Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar n regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus rst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)


Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar n keer in n forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf n!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door n van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!



Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

Grande Retro geen vermogen en alles gecheckt!! Of mis ik iets?

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grande Retro geen vermogen en alles gecheckt!! Of mis ik iets?

    Hallo scooter fans,

    Voor een vriend ben ik een Grande Retro snorscooter aan het servicen en tevens ontgrenzen.

    Het probleem is erg weinig vermogen en te lage topsnelheid van 40 km/h na ontgrenzing.
    De scooter trekt langzaam van de plek en komt met moeite een heuveltje op.

    Deze Chinese 4-takt lijkt helemaal origineel te zijn en ziet er netjes uit. Wat heb ik tot nu gedaan:


    - Nieuw luchtfilter element
    - Bougie vervangen, vonkt prima
    - Vonk aan bobine draad gecheckt, 2 cm blauw
    - Carburateur geheel gereinigd, alle delen los gehad.
    - Met remreiniger alle kanalen door gespoten.
    - Het membraan van de gasschuif getest op werking (perslucht)

    - Sproeier 88 zat erin, sproeier 80 en 90 geprobeerd, 90 is beter.
    - CDI 2x vervangen met nieuwe oranje (onbegrensde versie)

    - Klepspeling gecontroleerd en was in orde (0,05 inlaat, 0,10 uitlaat)
    - Kabel van de pick-up spoel (bij de koppeling) los genomen

    - Benzine kraan omzeild met bypass direct van de tank.
    - Brandstof gecontroleerd tot aan de carburateur
    - Vacum slangen van benzinekraan en EGR los genomen
    - Vacum aansluit nippel op inlaat spruitstuk afgeplugd
    - Vario rollen vernieuwd met 6,5 gram


    De motor heeft goede compressie en start ook vrij snel, hij loopt mooi rustig stationair.

    Momenteel krijg ik zelf een vastloper van.. ik heb geen idee meer waar ik verder zou kunnen zoeken.
    Daarom vraag ik jullie gewaardeerde hulp! Ik denk zeker dat jullie samen veel meer weten dan ik alleen.

    Dus.. hopelijk heeft iemand de gouden tip voor mij, alvast veel dank!!

    Groeten, Paul
    Last edited by fazerpaul; 17 June 2020, 00:51.

  • #2
    Sproeier 90 is de originele luchtfilter niet meer aanwezig of aangepast?

    Normaal is alleen de Toerenbegrenzer pick-up in het carter loskoppelen al voldoende waardoor ze al 60 lopen.
    Laat je de Toerenbegrenzer pick-up in het carter aangesloten en zet je er een 45km/h cdi op dan loopt hij ook 45.

    Hoofdsproeier zou met 80 / 82 al voldoende moeten zijn,daarna luchtschroef afstellen.

    Klepspeling 0.10 zowel in- als uitlaat is de beste afstelling.

    Waarom heb je de benzine kraan omzeild,dat werkt toch prima met vacuum?
    De carter ontluchting aan de kleppendeksel is nog aangesloten neem ik aan.
    De egr/sls aansluiting op het kleppendeksel is nu afgesloten met een plaatje neem ik aan,ik heb b.v. bij mijn kymco
    een kleppendeksel zonder egr/sls gemonteerd .

    Comment


    • #3
      Hoi Eddy, bedankt voor je reactie!

      Je hebt helemaal gelijk dat sproeier 90 eigenlijk te groot is, maar met 80 gebeurt er niets meer vanaf half gas en lijkt het alsof hij alleen op de pilot jet rijdt.
      Het originele luchtfilterhuis met nieuw element zit erop, er is niets aangepast. Ik heb de luchtschroef (feitelijk brandstof schroef) inderdaad afgesteld op 2,5 open en hij loopt heerlijk stationair.

      Het klopt ook helemaal dat ze na het loskoppelen van de toeren begrenzer meteen 60 km/h lopen. Daarom begrijp ik niet wat er met de Chinees aan de hand is..

      Ik heb de benzinekraan omzeild om uit te sluiten dat daar de fout zit en hij te weinig benzine krijgt. De carter ontluchting is nog netjes aangesloten op het kleppendeksel.

      Het EGR gebeuren zit er allemaal nog op, ik heb alleen de vacum slang die naar een potje loopt afgekoppeld. Volgens mij bedient die slang een klep in dat potje, zodat er geen dampen kunnen ontsnappen wanneer de motor niet draait.

      Ik heb momenteel de slang bij de nippel op het inlaat spruitstuk afgekoppeld en de nippel afgeplugd. Deze slang splitst zich een stukje verder in twee slangen, n voor de benzinekraan en n voor dat EGR potje.

      Ik wil dat EGR/SLS gedoe eigenlijk helemaal afkoppelen om vacum lekkages uit te sluiten. Wat moet ik dan allemaal veranderen?

      Comment


      • #4
        De luchtschroef op 2.5 open geeft al aan dat de hoofdsproeier te groot is,stel je hebt een klein scheurtje in het membraam dan komt de naald te langzaam omhoog en krijgt de cilinder te weinig benzine ...vandaar dat je nu sproeier 90 erin hebt ( is maar een theorie )
        Haal de gasschuif membraam eens eruit misschien zit de naaldclip los of een klein scheurtje in het rubber.

        Je kan alle slangen van de egr verwijderen.
        https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo

        - Een vacuumslang naar de benzinekraan en een slang van de benzinekraan naar de carburateur is eigenlijk het enigste wat je nodig hebt.

        De aansluiting op de cilinderkop b.v. afdichten met een eigen gemaakt dekseltje. ( zie video)
        Je kunt als voorbeeld de flens van het pijpje boven het klepdeksel nemen. ,pakking ertussen en klaar.

        Extra optie:
        Je kan een kleppendeksel zonder EGR/SLS erop monteren zodat niet zichtbaar is dat het erop gezeten heeft,(het afdichten op de cilinderkop met een dekseltje moet evengoed.)

        - Vario rollen vernieuwd met 6,5 gram
        Is de vario begrenst met een vario ring bij de grande retro?

        Last edited by Eddy22; 17 June 2020, 18:35.

        Comment


        • #5
          Goede theorie Eddy, ben ik het helemaal mee eens!
          Maar de gasschuif met het membraan zien er als nieuw uit en de gasschuif komt ook meteen omhoog bij testen met perslucht. Zie dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=cufBK75uYdg vanaf 5:00 minuut.

          Bedankt voor het filmpje over het verwijderen van de EGR toestand, ik had inmiddels ook wat gevonden via Youtube. Ik denk wel dat ik dat spul ga verwijderen, alhoewel het beter is voor het milieu denk ik.

          Verder nog een blij filmpje gevonden over het opsporen van valse lucht bij slangen en het spruitstuk. Dat kan natuurlijk ook een grotere sproeier verklaren.
          https://www.youtube.com/watch?v=p03jgftJ5TU

          Bij deze Grande Retro was de vario trouwens niet begrensd.
          Zou er mogelijk nog een vernauwing zitten in het inlaat spruitstuk?

          Morgen verder met het bamiblok!

          Comment


          • #6
            Bij een 4Takt zijn zover ik weet geen vernauwingen in het spruitstuk.
            Mogelijk staat de inlaatklep net ietsje te strak,de china Scoot heeft liever inlaat en uitlaat op 0.1mm.
            Kijk ook of de timing klopt, bij de ontsteking het merkteken op T en bij de nokkenas de 2 tandwielgaten gelijk met de cilinderkop met het grotere gat omhoog.
            Ik ben benieuwd of je wat vind met de lektest.

            kleppen_stellen1.png
            kleppen_stellen2.png

            Comment


            • #7
              Vandaag inderdaad nog de lektest gedaan met remmen reiniger. Terwijl de motor stationair liep heb ik de nevel op het inlaat spruitstuk, de carburateur en de slangen gespoten. Er veranderde helemaal niets aan het toerental van de motor, dus valse lucht kunnen we uitsluiten.

              Verder op jouw deskundige advies nogmaals de klepspeling afgesteld, dit keer beide op 0,10 mm gezet. Daarnaast ook de timing gecontroleerd zoals hierboven beschreven, deze stond helemaal goed.
              Nog de bougiekap op een vers stuk kabel gezet en een geheel nieuwe bougie erin gedraaid.

              Resultaat van dit alles.. een vette 0, wat een onding, hahaha! Maar we krijgen de luie Chinees wel vooruit, al moet er een 72cc op komen.

              De motor draait volgens mij te weinig toeren, meteen al vanaf de start, en de scooter wil niet harder dan 40 km/h terwijl alles ontgrensd is. De compressie heb ik inderdaad niet gemeten, maar als ik aan het vliegwiel draai moet ik best wat kracht zetten om de krukas verder te draaien.

              Nu heb ik er laatst 6,5 grams rollen in gezet, want die had ik nog liggen. Wat zou er volgens jullie in moeten? Ik denk zelf aan 5,5 gram of misschien zelfs 5 gram? Dan ook maar weer eens sproeier 80 erin zetten, ben benieuwd..
              Last edited by fazerpaul; 19 June 2020, 00:01.

              Comment


              • #8
                Als hij te snel in toeren afzakt dan tussen 5.5 en 6 gram maar het blijft uitproberen omdat elke scooter weer anders reageert.

                Compressie meten:
                Met de hand draaien is helaas niet zoals bij een 2 takt,bij een 4T heb je ook nog een ketting, tandwielen, nokkenas, druk van klepveren, wrijving klepslepers, wrijving zuiger enz mee.

                Een standaard vario is bij 45/50 op zijn hoogste punt,en daarna ga je harder rijden doordat de toeren omhoog gaan.
                Een sportvario is bij 60 pas op zijn hoogste snaarpositie en heeft dus zeg maar een extra 5e en 6e versnelling!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Eddy22 View Post

                  Compressie meten:
                  Met de hand draaien is helaas niet zoals bij een 2 takt,bij een 4T heb je ook nog een ketting, tandwielen, nokkenas, druk van klepveren, wrijving klepslepers, wrijving zuiger enz mee.
                  Inderdaad, maar tijdens de compressie- en arbeidsslag staan beide kleppen dicht en staat er ook geen druk op de tuimelaars, dus kun je volgens mij best goed de compressie voelen. Als je langzaam draait hoor je wel lucht langs de zuiger naar het carter lekken, dit geeft een sissend geluid. Natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar het blokje heeft 17.000 km gedraaid. Hoe lang gaat een Chinese gy6 normaal eigenlijk mee?

                  Ik denk dat ik eens ga proberen met 5,5 gram rollen en anders met 5,0 omdat er vaak 2 personen op rijden.

                  Dank je wel en keep you posted!
                  Last edited by fazerpaul; 19 June 2020, 00:19.

                  Comment


                  • #10
                    Hoelang een cilinder meegaat ligt ook aan het onderhoud ( 4T olie verversing) en rijstijl maar ze geven aan 3 jaar of 20.000 en hoger.

                    Je volgt een stappenplan om defecten uit te sluiten als een scooter niet goed loopt.
                    1-bougie vervangen.
                    2-Is er een goede vonk.
                    3-Benzine toevoer /lucht toevoer /vacuum lekkages.
                    4-Versleten vario/koppeling/veren.
                    5-Compressie meten.

                    Een 4T heeft een compressie van minimaal 9 tot 13 Bar.
                    Meet de compressie en noteer de waarde, doe het het liefst bij bedrijfswarme motor, draai de bougie eruit, compressie meter erin, gasklep helemaal openen en starten.

                    Giet nu in de cilinder een scheutje olie, meet de compressie opnieuw en kijk wat nu het resultaat is, is de gemeten druk hoger, dan dichten de zuiger veren niet goed meer af, blijft hij hetzelfde, dan kunnen de kleppen niet goed meer sluiten..


                    Comment


                    • #11
                      ScooterKing Eddy to the rescue!

                      Vandaag is het mij niet meer gelukt, maar dit weekend zet ik er de 5 grams rollen in die ik wel al heb gehaald.

                      We hebben inmiddels ook een compressie meter besteld en zodra die binnen is gaan we lekker meten!

                      Ik krijg wel een beetje het idee dat het wegwerp scooters zijn, haha! Of zoals iemand eens zei: ik hoef bij Chinese scooters nooit banden te vervangen omdat de motor eerder versleten is..

                      Comment


                      • #12
                         

                        Comment


                        • #13
                          De chinese scooters zijn dan wel van mindere kwaliteit maar met goed onderhoud gaan ze ook langer mee.
                          Vaak zijn het jongeren die er 2 jaar op rijden en er werkelijk niets aan doen als hoogstens 1 of 2 keer olie vervangen en daardoor krijgen de chinese scooters al gauw een slechte naam.
                          Maar ook de ouderen ( snorbrommertjes ) kunnen er wat van,ik heb nu een citta staan die vanaf aankoop tot nu nooit een onderhouds beurt heeft gehad!
                          Electrische storingen zoals een defecte bobine of slecht contakt komt bij alle merken voor.
                          Het ergste is de kwaliteit van de chines cilinders en lagers maarja het prijsverschil t.o.v een yamaha of kymco cilinder is ook erg groot.
                          Laats hier op het forum had iemand ook lage compressie en verschillende nieuwe "originele" cilinders gemonterd voordat de compressie goed was.( hij kon ze omruilen bij de scooterboer waar hij ze kocht)

                          Comment


                          • #14
                            Dat klinkt inderdaad logisch dat met slecht of geen onderhoud de zaak eerder in de soep draait.

                            Die AliE cilinders kosten bijna niks, maar zijn dus niet goed zeg je. Nu weet ik dat bv. Malossi ook gy6 cilinders en koppen maakt, maar die zijn ook aan de prijs. Welk after market merk zou je kunnen aanbevelen? Naraku, Airsal of zoiets?

                            Comment


                            • #15
                              Deze compressie meter is trouwens besteld.
                              Finden Sie Top-Angebote fr DE SALE Engine Cylinder Pressure Gauge Diagnostic Tool Compression Tester PrFen bei eBay. Kostenlose Lieferung fr viele Artikel!

                              Comment

                              Footer Ad Widget

                              Collapse

                              Unconfigured Static HTML Module

                              Collapse

                              Static HTML Module Content
                              Working...
                              X