Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)


Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!



Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

peugeot elyseo ontgrenzen

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peugeot elyseo ontgrenzen

    goeie dag ik had een vraag ik heb een peugeot elyseo en die ben ik aan het ontgrenzen
    nu heb ik bij mijn weten alles gedaan maar hij gaat een kleine 5 km/h harder dan voorheen.
    gedaan is
    uitlaat prop verwijderd
    vario beveiliging eruit
    grotere sproeier maat 76
    ben ik nog iets vergeten of iemand die iets weet wat ik niet zie scooter rijdt nu 55km/h

  • #2
    Een iets strakkere drukveer om slippen van de riem tegen te gaan ( indien nodig ) ,
    Zwaardere trekveertjes voor een hoger toerental met optrekken.
    Zwaardere rolletjes voor een hogere top snelheid.
    Grotere hoofdsproeier.( kijk naar de kleur van de bougie)
    Originele uitlaat prop eruit en piemel aanpassen ( kleine pijpje afzagen en dichtlassen) of een Sito plus uitlaatje.

    Opnieuw stationair afstellen bij elke verandering aan carb /luchtfilter.
    Luchtschroef is dat koperen dopje...eruit peuteren met een kleine schroevedraaier en zelf even sneetje inzagen zodat je gewoon met schroevendraaiertje kan afstellen
    Je kan ook een single D schroevedraaier ervoor kopen.
    gurtner.jpg

    Elyseo blok is precies hetzelfde als buxy speedake sf1/2 vivacity squab tkr etc.
    Je kan op het forum diverse setups vinden van peugeot.

    https://www.scooterhulp.com/forum/sc...mijn-elyseo-op

    https://www.scooterhulp.com/forum/sc...peugeot-elyseo

    https://www.scooterhulp.com/forum/ho...-100-125-150cc

    Comment


    • #3
      klopt ik heb zelf eerder speedfight en zenith gehad en daarbij was het gelijk klaar met de begrenzers eruit op de hoofsproeier na dan maar bij deze alles eruit en nog niks

      Comment


      • #4
        tevens heb ik een nieuwe uitlaat erop gezet peugeot silex open maar niks werkt

        Comment


        • #5
          Hoe is de compressie ,heeft de cilinder nog genoeg vermogen?
          Zijn de membraam plaatjes nog in orde,de spleet mag niet de groot zijn ( ongeveer 0,1mm )
          Nergens valse lucht bij het spruitstuk.( deo test)

          Comment


          • #6
            heb die dingen nog niet gecontroleerd eerlijk gezegd bedankt

            Comment


            • #7
              hoi ben ik weer
              heb mn afstelling goed staan bougie heeft een mooie koffiebruine kleur
              compressie heb ik geen tools voor om dat te meten maar heb zelf het idee dat ie genoeg compressie heeft
              mijn idee is de drukveer dat die niet meer goed is hij heeft namelijk ook een behoorlijke dip vanaf 25 tot 35 km/h heb er minder kast van als ik vanuit stop wegrijdt dus die is sowieso niet goed meer maar ga deze binnenkort helemaal vervangen met een nieuwe vario kit membraam kom ook goed die komt mee met de nieuwe cilinder
              Last edited by chipo; 12 June 2020, 14:26.

              Comment


              • #8
                https://www.scooterhulp.com/forum/sco...n-je-motorblok


                Principe van afstellen.
                Lichtere rolletjes om een hoger toerental te krijgen met optrekken.
                Zwaardere trekveren om met het ideale toerental ( meeste power) de koppeling te laten aangrijpen.
                Stel na montage van de zwaardere trekveren dan weer af met rolletjes tot je het ideale toerental hebt (vanaf optrekken tot top in ongeveer een toerental)

                Het is handig als je een toerenteller op je scooter hebt.

                Begin met de gele trekveertjes dan kom je al hoger in toeren voordat de koppeling aangrijpt.
                Je hebt dan lichtere rolletjes nodig omdat de varioriem door het hogere aangrijp moment te hoog komt in de vario voordat de koppeling aangrijpt,en je in principe in de tweede of derde versnelling wegrijd.

                Gebruik een witte drukveer op een 50cc en een gele drukveer op een 70cc ,de druk van de drukveer wordt voornamelijk gebruikt om slip van de riem in de vario tegen te gaan.

                Haal je de topsnelheid niet helemaal dan de rolletjes iets zwaarder en de trekveertjes hierop aanpassen (verstellen/zwaarder).

                Het is bij iedere scooter weer anders, succes met het afstellen

                Let ook op de bougie kleur na 10 min volgas!! beter een iets te rijk mengsel dan te arm.


                https://www.scooterhulp.com/forum/sco...-van-de-bougie


                Kijk ook of de riem bijna onderin in de vario ligt ,dit stel je af met de vulringetjes die je erbij hebt gekregen.
                Laat de riem niet helemaal onderin komen (1mm speling) anders heb je met een beetje riem slijtage al dat de riem gaat slippen als hij helemaal onderin ligt omdat er dan geen zijdelingse druk meer is van de vario platen/schijven.

                Comment


                • #9
                  dank je voor deze info de helft wist ik de andere niet goeie stof om mee te werken als de setup compleet is ik kaat van me horen

                  Comment


                  • #10
                    hoi ben ik weer
                    intussen nieuwe vario erin gezet polini hi speed met de witte drukveer en 10g rollen , toeren nagenoeg van begin tot eind zelfde ,
                    nieuwe zuigerveren erin gezet voor zekerheid alles weer afgesteld en loopt nu geweldig alleen nog steeds maar tot 60 km/h en harder wil ie nog steeds niet, membraam trouwens ook vernieuwd nog ideeën iemand ?? bedankt alvast

                    Comment


                    • #11
                      Eeeeeen toerental van start tot volle snelheid is gewoon perfect !
                      Bij volledige ontgrenzing word meestal hoofdsproeier 70 erin gezet met originele luchtfilter.
                      Heb je na alle aanpassingen ook de luchtschroef opnieuw afgesteld,dat scheelt veel in trekkracht als die niet goed staat.

                      10 gram rolletjes is al veel ( trekt hij nog goed weg? ) ,meestal is 8.5 tot 9.5 gram al goed.

                      Richtlijnen ( even uitgaande van Malossi drukveren omdat deze het meest voorkomen, worden gebruikt.)

                      – Originele cilinder : vrijwel altijd originele drukveer
                      – 50cc gietijzer: origineel of wit
                      – 50cc aluminium middeltoerig: wit of geel
                      – 50cc aluminium hoogtoerig: geel of rood.
                      – 70cc gietijzer laagtoerig: geel
                      – 70cc aluminium middeltoerig: geel of rood
                      – 70cc aluminium hoogtoerige: rood.


                      Het kan dat de witte drukveer nu ervoor zorgt dat de riem niet helemaal bovenin in de vario komt.( een witte veer word gebruikt bij 50cc snel of als je riem slipt )
                      Om dit uit te sluiten maak je met een vilstift een vette streep op de varioschijf dan zie je hoe hoog de riem komt bij volgas.
                      vario_vilstift.png

                      Comment


                      • #12
                        hoi bedankt voor je reply weer ja carb is goed afgesteld hoofsproeier 76 zit erin en bougie mooi koffiebruin , tevens de rollen die bij de vario zitten zijn 7.7 of 10 gram nu ben ik zelf van mening uit ervaring dat gemixed gewicht lekker wegtrekt dus ik had de beide gewichten om en om gelegd maar reageerd ie niet lekker op had ik het idee dus vandaar de 10g rollen , bjij start iets minder power maar rest van de optrekfase rijdt ie heerlijk elk moment kan ik gas loslaten en dan weer op zelfde power doorgassen

                        Comment


                        • #13
                          tevens komt de v snaar op de vario ong 5mm van de bovenkant omhoog zal een deze dagen even proberen wat jij aangeef met stift en dan maak ik een foto
                          Last edited by chipo; 25 June 2020, 05:59.

                          Comment


                          • #14
                            5mm van de bovenkant is wel normaal bij standaart vario`s van peugeot ,ik weet niet hoe hoog het hoort te komen in de polini hi speed.

                            Je kan kijken of de vario zelf gewoon niet dichter bij elkaar kan.( vulringetje of busje aanpassen)
                            Je kan kijken of de riem breed genoeg is.( te smal komt ook niet hoog genoeg)

                            De polini hi speed zorgt vooral voor een beter toerenverloop /trekkracht maar snelheid is maar zo`n 5km meer dacht ik.
                            Een goede ontgrensde uitlaat geeft ook 10 tot 15 km meer top snelheid.
                            Je scooter moet nog ergens begrenst zijn...of de uitlaat is niet zo geweldig.

                            Zo had ik laats een ontgrensde gianelly uitlaat op mijn Beta Ark en zat al op sproeier 72 en nog niet goed trekken en roken,nu zit er een yasuni Z ( zonder prop) op met sproeier 66 en dat loopt geweldig.
                            De terugslag van een uitlaat is belangrijk,bij een opgaande zuiger word benzine ook naar de uitlaat in gedrukt en door een juiste terugslag van de uitlaat word dit weer terug de cilinder in geduwd vandaar dat ik met de yasuni Z een kleinere sproeier nodig heb.

                            https://www.youtube.com/watch?v=_v9gnC5PiWk

                            https://www.youtube.com/watch?v=4wMtrVmeoBU

                            Comment


                            • #15
                              klopt die 5 km heb ik eruit kunnen krijgen want voorheen was het 55km/h en nu 60 vlotjes en de uitlaat is een silex open zou volgens de beschrijving harder moeten gaan ermee vanwege de grotere bochten zie foto en de prop is eruit van de uitlaat verder zou ik niet weten welke beveiliging er nog in moet zitten vandaar eigenlijk dat ik hier mn vragen stel of iemand iets weet normaal met peugeot is prop eruit vario beveiliging grotere sproeier en klaar dan haalt ie altijd de 70 wel uit eigen ervaring jasuni z ook gehad voorheen op sf1 en die zijn idd geweldig alleen maken gelijk een hoop extra kabaal wat ik probeer te vermijden en teruglopers zijn meestal ook politie magneten hahaha

                              Comment

                              Footer Ad Widget

                              Collapse

                              Unconfigured Static HTML Module

                              Collapse

                              Static HTML Module Content
                              Working...
                              X