Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maat klepstelplaatje voor Yamaha Neos

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Maat klepstelplaatje voor Yamaha Neos

Hallo,

Weet iemand welke diameter de juiste zijn voor een Neos uit 2018 met type blok YN50FU?
    Volgens mij zit er standaard 7.48 met een bepaalde dikte van 1.20 tot 2.40mm in.

Ik wil de klepspeling nameten en als deze te klein of te groot is dan het plaatje wisselen waar de speling zit.
    Van te voren bestel ik dan een setje met diverse dikten.

Een advies is hier erg welkom. Welk merk is aan te raden?

Helaas weet ik geen diameter of een merk voor je,maar misschien kan iemand anders dat nog beantwoorden.

Ik denk dat je beter eerst de speling kan meten en dan de juiste stelplaatjes bestellen anders word het een duur grapje.
    Controleer zelf ook of ik hieronder de juiste scooter heb geselecteerd.

https://www.easyparts.nl/showdrawing...tlaatklep.html

Comment

Diameter weet ik ook niet uit m'n blote hoofd, maar partsnummer is: 5ST-E2168-00.
      Bij het kleppen stellen met stelplaatjes zal met special gereedschap de plunjer onder de nokken van de nokkenas naar beneden moeten worden gedrukt, waarna het stelplaatje door een speciale tang (of een magneet) verwijderd kan worden.
      Om de juiste dikte van het nieuwe stelplaatje te bepalen zal vooraf de klepspeling opgemeten moeten worden om vervolgens
      deze afstand te vergelijken met de door de fabrikant voorgeschreven afstand.

Dit gaf Eddy22 ook al aan in post #2. Die plaatjes zijn in Ned nogal prijzig.
      Juiste klepspeling van dit motorblok koud is:

0.10 - 0.16 in
      0.18 - 0.24 uit

Om het verschil duidelijk te maken meet men dus eerst de klepspeling.
      Men verwijderd vervolgens het stelplaatje, meet deze met een micrometer en/of schuifmaat op en rekent uit wat er qua dikte bij of af moet. Men pakt vervolgens de nieuwe stelplaatjes en zoekt het plaatje met de juiste dikte om terug te plaatsen.
      Na het terugplaatsen moet men opnieuw de klepspeling meten. Indien de klepspeling nog niet gewenst is, moet men deze handelingen herhalen totdat de juiste afstelling bereikt is. De afmeting van de plaatjes verschilt echter per merk en type scooter.
      Origineel Yamaha/MBK is het best, maar een goed alternatief is het merk Mokix.
      Het loont wel de moeite om verder te kijken op het www, ebay of UK websites zijn over het algemeen goedkoper als de Ned webshops.

Ter info zal ik ook even een tabel toevoegen omtrent de plaatjes:
      Last edited by Flaming Rox; 21 April 2020, 17:23.

Comment

Hallo, inmiddels al de klepdeksel eraf gehad en de 3 kleppen nagemeten. Wat er nu aan shims inzitten: Diameter is 7.48mm, dikte uitlaatklep is 1.74mm en dikte inlaatkleppen zijn 1.90 en 1.92mm. Speling is inderdaad zoals Flaming Rox zegt.
        Inlaat zaten beide op 0.14mm, voeler van Gedore kreeg ik er net nog tussen, 0.16 niet meer. Uitlaatklep kreeg ik 0.24 tussen, dus heb ik er een 1.78mm tussen gedaan. Dat vervangen van een shim gaat zeer eenvoudig. Tuimelaar schuif je gewoon aan de kant en met een magneet pak je de oude shim er zo uit.
        Nog bedankt allemaal voor de info.

Comment

Hierbij een plaatje.
          Attached Files

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
          Working...
          X