Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Piaggio zip 4t giert bij optrekken

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Piaggio zip 4t giert bij optrekken

Hallo,

Wederom een probleempje met de scooter.
    Mijn zip 4t uit 2017 giert bij het optrekken, geluid is weg als ik gas los laat.
    Het geluid komt pas rond de 20/25 kmu.
    Lager van de ingaande as, lager carterkap, v snaar en vario zijn onlangs vervangen.

https://youtu.be/uRDxQiZxeMo
    Hier een linkje naar een video die ik heb opgenomen.

Hopelijk kan iemand mij ermee helpen..

Moeilijk te horen met de wind maar het geluid komt vanuit het achterwiel als het goed is.

Is het naaldlager van de koppeling nog goed.
    Controleer ook of nog olie in de gearbox zit.

Enige andere wat ik me kan bedenken zijn de tandwielen/lagers in de gearbox, zo gauw je het gas loslaat is de wrijvings druk op de tandwielen/lagers
    weg en hoor je niets maar als hij moet trekken gaat het weer gieren.

Als je de scooter op de bok zet en iemand laat gas geven en dan tijdens het gasgeven de achterrem licht intrekken zodat het lijkt of je rijd dan kun je met een
    schroevendraaier( tegen het blok en aan je oor) of stethoscoop aan het blok luisteren naar de lagers/tandwielen.

​​​​​​​

Comment

Ja, krijg het helaas niet beter op video..

Naaldlager van de koppeling leek mij in orde.

Er zit verse olie in de gearbox, na het vervangen van de ingaande as lager en keerring. Deze was kapot, en heeft wel zonder olie gelopen (geen idee hoe lang).
      De vertanding zelf zag er nog goed uit, dus deze weer gemonteerd.

Ik kan mijn achterwiel wel een klein beetje heen en weer bewegen.

Zou dit dan kunnen duiden, op de lager van de uitgaande as?

Comment

Als achterwiel iets kan bewegen zou het dat lager kunnen zijn.
        Door de trekkracht lopen de vertandingen dan strakker in elkaar dan bedoelt , rij er niet te lang mee.

Je kan een lager horen zoals in de vorige post omschreven met een schroevendraaier of enz...

Comment

Vandaag even met de schroevendraaier geluisterd. Hoor geen lagers oid. Uit voorzorg toch maar vervangen, en maakt dus geen verschil, en speling op achterwiel blijft ook, al is het wel minimaal.

Iemand hier in de buurt, heeft een verstanding set liggen van een 2 takt zip. Heb mij laten vertellen dat deze er gewoon in past. Kan iemand dat bevestigen?
          Last edited by Joeld2345; 31 March 2021, 18:57.

Comment

Ik kan het je niet bevestigen helaas.
            Heb je beschadigingen gezien aan de tandwielen,anders heeft het geen zin om te gaan vervangen.
            De tanden van je primaire en secundaire tandwielen tellen en vergelijken is de veiligste methode.

Mogelijk dat het past maar dan zijn vaak de overbrengingen anders omdat een 2t veel meer toeren maakt.
            Dan heb je vaak ook nog het verschil in brom en snor vertanding.

Ik zou eerst eens een andere koppeling proberen of polijsten, soms komt daar ook geluid van door de loopvlakken.

Comment

Oke dan doe ik dat eerst niet.
              Zie er niet veel aan, alleen dat er een soort gleuf over de hele vertanding zit.

Het is ook zo, hoe harder ik rijd, hoe harder het geluid word.
              Zou het met de koppeling ook zo gaan?

Comment

Oke dan doe ik dat eerst niet.
                Zie er niet veel aan, alleen dat er een soort gleuf over de hele vertanding zit.
                Bedoel je het rood omcirkelde? of echt een ingelopen groef/beschadiging.
                Ook kunnen ze bovenop veel scherper zijn door slijtage.
                tandwiel.jpg

Het is ook zo, hoe harder ik rijd, hoe harder het geluid word.
                Zou het met de koppeling ook zo gaan?
                Dat is logisch omdat meer krachten op de vario , koppeling en vertanding komen.
                Het geluid kan zelfs van een startrondsel-veer of lager in de carterkap komen...
                Dit is zo moeilijk te bepalen waar het vandaan komt ,probeer op de bokstandaard ( carterkap eraf) met gas geven en de rem inhouden het geluid te vinden.

Comment

Dat bedoel ik inderdaad. Geloof dat het zo hoort.

Hoe kan ik dat het beste doen? Als ik hem start zonder carterkap, valt mijn bendix uit het busje ben ik bang.

Comment

Die groeven op de foto horen idd in de tandwielen.

Bendix eruit halen ,carterkap erop met 2 schroeven, aankicken en kap eraf om te kijken/luisteren.
                    Vergeet niet om de rem vast te houden om trekkracht te simuleren.

Is het asje van de koppeling nog goed ( teveel speling in carterlager).
                    Zoniet dan zou je in het lager wat latoenkoper kunnen lijmen of op 3 plaatsen oplassen met tig en op maat vijlen als het geluid daarvan komt.

Dan zou je zonder kap dus niets horen als dat het probleem is.
                    as.jpg

Comment

Gisteren een ander blok opgehaald, en er vandaag onder gezet.

Zag gisteren dat de spiebanen van de krukas ook niet zo best meer waren.
                      Vario, koppeling en carterkap van mijn eigen blok er weer op gedaan.
                      En hij loopt weer mooi. Dus daar heeft het ook niet aan gelegen..

Belangrijkste is dat ik er weer op kan rijden..​​​​

Comment

Dan hebben de tandwielen / glijlager passingen schijnbaar toch geleden van dat ritje zonder olie.
                        Je kan in ieder geval de nieuwe onderdelen nog eruit halen.

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                        Working...
                        X