Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)

Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!

Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

Meedenkers gevraagd: Teveel geluid en matig starten Kymco People S

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Meedenkers gevraagd: Teveel geluid en matig starten Kymco People S

Mijn Kymco People S (2012, 10.000 km) maakt teveel geluid. Al jaren maar nu wil ik het toch es oplossen. Geen mechanisch of schadelijk geluid maar meer een "lekker" geluid maar wel te hard. Alsof de uitlaat of inlaat lekt. Ik weet hoe een People S moet klinken, heb er meerdere gehad. Heb er nu twee en slechts één heeft dat probleem. Dat is fijn want dan kan ik onderdelen omwisselen zoveel ik wil. Vanwege de lage km stand denk ik niet aan normale slijtage. Dat harde geluid is al vanaf het begin dat ik hem heb en toen stond ie nog maar op 4000 km.

Inmiddels heb ik ALLES rondom de motor al een keer gewisseld. Dus heel veel al kunnen uitsluiten. Het is dus niet de uitlaat of uitlaatpakking (die was het meest verdacht). Ook hele luchtfilterhuis gewisseld gehad (met daarin originele nieuwe luchtfilters), het SLS systeem, bougie, kleppendeksel, de carburateur (heb er 4 geprobeerd), ALLE slangen en zelfs het spruitstuk incl isolator en O-ringen. Een vacuümlek is hiermee ook uitgesloten (en ook de remmenreiniger spuit test is negatief). Uiteraard de kleppen goed gesteld (en meerdere waarden geprobeerd). Niets maakt verschil!!

Ik moet er nog bij vertellen dat hij een snelle vario heeft, verder helemaal standaard. Die vario is het ook zeker niet, hij maakte dat geluid al toen ik hem kocht en dat was nog met de standaard vario.

Wat me ook opvalt: hij start matig. Heeft altijd wel seconde of 5 a 10 nodig. Ook dit is NIET te verhelpen met wat dan ook rondom de motor. Die andere People S start letterlijk binnen 1 seconde (met alle 4 de carbs). En nee, het is ook niet de accu, niet de startmotor en niet de CDI. Startmotor draait prima rond, bendix in orde, enz. Dit startprobleem kon dus wel es gerelateerd zijn aan het geluid probleem. Verder rijdt hij prima! Ook geen last van olieverbruik. Bougie ziet er normaal uit. Er lijkt dus niet zoveel aan de hand....

Nog vermeldenswaard: ook de benzinetoevoer is 100% zeker in orde. Heb zelfs getest zonder benzinekraantje dus rechtstreekse verbinding tussen tank en carb. Hele tanksysteem sowieso ook gereinigd. Ik tank alleen nog super (E5). Anyway, ik wil me concentreren op het geluidprobleem omdat ik vermoed en hoop dat dan het startprobleem dan ook meteen verholpen is.

Het kan eigenlijk alleen nog dieper in de motor zelf zitten. Toch? Eerste waar ik dan aan denk is lekkage langs de koppakking of lekkende kleppen of zo. Echt logisch vind ik dat ook niet zo omdat je dan toch ook andere problemen zou verwachten. Maar misschien heel lichte lekkage. Of een haarscheur in de kop of zo.... Het harde geluid doet zich alleen voor bij hard optrekken dus bij maximale druk. Dat zegt ook iets lijkt me.

Voordat ik hem helemaal ga openmaken, kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Misschien tips hoe ik bepaalde dingen nog kan testen voor ik cilinderkop en cilinder ga demonteren? Ik ben een beetje bang dat als ik hem openmaak, ik niks kan ontdekken op het oog, dan blijf ik in het duister tasten.

Variateur misschien? Versleten rolletjes? Ik hoorde dat eerst ook. Na t vervangen vd rolletjes, die overigens bijna 4 kant waren en t vervangen vd geleiders. Eigenlijk onderhoud vd Vario. Ik hoor nu ook mooi als ik me gas dicht draai de Vario mooi fluiten. Ik heb 2 takt, dus iets meer toeren maar is het bij een bepaald toerental?

Comment

Wat me ook opvalt: hij start matig. Heeft altijd wel seconde of 5 a 10 nodig. Ook dit is NIET te verhelpen met wat dan ook rondom de motor.
      Begin met een compressie meting,een verschil van 2 bar kan al veel uitmaken.
      Compressie meten met warm gereden motor en gashandel open draaien tijdens meting , minimaal 9 Bar of hoger.

Mogelijk dat een klep niet goed sluit of te strak gesteld staat .
      Stel de inlaatklep op 0.08 mm en uitlaat op 0.10 mm .( loopt kymco het beste op)

Wat ook vaker voorkomt is de standaard/bok rubber die tegen het frame trilt en een bijgeluid geeft.

Comment

Vario is het ook niet zoals ik al beschreef. Hij maakte dit geluid ook al met de standaard vario. En het is geen mechanisch geluid, het is een "gas" geluid.

Compressie meting, zat ik ook al aan te denken inderdaad. Ik overweeg zo'n ding aan te schaffen. Echter verwacht ik geen groot verschil. Hij rijdt en trekt immers prima.

Klepspeling volgens de dealer: 0,05/0,1. Volgens werkplaatshandboek: 0,04/0,04 maar voor andere Kymco 0,08/0,08 wat totaal onlogisch is want zelfde blok. Niemand lijkt het te weten, overal discussie te vinden. Interessant, dat wel. Maar hier zeker niet het probleem. Heb verschillende standen al geprobeerd, het maakt sowieso erg weinig uit en voor de problemen van deze scooter al helemaal niets.

De standaard? Daar heb ik nog niet aan gedacht. Lijkt me van niet omdat het geen mechanisch geluid betreft maar echt een "gas geluid" als van een rare uitlaat zeg maar. Maar ik ga het zeker even nalopen.

Eigenlijk is een compressielek het enige logische wat nog overblijft hè? Dat zou zowel het geluid als de matige start verklaren. Maar ik ben beetje bang dat het lek zo klein is dat ik het op het oog niet kan vinden als ik hem open. Dan moet ik alsnog weer dicht maken en met een compressie lek tester aan de gang gaan (die ik niet heb).

Dank voor de tips.
        Last edited by Floff; 10 September 2020, 10:40.

Comment

Ja ik las t pas de 2e keer. Ik hoop dat er een rubber is versleten, vervelend om een geluid of vibratie te hebben. Nog veel storender als je de oorzaak niet kan achterhalen.

Comment

Geeft niet hoor, is ook lang verhaal. Dat krijg je als je al zoveel hebt geprobeerd en een compleet overzicht wil geven.

Ja ik ben al heel de zomer op zoek naar oorzaken van deze 2 en nog een klein derde probleempje. Compressieverlies leek me zo onwaarschijnlijk dus eerst letterlijk al het andere bekeken. Je wil niet weten hoe vaak ik de carb eraf heb gehad om weer iets te veranderen. Leerzaam allemaal, dat wel. En uiteindelijk kan ik alles uitsluiten zodat toch alleen de motor zelf nog overblijft.

Comment

Zo heb ik mijn Xpro, die goed was, steeds defecter gemaakt. Dat ik achteraf denk was ik er maar vanaf gebleven. Dat was een 4 takt. Nu rij ik weer 2 takt en dat past 100den keren beter bij mij.

Comment

Ik zet deze tekst alvast hier neer

Hoeveel had je nog,onder 8 Bar? (gemeten met volgas houden)

Je hebt een 4T dus kun je informatie van auto`s ook gebruiken (maten en afmetingen natuurlijk van jouw scootermanual)
                https://www.oldtimerrestauratie.com/...tegorien/motor

Mogelijkheden:
                1-Slechte afsluiting van de zuiger aan de cilinderwand.( komt ook voor bij nieuwe zuigers/cilinders)
                2-Slechte afsluiting van de kleppen.
                3-Te hard of scheef aangetrokken cilinder-kop waardoor lekkende pakking.(het beste is een momentsleutel te gebruiken)

Je kan een zwakke of gebroken klepveer hebben.( veerhoogte volgens manual controleren)
                Klepstel borgmoer in de tuimelaar doorgedraaid waardoor de klepspeling niet constand blijft.(zelf meegemaakt)

Verbrande kleppen = nieuwe kleppen en inslijpen indien de zittingen nog te redden zijn.(zie al visueel of tijdens het inslijpen)
                Vervuilde kleppen = boel demonteren en schoonmaken.

Om te weten of de kleppen goed afdichten, kun je wasbenzine of dergelijke gebruiken. ( gedemonteerde cilinderkop)
                Giet deze op de kleppen totdat het juist niet overloopt, wacht een 15 min en kijk welke is leeggelopen.

Verwissel niet de klepveren omdat ze per inlaat of uitlaatklep een verschillende lengte kunnen hebben,dat vind je terug in de manual.

Je kan de kleppen opnieuw inslijpen als de klepzetel niet te slecht is (heel kleine putjes)
                Zijn de kleppen zelf krom of te beschadigd dan moet je nieuwe kleppen monteren en inslijpen.
                Controleer ook de nokkenas ,tuimelaar-as op slijtage evenals de klepgeleiding op speling enz..

Als de slijpkanten zichtbaar glad en een beetje dof zijn (zie video ) met een goede sluitbreedte dan ben je klaar.
                Na het inslijpen van de kleppen kun je ook het wasbenzine testje doen , maar ze kunnen dan wel gewoon los in de cilinderkop liggen.

https://www.youtube.com/watch?v=UawXeTmIT2Y

https://www.youtube.com/watch?v=8T_kGw6dG5M

Bij een sterk verbrande klep is het niet enkel vervangen van die klep maar dient ook de klepzetel bewerkt te worden.

De klep en klepzetel(s) dient men te frezen tot de juiste ligging in de zetel en breedte voor afsluiting. Hierbij mag niet te veel materiaal verwijderd worden. Dan pas wordt met de slijppasta de kleppen bewerkt voor een goede ligging en afdichting in de zetels.

Een revisie bedrijf of een brommerboer kan dat vaak ook voor je doen.
                Dan frezen ze ( indien nodig) de zitting opnieuw en plaatsen eventueel nieuwe kleppen die na inslijpen 100% afdichten.
                https://www.youtube.com/watch?v=IzUvfWs-VRM

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe bepaal je de conditie van de zuigerveer:Plaats de losse zuigerveer in de cilinder ca. 1 cm onder de koprand en in de onderkant (het hemd wat in het carter steekt) van de cilinder en meet de spleet met een voelermaat.
                Nieuwe Ringen 0,18 mm bij 0,2-0,4 mm loopt de motor nog goed. Wanneer de zuigerveerspleet ca. 0,5 mm of meer is verlies je veel aan kracht.

Comment

Zéér nuttige info allemaal Eddy22 , dank. Sorry voor m'n late reactie, ik had geen email notificatie gehad. Als ik de boel geopend heb en niet 1-2-3 een lekkage heb gevonden, zal ik inderdaad al deze stapjes nauwgezet doorlopen.

Zover ben ik nog niet maar wel paar stapjes verder.

De middenstandaard is het in elk geval niet. Had ik ook niet verwacht.

Ik heb maar es zo'n compressiemeter aangeschaft. Niet dat ik hiervan wonderen verwachtte maar toch altijd handig voor een indicatie.
                  Vandaag m'n beide People S gemeten (koud). Probleemscooter: 10 bar. Die andere: 9 bar. Allebei dus heel behoorlijk. Al specificeert het werkplaats handboek 12,5 bar maar dat is bij warme motor.
                  Hier ben ik dus amper wijzer van geworden (behalve dan dat ik geen groot compressieprobleem heb) maar dat had ik ook niet verwacht. Zoals gezegd rijdt ie prima en draait ook prima stationair. Bij grote compressieproblemen zou ik ernstiger symptomen verwachten.

Ondertussen heb ik m'n motor helemaal bloot gemaakt, dus ventilatiekapjes eraf. Volgende stap is om op deze manier proberen waar te nemen of er ergens gas ontsnapt terwijl de motor loopt. Misschien de tape methode es proberen (tape rondom aansluiting cilinder en kop).
                  Daarna ga ik proberen of ik de boel onder druk kan zetten (lek test).

Nog een vreemd detail. Weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik vertel het toch maar: ook het startgeluid is TOTAAL verschilllend tussen de 2 People S'en. Dat viel me al eerder op maar nu met die compressietest nog duidelijker. Ligt niet aan start toerental, dat is bij beide tussen 500 en 550 rpm (gemeten). Zou aan startmotor kunnen liggen misschien maar ik betwijfel het. De probleemscooter zegt: brohbrohbrohbrohbroh, de andere zegt: fwieufwieufwieufwieufwieu. Snappie? Een veel hoger geluid (met zelfde "tempo" = ca 500 rpm). Gek hoor. Verschil van dag en nacht. Misschien brengt het iemand op een idee.....

Comment

De probleemscooter zegt: brohbrohbrohbrohbroh, de andere zegt: fwieufwieufwieufwieufwieu. Snappie? Een veel hoger geluid (met zelfde "tempo" = ca 500 rpm). Gek hoor. Verschil van dag en nacht. Misschien brengt het iemand op een idee.....
                    Wat wel eens voorkomt is dat het vliegwiel niet goed gemonteerd is of de spie gebroken waardoor de timing
                    niet klopt.( controleer merkteken met B. D. P van de zuiger ) of demonteer het vliegwiel.

Het kan aan de timing van het openen en sluiten van de kleppen liggen ( motor heeft meer moeite met ronddraaien)
                    Het magneetwiel streepje | op het merkteken T zetten met kleppen stellen is het nauwkeurigste.

Je kan de massa naar de startmotor eens controleren of daar geen oxidatie is, en de aansluitingen op het startrelais.

Hoe zijn de vlakken van de pickup en magneetwiel,geen roest of afstand te groot ( afstand creditcard dikte of kleiner)
                    De pickup bepaalt het moment van de vonk en de cdi is voor de vervroeging.

Pick-up controleren.
                    Als je de pickup doormeet met de piep-stand ( multimeter) en draait aan het vliegwiel, dan geeft hij een kortstondige piep als de pukkel langskomt. Die schakelt dan dus goed..

Comment

Goeie tips wederom. Vliegwiel perikelen zijn nieuw voor mij dus dat ga ik zeker checken. Het zou wel een erg klein verschil moeten zijn dan, anders had ik meer problemen. Maar anyway, checken kan geen kwaad.

Kleppen stellen doe ik inderdaad altijd met streepje bij de T vh vliegwiel ter hoogte van het indicatie nokje op het carter. Ik moet wel zeggen dat jouw advies om inlaat op 0,08 te zetten me wel interesseert. Ben benieuwd waarom je zegt dat Kymco daarop het beste rijdt (kun je dat detailleren? En is dat je eigen ervaring?) Zo ruim heb ik hem nog niet gehad denk ik. Ga ik wel es proberen. Ik heb meer People S'en gehad afgelopen jaren (ook paar opknappers ter verkoop) en inlaat 0,04 of 0,05 heeft me nooit de problemen gegeven die ik nu heb.

Dat rare geluid met starten doet ie ook als de bougie eruit is, dat staat dus helemaal los van compressie of timing. Is echt iets mechanisch. Ook zeker niet de aarding of het relais want dan zou de startmotor minder goed draaien. Hij draait gewoon goed (zelfde rpm als andere scooter) en het geluid klinkt ook niet zozeer fout maar gewoon zo anders, alsof het een totaal andere scooter betreft. En of dat andere geluid dan ligt aan de startmotor zelf of aan de motor, kan ik niet zeggen, dan zou ik ze es moeten omwisselen.

Ik zal ook zeker je advies opvolgen om de pickup en magneten goed te checken.
                      Woon je niet toevallig in de buurt van Haarlem? Ik krijg zin om je uit te nodigen....

Comment

Helaas woon ik 200 km van Haarlem af in Maasbracht.

Het is niet alleen Kymco maar bijna alle 4 takt gy6 motoren die met de inlaatklep tussen 0.06 en 0.08 het beste lopen.
                        Dat advies word algemeen op dit forum gegeven,zie link hieronder.

https://www.scooterhulp.com/forum/ho...eier-vervangen

Je kan bij aliexpress voelermaten kopen die met 0.01 mm oplopen.

Dat rare geluid met starten doet ie ook als de bougie eruit is, dat staat dus helemaal los van compressie of timing.
                        Dan moet de oorzaak al zitten in de startmotor of de bendix ...of wrijving van de zuiger in de cilinder... of in de cilinderkop zelf, verder zou ik het ook niet weten.

Comment

Ik ga stap voor stap te werk en zal het resultaat melden. Ben nu aan het bedenken hoe ik de cilinder onder druk kan zetten met de spullen die ik heb. Een gang naar de verloopnippeltjeswinkel zal onvermijdelijk zijn vrees ik

Dat topic wat je linkt heb ik inderdaad al es gezien. Toch vind ik het erg onwaarschijnlijk dat fabrikanten een te kleine klepspeling doorgeven. Ook Kymco specificeert voor People S maar ook voor Agility 50 zelfs 0,04/0,04. En dat terwijl ze daarbij niet eens uitgaan van de Nederlandse begrensde situatie. Super8 dan weer 0,08/0,08 (waarschijnlijk omdat deze hogere toeren draait). Enige reden m.i. om groter te gaan dan gespecificeerd is als je de motor op hogere toeren laat lopen dan waarvoor ie gemaakt is. En tja, dat is bij de meesten van ons wel het geval natuurlijk (lees: onbegrensde cdi).

Voelermaten met stapjes van 0,01 was één van de eerste dingen die ik kocht toen ik m'n hobby begon. Ben immers nogal een pietlut zoals je vast wel hebt gemerkt . Ik ben ook zo'n type die waar mogelijk een momentsleutel gebruikt.

Comment

ben ook zo'n type die waar mogelijk een momentsleutel gebruikt.
                            Hier hetzelfde clinderkop, vario , koppeling , carters, achterwiel enz altijd met de momentsleutel.
                            Mijn Kymco snor loopt ook een dikke 40 met brom-variobus en sproeier 82.
                            Kymco vitality , Agility, Grand Dink, Like enz allemaal GY6 blokken.

Voor een lektest heb je twee meters nodig een met regelaar voor een vaste voordruk en op de tweede zie je dan het constante drukverlies/weglekken.
                            Als je veel sleuteld is zo`n lektest setje wel handig.

Comment

Nou je het er toch over hebt (even off-topic): ik ben nu bezig een vastgelopen Agility van een kennis open te maken. Begonnen met vario (die was duidelijk niet met momentsleutel vastgezet want wat heb ik moeten beuken om die moer los te krijgen! Ik erger me dood aan die klunzen) en wat blijkt? De ramplaat zit behoorlijk vast op de as! Hoe krijgt iemand dat nou voor elkaar? Heb je daar ooit eerder van gehoord? Ik vermoed dat het is gebeurd door een lelijk afgezaagde variobus (beetje scheef dus) en deze bus heeft bovendien te veel speling op de as. Hopelijk is het goede nieuws dan dat het geen echte vastloper is (moet ik nog checken).
                              Nou heb ik nog wel gladde bussen liggen maar zo uit mijn hoofd, die moet toch 38 mm zijn (voor standaard vario)?
                              Wat ik heb liggen is:
                              • 38mm,
                              • 38,5mm en
                              • 38mm-incl-5mm-ring.
                              Die laatste is toch een brom-ring? Wat raad je me aan om op een snor te zetten zodat die nog net onder WOK blijft (met orig CDI). Die met de 5mm ring toch?

Weer on-topic. Een lektester heb ik overwogen te kopen maar is me te duur. Ik wil de boel gewoon onder druk zetten en kijken waar lucht ontsnapt. Ik weet wel dat beetje mag maar ik moet het dan maar even op onderbuik gevoel doen. Desnoods vergelijk ik het dan met de goeie scooter. Mijn voorgevoel is dat ik niks bijzonders ga vinden. De goeie scooter geeft immers zelfs een iets lagere compressie dan de probleemscooter. Ik vrees dat het een erg subtiel probleem is. Maar gelukkig heb ik jouw checklist. Wat ik daar nog aan wil toevoegen is de mogelijkheid van een haarscheurtje in de kop. Schijnt tamelijk onzichtbaar te kunnen zijn (bestaan speciale spuitbussen voor).
                              Last edited by Floff; 16 September 2020, 23:16.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X