Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

yamaha neos 4T 2016

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• yamaha neos 4T 2016

Beste lezer,
    Zo'n ander halve maand terug is de waterpomp van mijn Yamaha neo's 4t 2016 kapot gegaan waardoor ook de koppakking kapot is gegaan.... Dat heb ik laten repareren, maar nu c.a. 3500 km verder, begon hij onderweg wat te stotteren, in eerste instantie dacht ik dat er misschien een vuiltje in de brandstof leiding zat, dus heb ik hem op de bok gezet en even vol gas gezet...
    En toen weer gaan rijden, leek opgelost, hij stotterde niet meer. En startte ook gewoon.

Maar... De volgende morgen startte hij niet meer en ik heb hem met wat gepruts weer aan de praat gekregen, maar startten bleef lastig gaan.

Nu start hij helemaal niet meer, of met heeeeel veel moeite, het lijkt wel of de lucht/brandstof toevoer uit balans is.

Bougie en Olie filter vervangen.
    Compressie na gekeken.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn?
    Alvast bedankt voor je reactie,

Met vriendelijke groet Elja
    Attached Files

De Minarelli 4-takt is n scooter met waterkoeling en injectie systeem .

Problemen kunnen te maken hebben met de stand van de gasklep.
    Misschienk iets mis met de sensor en/of verbindingen van de T.P.S sensor naar de ECU of van ECU naar T.P.S. ( throttle position sensor)
    Kan met vuil, vocht of oxidatie te maken hebben of connectors/bedrading zit niet helemaal goed.
    Accu is wel goed? en wordt ook goed bijgeladen ?
    Juiste bougieNGK CR7E of de iets duurdere NGK CR7EIX.

Geeft de scooter ook geen foutcode aan op het dashboard/LCD scherm ?

Manual helaas in het frans maar misschien handig.
    https://www.scooterhulp.com/forum/how...njectie-manual

Je kan eerst kijken of je foutcodes hebt.
    https://www.scooterhulp.com/forum/sco...eset-foutcodes

Uitleg injectie scooters
    https://www.scooterhulp.com/forum/sco...werking-uitleg

Dit was de oorzaak en oplossing bij een ander forumlid!
    Ik las ook dat deze 4T neos-jes "stof gevoelig"zijn.
    stof is droog dacht ik toen, en heb die stekker van de ECU weer 's los gemaakt.
    daarna met weinig W 40 ingespoten, en weer vast gezet met die ti-ripjes.
    daarna heb ik dat met elke stekker rond de motor gedaan.
    OM DE BEURT ik weet niet wat er anders kan gebeuren, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen.
    daarna was het probleem uit de wereld!

Als je zelf niets vind kun je de scooter wel laten uitlezen bij een scooterzaak.

Comment

Hoi eddie22
      Nee de scooter heeft geen foutcode, startmotor gaat snel rond, accu is oke, ik zal vandaag, even proberen, de stekkers los te maken kijken of dat helpt, de compressie zit op 9.5 dat lijkt me ook prima,stekkers na gekeken,er zat een probleem bij de stekker ,die zit op een schakelaar of zo aan gesloten,is denk voor om vallen,krijg hen nu aan de loop,maar hij reageert niet zo vlot op het gas,en stationair slaat hij af.

nou luchtfilter er uit,en het is starten lopen ook stationair, net nieuw filter er in,het lijkt dat hij te weinig lucht krijgt
      Last edited by henk jonas; 12 January 2020, 11:56.

Comment

nou luchtfilter er uit,en het is starten lopen ook stationair, net nieuw filter er in,het lijkt dat hij te weinig lucht krijgt
        Wat was de kleur van je oude bougie ( mocca koffie bruin=idiaal ) of meer wit wat aangeeft een te arm mengsel?
        Als je niet het juiste luchtfilter hebt dan klopt de afstelling al niet meer en het injectie systeem word helaas niet automatisch bijgeregeld zoals bij een auto.

Heb je een andere soort benzine getankt ,ook dat kan verschil uitmaken.
        Je kan de injectors eens reinigen.
        Maar dat blijft allemaal gokken naar het probleem,als je hem laat uitlezen is de oorzaak vaak sneller gevonden.

Comment

Ouwe bougie was licht bruin tegen wit aan,filter is originele yamaha,hoorde van iemand die hem uit kan lezen,dat het geen zin heeft,als hij geen fout aan geeft,en de benzine die er in gaat is nog steeds de e5,geen e10 gaat er ook niet in,vind jammer dat er niks af te stellen is

Comment

Ik blijf zolang als het kan bij scooters met carburateur omdat je aan injectie scooters zelf niets kan afstellen.
            Het is niet alleen uitlezen als er een fout is ,met hetzelfde kastje kunnen ze ook je injectors regelen en de T.P.S sensor afstellen zodat hij weer goed loopt.

Comment

Eddy tot zo ver vast bedankt,ga regelen dat hij aan zo,n kastje kan,ik laat het sowieso weten als we het gevonden hebben.

Comment

hoi
                heb steeds lekkage bij voetpakking bij oliekanaal,mijn vraag is hoord daar een O ring bij tussen,ik krijg hem niet dicht namelijk,zie foto,oring is geen oplossing dan komt er geen olie in de kop,,zou vloeibare pakking vol doende zijn om hem dicht te maken?

mvg Henk
                Last edited by henk jonas; 15 March 2020, 13:22.

Comment

Als je de pakking aan 2 kanten insmeert bij het oliekanaal of helemaal met vloeibare pakking zou het dicht moeten zijn als de pasvlakken niet teveel van elkaar afwijken.
                  Dat wil wel zeggen dat de vlakken niet meer goed op elkaar aansluiten ,dus of je blok of cilinder is niet meer goed vlak.

Comment

Ok bedankt,cil is nieuw,dus dan zou het in de carter helften moeten zitten,heb pakking bij de kanten in gesmeerd,ben benieuwd!
                    bedankt voor je hulp

Comment

Als je de schroefdraad assen eruit draait dan zou je met een glasplaat met een gat erin voor de drijfstang en fijn waterproof schuurpapier je carters kunnen vlakken mocht het nodig zijn.
                      Wel alles goed afstoppen en uitspoelen zodat geen schuurrommel in je carter komt.

Met een kolomboor gaat het makkelijker maar zoals hieronder kan ook.
                      https://www.youtube.com/watch?v=TFYzNAlvpJU
                      Last edited by Eddy22; 15 March 2020, 20:09.

Comment

heb alles weer in elkaar,lijkt nog droog maar loopt voor geen meter,wel stationair,maar bij gas geven houd hij erg in,compressie 10,ben bang dat er nu zuigerveer kapot is

Comment

Met 10 Bar zou hij goed moeten lopen.
                          Controleer de klepspelingen eens en of de timing ( nokkenastandwiel) goed staat.
                          Het merkteken | bij het magneetwiel op T en het grote gat van het nokkenastandwiel naar boven gericht waarbij de 2 kleine gaten gelijk met de cilinderkop lopen.

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post
                            Met 10 Bar zou hij goed moeten lopen.
                            Controleer de klepspelingen eens en of de timing ( nokkenastandwiel) goed staat.
                            Het merkteken | bij het magneetwiel op T en het grote gat van het nokkenastandwiel naar boven gericht waarbij de 2 kleine gaten gelijk met de cilinderkop lopen.
                            Ben er achter war het was,durf het bijna niet te zeggenhad de injectie er verkeerd om op gezet,vond het al beetje vreemd,maar was beetje druk in mijn Hooft,nu loopt ie als een tiet
                            bedankt voor de info

Comment

Kan altijd gebeuren dat er iets mis gaat met sleutelen aan de scooter ,hoofdzaak is dat je scooter weer goed loopt

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X