneer de scooter op contact staat en de rem en startknop gedrukt wordt, is het startrelais in orde.
    Het startrelais heeft niks te maken met het wel of niet aanslaan van de motor noch met de ontsteking.

Jouw probleem lijkt me eerder een slecht contact in de bedrading/connectoren of een pickup-spoel die te ver weg staat tov het nokje op je vliegwiel.

Ik ben wel benieuwd hoe je met een multimeter heb kunnen meten dat de cdi defect was???
    Mvg,

Hans.

Comment

Hallo,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de ontsteking en bobine gemeten met de multimeter en die bleken helemaal prima te zijn. Dan ligt vanzelf het probleem bij de cdi. Ik heb nog niet gecheckt hoever de pick-up-spoel staat. Dat ga ik morgen even doen. Ik vind het alleen dan wel raar dat toen ik ging checken of die vonkte hij het wel deed en daarna opeens niet. Zelf zat ik na lang nadenken ook nog te denken dat de cdi kan zijn doorgebrand doordat het draad voor de aarde niet goed is aangesloten. Zou dit ook kunnen? En hoe kan ik dit meten met de multimeter?

Groet Daan,

Comment

Originally posted by Daan267 View Post
        Hallo,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de ontsteking en bobine gemeten met de multimeter en die bleken helemaal prima te zijn. Dan ligt vanzelf het probleem bij de cdi. Ik heb nog niet gecheckt hoever de pick-up-spoel staat. Dat ga ik morgen even doen. Ik vind het alleen dan wel raar dat toen ik ging checken of die vonkte hij het wel deed en daarna opeens niet. Zelf zat ik na lang nadenken ook nog te denken dat de cdi kan zijn doorgebrand doordat het draad voor de aarde niet goed is aangesloten. Zou dit ook kunnen? En hoe kan ik dit meten met de multimeter?

Groet Daan,
        Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een cdi sneuvelt wegens geen of slechte massa.
        Deze kan wel sneuvelen als je de massa-aansluiting aan een andere spanning hangt maar dat is het geval niet geweest, neem ik aan.

Een cdi kun je niet meten met een multimeter.
        Er zijn wel merken die in hun repairmanual een aantal waardes opgeven tussen de diverse aansluitingen van hun specifieke cdi echter dit is geen exacte wetenschap.

Bepalen of een cdi defect is of niet, doe je door alles andere, betreffende de ontsteking, uit te sluiten, zoals je al eerder gedaan hebt of gewoonweg de cdi uit te wisselen.

Echter dit laatste kan in de papieren lopen, mijn devies is dan ook "meten is weten, gokken is dokken".

ik zou gewoon de datasheet van jouw scooter erbij halen, die je op deze site kunt downloaden en aan de hand van deze waardes alles nog eens goed na te meten, inclusief alle bedrading en connectoren.

hier een aantal punten:

1. weerstand van de pickupspoel
        2. weerstand van de draad tussen pickupspoel en cdi.
        3. weerstand van de ontsteekspoel in je stator.
        4. weerstand van de draad tussen ontsteekspoel en cdi.
        5. de massaverbinding tussen minpool van de accu en je frame.
        6. de massaverbinding tussen minpool van de accu en je motorblok.
        7. de massaverbinding tussen minpool van de accu en je cdi.
        8. de weerstand van de draad tussen bobine en cdi.
        9. de weerstand van de primaire wikkeling van je bobine.
        10. de weerstand van de secundaire wikkeling van je bobine.
        11. de massaverbinding tussen minpool van de accu en je bobine.
        12. de weerstand van je bougiekabel
        13. de weerstand van je bougiekap.
        Mvg,

Hans.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
        Working...
        X