Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)


Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden!!

Ben je op zoek naar scooter/brommer onderdelen/accessoires of wil je wat te koop aanbieden, plaats dit dan hier: http://www.scooterplein.com/ Advertenties (in welke hoedanigheid dan ook) op het forum zijn niet gewenst en zullen dan ook verwijderd worden! Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!



Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

Variatie Stationair Toerental

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Variatie Stationair Toerental

    Hallo allen.

    Als newbee heb ik een vreemd probleem aan mijn 2de hands Grand Retro.

    Wanneer ik de gashandel plotseling terug draai en de scooter staat stil (en het toerental wordt dus niet door de rijbeweging hoog gehouden) dan zakt het stationair toerental zo laag dat hij vaak uitgaat. Gaat hij niet uit dan hersteld het toerental zich naar 2 a 3 seconden weer naar het juiste stationaire toerental.
    Draai ik de gashandel langzaam terug dan gaat het goed. Ook gaat het goed als door de rijbeweging het toerental langzaam terug loopt.

    Ik heb het inlaat spruitstuk (en pakking) vervangen en er is geen valse lucht daar. Ook heb ik de carb. geheel gereinigd en een nieuw stationairsproeier gemonteerd (had het idee dat de oude niet geheel schoon te krijgen was).

    De naald heb ik op de 1 na laagste stand staan (dus ringetje in de op een naar hoogste instelling).

    Ook heb ik al zitten spelen met de stelschroef op de carburateur maar ik heb niet het idee dat dat veel invloed had. De stelschroef staat nu op 2,5 slagen van helemaal dicht.

    Nu ben ik een echte beginner met de 4 tak chinese gy6 blok (heb 45 jaar geleden wel wat aan 2 taks gesleuteld) en kan hier dus wel wat advies gebruiken.

    Wie kan mij een goede tip geven ?

  • #2
    Wanneer ik de gashandel plotseling terug draai en de scooter staat stil (en het toerental wordt dus niet door de rijbeweging hoog gehouden) dan zakt het stationair toerental zo laag dat hij vaak uitgaat. Gaat hij niet uit dan hersteld het toerental zich naar 2 a 3 seconden weer naar het juiste stationaire toerental.
    Draai ik de gashandel langzaam terug dan gaat het goed. Ook gaat het goed als door de rijbeweging het toerental langzaam terug loopt.
    Lijkt toch erop dat hij stationair te weinig benzine krijgt of teveel lucht.
    Met warme motor de luchtschroef afgesteld tot bijna hoogste hoorbare toerental en daarna de stationair schroef ( waar de gaskabel aan zit) tot het juiste toerental afgesteld.
    Mogelijk dat je de kleppen eens moet nastellen als je vermindering van trekkracht hebt of de scooter slechter start.

    De naald heb ik op de 1 na laagste stand staan (dus ringetje in de op een naar hoogste instelling).
    Standaard staat de gasnaald op de middelste stand en daar hoef je eigenlijk niets aan te veranderen.
    Vanwege milieu word standaard een te kleine kleine hoofdsproeier gemonteerd ,als de originele hoofdsproeier nog erin zit ga dan eens 2 maten groter.
    Sproeier 80 /82 zou goed moeten lopen zeker als hij ontgrenst is.

    Comment


    • #3
      Eddy22,

      Bedankt voor je reactie.
      Ik zal eens een 80 en 82 maatje sproeier bestellen .
      Tevens zal ik een kijken waarom hij te weinig benzine (of teveel lucht) bij stationair krijgt. Heb daarom de stationair sproeier al vernieuwd, zonder resultaat.
      De mengschroef zit aan de zijde van de uitlaat van de carburateur dus lijkt mij dat ik daar de benzine toegang mee regel.
      Kan het zijn dat er nog iets in de toevoer vanuit het luchtfilter geplaats moet worden zodat hij moeilijker lucht kan happen?

      Lopen doet hij niet slecht (en eigenlijk te hard ondanks dat ik al een 3mm varioring geplaats heb). Maar stationair slaat hij gewoon af bij snel terugdraaien gashendel.

      Ik laat je weten wat mijn resultaten zijn.

      Nogmaals, super bedankt voor je reactie / hulp. (kan ik als 60plus wel gebruiker met deze 4tak)

      Musicscore.

      Comment


      • #4
        Als hij te hard loopt is waarschijnlijk de pickup ( toerental begrenzer ) afgekoppeld deze zit in het carterdeksel en word verbonden met de CDI.
        https://www.zandri.nl/toeren-begrenz...ter-25kmh.html

        Kan het zijn dat er nog iets in de toevoer vanuit het luchtfilter geplaats moet worden zodat hij moeilijker lucht kan happen?
        Hier kan je kijken of je luchtfilter nog origineel is.

        https://www.zandri.nl/luchtfilter-fo...ro-4-takt.html

        Rood omcirkeld is je luchtschroef.
        carb.jpg

        Comment


        • #5
          Eddy, bedankt voor je hulp. Ik ben eruit. Het was een kapotte choke die altijd open stond. Hierdoor was de stationair schroef (niet de mengschroef) helemaal ingedraaid omdat als de motor warm was hij anders veel te hard liep. Na het vervangen van de choke kon ik het stationair toerental goed afregelen. Wel bleek dat nadat ik de choke vervangen had dat de motor te weinig benzine kreeg bij gasgeven. Dit natuurlijk omdat eerder de choke altijd openstond. Toen heb ik de hoofdsproeier vervangen door een maatje 82 en voilà, hij rijdt nu super en loopt heel rustig stationair.

          Wel heeft hij moeite met koud starten (warm start hij direct). Dit moet ik nog nakijken (misschien de klepspeling ??) Ook loopt hij gewoon veel te hard. Hij mag 45km/u maar het wijzertje op de teller wil, bij vol gas, de 60km/uur voorbij en bij een afwijking van laten we zeggen 5km/uur is dat nog altijd 55km/uur. Ben al aan het zoeken geweest of ik ergens een lost kabeltje zag van de pickup ( toerental begrenzer ) maar helaas nog niets gevonden. De CDI dit erin zit is het type D111-HY, volgens mij de standaard CDI. En een varioring van 3 millimeter heeft totaal geen invloed. Ga volgende week opzoek naar het kabeltje dat ergens los moet zijn. (Of heb jij nog tips ?)

          Nogmaals, heel veel dankt voor de hulp zover.

          Comment


          • #6
            Wel heeft hij moeite met koud starten (warm start hij direct).
            Mogelijk dat je de luchtschroef nog iets moet indraaien maar test eerst eens onderstaande:

            Met koude motor eerst 2 keer de gashendel open draaien en daarna pas starten met een klein beetje gas.
            Door aan de handel te draaien spuit je extra benzine in via het acceleratiepompje.

            Voor de snelheid:
            Volg de draad die aan de linkerkant (kickstarterkant) uit je carter komt.

            De begrenzer is niet meer dan een voeler die bij je koppeling de snelheid meet.
            De draad naar de CDI is Blauw/Wit

            Mogelijk is de hele kabel/voeler verwijdert....
            Toerentalsensor.jpg


            Comment

            Footer Ad Widget

            Collapse

            Unconfigured Static HTML Module

            Collapse

            Static HTML Module Content
            Working...
            X