Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Afstelproblemen TGB 507

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Maat 116 is natuurlijk wel wat belachelijk groot!
    Weet niet of je de 17,5 nieuw hebt aangeschaft en/of dat deze van Dellorto is, maar standaard zit hier vrijwel altijd maat 80 gemonteerd.
    Nu kan het zo zijn dat men iets groter moet, maar 116 is zoals ik al eerder aangaf!

Heb zelf jaren rondgereden (woon/werk) op een Neo's met een MHR replica 70cc alu cilinder en bijbehorende kop.
    I. c. m. een 19 mm carburateur (sproeier 82) en n van de eerste generatie TG-RS-70cc uitlaten liep dit als een malle!

Vanwege het enorme toerental heb ik toen een sport vario en koppeling geplaatst, vario power one, en een delta koppeling van Malossi.
    Dit alles in combo met de standaard luchtfilter, alleen de vernauwingstube verwijdert zodat het beter kon ademen.
    Hierdoor werd het (rpm) geweld flink wat beteugeld.

Dat ding was echter retesnel en liep ook flink veel te hard .., boete gehad van 240,00 euro (buiten de bebouwde kom)van meneer flitsagent!
    Niet echt relevant natuurlijk, maar jouw TGB zou dit ook zonder moeite moeten kunnen behalen.

Comment

• Flaming Rox dat leek mij inderdaad ook.
      De 17,5 is inderdaad een dellorto.
      Probleem is dat hij met de 17,5 blijft sputteren, en bij sproeiers onder de 116 word de bougie wit. Ik rij met originele luchtfilter zonder begrenzen. Ook heb ik een 21mm getest, hier moest ik echter super klein in sproeier (50 was nog te groot). Bij alle carbs was het sputteren. Terwijl de 50 cc prima liep. Ook kom er zwarte troep uit de uitlaat terwijl ik maar met een dopje extra olie rijd ivm inrijden. Dus voor de zekerheid is de bougie vervangen, 0 effect. Ook heb ik al sinds het begin problemen met de spanning, meer dan 5/6 v komt er niet vanaf de spanningsregelaar. Dus die is ook vervangen... Geen effect. Dus naar de ontsteking..... Hier zat een 7 coil in, met draadjes zonder stekker, terwijl er een 4 coil in hoort...zag er ook niet meer uit, dus vervangen. Draden puzzel. Ontsteking heeft rood, wit, geel en blauw. Echter mijn kabelboom zwart-rood, wit-rood en geel-rood. Nu loopt hij inmiddels echter geen stroom op de verlichting etc... Ik hou ook de blauwe draad over aangezien de ontsteking meer draden heeft dan mijn kabelboom. Ik vermoed dat dit massa is.

Even terug naar de performance.
      Hij loopt nu wel degelijk beter, pikt beter op zonder veel gepruttel maar langzaam rijden (30) blijft pruttelen. Hoger in de toeren is dit niet meer. Toch had mijn 50cc veel meer power dus er gaan ergens iets mis maar ik heb werkelijk geen idee meer. Ik heb met water en zeepsop en een kwastje en natuurlijk een lopende moter alle pakkingen rondom de cilinder, voet, spruitstuk etc gecontroleerd en er is geen lek dus compressie is ook niet het probleem. Owjah de bobine is ook vervangen voor de zekerheid. Ik weet het echt niet meer

Comment

• image_9009.jpg Even ter illustratie nog een tekening van de ontsteking / kabelboom. Zoals te zien hou ik een kabel over en heb ook geen verlichting.

Comment

• Hier zat een 7 coil in, met draadjes zonder stekker, terwijl er een 4 coil in hoort...zag er ook niet meer uit, dus vervangen. Draden puzzel. Ontsteking heeft rood, wit, geel en blauw. Echter mijn kabelboom zwart-rood, wit-rood en geel-rood.
          Moet je dan niet deze stator hebben qua kleuren aansluiting?

https://www.50factory.com/pieces-neu...et-tgb-50.html
          Dit plaatje kon ik ook nog vinden.
          tgb 507.png
          Last edited by Eddy22; 1 August 2021, 13:34.

Comment

• Ik ben een beetje verward met de kleuraanduiding in je schema...
            Bij TGB is het:

B = zwart
            R = rood
            G - groen
            W = wit

G/W = groen/wit
            W/R = wit/rood

Blauw wordt normaliter aangeduid met de letter L.
            De letter Z, zal wel zwart zijn, maar dit komt niet overeen met het kleurkabeltabel.

De externe (pick-up) spoel heeft maar 1 draad welke naar de CDI loopt.
            Dat er een 2e draad aanwezig is, is wel wat ongebruikelijk...

Tenzij het een min/massa/aarding aansluiting is.

Comment

• Flaming wat je zegt klopt.
              De vorige eigenaar heeft schijnbaar de stator vervangen voor een ander model. Ze hebben daarbij oude stekkers eraf geknipt en een aantal (niet kleur kloppende) draden gebruikt.

De pickup geef 1 signaaldraad (zwart-blauw) en inderdaad een zwarte massa draad.

Mijn tgb heeft dan nog 3 kabels over:

Zwart-rood, deze zit aan de rode draad van de stator en gaat naar de cdi, ik heb vonk en kan rijden.

Geel-rood verlichting, elec choke etc.

Wit-rood accu lading?

De nieuwe stator heeft 4 draden

Rood, cdi Werkt

Geel, verlichting? Werkt niet

Wit, accu? Werkt niet

Blauw,????????

Comment

• Jah, een lekker denktankje man...!

Ik heb in oude aantekeningen van de Taiwan Golden Bee wel het e.e.a. gevonden qua originele stator met 4 spoelen.

Een wit/rode draad welke naar de regelaar loopt voor laadspanning voor de accu
                Een geel/witte draad welke naar de regelaar loopt voor de verlichting en elek-choke
                Een zwart/rode draad welke van de laadspoel naar de CDI loopt (spanning wat tijdelijk wordt opgeslagen).
                En een licht/blauwe draad van de externe (pick-up) magneet welke naar de CDI loopt (geeft een signaal om de opgeslagen spanning naar de bobine te sturen)

De nieuwe stator heeft dus 4 draden.

Rood voor de laadspoel naar de CDI
                Geel voor verlichting en choke (regelaar)
                Wit voor laden van de accu (regelaar)
                Blauw zou dan normaliter voor de externe (pick-up) magneet aansluiting zijn.

(en deze zit nu niet aangesloten toch?)

Maar blijkbaar kun je dus gewoon starten en rijden??
                Ik heb bij beide even de massa aansluiting achterwege gelaten omdat dit voor zich spreekt.

En je hebt dus een nieuwe stator met 1 laadspoel voor de CDI, en 3 spoelen voor de rest van de elektronica.
                Wel het juiste type vliegwiel wat bij de nieuwe stator hoort geplaatst?

Dit zou kunnen verklaren waarom de spanning voor o.a. verlichting en accu niet goed werkt.
                Als de magneten van het vliegwiel te ver weg staan levert dit nauwelijks spanning op.
                (en ik brainwave maar even mee hoor, want duidelijk is het allerminst)

Dit verklaart echter weer niet waarom de scooter wel gewoon start en ook rijdt!
                (ik denk ondertussen nog even verder, maar moet nu even een maaltijd op tafel gaan zetten)

Comment

• Ja leuk verhaal toch.
                  Ja hij loopt nu best ok, na het flink openschroeven van de luchtschroef. Deze stond netjes 1,5 eerst. Toch wat benauwd geweest denk ik.

De blauwe draad is inderdaad los nu. Al vermoed ik dat dit misschien een massa draad is. Blauw word in huidge Electronica gebruik als afvoer/massa.
                  Ik meet geen voltage (wissel) op de draad. Ook niet op de gele overigens. De witte geeft wel stroom.

De rode is voor de cdi inderdaad en doet duidelijk wat hij moet doen

Comment

• Misschien helpen deze gegevens jullie verder.

Nog een plaatje..TGB 507

In de pdf vanaf bldz 13 staan diverse electrische schema`s ( is maar net... leesbaar) misschien komen jullie daar verder mee.

TGB 101S (BH1)_303R-50 (BR1)_Delivery 50 (BK1) Service Manual.pdf

Comment

• Thanks Eddy, ik heb zelf de volledige technische tekening. De draden aan draadboom kan zijn duidelijk. Screenshot_20210804_110241_com.google.android.apps.docs.jpg TGB Scooter service manual (1).pdf

Comment

• Hier nog even een foto van een stator uit een tgb 507 (bullet) later type.
                        Je ziet hier de zwarte draad, bij mij komt de zwarte draad vanaf de pickup en gaat de kabelboom in. Vermoeden, maar niet zeker is dit bij de nieuwe stator de blauwe draad. Screenshot_20210804_110742.jpg

Comment

• Even los van de Electra.

Ik ben eigenlijk terug bij af.
                          Net even de top getest en nog steeds, net als de 50cc niet boven de 70 kmh.
                          De bougie heeft de perfecte kleur.
                          Wat me echter blijft opvallen is dat onder de 6000rpm de moter loopt alsof hij koud is. Niet echt stotteren maar onregelmatig. Boven de 6000 verdwijnt dit compleet. Waar heeft dit mee te maken?

Nu kom ik met de witte drukveer en 6,8 g rollen niet voorbij de 7600 toeren, terwijl hij lekker en zonder dip doortrekt (vol gas) .
                          Ik heb voor de test even een delta clutch gepakt maar dit maakt geen verschil.
                          Een sterkere drukveer getest en dit laat de rpm oplopen tot over de 8200 maar geeft overtoeren en dus alleen maar slechtere performance. Nu kan ik de rollen wat verzwaren maar dat drukt dan ook de toeren weer dus komt op hetzelfde neer.

Mijn idee blijft dat hij ergens op begrensd maar alles is eruit

Vario us, lucht limiter, uitlaat, cdi

Comment

• Wat me echter blijft opvallen is dat onder de 6000rpm de moter loopt alsof hij koud is. Niet echt stotteren maar onregelmatig. Boven de 6000 verdwijnt dit compleet. Waar heeft dit mee te maken?
                            Mogelijk werkt de ontsteking niet zoals het moet.
                            De cdi en pick-up werken samen voor het juiste tijdstip van de vonk.
                            De cdi vervroegd het ontsteking tijdstip naarmate de toeren hoger worden.

Gebeurt die vervroeging niet hoe het hoort dan kan je scooter in de hoge of lage toeren slecht lopen.

Comment

• Thanks Eddy, echter had ik dit probleem ook al met de oude ontsteking. Het probleem is pas gekomen na het plaatsen van de 70cc en met alle carburateurs misschien dan toch de carter's?

Comment

• V.w.b. de elektra, draden welke egaal van kleur zijn worden doorgaans gebruikt voor geschakelde parts via het contaktslot op 12VDC.
                                Vanaf de stator loopt er ook een draad welke egaal van kleur is. Dit is vrijwel altijd de min/massa/aarding draad.

Of het nou blauw of zwart is maakt wat dat betreft niet uit.
                                Dacht dat bij de originele 84mm Morini stator ook een zwarte draad aanwezig is, met aan de motorkant een ring om op het frame, of bij de bobine te voegen.

Wat ik echter niet snap, is dat dat ding maar niet vooruit wilt!?

Zou dan bijna de CDI betichten van het op toeren begrenst zijn.
                                Echter is de 507 de enige die juist niet begrenst is op de standaard originele CDI...?

Pas boven de 11.000 rpm gaat deze tegen spartellen.., om het zo maar even te zeggen!

De carters lijken mij ook niet echt het probleem, op vroegere modellen van Piaggio, Aprillia, Suzuki.. et cetera was dit ook nooit een probleem.
                                Enige wat ik kan bedenken is de CDI, of het vliegwiel is niet van de juiste afmeting.
                                Last edited by Flaming Rox; 5 August 2021, 20:53.

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                                Working...
                                X