Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)

Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!

Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

GTS vici euro 4 injectie 4 takt problemen

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• GTS vici euro 4 injectie 4 takt problemen

beste mensen
    ik zal in het kort eens de situatie uitleggen .
    het gaat over een GTS vici euro 4 injectie 4 takt scooter .
    mijn zoon heeft het nieuw gekocht en hij moest op 500km het scooter binnen doen voor onderhoud ,
    maar hij heeft dat niet gedaan en de scooter heeft al ondertussen 1000km op de teller .
    het scooter begon raar geluiden te doen en startte ook moeizaam , natuurlijk kom ik dat achteraf te weten ,
    want hij woont alleen .
    ik heb de scooter binnengebracht bij de dealer waar hij het geeft gekocht , de dealer zei dat de scooter op 500km moest binnengebracht worden , hij had gelijk .
    we hebben 4 dagen moeten wachten tot het gefixt was .
    hij stuurde ons een bericht dat we erachter mochten gaan .
    eens we daar waren zei hij dat de garantie van 3jaar niet meer geldig was omdat we de scooter op 500km niet binnengedaan hebben voor onderhoud.
    de onderhoud was 85€ en we hebben + 100€ moeten betalen omdat de kleppen beschadigd waren en dat ze hebben moeten vijlen of schuren .
    dat is het verhaal in het kort.
    nu , de scooter draait zeer onregelmatig en start ook zeer moeilijk , en tijdens het rijden daalt de snelheid van 40km naar 35-25-15 en soms valt hij dan stil
    maar de dealer wil het niet maken omdat de garantie niet meer geldig is , zegt hij en dat hij meer dan dit niet kon doen aan de scooter ,
    hij zegt dat de motor beschadigd is ,
    nu is mijn vraag , wat kan er beschadigd zijn dat de scooter deze problemen doet.

mvgr

Op de websites van GTS scooters kan ik nergens de officiele garantie voorwaarden vinden.?
    Er staat alleen 3 jaar motorgarantie.

Een scooter heeft vanaf fabriek inloop olie in het motorblok die na de eerste 500km vervangen moet worden ,maar zelfs als je de inloop olie 500km langer erin laat kunnen daardoor geen kleppen gaan lekken/verbranden of hevige slijtage in het blok ontstaan.

In feite heeft u een niet deugdelijk product gekocht wat zeker niet door een "te late" eerste onderhoudsbeurt dergelijke mankementen mag vertonen.

Op andere websites word zelfs aangegeven dat je tussen de 500 en 1000 km de eerste beurt moet laten doen...
    https://www.fastfuriousscooters.nl/Garantie-voorwaarden

Als u rechtsbijstand heeft zou ik die zeker inschakelen.

Lees hier over uw rechten.
    https://www.consuwijzer.nl/garantie-...kapot/garantie

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post
      Een scooter heeft vanaf fabriek inloop olie in het motorblok die na de eerste 500km vervangen moet worden ,maar zelfs als je de inloop olie 500km langer erin laat kunnen daardoor geen kleppen gaan lekken/verbranden of hevige slijtage in het blok ontstaan.
      Hoi collega,

Dit is maar gedeeltelijk waar...
      Inloopolie wordt heden ten dage niet meer gebruikt, meeste zijn voorzien van een olie die tot 1.000km mee kan.
      V.w.b. het 2e gedeelte deel ik je mening en is de dealer en/of garagist flink aan het overdrijven t.o. de member.

M.b.t. oudere modellen (gy6) heeft men geen bepaalde apparatuur nodig om het e.e.a. goed te kunnen afstellen.
      Zeer waarschijnlijk hebben we hier dus te maken met het ECS systeem qua inlaat.
      En alhoewel het hier een carburateur-versie betreft i.p.v. een gasklephuis variant, is het wel belangrijk dat de gaskleppositiesensor juist wordt afgesteld.

Echter is het zo dat de meeste zulke apparatuur niet in huis heeft en gaat zwetsen naar de klant .

Deze dealer verkoopt dus regelrechte onzin, waar hij ook nog eens een slaatje probeert uit te slaan!
      Driewerf boehoeh dus, schandalig om klanten op deze manier zo te benadelen!

Het is een erg kleine operatie wat vrijwel geen tijd kost!
      Buiten het feit van de koude klepspeling , olie, transmissieolie en andere dingen die na 500/1000km vervangen dienen te worden, inclusief uurloon, zit ik nog steeds onder de € 100.00.
      Last edited by Flaming Rox; 31 January 2020, 22:45.

Comment

Hoi collega het brandstof systeem van de GTS vici euro 4 is idd het Dellorto ECS.

De olie die tot 1000 km mee kan is ook een soort inloop olie neem ik aan ? zoals de olie van Kroon Oil (Running Inn Monograde 30 / SAE 30)

Omdat inloopolie geen additieven bevat zal de cilinder en zuigerveren sneller op elkaar inlopen waardoor je een goede compressie krijgt.
        Zou je bij een nieuw motorblok alleen een vol of halfsynthetische olie gebruiken dan loopt de zuiger zo goed als niet in of het duurt heel lang door de "te goede smering"

De eerste 500 km beurt en alle volgende beurten zijn verplicht om te voldoen aan de "garantie voorwaarden" omdat anders de garantie vervalt, en als ze de goedkope in China geproduceerde scooters verkopen dan willen ze als verkoper al snel onder de garantie uit komen.

op-en-topie de nederlandse wet zegt dat je van een product mag verwachten enz.....
        Als je rechtbijstand hebt kun je hun inschakelen ,zoniet dan zou je eventueel een brief kunnen sturen over het in gebreke blijven van verkoper of ondeugdelijk product .
        Voorbeeld brieven staan op onderstaande website.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-va...mst-beeindigen

U kunt ook terecht bij de rechtswinkel voor gratis advies.
        https://www.derechtswinkel.nl/rechts...efoonspreekuur

Comment

de dealer heeft ons een aangetekende brief gestuurd die hij opgesteld heeft.

kan ik mijn rechtsbijstand inschakelen in dit geval ?

of wat stellen jullie voor
          gts vici aangetekend.jpg

Comment

beste leden , ik ben van belgie , zou de wetten en regels hetzelfde zijn zoals in nederland ?

Comment

vandaag nog eens ( proberen ) te rijden met de scooter .
              hij start nogal moeizaam , als ik vertrek rijd het tot 20km/u normaal , dan begint hij te haperen tutteren tot 30km , dan rijd hij tot 40km/u , maar dan begint het te zakken naar 35-30-25-20-10- dan valt hij stil .
              dan kan ik het moeilijk starten .

Comment

beste ,
                ik heb het adres gevonden van GTS en een mail gestuurd

GTS Benelux B.V.
                Nijverheidslaan 41
                3903AN Veenendaal

0318-206010
                info@gtsbenelux.com

nu afwachten wat ze gaan antwoorden he.
                mvgr

Comment

Ik weet niet of de wetten hetzelfde zijn maar dat is ook niet meer van belang nu ik van de tegenpartij de brief heb gelezen.

Ik lees op de brief dat er veel te weinig olie in zat (Rodage olie = inloop olie) als dat klopt dan is het idd uw eigen schuld als de motor
                  kapot loopt doordat er geen smering plaats vind, wat tevens verklaart wat er met de kleppen is gebeurt.
                  Er zat dus een factuur en boekje bij waarin het onderhoud staat aangegeven,het was u dus duidelijk aangegeven.

Tegenpartij schrijft ook dat de 500 en 1000km beurt niet gedaan waren,u bent dus pas terug gegaan toen de scooter slecht liep en niet voor de beurt.
                  Daarnaast heeft iemand aan de cdi liggen rommelen om hem harder te laten lopen wat niet kan bij een 4T .
                  Maar ook door zelf te sleutelen aan de scooter vervalt de garantie.

Ik ben bang dat u met de stukken zit door de nalatigheid van uw zoon.

Comment

ik denk dat hij deze brief zelf opgemaakt heeft , en dat hij gelijk heeft van die 500km, daar heeft hij gelijk in .
                    maar volgen sommige leden , zou de motor niet in deze situatie mogen zijn .
                    en van die uitgetokken kabel voor het op te drijven ! dat is totaal niet waar , want als mijn zoon het kocht had hij gevraagd hoe snel het zou rijden ,
                    en de dealer zei dat het tussen 45/50 ging rijden en als hij rapper wou , dat het via de computer moest gebeuren , omdat het en euro 4 was ,
                    en dat het manueel opdrijven niet mogelijk was bij deze scootes.
                    dus we wisten maar al te goed dat het niet op te drijven was , wij hebben geen enkele kabel uitgetrokken
                    ik denk dat de dealer de kabel uitgetrokken heeft voor de garantie nietig te verklaren .

Comment

Het probleem is nu hoe wil je het bewijzen.
                      Hij zegt er zat veel te weinig olie in (waardoor dus een en ander zoals de kleppen hevige slijtage geleden hebben.)
                      En hij zegt dat de 500 en 1000km beurt niet gedaan zijn.
                      Ik kan me ook niet echt voorstellen dat de scooter op 1000km geen olie meer heeft maar hoe bewijs je het tegendeel?
                      Je kan proberen met jouw rechtshulp en blijven zeggen dat er genoeg olie in zat en dat het gewoon een slechte scooter is.

Comment

Wat zou het mij kosten moest ik de kleppengedeelte vervangen ?
                        Of zou de schade dieper zitten ?

Comment

De krukas , Krukaslagers en keerringen kunnen nog goed zijn als je zeker weet dat er nog voldoende olie in zat.
                          Cilinder + zuiger nakijken op beschadigingen ,maar met voldoende olie in het blok verwacht ik daar ook geen problemen.

Ik zou beginnen met een nieuwe cilinderkop omdat daar problemen mee waren ,van GTS kost een complete cilinderkop 85 euro zag ik.
                          Op het blok staan nummers als je weet welk blok eronder ligt kun je vaak overal de onderdelen kopen.
                          Daarna moet de scooter aan de "computer" om goed afgesteld te worden,laat dit doen door een bedrijf die er ervaring mee hebben.

Hoogstwaarschijnlijk ligt dit blok eronder.
                          https://www.50cc-scooterparts.nl/a-3...a/#description

Comment

Beste mensen,
                            İk heb de cilinderkop erafgehaalt, zie foto.
                            Zou het daar aan kunnen liggen ?
                            İs die beschadigd ?
                            Attached Files

Comment

we hebben + 100€ moeten betalen omdat de kleppen beschadigd waren en dat ze hebben moeten vijlen of schuren .
                              dat is het verhaal in het kort.
                              Ze zien er niet uit of ze pas opnieuw ingeslepen zijn zoals jouw handelaar aangaf .

Ik heb het hele verhaal nog eens 5 keer nagelezen en begin steeds meer te denken dat het niet alleen te maken heeft met
                              de cilinderkop,, ik had beter eerst geadviseerd om een compressie test te doen. gelukkig kost dit alleen een nieuwe pakking
                              en je kan de cilinderkop dadelijk wel 100% uitsluiten als mogelijke oorzaak.

Heb je toen de kop eraf was eerst een lektest gedaan met benzine op de kleppen om te kijken of ze lekken.
                              Om te weten of de kleppen goed afdichten, kun je wasbenzine of dergelijke gebruiken.
                              Giet deze op de kleppen totdat het juist niet overloopt, wacht een 15 min en kijk welke is leeggelopen.

Verwissel niet de klepveren omdat ze per inlaat of uitlaatklep een verschillende lengte kunnen hebben.

Je kan de kleppen opnieuw inslijpen als de klepzetel niet te slecht is (heel kleine putjes)
                              Als de slijpkanten zichtbaar glad en een beetje dof zijn (zie video ) met een goede sluitbreedte dan ben je klaar.
                              Na het inslijpen van de kleppen kun je ook het wasbenzine testje doen .

https://www.youtube.com/watch?v=UawXeTmIT2Y

https://www.youtube.com/watch?v=8T_kGw6dG5M

Als na het inslijpen de 15 min lektest goed is ,dan monteer de cilinderkop,stel de kleppen op de juiste speling en kijk hoe hij rijd.
                              Als hij dan nog moeizaam start en slecht rijd kun je een compressie meting doen om de cilinder /zuiger uit te sluiten,deze moet minimaal 9 Bar zijn.

hij start nogal moeizaam , als ik vertrek rijd het tot 20km/u normaal , dan begint hij te haperen tutteren tot 30km , dan rijd hij tot 40km/u , maar dan begint het te zakken naar 35-30-25-20-10- dan valt hij stil .
                              Eerlijk gezegd lijkt jouw probleem omschrijving niet op een slechte cilinderkop, wel het moeizaam starten maar daarna het steeds langzamer gaan en uitvallen weer niet.

Als je dan nog steeds hetzelfde probleem hebt dan moet nagekeken worden of er wel voldoende benzine toevoer is.
                              Het kan een probleem in de carburateur zijn of defecte /slecht afgestelde meet sensoren die regelen hoeveel benzine de scooter moet krijgen.
                              Als de cilinder goed is laat de scooter dan aan een "computer hangen" om de sensoren enz te controleren en af te stellen bij een handelaar die de apparatuur ervoor heeft.
                              Last edited by Eddy22; 4 February 2020, 08:14.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X