Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)


Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!



Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

Grande Retro geen vermogen en alles gecheckt!! Of mis ik iets?

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Dankjewel Eddy!

    Wat ik graag nog zou willen weten is of een drukveer na verloop van tijd vanzelf slapper wordt? De scooter is namelijk van 2008.

    Verder zie ik dat de rubber bushing aan de onderkant van de schokdemper (bevestigingsbus) gescheurd is. Maar dat kan niet de oorzaak van de trilling zijn, misschien wel beter voelbaar hierdoor.

    Comment


    • #32
      Ik heb overigens niet het idee dat de motor teveel toeren draait, zeker niet met 6 grams rollen. De toeren komen pas boven 55 km/h. De scooter trekt ook niet geweldig op.. hij draait volgens mij zelfs te weinig toeren.

      Comment


      • #33
        De drukveer kan zeker door de jaren slapper worden.

        Je merkt het direct wanneer de drukveer van je scooter is versleten, dan maak je meer toeren zonder dat de acceleratie toeneemt.


        De koppeling bepaald enkel het aangrijptoerental (d.m.v. trekveren) en de mate van slip (materiaal van de schoentjes).

        De drukveer zorgt voor de 'weerstand' tegen het te snel naar buiten komen van de vario, maw, tegen het te snel 'opschakelen'. De juiste drukveer moet er voor zorgen dat je toerental (vol gas) over de hele snelheidsrange zoveel mogelijk gelijk blijft. (Welk toerental dat is bepaal je met het rollengewicht).

        Een te lichte (of versleten) drukveer zorgt er voor dat je toerental veelal bij hogere snelheden inzakt waardoor je vermogen verliest en dus je topsnelheid lager is evenals de accelleratie bij hogere snelheden.

        Een te zware drukveer kost meer vermogen dan nodig om het toerental constant te houden met alle gevolgen van dien. (meer warmte ontwikkeling in je transmissie, lagere topsnelheid etc.)


        Comment


        • #34
          Vandaag nog een gebruikte witte drukveer van een Peugeot Vivacity gevonden, deze had ik ooit bij een gebruikte vario gekregen.
          Deze veer heb ik een gemonteerd en ik moet zeggen dat het een grote verbetering geeft t.o.v de oude originele veer. De trillingen zijn vrijwel verdwenen en de dikke Chinees komt ook duidelijk beter van zijn plek!

          Als ik deze witte drukveer op een weegschaal indruk tot ongeveer 5cm lees ik 20kg af. De oude drukveer moet ik nog testen en laat ik zsm weten.

          Nu heb ik nog de vraag over de vario.. achter de vario plaat (bij de krukas) zit geen ring. Moet dat normaal wel zo zijn of is dit alleen om te shimmen voor uitlijning van de V-snaar. Of zijn eventuele ringen bedoeld om de startpositie van de snaar in de pulley aan te passen?

          Comment


          • #35
            Ik rij zelf ook met een witte veer omdat het gewoon beter loopt ,het kan geen kwaad om die erin te laten.

            Waar de ring zit en waarvoor hij dient aan het type vario.

            Bij jouw scooter is het zover ik kan zien de opvulring voor de krukasmoer zodat de totale lengte klopt.
            https://www.cityparts.nl/technische-.../grande-retro/

            Wil je de riem dieper gaan leggen dan moet je de dikte van de shims voor het busje van de vulring achter de vario aftrekken om dezelfde totale lengte te houden.
            Om de max snelheid te verminderen gaan afstandringen over het variobusje daarom ligt bij dat type vario de riem ook hoger ( ongeveer 3 mm).

            Comment


            • #36
              Master Eddy, de man die alles kan!

              Dankjewel voor alle wijsheid!

              Comment


              • #37
                Volgens mij zit je bij mij in de buurt als ik naar de postcode kijk.
                Kan ik ook een PM naar jou sturen?

                Comment


                • #38
                  Als het goed is kun je een PM sturen,ik heb het zelf nog nooit gebruikt op dit nieuwe forum.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by fazerpaul View Post
                    Een of andere idioot had een plaatje met een kleiner gat in de inlaat gezet! Had ik dat toch maar eerder gecontroleerd.. maar ja, normaal zit hier toch nooit een begrenzing.
                    Dit zou je wel verwachten ja....
                    Echter is het echt vanaf de fabriek gedaan/geplaatst. Ik ben het wel vaker tegengekomen op de grande retro maar dan alleen op de 25 km varianten.
                    Er loopt dus blijkbaar ook zo'n idioot rond in China .

                    Voor wat betreft de PM naar Eddy22, zie: https://www.scooterhulp.com/pmchat/chat
                    Of: https://www.scooterhulp.com/privatemessage/new/82526
                    Last edited by Flaming Rox; 7 July 2020, 19:05.

                    Comment


                    • #40

                      Comment


                      • #41
                        Ik had in instelling op Only from subscribers, moderators, and administrators staan ,het staat nu op leden.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Flaming Rox View Post
                          Dit zou je wel verwachten ja....
                          Echter is het echt vanaf de fabriek gedaan/geplaatst. Ik ben het wel vaker tegengekomen op de grande retro maar dan alleen op de 25 km varianten.
                          Er loopt dus blijkbaar ook zo'n idioot rond in China .
                          Bedankt voor je reactie en goed om te weten voor de toekomst! Maar dat gat in het plaatje lijkt wel met een dikke spijker erin geslagen. Zijn die Chinezen zo lomp of zou een importeur of scooterzaak dit gedaan hebben?

                          Het nadeel lijkt me toch ook dat de scooter met zo weinig vermogen nog geen loempia uit het vet trekt. Voordat ik de restrictie verwijderd had, kwam de Chinees niet eens een bergje op met 1 persoon, laat staan met 2 mensen erop. Dat is toch een domme manier van begrenzen vind ik zelf. Je kunt toch beter puur op snelheid begrenzen en niet op (acceleratie)vermogen?

                          Comment


                          • #43
                            Dag Eddy en anderen!

                            Het scootertje loopt lekker de afgelopen dagen, dat is zeker mooi! Ik heb wel nog een paar vragen als dat mag?

                            Ik vind dat de rollen van de vario nogal snel slijten en heb er daarom lithium-calcium vet aan gedaan. Is dat een slimme of domme actie denken jullie?

                            Verder heeft de scooter een onbegrensde CDI, zo'n oranje blokje van AliExpress van 1,30 euro. Die geeft wat meer vóórontsteking bij lage toeren en trekt iets sneller weg.
                            Met volgas een bergje af rijden loopt de scooter nu tot buiten de teller en draait het blokje deftige toeren. Nu vraag ik me af wat als eerste kapot zou lopen wanneer je deze hoge toeren te lang aanhoudt, de klepveren of de ketting of..?

                            Dan nog een vraag over de klepveren zelf. Wordt de sluitkracht van deze veren ook minder naarmate ze ouder worden? Dan zou ook de sluittijd en daarmee de kleptiming langzaam verlopen denk ik?

                            Bedankt en groeten,
                            Paul

                            Comment


                            • #44
                              Ik doe zelf ook een klein beetje vet in de vario omdat rolletjes niet rollen maar schuiven.
                              Veel mensen zweren bij doktor pulley geleiders..
                              https://www.google.com/search?q=dokt...hrome&ie=UTF-8

                              De krukaslagers en kleppen/veren krijgen het meeste te verduren met overtoeren.
                              Als je toerental zo hoog is dat de klepveren het openen en sluiten niet meer bijhouden dan merk je dat vanzelf.
                              Gewoon even wat gas terugnemen als de toeren te hoog worden is de makkelijkste oplossing..

                              Hoe meer je alles belast hoe sneller het slijt.
                              In de manuals lees je b.v meetwaarden voor klepveren in onbelaste toestand.

                              Comment

                              Footer Ad Widget

                              Collapse

                              Unconfigured Static HTML Module

                              Collapse

                              Static HTML Module Content
                              Working...
                              X