Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het eeuwige afstel topic. Peugeot Speedfight en Viva City.

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Het eeuwige afstel topic. Peugeot Speedfight en Viva City.

Goedendag.

Wij zijn in het bezit van een SF1 en een VC.
    De SF is een brommer en de VC is een snor.
    Beide zijn in de afgelopen tijd onderhouden, veranderd en/of verbetert door mij.
    Mijn bedoeling is dat de SF1 net zo snel optrekt als de VC. Althans sneller dan hij nu doet.
    Qua top en dergelijke rijden beide scooters prima en hoeft er niets te gebeuren

Zo heeft de VC een Sito+ uitlaat gekregen en zijn er wat onderdelen vervangen welke op waren.
    De snor rijdt met standaard cylinder, ontgrensde vario, sproeier 52 en standaard koppeling ed.
    Als ik het mij goed herinner zitten er 10 grams rollen in. Zou ik eigenlijk weer even moeten wegen.
    Hij trekt op als een beest! Als je niet goed oplet ga je achterover.
    Top is ongeveer 45/50. Auto's hou je aardig bij op de normale weg.
    Hij heeft wel een klein dipje.
    De teller is stuk dus is vermoed bij de 20/25 km zakt hij ietsje in en daarna gaat hij vloeiend naar de top.

De SF1 heeft een standaard cylinder, Sito+ uitlaat, ontgrensde vario met 8 grams rollen, sproeier 62 en standaard koppeling met DMP zilveren trekveren.
    Hij trekt normaal op. Niet echt snel maar heeft geen dip. Hij loopt vloeiend door naar de 70 op de teller.
    70 is meestal de top. Als de weg lang genoeg is komt hij over dit punt heen en gaat ie richting de 85.

Nu wil ik graag dat de SF1 net zo hard optrekt als de VC. De top hoeft niet echt veranderd te worden.
    Maar als ik ga spelen met verschillende roller gewichten krijg ik niet echt het gewenste resultaat.
    Ja, met een iets lager gewicht rollers trekt hij iets beter maar ik kom totaal niet in de buurt van de VC.

Wellicht dat iemand mij in de goede richting kan wijzen.
    Moet ik het zoeken in de koppeling zoals trekveren en drukveer of moet ik kijken naar de vario.
    Ik hoor graag jullie visie en of tips.
    Last edited by 5erved; 11 April 2021, 13:43. Reason: kleine aanvulling

De VC snor heeft een kortere vertanding dan je SF1 ,zou je de vertanding in de SF1 aanpassen trekt hij wel harder maar gaat ook langzamer in top snelheid.

Hij trekt op als een beest! Als je niet goed oplet ga je achterover.
    Een snor cilinder heeft 2 spoelpoorten minder en ook geen boost poort ,de uitlaatpoort is ook kleiner dan een brom cilinder...

Last edited by Eddy22; 11 April 2021, 16:09.
    ScooterHulp moderator

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post
      De VC snor heeft een kortere vertanding dan je SF1 ,zou je de vertanding in de SF1 aanpassen trekt hij wel harder maar gaat ook langzamer in top snelheid.

Een snor cilinder heeft 2 spoelpoorten minder en ook geen boost poort ,de uitlaatpoort is ook kleiner dan een brom cilinder...

Allereerst hartelijk bedankt voor je antwoord.

Dus vwb de VC is het de vertanding die een rol speelt met het goed snel optrekken maar zorgt voor een lagere top.
      Ik heb nog wel 2 vertandingen liggen van een snor.

Ik snap het ook niet zo goed dat de snor zo hard optrekt.
      Het was ook alleen het wisselen van de standaard pijp voor de Sito+
      De kat is afgekoppeld en de extra beluchting heb ik door gelust.

Is dit echt puur en alleen de vertanding ?
      Ik snap wel een klein beetje hoe dat soort dingen werken maar dat dit zo enorm verschil kan geven.

Wat zijn eventuele opties voor de SF1 om het optrekken vanuit stil stand te verbeteren zonder die vertanding
      En zijn er bv tussen opties vwb vertanding.
      Zijn er delen uitwisselbaar of aftermarket spul waar je mee kan proberen ?

Comment

Je kan makkelijk zien welke cilinder je hebt op de snor.
        Als de Sito+ zowel op de SP1 als op de VC "snor" cilinder past dan zit een brom cilinder op je Viva city.
        Dan is het of een aangepaste brom cilinder of "al aangepast gekocht" omdat anders het hemd niet past .
        Brom/snor cilinder.

Vertanding kun je vergelijken.
        Neem de carterkap eraf en tel het aantal omwentelingen die de koppeling ronddraait als het wiel n keer ronddraait.
        Volgens mij kun je de vertanding uitwisselen maar dat weet ik niet zeker van peugeot i.v.m de bouwjaren.

Voorbeeld tandwiel verhoudingen.:

( Groot Primair delen door klein Primair ) x (Groot Secundair delen door klein Secundair)
        Hoe hoger de RF hoe meer trekkracht.
        Hoe lager de RF hoe meer snelheid.

Pri 13/52 + Sec 14/43

Pri: 52 delen door 13 = 4
        Sec: 43 delen door 14 = 3,0714
        3,0714 x 4 = RF = 12,29 (afgerond )

Dus met het wiel een keer rond moet de koppeling 12,3 keer rond gaan.

Wat zijn eventuele opties voor de SF1 om het optrekken vanuit stil stand te verbeteren zonder die vertanding
        Dellorto 17.5 geeft iets meer trekkracht en de scooter valt minder terug met tegenwind.
        Dan kunnen de rollers ook iets zwaarder en trek je sneller weg.
        De beste afstelling is op een toerental naar de top in de powerband van je scooter ( die bij peugeot lager is dan bij andere scooters)
        ScooterHulp moderator

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post
          Je kan makkelijk zien welke cilinder je hebt op de snor.
          Als de Sito+ zowel op de SP1 als op de VC "snor" cilinder past dan zit een brom cilinder op je Viva city.
          Dan is het of een aangepaste brom cilinder of "al aangepast gekocht" omdat anders het hemd niet past .
          Brom/snor cilinder.

Neem de carterkap eraf en tel het aantal omwentelingen die de koppeling ronddraait als het wiel n keer ronddraait.
          Volgens mij kun je de vertanding uitwisselen maar dat weet ik niet zeker van peugeot i.v.m de bouwjaren.

( Groot Primair delen door klein Primair ) x (Groot Secundair delen door klein Secundair)

Pri 13/52 + Sec 14/43

Dellorto 17.5 geeft iets meer trekkracht en de scooter valt minder terug met tegenwind.
          Dan kunnen de rollers ook iets zwaarder en trek je sneller weg.
          De beste afstelling is op een toerental naar de top in de powerband van je scooter ( die bij peugeot lager is dan bij andere scooters)

Ik had een donorblok voor wat onderdelen voor de SF1 gekocht en hier zat de Sito+ op.
          De gedachten was deze op de SF1 te zetten. Maar die bleek dus niet te passen.
          Zo kwam ik er achter dat ik dus eigenlijk een snorblok had gekocht terwijl de verkoper aangaf dat het een brommer blok was.
          Dit bleef hij aangeven nadat ik hem had gevraagd waarom het een snor was.

Ik heb hem nog redelijk intact staan en niet open gemaakt alleen de vario overgezet en de carter weer dicht gezet en alles afgedicht.
          Cylinder kon ik de hoon sporen nog op zien maar had wel een kleine inkeping in de zuiger waar ooit iemand eens een zuiger stop heeft gebruikt.
          Als ik het blok bekijk is het een origineel PM blok met fabricatie datum erop.
          Flens is niet geschikt voor de verschillende uitlaten.

Hetzelfde kan ik zeggen van de Viva City. Die heeft geen verschillende gaten voor bevestiging van een snor of brom uitlaat.
          Ook origineel PM blok met de data.

De vertanding en rondgang moet ik controleren.
          Kan ik nu niet zo snel zeggen of deze daadwerkelijk op de betreffende blokken/scooters horen.
          Wat ik wel merk in verschil met de VC en de SF1 is dat de VC heel soepel loopt als je hem met hand voort duwt om heb bv in de schuur te zetten.
          De SF1 is een stukje zwaarder om te duwen. Nu schelen ze ook wel 25 kilo in gewicht maar de SF1 is gewoon minder soepel.
          Schijfrem loopt niet aan en de wielen ook niet. Wellicht eens goed smeren.

Of ik naar een 17,5 mm Dellorto ga weet ik niet. Hou ik even in het achterhoofd.
          Het lijkt mij meer een afstelling probleem welke ik over het hoofd zie.
          Ik kan proberen de vario en de koppeling eens om te wisselen kijken of het dan nog steeds zo is.

Alvast bedankt voor het meedenken en kom er in de loop van de week wel weer even op terug.

Comment

Kijk uit met te kleine sproeier!! Ik had bij vc de varioplaat eraf en nog geen sito erop en reed al hele tijd met grijze bougie!! Hij liep geweldig maar had zo vast kunnen lopen. Beter net teveel benzine als iets te weinig. Is maar een advies.
            ScooterHulp moderator

Comment

Originally posted by brambiggelaar View Post
              Kijk uit met te kleine sproeier!! Ik had bij vc de varioplaat eraf en nog geen sito erop en reed al hele tijd met grijze bougie!! Hij liep geweldig maar had zo vast kunnen lopen. Beter net teveel benzine als iets te weinig. Is maar een advies.
              Klopt Bram,

Heb net even getest en 52 is te klein.
              Sproeier gaat hiermee wit worden.
              Moet nog even wisselen, net niet meer aan toegekomen.

Pri 13/52 + Sec 14/43

Gister de vertanding van de Speedfight, het donorblok en de sloper gecontroleerd.
              Geen n is hetzelfde.

De SF1 is 11,25.
              Donor is 13,25
              Sloop is 14.

Nu verschillen de laatste 2 zo goed als niets kan dus ook een fout in mijn streep zet kunsten zijn om de omwentelingen te tellen.
              Heb niet gekeken of het mogelijk is om te kunnen uitwisselen maar de deksel lijken allemaal het zelfde.
              Vwb het stug voelen met het met de hand duwen kan het wel eens de transmissie olie zijn bedacht ik mij.
              Iets met gieren enzo ;-)

Zag dat er een originele koppeling op het donorblok zat welke veel beter in de bel zit.
              Die over gezet op de SF1 en 9 grams rollers erin.
              Rijdt niet lekker.
              De trekveren moeten over gezet worden en ga een witte malossi drukveer proberen.

Vraag vwb rollers, normaal vind een Peugeot het fijn om met wat zwaarder rollers te draaien, zeg 8 of 9 gram.
              Maar wat als je nou met de trekveren dus lager in rollers moet dan bv 7 gram.
              Dit is geen probleem neem ik aan ? Je kunt hier in principe toch bijna eindeloos mee variren.

Wat is jullie ervaring hiermee ?

Comment

Je sproeier wit?? Bougie bedoel je hoop ik. Lol. Je moet echt vet omhoog. Je hebt n de varioplaat verwijderd n een sito plus. Ik ging van 56 naar 62 alleen bij t verwijderen vd plaat!!! Bromscooter dat wel. Maar grijze bougie, rij je op geleende tijd. Is echt niet goed. Ik hoop dat je dat als 1e aan past.

Ik had gele trekveertjes bij de sito plus gekregen. Verder had ik 8,5 gram rolletjes. 70 sproeier.
                Last edited by Flaming Rox; 14 April 2021, 19:31.
                ScooterHulp moderator

Comment

Originally posted by brambiggelaar View Post
                  Je sproeier wit?? Bougie bedoel je hoop ik. Lol. Je moet echt vet omhoog. Je hebt n de varioplaat verwijderd n een sito plus. Ik ging van 56 naar 62 alleen bij t verwijderen vd plaat!!! Bromscooter dat wel. Maar grijze bougie, rij je op geleende tijd. Is echt niet goed. Ik hoop dat je dat als 1e aan past.

Ik had gele trekveertjes bij de sito plus gekregen. Verder had ik 8,5 gram rolletjes. 70 sproeier.
                  Ja, bedoel de bougie,
                  Had mij even vergist.
                  Top of the list!
                  Last edited by Flaming Rox; 14 April 2021, 19:32.

Comment

Hahaha was ook maar een grap v mij. Ik ben nog veel erger in dingen op de verkeerde plek zetten en zo
                    ScooterHulp moderator

Comment

Gister de vertanding van de Speedfight, het donorblok en de sloper gecontroleerd.
                      Geen n is hetzelfde.

De SF1 is 11,25.
                      Donor is 13,25
                      Sloop is 14.
                      Je metingen kunnen zeker kloppen, RF=14 heeft de meeste trekkracht en zal van een snor blokje zijn.
                      Bijna 3 omwentelingen verschil is best veel.

Vraag vwb rollers, normaal vind een Peugeot het fijn om met wat zwaarder rollers te draaien, zeg 8 of 9 gram.
                      Maar wat als je nou met de trekveren dus lager in rollers moet dan bv 7 gram.
                      Dit is geen probleem neem ik aan ? Je kunt hier in principe toch bijna eindeloos mee variren.
                      Als je met meer toeren wilt wegrijden door zwaardere trekveertjes dan moeten idd de rollers omlaag.
                      Vergeet niet dat peugeot meer trekkracht heeft in de lagere toeren een 45km/h blokje zit rond 5800 max torque,in de buurt van dat toerental wil je dus van stilstaand naar de top optrekken.

Met een goedkope toerenteller wat je om de bougiedraad wikkelt is het goed af te stellen.
                      Deze toerenteller gebruik ik om af te stellen.

Last edited by Eddy22; 14 April 2021, 05:01.
                      ScooterHulp moderator

Comment

Als je met meer toeren wilt wegrijden door zwaardere trekveertjes dan moeten idd de rollers omlaag.
                        Vergeet niet dat peugeot meer trekkracht heeft in de lagere toeren een 45km/h blokje zit rond 5800 max torque,in de buurt van dat toerental wil je dus van stilstaand naar de top optrekken.

Ja idd, het koppel vd peugeot ligt echt onderin de toeren
                        Last edited by Eddy22; 14 April 2021, 12:20. Reason: quote goed gezet.
                        ScooterHulp moderator

Comment

Met een goedkope toerenteller wat je om de bougiedraad wikkelt is het goed af te stellen.
                          Deze toerenteller gebruik ik om af te stellen.
                          Mooi spul, die toerenteller.
                          Maakt het een stuk makkelijker afstellen als je het zonder moet doen.

De andere koppeling weer terug gezet met de zilver DMP trekveren en 8 grams rollers.
                          Rijdt stukken beter maar met optrekken is het af en toe stotteren nu het s'avonds nog steeds kouder is/wordt.
                          Toch maar (weer) een maatje groter proberen.

Ook met optrekken merk ik dat hij weg wilt maar bij de 20 km overtoeren maakt en dan lichtjes inzakt en daarna door gaat naar de top.
                          Lijkt mij een geval van nog iets lichtere rollers proberen.
                          Nu heb ik dit vorige keer ook geprobeerd. Een combi van 7,5 en 8 maar gaf het zelfde resultaat.
                          Ik zag je advies voor een andere drukveer in een ander topic en ga dit eerst proberen.

Graag stel ik je nog een vraag vwb de poelies/koppeling. Ik haalde uit het donor blok tijden het testen van de transmissie dat er ook een goede koppeling in zat.
                          De bel is wel iets blauw uitgeslagen maar de binnenkant is prima en de segmenten hebben meer vlees dan de nu gebruikte koppeling met de zilveren trekveren.
                          Wat mij nog meer opviel is dat de poelies iets groter zijn dan al de andere koppelingen die ik heb. 127mm tegenover 117 van de standaard koppeling.

Is dit nu een overrange koppeling ?

Ook zag ik dat dit een beduidend duurder exemplaar is dan ik heb. Hij is uitgebalanceerd dmv van halve boorgaten op specifieke plekken.
                          De bel heeft ook 4 gaten ipv de 6 gaten die in de andere koppelingen heb. Verder zit er een groen/blauwige drukveer in.
                          Ik wacht nog op een steek 38 om de koppelingen te kunnen ontdoen van de moer, dan haal ik hem uit elkaar en probeer hier de trekveren op te zetten.

De bel is een PM met een leeuwtje erop. Ik kan het geheel niet goed plaatsen.
                          Koppeling van een 100cc ?

Kijk uit met te kleine sproeier!!
                          Sproeier gewisseld vandaag van de VC.
                          Zat een 49 in was ik helemaal vergeten.
                          Nu 52 en anders wordt het 56, blijkbaar heb ik geen 54.
                          Heb alles van 49 tot 74 maar dus geen 54. ROFL!

Comment

Ook met optrekken merk ik dat hij weg wilt maar bij de 20 km overtoeren maakt en dan lichtjes inzakt en daarna door gaat naar de top.
                            Dat kan komen door de groeven in de koppeling, die lopen in een knik.
                            In het eerste deel van de spiebaan trek je harder op en in het tweede deel gaat het toerental omlaag.
                            Er bestaan ook koppelingen met een rechte spiebaan die in n toerental doorlopen maar die zijn nogal duur.

Ik zag je advies voor een andere drukveer in een ander topic en ga dit eerst proberen.
                            Met een zwaardere drukveer monteren komen de rolletjes langzamer omhoog, die moet je dan ook gaan verzwaren.
                            Als je geen riemslip hebt hoef je de drukveer in principe niet te verzwaren.

Graag stel ik je nog een vraag vwb de poelies/koppeling. Ik haalde uit het donor blok tijden het testen van de transmissie dat er ook een goede koppeling in zat.
                            De bel is wel iets blauw uitgeslagen maar de binnenkant is prima en de segmenten hebben meer vlees dan de nu gebruikte koppeling met de zilveren trekveren.
                            Wat mij nog meer opviel is dat de poelies iets groter zijn dan al de andere koppelingen die ik heb. 127mm tegenover 117 van de standaard koppeling.

Is dit nu een overrange koppeling ?

Ook zag ik dat dit een beduidend duurder exemplaar is dan ik heb. Hij is uitgebalanceerd dmv van halve boorgaten op specifieke plekken.
                            De bel heeft ook 4 gaten ipv de 6 gaten die in de andere koppelingen heb. Verder zit er een groen/blauwige drukveer in.
                            Ik wacht nog op een steek 38 om de koppelingen te kunnen ontdoen van de moer, dan haal ik hem uit elkaar en probeer hier de trekveren op te zetten.
                            Kan idd een over-range zijn en daar hoort ook een langere v-snaar bij en vario.
                            Alleen de koppeling en langere v-snaar geeft je wel sneller optrekken maar langzamere top.
                            Haal hem uit elkaar en kijk of er rechte spiebanen in zitten.
                            ScooterHulp moderator

Comment

Dat kan komen door de groeven in de koppeling, die lopen in een knik.
                              In het eerste deel van de spiebaan trek je harder op en in het tweede deel gaat het toerental omlaag.
                              Er bestaan ook koppelingen met een rechte spiebaan die in n toerental doorlopen maar die zijn nogal duur.
                              Heb niet het idee dat het de spiebaan is.
                              Heb de witte drukveer van Malossi in de grotere koppeling gedaan in combi met 8 grams rollers.
                              0 tot 20 is slecht, heel slecht maar daarna rijdt hij goed door tot de 60 maar niet veel verder en zakt in met toeren.
                              Soms stotteren met optrekken en tetetetettettettett met gas los.

Als ik dit probeer te verklaren:
                              0 tot 20 = trekveren.
                              Niet voorbij de 60 = lichtere rollers proberen.

De witte Malossi is iets zwaarder als de standaard. Althans zo lijkt het voor mij.

Ik heb die iets grotere koppeling van de moer ontdaan en er zat een groene drukveer in.
                              Wat dat is, Joost mag het weten. Met het uitdraaien van de poelies gaat dit ook scheef lijkt minder scheef als de andere.
                              Maar ik heb geen idee hoe een rechte spiebaan moet voelen lopen. Recht lijkt mij recht maar of dit dat is, geen idee.

Bij een nadere inspectie zag ik dat de poelies verder uit elkaar staan in de rust stand.
                              Riem ligt dan lager in de koppeling ?

Hieronder een paar foto's van beide.
                              Misschien kan je er wat mee.

Morgen weer verder.
                              IMG_20210415_194154157.jpgIMG_20210415_194211949.jpgIMG_20210415_194253710.jpg
                              Last edited by 5erved; 15 April 2021, 21:06. Reason: Foto's toegevoegd

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                              Working...
                              X