Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)

Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!

Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

4 takt lage snelheid

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 4 takt lage snelheid

Hallo, ik heb sinds een paar dagen een 2e hands scooter, het een een China zip 4 takt uit 2016 van het merk TYM 12k gelopen, raar merk maar alles is het zelfde als een AGM sp 50 , maar het is een gele plaat dus 45kmh maar hij haalt maar 20 kmh als ik op een vlak stuk rijd, als ik op een lange weg die berg af gaat wilt hij wel tot de 45 gaan maar duurt heel lang ,de toeren is zo als normaal geen rare dip tijdens het optrekken. Maar ik weet niet wat het probleem kan zijn, de Carter klep was heel vies van binnen van de v snaar denk ik . Kan het zijn dat de v snaar is versleten en niet ver genoeg naar boven gaat in de vario

Of kan het zijn dat de rolletjes versleten zijn? Ik wilde daar naar kijken maar ik kreeg de krukas moer er niet af dus kan dat niet zien , ik heb helaas geen luchtsleutel , ik heb geprobeerd om met een steeksleutel en een rubberen hamer er proberen af te slaan maar geen beweging. Iemand nog een idee om de krukas moer er af te krijgen?

Mvg Kay

Als er een tandwiel aan de vario zit heb je een vario blokkeer sleutel nodig, maar het lukt ook als je een steeksleuteltje tussen de vertanding en een rib in het
    carter plaatst ( wel opletten is maar aluminium wat kan afbreken)
    De moer kun je dan met een ringsleutel of dop losdraaien.( als het niet idioot vast zit wat helaas wel eens voorkomt)

Mocht dat niet lukken dan kun je beter even naar een garage gaan en hem laten losratelen en met een ringsleuteltje weer vastzetten om naar huis te rijden.
    Gebruik bij een 4T nooit een zuigerstop, de kleppen gaan dan krom!

De rolletjes kunnen versleten zijn waardoor de riem niet meer omhoog komt.
    De koppeling zelf kan blijven slippen door versleten voering.
    De v-snaar kan versleten zijn en doorslippen.

Tip:
    Op YouTube staan veel video`s over hoe je een en ander controleert.

Comment

Heb de rollen vervangen dat was nodig vlakke kantjes.... v snaar zag er nog goed uit was 2 mm versleten meneer van de scooter zaak zij dat dat nog wel even mee kon , voeringen van de koppeling zag er nog goed uit. Maar nog steeds langzaam.....

Comment

De v-snaar 2mm in de breedte versleten is erg veel, zet met een vilstift een streepje op de varioschijf en rij dan even volgas.
        Je kan dan zien hoe hoog de riem nog komt.

3 mogelijkheden als de riem niet hoog genoeg gaat.
        -De riem te smal..
        -Te lichte rollers.
        -Te zware drukveer.

vario_vilstift.png

Comment

Net nog kleppen versteld die stonden echt verkeerd.... geen verschil , net die test gedaan met dat streepje op de vario en bovenste 1,5 cm gebruikt hij niet... dus daar ligt het probleem wat adviseer jij dat ik het beste kan vervangen? Rolletjes zitten er nieuw in 6 gram . Ik hoor gaag van je

Comment

Als de riem normaal b.v. 17.5 breed is en nu nog maar 15.5 mm dan adviseer ik eerst een nieuwe v-snaar te kopen.
            Ik neem aan dat de rolletjes standaard 6 gr zijn bij jouw scooter dus daar kan het niet aan liggen.

Comment

Nieuwe koppeling er op gezet en nieuwe v snaar. Gaat nu 25 maar nog niet zo als het hoort. Ook een nieuwe bougie er in gezet geen verschil helaas. Als ik hem op de bok zet en dan vol gas geef dan komt hij wel op snelheid maar wel langzaam. Duurt 4 sec ofzo.

Comment

Komt de v-snaar nu wel hoog genoeg ?

Is er nog genoeg compressie in de cilinder, een 4T moet minimaal 9 bar hebben om goed te lopen.
                Is de luchtfilter vuil/verstopt.
                Is de carburateur in orde ,geen verstopte sproeiers.
                Heb je een deo test gedaan om eventuele vacuum lekken /spruitstuk lekkage uit te sluiten.

Comment

Nee v snaar blijft laag alleen als het achterwiel in de lucht staan en dan gas geeft dan wilt hij pas snelheid opnemen.geen verstopte sproeiers alles is schoon . Zal morgen de deo test doen en kijken wat de compressie is , kan ik dat gwn met een standaard compressie meter doen of is dat bij 4 takt anders?

Comment

Standaard compressie meter is prima, niet vergeten dat je volgas moet houden tijdens de meting.
                    Ik ben benieuwd wat de compressie is en of daar het probleem is
                    Weet je iets van de onderhoud geschiedenis b.v. of tijdig olie is vernieuwd enz.

Comment

Ja altijd de olie ververst . Zit ook redelijk nieuwe olie in nu.. even afwachten wat het resultaat is van de compressie

Comment

Ik ga de comprssie meter en de deo test doen en zal nog eens de carb er uit halen en schoon maken. Ik denk dat de compressie niet goed is dat hij daarvoor niet genoeg kracht heeft of iets in die richting....ik zou echt niet weten wat het anders kan zijn...oja misschien dat dit iets betekend, toen ik de lucht filter er even had af gehaald en toen probeerde te starten had hij met starten een paar keer een back fire uit de carb waar de luchtfilter zit .bij 2 takt betekend dit meestal dat de timing verkeert staat. maar bij 4 takt weet ik dat niet zeker ,heeft dit blok contactpuntjes meschien versleten of uit timing ?

Comment

Jouw scooter heeft een CDI ( die zorgt voor de vervroeging van het ontstekingstijdstip ) als die kapot is start hij meestal wel goed maar gaat stotteren in hogere toeren.
                          Mogelijk dat de kleppen niet goed sluiten / lekken of op een verkeerde timing gesteld zijn.

Een 4T heeft een compressie van minimaal 9 tot 13 Bar.
                          Meet de compressie en noteer de waarde, doe het het liefst bij bedrijfswarme motor, draai de bougie eruit, compressie meter erin, gasklep helemaal openen en starten.

Giet nu in de cilinder een scheutje olie, meet de compressie opnieuw en kijk wat nu het resultaat is, is de gemeten druk hoger, dan dichten de zuiger veren niet goed meer af, blijft hij hetzelfde, dan kunnen de kleppen niet goed meer sluiten..

Voor een 4T een howto o.a kleppen afstellen.
                          https://www.scooterhulp.com/forum/ho...eier-vervangen

Comment

rem reiniger test heeft niks opgeleverd... allemaal in oorde ,maar vind dat de vario heel langzaam maar opkomt ,ik heb een filmje er bij gezet (ik geef telkens vol gas en staat op de bok met het wiel vrij van de grond) ook aan het eind van het filmpje keef ik telkens heel kort gas en dan valt hij uit of net niet uit,komt dit doordat er telkens een klein beetje benzine in de carb woord gespoten en dat hij dan te veel krijgt als ik dat kort achter elkaar doe? maandag kan ik pas de compressie test doen omdat ik heb dan kan lenen van iemand.

filmpje :

https://www.youtube.com/watch?v=A76L...annel=KayVente

Comment

Bij een 4 taks geef je geen gas zoals bij een 2T bij een 4t open je een luchtklep waarop door aanzuiging van de cilinder een membraan met een vlotternaald omhoog getrokken word, dat reageert dus een stuk langzamer dan een 2T.

Stel dat de kleppen lekken dan word er niet genoeg aanzuiging gecreëerd en dus ook te weinig benzine toegevoerd.

Welke maat hoofdsproeier zit erin, zou 78 / 80 / moeten zijn.
                              Luchtafstelling is 1/ 1/2 tot 2 slagen open.
                              Als de kleppen lekken komt de scooter ook niet van de plaats, beter eerst de compressie afwachten dan weten we iets.
                              Last edited by Eddy22; 1 October 2020, 19:24.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X