Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelftest Procedure en reset & Foutcodes.

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Zelftest Procedure en reset & Foutcodes.

    Heb ome John's artikel van Scooterfreaks gebruikt om hoop typen tegen te gaan , en dit stukje vertelt je al direct alles wat je moet weten :

    De 'ECU Diagnose'

    De diagnose-led, een rode led op het dashboard, geeft aan dat er electronishe storingen zijn ontstaan. Het gegeven signaal is afhankelijk van de ernst van de storing waarop dan de evt maatregelen dienen te worden genomen .Gaat bv de led knipperen of constant aan bij draaiende motor, dan moet de motor worden uitgezet.Andere,minder ernstige storingen verschijnen pas wanneer men de ECU een 'zelf diagnose' laat uitvoeren.Een aantal keren knipperen van het controle lampje staat dan voor een bepaalde foutmelding.

    Hoe zelf ECU fouten uitlezen:

    Scooter staat compleet uit. --> Volgas geven en vast houden , contact aanzetten, lampje gaat uit, lampje gaat aan --> gaslos laten

    Nu gaat het ECU Diagnose lampje knipperen, tel hoevaak hij dit doet .Kijk daarna bij de onderstaande code's wat deze foutmelding betekent.

    Doordat de ECU echter alle fouten bewaard totdat deze word gereset ,kan het wat onduidelijk zijn welke resent zijn en welke van bv een jaar geleden

    -Daarom kun je beter regelmatig en/of eerst ressetten VOORDAT je hem uitleest

    Hoe zelf je ECU fouten resetten:

    Scooter staat compleet uit. --> Volgas geven en vast houden , contact aanzetten, lampje gaat uit, lampje gaat aan --> gaslos laten

    Nu gaat het ECU Diagnose lampje knipperen,--> Laat alle aanwezige fouten ,min 4X achter elkaar (niet onderbreken) paseeren

    -Oude fouten die 4x zijn gepaseerd zullen worden gewist ,en alleen fouten die nog aanwezig zijn worden dus 5x (of meer) vertoond.




    ECU CODE 1

    Motor te heet (Engine overheat)

    Kapotte thermostaat
    -Check thermostaat
    (thermostaat eruit halen, kijken of hij wel opent bij 70 graden in een pan warm water)

    Kapotte/beschadigt radiateur
    -Check radiateur
    (Radiateur bekijken op lekkage of beschadiging, en of hij niet verstopt is van binnen)

    Beschadigt koelvloeistof slang
    -Check koelvloeistof slang

    Kapotte waterpomp
    -Controleer waterpomp op werking


    ECU CODE 2

    Pick-up sensor fout

    Bedrading beschadigt of verkeerd aangesloten
    -Check bedrading
    (controleer vooral op goed massa van blok naar accu en de bedrading geen kortsluiting maakt en goed contact maken. Het is een must om dit te controleren met een multimeter)

    Corrosie stekkers
    -Check stekkers
    (Er komt soms vocht in de stekkers en dan ontstaat er corrosie, dit veroorzaakt weer weerstand en een slecht contact)

    Controleer de weerstand van de pick-up
    -Weerstand pick-up (Coil resistance)
    SR50 DI-Tech IE50 model (morini)
    308 to 462 ohms

    SR50 Piaggio IE361 and C364 models
    148 to 222 ohms

    ECU CODE 3, 4 & 5

    TPS (Wrong signal from throttle position sensors)

    Stationair schroef verkeerd afgesteld
    -Check de afstelling van de stationair schroef

    Gaskabel verkeerd afgesteld
    -Gaskabel opnieuw afstellen

    Beschadigt bedrading
    (Controleer bedrading op weerstand of kortsluiting. Kijk of de stekkers wel goed contact maken en of er geen corrosie in zit. Spuit wat siliconespray of WD40 in stekker)

    Slecht contact stekker
    -Check stekker
    (Kijk of de stekkers wel goed contact maken en of er geen corrosie in zit. Spuit wat siliconespray of WD40 in stekker)

    Beschadigt of versleten TPS
    -Vervang TPS
    (TPS = Throttle Position Sensor, of ook wel de gasklephuis)

    ECU CODE 6 & 7

    Throttle position sensor malfunction

    Beschadigt bedrading
    -Check TPS bedrading
    (Controleer bedrading op weerstand of kortsluiting. Kijk of de stekkers wel goed contact maken en of er geen corrosie in zit. Spuit wat siliconespray of WD40 in stekker)

    Beschadigt of versleten TPS
    -Vervang TPS
    (TPS = Throttle Position Sensor, of ook wel de gasklephuis)


    ECU CODE 8

    Throttle position sensor malfunction

    Water in TPS/sensor
    -Droog de TPS

    Beschadigt of versleten TPS
    -Vervang TPS
    (TPS = Throttle Position Sensor, of ook wel de gasklephuis)

    ECU CODE 9 (motor zal niet starten of lopen!)

    ECU niet aangesloten, lage accuspanning (ECU disconnected, Low battery voltage)

    ECU krijgt geen spanning meer
    -Check bedrading en stekker
    Controleer of de bedrading goed is, en de stekker geen corrosie heeft en goed contact maakt
    (Controleer vooral de rood/bruine draad op aansluiting 15 van je ecu. Controleer of deze geen kortsluiting maakt met massa en of hij goed aangesloten is)

    Injectie relais kapot
    -Kapotte injectie relais
    (De relais naast je ecu is de injectie relais. Controleer deze en vervang hem desnoods. Controleer ook de bedrading en stekkers)

    Laag accuspanning
    -Check spanningsregelaar/bedrading
    -Check dynamo

    ECU CODE 10 (motor zal niet starten of lopen!)

    Oliepomp (Oil pump)

    Beschadigt bedrading/corrosie
    -Check bedrading
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging)

    Beschadigt oliepomp
    -Check de weerstand
    Ditech system oil pump
    Resistance:
    23.7 tot 28.9 ohm

    ECU beschadigt
    -vervang ECU


    ECU CODE 11

    Air injector (Air injector malfunction)

    Beschadigt bedrading/corrosie
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging of onderbreking met een multimeter)

    Beschadigt air-injector
    -Check air-injector op weerstand
    Air injector resistance:
    1.3 ohm
    (De spoel in de injector gaat soms stuk, dit kan alleen gemeten worden met een multimeter.

    Beschadigt bedrading naar Injectierelais
    -Controleer bedrading/corrosie
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging of onderbreking met een multimeter)

    Kapotte injectie relais
    -Controleer injectie relais of vervang hem

    ECU beschadigt
    -Vervang ECU

    ECU CODE 12

    Benzine-Injector (Fuel injector malfunction)

    Beschadigt bedrading/corrosie
    -Check bedrading & stekker
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging of onderbreking met een multimeter)

    Beschadigt benzine-injector
    -Check benzine-injector op weerstand
    Feul injector resistance
    1.8 ohm

    Beschadigt bedrading naar Injectierelais
    -Controleer bedrading/corrosie
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging of onderbreking met een multimeter)

    Kapotte injectie relais
    -Controleer injectie relais of vervang hem

    ECU beschadigt
    -Vervang ECU

    ECU CODE 13

    Ontsteking systeem (Ignition circuit malfunction)

    Beschadigt bedrading/corrosie
    -Check bedrading & stekker
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging of onderbreking met een multimeter)

    Bobine beschadigt
    -Controleer bobine op weerstand
    Primary circuit resistance
    SR50 Ditech IE50 model
    0.7 ohm
    SR50 Piaggio IE361 & C364 model
    0.7 ohm

    Secondary circuit resistance
    SR50 Ditech & piaggio
    4.5/7.5 Kohms
    Gemeten zonder de bougiekabel en bougiedop!

    Kapot/beschadigt bougiekabel & dop
    -Controleer bougiekabel & dop
    (Bougiedop weerstand is 5 Kohm, en de kabel heeft geen weerstand)

    Kapotte bougie
    -Controleer/vervang bougie

    Beschadigt bedrading naar Injectierelais
    -Controleer bedrading/corrosie
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging of onderbreking met een multimeter)

    Kapotte injectie relais
    -Controleer injectie relais of vervang hem

    ECU beschadigt
    -Vervang ECU


    ECU CODE 14

    Benzine pomp (Fuel pump malfunction)

    Beschadigt bedrading/corrosie
    -Check bedrading & stekker
    (controleer de stekker op corrosie en kijk of hij goed contact maakt. En controleer de bedrading op beschadiging of onderbreking met een multimeter)

    Kapotte benzine pomp
    -Controleer benzinepomp
    (Benzinepomp kan alleen gecontroleerd worden met een drukmeter tussen de benzineleiding)

    ECU beschadigt
    -Vervang ECU


    ECU CODE 15

    Overtoeren (Engine RPM limit)

    Maximale toerental overschreden


    rest volgende post ..bericht te lang !
    Last edited by Flaming Rox; 15 January 2013, 07:19.
    [SIGPIC]

    [/SIGPIC]
    ............當您朝右边看时您什么都不能看到在左边!

  • #2
    ECU CODE 16

    Error in ECU power supply

    Fault to sensor feed circuit
    -Controleer de accuspanning

    Damaged ECU
    -See ECU control

    ECU CODE 17

    Variator threshold exceeded

    High rev's on startup
    -Examine the cause of the high revs at start-up


    ECU 18

    Engine temperature sensor malfunction (curent feed to low)

    Connectors
    -Check connectors

    Damadged wires
    -Check the continuity (R 0 Ohm) of the pink wire between the tempsensor and ECU ,and of the green/red wire between the tempsensor and ECU


    ECU CODE 19

    Engine temperature sensor malfunction (curent feed to high)

    Damaged tempsensor
    -Check the resistance of the temperature sensor: 21430 -24750 Ohm at 15c / 2613-2795 Ohm at 25c / 99,9- 106,9 Ohm at 120c

    Damadged ECU
    -Check ECU


    ECU CODE 20

    Cooling Liqude tempgauge fault

    Damaged tempsensor
    -Check the resistance of the temperature sensor: 21430 -24750 Ohm at 15c / 2613-2795 Ohm at 25c / 99,9- 106,9 Ohm at 120c


    Connectors
    -Check the connection between the temperature sensor and dasboard connection

    Temperature reader wires
    Check the voltage (12V) between the green/red wire and negative pole of the battery. Check the continuity (R 0 Ohm) of the white/blue wire between the temperature reader and the ECU. Check the continuity (R 0 Ohm) of the pink wire between the temperature sensor and the ECU and the green/red wire between the temp reader and the ECU

    Demaged temperature reader
    -Replace the temperature reader

    Demaged ECU
    -Check ECU


    ECU CODE 21

    Injection System -faulty bulb

    Can be read using external control instruments
    -Check the voltage (12V) between the two terminals of the injection control led connector.

    >If the voltage is normal : replace the injection control led
    >If there is no voltage reading: check the connector and/or red/black wire between the led and ECU



    ECU CODE 22

    Error on ECU . throttle sensor connection



    ECU CODE 23

    Atmospheric pressure sensor malfunction


    ECU CODE 24 (only on EFI 4-stroke injection system)

    Idle valve fault


    ECU CODE 25 (only on EFI 4-stroke injection system)

    Idle adaptation fault

    ------------------------------------------------------
    ------------------------------------------------------

    Factory dash errors :

    DSB 01 > Immobilizer failure: Key code read but not acknowledged

    DSB 02 > Immobilizer failure: Key code not read (key not available or
    transponder broken)

    DSB 03 > Immobilizer failure: Broken antenna (open or short-circuited)

    DSB 04 > Immobilizer failure: Inner controller failure

    DSB 05 > Fuel sensor failure



    Bron: Scooterfreaks!
    Thanks to Heino and John

    Werking en uitleg onderdelen en componenten zie:
    https://www.scooterhulp.com/howtos/22...ng-uitleg.html
    Last edited by Flaming Rox; 12 December 2012, 19:05.
    [SIGPIC]

    [/SIGPIC]
    ............當您朝右边看时您什么都不能看到在左边!

    Comment

    Footer Ad Widget

    Collapse

    Unconfigured Static HTML Module

    Collapse

    Static HTML Module Content
    Working...
    X