Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het eeuwige afstel topic. Peugeot Speedfight en Viva City.

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Heb de witte drukveer van Malossi in de grotere koppeling gedaan in combi met 8 grams rollers.
    0 tot 20 is slecht, heel slecht maar daarna rijdt hij goed door tot de 60 maar niet veel verder en zakt in met toeren.
    Met allemaal verschillende setups word het testen en testen .

Die grotere koppeling kan net zo goed van piaggio zijn.

Dat hij met 60 zakt in toeren kan door te slappe drukveer.
    Klappert de riem bij hogere snelheid ,je voelt dan de scooter trillen.
    Normaal is de originele drukveer van peugeot voldoende, maar malossi geel zou ook kunnen.

Standaard koppeling.
    vario-standaard.jpg

koppeling met rechte spiebaan.(malossi torque driver)
    torque-driver..jpg
    Last edited by Eddy22; 15 April 2021, 22:19.
    ScooterHulp moderator

Comment

Ja klopt. Ik wou die andere koppeling testen.
      Snap niet zo goed wat de gedachten erachter is/was.
      Maar de bedoeling is om weer met de andere koppeling met de zilveren trekveren te gaan rijden.

Om bij die spiebanen te komen kan die ring/huls eraf drukken ?
      Begrijp ik dat goed ?
      Ik voelde eigenlijk met de hand en het uitdraaien of het recht of geknikt was.
      Wist niet goed hoe ik daarbij kwam.
      Kon wel met een lampje kijken waar de as normaal doorheen gaat maar is niet heel duidelijk.

Comment

Als de koppeling uit elkaar is kun je de bus die over de spiebaan zit met een schroevendraaier omhoog drukken.
        Je kan dan tevens controleren of de banen niet uitgesleten zijn en nieuw vet erin doen.
        koppelings-spie-invetten.jpg
        ScooterHulp moderator

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post

Die grotere koppeling kan net zo goed van piaggio zijn.

Dat hij met 60 zakt in toeren kan door te slappe drukveer.
          Klappert de riem bij hogere snelheid ,je voelt dan de scooter trillen.
          Normaal is de originele drukveer van peugeot voldoende, maar malossi geel zou ook kunnen.

Standaard koppeling.
          vario-standaard.jpg

koppeling met rechte spiebaan.(malossi torque driver)
          torque-driver..jpg
          Die knik gaat alleen op voor de oudere peugeot poelies.
          De nieuwe hebben dat allemaal niet meer.

De koppelings huis met 4 gaten is een oud model (blijkbaar komt die van de speedfight 1) Sinds 2005 zijn ze een andere koppeling /poelies set gaan gebruiken.

Je hoeft niet perse een malossi torque driver te kopen om rechte spiebanen te krijgen.. Je zou eventueel ook de nieuwe type poelie kunnen monteren als deze ook past.
          Last edited by robin4; 17 April 2021, 03:00.

Comment

De koppelings huis met 4 gaten is een oud model (blijkbaar komt die van de speedfight 1) Sinds 2005 zijn ze een andere koppeling /poelies set gaan gebruiken.

Je hoeft niet perse een malossi torque driver te kopen om rechte spiebanen te krijgen.. Je zou eventueel ook de nieuwe type poelie kunnen monteren als deze ook past.
            De koppeling die ik nu gebruik is het nieuwe type
            Tijdje terug nieuw aangeschaft.
            Heeft ook de 6 gaten in de bel.

Als de koppeling uit elkaar is kun je de bus die over de spiebaan zit met een schroevendraaier omhoog drukken.
            Je kan dan tevens controleren of de banen niet uitgesleten zijn en nieuw vet erin doen.
            Heb de grotere koppeling er weer uitgehaald en de koppeling die ik hiervoor gebruikte er weer in gestoken
            Degene met de zilveren trekveren en de standaard drukveer.
            Weer iets lichtere rollers erin. 7,5 gram.
            Rijdt goed weg als hij koud is en dus iets meer benzine krijgt maar als hij eenmaal warm is trekt hij de eerste paar meter slecht.
            Kun je dit ook toeschrijven aan een iets te kleine sproeier ?
            Of is dit echt de trekveren.
            Ik zal er eens een filmpje van maken zodat jullie ook kunnen oordelen.

Hij rijdt nu redelijk goed , bijna zoals ik hem hebben wil, trekt door tot de 75 op de teller en trekt vrij egaal door tot de top.
            De laatste km's zijn wat langzamer maar zo erg is dat niet.
            Het enige wat ik graag zou willen is dat hij vlotter wegtrekt.
            Hier de aankomende tijd nog wat mee spelen
            Heb de ring nog niet van de koppeling gehaald ben dat eerlijk gezegd vergeten.

Comment

Rijdt goed weg als hij koud is en dus iets meer benzine krijgt maar als hij eenmaal warm is trekt hij de eerste paar meter slecht.
              Als eerste kun je nog met de luchtschroef spelen, iets in of uitdraaien dat merk je ook met optrekken en starten.

Een maatje grotere hoofdsproeier kan maar let op de bougiekleur na 10 min volgas dat zegt alles.
              Als de bougiekleur na 10 min volgas goed is dan kun je nog de naald van de gasschuif hoger zetten ( clipje omlaag) zodat hij onderin meer benzine krijgt.
              ScooterHulp moderator

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post

Als eerste kun je nog met de luchtschroef spelen, iets in of uitdraaien dat merk je ook met optrekken en starten.

Een maatje grotere hoofdsproeier kan maar let op de bougiekleur na 10 min volgas dat zegt alles.
                Als de bougiekleur na 10 min volgas goed is dan kun je nog de naald van de gasschuif hoger zetten ( clipje omlaag) zodat hij onderin meer benzine krijgt.
                Wat spelen met de schroef geeft iets betere resultaten.
                Naald hoger zetten gaf ook een beter resultaat.
                In het half gas gebied pakt hij goed op. Ik denk dat de naald zo wel goed staat.
                Hij tettetetterert nog wel wat met gas loslaten
                Wat mi een kleinere sproeier zou moeten betekenen.

Man, man, man, de fijne afstellingen.....

Oh, wellicht een goede tip voor mensen met een imitatie Dellorto welke je voor een paar tientjes nieuw koopt.
                Die heeft dat extra vacuüm pijpje waar dan de brandstof uit kan klotsen.
                Heb hier m3 in getapt en een schroef met fijne draad ingedraaid.
                Geen lekkage meer. Hoeft geen loc-tite op ofzo.
                Werkt echt prima. Alsof het er voor gemaakt is :P

Comment

In het half gas gebied pakt hij goed op. Ik denk dat de naald zo wel goed staat.
                  Is je toerental hoog genoeg op het moment dat de koppeling aangrijpt ( max koppel van de motor) anders de trekveertjes iets zwaarder.
                  Trekt hij in "bijna" één hetzelfde toerental van stilstand naar 65 anders rolletjes nog aanpassen.

Hij tettetetterert nog wel wat met gas loslaten
                  Je weet beter een beetje te rijk mengsel dan te arm en een vastloper riskeren, een ander voordeel is dat hij met koudere dagen ook goed zal lopen met een iets rijkere afstelling.

Zolang je de bougiekleur in de gaten houd met een rit van 10 min of langer volgas en dan de bougie eruit om te kijken.
                  Let wel op dat je vanaf volgas gelijk stopt en direct de motor uitzet.

Deze test is ook afhankelijk van de hittegraad van je bougie, het beste is de voorgeschreven waarde van de bougie voor jouw scooter.
                  Voor 99,9% afstelling zou je al op een testbank de benzine zuurstof verhouden moeten laten meten met een breedband lambdasonde.
                  ScooterHulp moderator

Comment

Is je toerental hoog genoeg op het moment dat de koppeling aangrijpt ( max koppel van de motor) anders de trekveertjes iets zwaarder. Trekt hij in "bijna" één hetzelfde toerental van stilstand naar 65 anders rolletjes nog aanpassen.
                    Hik trekt in een vloeiende lijn met bijna gelijk toerental door tot de 70/75 op de teller.
                    Laatste stukje blijft zeuren maar is prima zo.

Het enige wat mij stoort is dat de koppeling lijkt te slippen dus hij pakt de koppeling en laat hem los valt een beetje terug in kracht en daarna pakt hij de koppeling wel helemaal en gaat ie weer verder in de vloeiende lijn.
                    Wat je aangeeft vwb de trekveren is nog wel iets wat ik wil proberen.

Je weet beter een beetje te rijk mengsel dan te arm en een vastloper riskeren, een ander voordeel is dat hij met koudere dagen ook goed zal lopen met een iets rijkere afstelling.
                    Je hebt helemaal gelijk. Het is verstandig om het zo te laten. Hij loopt echt goed nu.
                    Ben er erg tevreden over.

De setup bestaat nu uit.

Ontgrensde Vario met 7.5 grams rollers
                    Sito plus uitlaat
                    Zilveren DMP trekveren en standaard drukveer.

Trekt door tot de 75 en soms met een beetje wind mee door naar de 85.

Had voor de gein het vliegwiel van het sloop blok af gehaald om de boel eens te bekijken. Blok stond al een tijdje stil, bekijk de foto maar eens.
                    Wellicht geen slecht idee om de mijne ook eens te bekijken hahah

IMG_20210421_201342371.jpg

Comment

Zilveren DMP trekveren en standaard drukveer.
                      De duw en trek veren moet goed zijn, misschien dat de schoentjes wat minder grip hebben en even opgeschuurd moeten worden.

​​​​​​​Had voor de gein het vliegwiel van het sloop blok af gehaald om de boel eens te bekijken
                      Nachtje in de cola en een staalborstel doet wonderen
                      ScooterHulp moderator

Comment

misschien dat de schoentjes wat minder grip hebben en even opgeschuurd moeten worden
                        Zal deze even opschuren.
                        De koppeling die ik gebruik heeft ook kleinere schoenen dan de de groter koppeling en de koppeling die ik uit het slopertje haalde.
                        Wellicht eens de sloper koppeling eens proberen.

Nachtje in de cola en een staalborstel doet wonderen
                        Ha! Ja, ben toch al niet zo van de cola.

Gisteravond even de waterpomp eraf gehad en de stator en pick-up bekeken.
                        Pick-up was wat roestig en stond wat verder van de strip af.
                        Strip was in goede staat.
                        Boel wat schoongemaakt en start nu iets vaker met de electrische start.
                        Helaas nog niet elke keer zoals de VC van de vrouw dat doet maar er is verbetering.

Wat ik al wist maar viel mij nu nog meer op omdat de boel daar los lag is dat er een paar helicoils in zaten en er meer schade was aan de uitlaatophanging dan ik in eerste instantie had gezien. Ik kom maar een bout gebruiken. An sich niet erg, had er wat voor gemaakt.
                        Maar ik vermoed dat er een keer een ongelukje of er een slijptol op de beun manier in is geweest.

Nu zat ik te denken kan ik niet gewoon een carterhelft uitwisselen ?
                        Dus een goede van de sloper, moet die wel ff poetsen, en die om zetten.
                        Dus loshalen, nieuwe krukaskeering erin en ombouwen ?
                        Of denk ik nu te simpel.
                        Zijn er zaken waar ik dan rekening mee moet houden ?

Oh, haha, zag een andere SF1 voorbij komen.
                        Wellicht dat ik die ook nog wel ophaal en in de schuur zet.
                        Wordt steeds krapper hiero

Vergat te melden dat hij nu nog iets beter rijdt door het schoonmaken van de pick-up.
                        Scheelt merkbaar.
                        Last edited by 5erved; 24 April 2021, 11:59. Reason: vergeten

Comment

Nu zat ik te denken kan ik niet gewoon een carterhelft uitwisselen ?
                          Dus een goede van de sloper, moet die wel ff poetsen, en die om zetten.
                          Dus loshalen, nieuwe krukaskeering erin en ombouwen ?
                          Of denk ik nu te simpel.
                          Zijn er zaken waar ik dan rekening mee moet houden ?
                          Dat kan zeker in de fabriek worden ze ook zo samengesteld .

De meest eenvoudige manier is zoals in de video hieronder, je hebt ook speciaal gereedschap daarvoor maar voor een blokje loont het zich niet echt.
                          Je hebt wel een poelietrekker voor het vliegwiel nodig.

Ik zou wel eerst de carterhelften opwarmen met een brandertje of verfstripper dan komen de lagers er al makkelijker uit.
                          Met terug monteren ook de carterhelft even opwarmen dan duw/schroef je hem zo in elkaar.
                          Kijk in de manual voor de aantrek momenten van de bouten.

Kijk een aantal youtube video`s in principe is elk 2 takt scooterblok hetzelfde qua revisie.

ScooterHulp moderator

Comment

Het is wel een beetje dom op op de krukas te tikken zonder een moer erop te draaien.. Een moer erop draaien is wel wenselijk.

Comment

Het is wel een beetje dom op op de krukas te tikken zonder een moer erop te draaien
                              Dacht hetzelfde.
                              Beste beun manier dit.
                              Je zou denken dat ze de spullen niet nogmaals gaan gebruiken.

Ik zou wel eerst de carterhelften opwarmen met een brandertje of verfstripper dan komen de lagers er al makkelijker uit. Met terug monteren ook de carterhelft even opwarmen dan duw/schroef je hem zo in elkaar.

​Heb het hete lucht pistool gebruikt.

​​​​​​Dat gezegd te hebben, heb de sloper uit elkaar gerammeld
                              Dacht alles los om eens te kijken in wat voor staat die is/was.
                              Ik heb er een paar foto's van gemaakt en vind er het mijne van.

​​​​​​Hoor graag wat jullie vinden van de foto's.
                              Ik zeg dat ie een keer een vastloper heeft gehad. Zag ook bij de tandwielen er een flinke tik op de tanden is geweest en een mooi spoor in de carter. Denk dat de transmissie er ook een keer naast heeft gedraaid. Het werkt allemaal wel.
                              Mist ook een circlip op de pin voor de zuiger ;-)
                              cylinder is trouwens niet orgineel. Kan er geen PM inscriptie op vinden.

Is het nu een brommer of snor cylinder. Kan een van jullie dit zien ?

​​​​​​IMG_20210425_183055646.jpg
                              ​​​IMG_20210425_183124328.jpgIMG_20210425_183319130.jpg

Comment

Het is wel een beetje dom op op de krukas te tikken zonder een moer erop te draaien
                                Dacht hetzelfde.
                                Beste beun manier dit.
                                Je zou denken dat ze de spullen niet nogmaals gaan gebruiken.
                                De video is alleen bedoelt om aan te geven hoe makkelijk het is .... maar hij gebruikte wel een rubber hamer

Mist ook een circlip op de pin voor de zuiger ;-)
                                Waarschijnlijk verkeerd gemonteerd waardoor de circlip eruit is gekomen.
                                Is het nu een brommer of snor cylinder. Kan een van jullie dit zien ?
                                Het lijkt een snor cilinder maar om het zeker te weten kun je kijken of de brom uitlaat past, omdat de bevestiging bij een snor een andere maat heeft.

Last edited by Eddy22; 26 April 2021, 02:13.
                                ScooterHulp moderator

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                                Working...
                                X