Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inhouden bij vol gas Sym Orbit

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inhouden bij vol gas Sym Orbit

Beste mede forummers, ik loop al een tijdje tegen een probleem aan met een Sym Orbit 4 takt bromscooter met een GY6 blok en dat is dat hij inhoud bij vol gas. Er zit een 18mm keihin 18mm carburateur op gemonteerd met een 50cc cilinder. Ik heb de scooter via een veiling gekocht en daar had hij waarschijnlijk lang stil gestaan en is daar waarschijnlijk gekomen omdat hij gestolen is geweest. Dat vermoeden had ik omdat contactslot was afgekoppeld en door middel van en schakelaartje onder de kuip deze aan en uit kon zetten. Wat ik heb gedaan is het volgende: carburateur ultrasoon gereinigd, nieuwe olie, filter, nieuwe bougie, nieuw contactslot geplaatst, nieuw inlaatspruitstuk met pakking. Alles weer netjes in elkaar gezet maar het probleem blijft bestaan. Ik heb toen met diverse andere sproeiers getest (74, 78, 82) maar geen resultaat. Er zit nu standaard een sproeier 80 in die er al in zat. Ik had nog een zelfde, hagelnieuwe carburateur op voorraad liggen maar ook dan houdt hij in bij vol gas. Het is starten en lopen en loopt keurig stationair maar zodra je vol gas geeft houdt hij in. Ik ben een beetje door mijn opties heen heen en heeft iemand voor mij tips waar ik naar zou kunnen kijken? Zou het een compressie probleem kunnen zijn, iets in de elektronica omdat ze daar waarschijnlijk aan gerommeld hebben. Hoor het graag van jullie...

Als hij goed start zal de compressie nog goed zijn.
    Bougie Ngk Cr7Hsa (4T)
    Hoofdsproeier 80/82 is prima voor een GY6 omdat de fabriek gemonteerde 78 te mager is.

Luchtschroef standaard op anderhalve slag zetten en dan stationair ( gaskabel aanslag ) afstellen.
    Krijgt hij genoeg lucht via de luchtfilter, te weinig lucht is ook inhouden.
    Massa naar het blok en de aansluitingen naar het start relais nakijken.
    Zit er nog de originele cdi op , de cdi regels de vervroeging van de ontsteking en het max toerental.

Comment

Hoi Eddy, bedankt voor de input. Ik heb net even een aantal zaken uitgeprobeerd. Uiteraard zit er een CR7HSA bougie in. Voor de zekerheid nog een nieuwe ingezet maar dat mocht baten. Verder ook even rechtstreeks een massa aangelegd tussen het blok en de - van de accu maar ook dat hielp niet. Met de luchtschroef heb ik ook wat gespeeld wat rijker en armer gezet maar ook dat had geen effect dus staat hij weer op ongeveer andere halve slag teruggedraaid vanuit de dichte stand. Volens mij zit er geen originele CDI op maar ik heb nog een Sym staan (wel een normale bromfiets) die wel prima rijdt en daar heb ik net ook even de CDI uitgehaald en geplaatst op deze maar ook dat hielp niets. Hij blijft inhouden bij vol gas. Wat me net wel opviel is dat hij af en toe niet wou starten wat me nog niet eerder was opvallen. Beetje rommelen aan de kabelboom bij het startrelais en toen startte hij wel. Wellicht dat daar een probleem in zit en dat de aansluitingen van het startrelais niet helemaal jofel is. Dat ga ik morgen even op mijn gemak bekijken...

Comment

Als de aansluitingen naar start relais en massa goed zijn kun je nog de bobine uitwisselen.
        Soms is een bobine onmeetbaar defect en zie je ook geen barsten e.d ,je hebt nog een Sym staan dus onderdelen uitwisselen en uitsluiten op defecten is het handigste.

Mogelijke symptomen van een ontstekingsprobleem zijn dat het motorvermogen afneemt, de scooter start slecht of de motor stottert.
        Ook de bougiekabel, de bougiedop en het massacontact van de bobine kunnen een startprobleem veroorzaken.

Comment

Net weer even bezig geweest met de scooter maar het mocht wederom niet baten. Contacten waren wel heel slecht tussen het start relais en het blok. Onder een hoop isolatie tape zat alles houtje touwtje en dat zit nu weer netjes met deugdelijke verbindingen. Ik heb ook de bobine met bougiekabel en dop uitgewisseld van de andere Sym maar dat werkt ook niet. Wat ik wel zag is dat 1 zwart rood kabeltje uit het blok vanuit de ontsteking niet zit aangesloten. Die hangt los maar ik kan niet zien waar deze op aangesloten zou moeten worden. Is dat een optie voor het slecht lopen?

Comment

Volgens de afbeelding hieronder zou de rood/zwarte kabel de 12v aansluiting voor een ( AC ) cdi zijn.
            https://www.scootparts.nl/cdi-peugeo...y6-verstelbaar

Maar bij jouw scooter zit een DC cdi als het goed is die de stroom via de accu krijgt.
            Dit kun je testen , een DC-CDI scooter kan niet starten zonder accu volgens de gegevens.

Mogelijk is er ooit een AC stator ingebouwd daar ben ik ook even in overvraagt.

Op onderstaand forum vond ik een soort zelfde probleem.
            https://scooterforum.net/threads/gee....208997/page-2

Comment

Beste Eddy, jou bewering klopt. Hij start inderdaad niet zonder accu. Ik zie ook bij de aansluitingen van de CDI dat daar 1 aansluiting niet is aangesloten met een kabeltje. Ik heb gisteren weer een en ander getest maar ik vermoed toch dat het probleem in de carburateur zit met de vacuum slide ondanks dat dit een nieuwe is. Toen hij stationair liep spoot ik er nog eens ruim met remmenreiniger op en toen viel die direct uit. Er zit dus ergens een lek. Dat opgelost kwam ik weer in het volgende en dat hij compleet uitvalt bij het optrekken. Doordat deze scooter waarschijnlijk gestolen is geweest is er enorm aan de elektronica is geprutst. Dat ga ik de komende tijd eens goed nalopen. Bedankt tot zover....

Comment

Misschien heb je hier nog iets aan,
                https://www.scooterhulp.com/forum/ho...orbit-50-av05w

https://www.scooterhulp.com/forum/ho...ershandleiding

Comment

Erg handig.. Bedankt....

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content