Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)


Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!



Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

Timing nokkenas verkeerd?

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Timing nokkenas verkeerd?

    ls. kleppen verkeerd gesteld

    wat gebeurd er als je je kleppen 4t verkeerd afsteld,maar dan niet te strak of te los maar je vergeet bij een Gy6 Scooter 50cc nog een keer rond te draaien zodat de aandrijving nokas ook op een lijn liggen een groot gat twee kleinen als er niet opgelet is duw ik dan kleppen scheef of iets anders wat gebeurd er dan precies
    Last edited by Flaming Rox; 4 February 2020, 19:02. Reason: Heb even de titel van het draadje aangepast!

  • #2
    Ik snap je vraag niet echt.., is de klepspeling verkeerd of is de timing van de nokkenas verkeerd?
    In beide gevallen kan er motorschade ontstaan als de afstellingen niet goed staan.

    De markering van het vliegwiel is belangrijk in deze en is in de regel gemarkeerd met een "T"
    Het andere teken is belangrijk voor het ontsteken, maar voor nu niet relevant.
    Het streepje van de T-markering dient precies op de pin van het motorblok te zitten en/of staan.
    Nu bevindt de zuiger zich in het bovenste dode punt. Dat is hoe het zou moeten zijn!

    Op het nokkenas tandwiel zitten drie gaten. Tussen de twee kleinere gaten zijn 2 streepjes te zien.
    Deze twee strepen moeten evenwijdig met de rand van de behuizing van de cilinderkop zijn uitgelijnd.

    Bekijk het derde gat! Dit moet naar boven staan gericht! Dit kan namelijk ook onderaan staan (180 graden
    verdraaid)en dan is het 3e gat niet te zien, opletten dus!

    Edit: voor GY6 139QMB / 139QMA-motoren van 50cc - 90cc en Kymco 50cc 4-takt.
    Last edited by Flaming Rox; 4 February 2020, 17:59.

    Comment


    • #3
      Eerlijk gezegd ik heb geen idee omdat ik dat nog nooit gedaan heb.
      Bij de ontstekings poelie de T op het streepje zetten en de 3 gaten zichtbaar dan staat de nokkenas exact goed.



      EDIT: ik was aan het typen en moest even weg,vandaar dat mijn korte berichte onder jou staat
      Last edited by Eddy22; 4 February 2020, 17:45.

      Comment


      • #4
        Flaming Rox de timing van de nokkenas verkeerd dat zocht ik. dus ik kan er nu van uit gaan dat er motor schade is

        Comment


        • #5
          Dat ligt eraan of dat je geprobeerd om de motor te starten..

          Zo niet, is er niks aan de hand. Maar heb je dit wel geprobeerd is er kans op schade.

          Hieronder een paar pics hoe te stellen via de markeringen.



          En zo behoort het tandwiel van de nokkenas te staan:




          Let er wel op dat de ketting en de spanner goed zijn en de juiste spanning heeft.
          Als dit allemaal goed staat kan men de klepspeling afstellen.

          Comment


          • #7
            De kans is erg groot op motorschade nu de motor gelopen heeft, hierdoor kan er dus verlies van compressie optreden.
            Enige oplossing in deze, is om het geheel te controleren en dan alsnog de timing goed te zetten.

            En is dit al opgelost: https://www.scooterhulp.com/forum/sc...-een-botian-f3 ??
            Last edited by Flaming Rox; 10 February 2020, 17:39.

            Comment


            • #9
              flaming rox nog een laatste vraag de scooter draait nu stationair maar als ik gas geef valt hij uit ,kan dat de kleppen nog verkeerd staan of timing

              Comment


              • #10
                Aan de timing zelf valt eigenlijk niets af te stellen,de pickup sensor kun je controleren op speling tussen magneetwiel en sensor.
                De klepspeling van de inlaat is 0.05 en de uitlaat 0.08 voor een Gy6 blok ( ik kan geen exacte maten geven omdat ik niet weet om welke type scooter het gaat)

                Valt de scooter ook uit als je hem eerst laat warmdraaien en dan gas geeft?
                Als je met warme motor wel gewoon gas kan geven dan zou je de choke werking kunnen kontroleren.

                Ook is het mogelijk dat je even opnieuw moet afstellen omdat alles los is geweest.

                Stationair afstellen.
                Motortje warm draaien, uitzetten en luchtschroef helemaal in draaien, daarna 1 1/2 slag uitdraaien. Motortje starten en dan de luchtschroef zodanig draaien (in of uit) dat het toerental zo hoog mogelijk is. Daarna met de schroef naast de carburateur het stationair toerental regelen. Dat is die stelschroef op het halve maantje bij de gaskabel.
                Je stelt pas tussendoor het stationair toerental af als het toerental echt heel hoog wordt, dan even minder en weer verder met de luchtschroef.....

                Comment


                • #11
                  de scooter heft net twee dagen gereden en gestart nu in een keer wordt er geen benzine meer naar de cilinder gevoerd,vlotterbak is vol maar komt geen benzine in de cilinder aanzuiging werkt,ik weet niet of het aan de carburateur licht.deze vraag hoort niet meer bij de topic denk ik moet ik er een nieuwe topic plaatsen in dit geval.

                  de scooter heeft gelopen daarvoor dank ik iedereen voor de goede hulp Timing nokkenas verkeerd

                  beste eddy22 bedankt voor de goede raad en heb alles na gekeken en zo gezet probleem was opgelost

                  Comment


                  • #12
                    Er zijn een aantal mogelijkheden:

                    -Het denk als eerste dat je stationair sproeier verstopt is.
                    -Een lekkende pakking /vacuum aansluiting op het spruitstuk of carburateur.
                    -Verstopte ontluchting van de tankdop maar dat kun je meestal wel een stukje rijden voordat de scooter uitvalt.
                    -Als het gasschuifmembraam een scheurtje heeft word de naald niet meer omhoog getrokken en krijgt de scooter te weinig benzine met wegrijden maar hij zou wel moeten starten.

                    Ik ga er vanuit dat het probleem in de carburateur zit.

                    Comment


                    • #14
                      Ik neem aan dat de carburateur/sproeiers al nagekeken zijn.

                      Die Keihin heeft een vacuüm gestuurde gasschuif.
                      Als hij wel nog start en stationair loopt maar bij gas geven wegvalt dan kan dat dus ook betekenen dat het membraan/rubber gescheurd is.
                      Bij een gescheurd membraan krijgt de cilinder alleen benzine via de stationaire sproeier.
                      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                      Jouw omschrijving lijkt qua starten op een te lage compressie,maar het kan ook een slechte bougie of bobine zijn.
                      Als een scooter niet starten wilt maar wel benzine krijgt dan gaat de benzine in principe de uitlaat in.

                      Probeer eerst een ander bougie.(als je dat niet al gedaan hebt)
                      Als je een compressie meter hebt meet dan eens de compressie op van de cilinder,deze moet boven de 9Bar zijn,als dat goed is dan zou het probleem de bobine kunnen zijn omdat hij 2 dagen wel goed liep ga ik ervan uit dat de compressie nog goed is.


                      De bobine met de stand Ohm door meten.
                      Je meet op alletwee de contacten of de weerstand waarde evenveel is.

                      Eerste gedeelde van de video voor de bobine.
                      https://www.youtube.com/watch?v=PnzsuRAV-Ro

                      Gelijkrichter controleren.
                      https://www.youtube.com/watch?v=qg3rcPamp7w

                      Video stroomspoel controleren.
                      https://www.youtube.com/watch?v=I7jPnbCIhOk

                      Bij deze controle moet de scooter minstens stationair lopen.
                      Vanaf 6.50 min stroom vanaf de stator en stroom naar de accu.
                      https://www.youtube.com/watch?v=e2fL5DOSK-w

                      Comment


                      • #15
                        Als je cilinder eraf hebt gehaald kan het ook zo zijn dat de zuigerveren niet op de juiste postities op de zuiger is gezet.. Een 4takt zuiger heeft geen slotjes.. Dus zuigerveren zitten niet erop gemonteerd op een vaste positie. En als ze verkeerd staan kan je compressie verlies krijgen, en zelfs dat de carter olie langs de zuigerveren in de verbrandings kamer eindigen.

                        Comment

                        Footer Ad Widget

                        Collapse

                        Unconfigured Static HTML Module

                        Collapse

                        Static HTML Module Content
                        Working...
                        X