Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kymco Agility: Raar hoog geluid en meer DB?

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kymco Agility: Raar hoog geluid en meer DB?

Beste forumleden,

Ik heb een Kymco Agility 50 bj 2010 met 16.200KM op de teller. En hij is 150KM geleden gereviseerd.
    Sinds vandaag maakt hij een vreemd hoog (ratelend?) geluid en maakt de scooter iets meer db/geluid dan gisteren.

Iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen?

Video van het geluid: YouTube

Bedankt,
    Jaimy

Dat is moeilijk te zeggen zo van een filmpje.
    Hij loopt wel erg hoog stationair , even opnieuw afstellen ,of je geeft iets gas dat kan ook natuurlijk.

Meest voorkomende oorzaken:

1-In of uitlaatklep die te los staat ( start dan vaak ook moeilijker en haalt niet meer de max snelheid.)

2-Kettingspanner naar de nokkenas niet goed gesteld of teveel speling in de ketting schakels zelf.

3-Te snel lange stukken volgas met een nieuwe cilinder waardoor de zuigerveren/ naaldlager beschadigd is ( compressie meten)
    Maar dan zou je onder het rijden gevoeld moeten hebben dat hij afremde/inhield.

4-Kwaliteit cilinder ( speling tussen zuiger en cilinder te ruim waardoor je zuiger kantelt tijdens de op/af beweging.
    Dat hoor je vooral goed bij een laag toerental.

5- De bendix slaat niet helemaal terug en loopt net tegen de starterkrans aan.( kickdeksel verwijderen en naar slijtage kijken)

TIP:
    Als je een lange schroevendraaien tegen het blok/cilinder/cilinderkop zet en het handvat tegen je oor dan kun je de lagers en rateltjes beter localiseren.
    Net zoals een dokter .. stethoscoop.

Ik denk dat het probleem in de cilinderkop zit ( kleppen/ketting) .

ScooterHulp supermoderator

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post
      Dat is moeilijk te zeggen zo van een filmpje.
      Hij loopt wel erg hoog stationair , even opnieuw afstellen ,of je geeft iets gas dat kan ook natuurlijk.

Meest voorkomende oorzaken:

1-In of uitlaatklep die te los staat ( start dan vaak ook moeilijker en haalt niet meer de max snelheid.)

2-Kettingspanner naar de nokkenas niet goed gesteld of teveel speling in de ketting schakels zelf.

3-Te snel lange stukken volgas met een nieuwe cilinder waardoor de zuigerveren/ naaldlager beschadigd is ( compressie meten)
      Maar dan zou je onder het rijden gevoeld moeten hebben dat hij afremde/inhield.

4-Kwaliteit cilinder ( speling tussen zuiger en cilinder te ruim waardoor je zuiger kantelt tijdens de op/af beweging.
      Dat hoor je vooral goed bij een laag toerental.

5- De bendix slaat niet helemaal terug en loopt net tegen de starterkrans aan.( kickdeksel verwijderen en naar slijtage kijken)

TIP:
      Als je een lange schroevendraaien tegen het blok/cilinder/cilinderkop zet en het handvat tegen je oor dan kun je de lagers en rateltjes beter localiseren.
      Net zoals een dokter .. stethoscoop.

Ik denk dat het probleem in de cilinderkop zit ( kleppen/ketting) .

Top, heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb diegene die hem gereviseerd heeft/ waar ik hem gekocht heb (eenmans scooterzaak) geinformeerd maar reactie is nog ver te zoeken helaas.

Comment

Kymco Agility 50 bj 2010 met 16.200KM al een nieuwe cilinder is wel erg snel ,ze gaan meestal toch minstens 40.000 km mee
        en bij goed onderhoud halen ze zelfs 80.000 tot 100.000 km. ( vooral veel pizza bezorgers rijden kymco)

Of is er alleen een nieuw zuigertje ingekomen?
        Op 16.000 km is de distributie ketting nog niet versleten of er moet een oliesmering probleem zijn geweest.

Comment

Kymco Agility 50 bj 2010 met 16.200KM al een nieuwe cilinder is wel erg snel ,ze gaan meestal toch minstens 40.000 km mee
          en bij goed onderhoud halen ze zelfs 80.000 tot 100.000 km. ( vooral veel pizza bezorgers rijden kymco)

Of is er alleen een nieuw zuigertje ingekomen?
          Op 16.000 km is de distributie ketting nog niet versleten of er moet een oliesmering probleem zijn geweest.
          Er zijn veel dingen gereviseerd waaronder ook de zuiger inderdaad. Niet de cilinder btw!

Ik reed naar mijn vriendin toe en de volgende dag toen ik hem aan deed hoorde ik al dat er iets niet klopte qua geluid.
          Heb tot nu toe bijna 200KM gereden zonder problemen en altijd rond de max 45/50 met t halve gas open zoals de verkoper tegen mij zei.

Nu heb ik geen vervoer want wil er niet verder op rijden om verdere problemen te voorkomen.

Comment

Heb tot nu toe bijna 200KM gereden zonder problemen en altijd rond de max 45/50 met t halve gas open zoals de verkoper tegen mij zei.
            • Na montage van zuiger en/of cilinder laat je de scooter ongeveer 3 a 4 minuten warmdraaien de eerste keer ,af en toe een klein beetje gas geven mag.
            • Zet je scooter uit en laat hem helemaal afkoelen.
            • Na afkoeling ga je 5 tot 10 minuten rijden ,vermijdt hoge toerentallen en zware belasting. (niet met 2 man erop en tegen hoge bulten op enz.)
            • Laat je scooter weer afkoelen.
            • Dit herhaal je enige malen in het begin zodat o.a. de zuiger zich naar de cilinder zet.

Tank geen E10 maar E5 in je scooter!

Volgens Kymco moet je een helemaal nieuwe scooter 1500 km inrijden en een cilinder/zuiger 500km. ( ik vind zelf 300km al voldoende voor alleen de cilinder/zuiger)
            Zorg ervoor dat de motor altijd op bedrijfstemperatuur is voordat je gas gaat geven.
            (Het stationair toerental is sowieso te hoog van jouw scooter dat zou ik eerst laten afstellen)
            Inrijden is in principe door het dorp of de stad rijden met rustig optrekken en weer afremmen en zo langzaam opbouwen naar volgas rijden. .

Van hieruit kan ik niet zeggen wat het geluid kan zijn daarom lijkt me het beste dat je de scooter bij jouw eenmanszaak laat nakijken ( onder garantie neem ik aan)

Comment

• Na montage van zuiger en/of cilinder laat je de scooter ongeveer 3 a 4 minuten warmdraaien de eerste keer ,af en toe een klein beetje gas geven mag.
              • Zet je scooter uit en laat hem helemaal afkoelen.
              • Na afkoeling ga je 5 tot 10 minuten rijden ,vermijdt hoge toerentallen en zware belasting. (niet met 2 man erop en tegen hoge bulten op enz.)
              • Laat je scooter weer afkoelen.
              • Dit herhaal je enige malen in het begin zodat o.a. de zuiger zich naar de cilinder zet.

Tank geen E10 maar E5 in je scooter!

Volgens Kymco moet je een helemaal nieuwe scooter 1500 km inrijden en een cilinder/zuiger 500km. ( ik vind zelf 300km al voldoende voor alleen de cilinder/zuiger)
              Zorg ervoor dat de motor altijd op bedrijfstemperatuur is voordat je gas gaat geven.
              (Het stationair toerental is sowieso te hoog van jouw scooter dat zou ik eerst laten afstellen)
              Inrijden is in principe door het dorp of de stad rijden met rustig optrekken en weer afremmen en zo langzaam opbouwen naar volgas rijden. .

Van hieruit kan ik niet zeggen wat het geluid kan zijn daarom lijkt me het beste dat je de scooter bij jouw eenmanszaak laat nakijken ( onder garantie neem ik aan)
              Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden. Ik tank altijd E5. Nu zegt de verkoper dat ik naar hem toe moet rijden met dat ding is ongeveer 20KM en dan gaat hij nog kijken ernaar dus ben hem waarschijnlijk paar dagen kwijt plus moet ik hem ook weer ophalen 20KM verderop. En ben bang dat als ik die 20KM ga rijden met dit geluid dat er nog meer problemen ontstaan.

Comment

Ik neem aan dat de monteur ook een bus of aanhanger heeft om defecte scooters op te halen.

Ken je niemand met een busje of een aanhangwagen die de scooter eventueel kan brengen?
                Of een buurjongen/kennis die zelf veel sleutelt en er even naar laat luisteren/kijken zodat je toch erheen kan rijden.

Comment

Ik neem aan dat de monteur ook een bus of aanhanger heeft om defecte scooters op te halen.

Ken je niemand met een busje of een aanhangwagen die de scooter eventueel kan brengen?
                  Of een buurjongen/kennis die zelf veel sleutelt en er even naar laat luisteren/kijken zodat je toch erheen kan rijden.
                  Ik had hem gisteren gebracht. Bleek dat het vliegwiel speling had door een "halve maan" die was afgebroken die het vliegwiel hoort te blokkeren. Hij zei dat hij een nieuwe krukas erop moest zetten want het maantje past er niet meer in. En dat viel gelukkig onder zijn garantie.

Vandaag heb ik hem opgehaald en rijd hij weer top. Hij heeft weer een revisie gedaan en ik moet hem opnieuw inrijden (zei die).

Dus hopelijk blijft hij het nu wel doen en niet dat hij weer na 1 maand kapot gaat..

Bedankt voor je advies en de moeite Eddy!

Comment

Geweldig dat er nog monteurs bestaan die er zijn voor de klant en een goede service geven.
                    Zo bouw je een eigen zaak op met tevreden klanten en mond op mond reclame.

Zolang je op tijd de olie beurtjes en kleppen laat stellen blijft een Kymco echt lang lopen.
                    Nu nog even op het betere weer wachten om lange afstanden af te leggen.

Comment

Geweldig dat er nog monteurs bestaan die er zijn voor de klant en een goede service geven.
                      Zo bouw je een eigen zaak op met tevreden klanten en mond op mond reclame.

Zolang je op tijd de olie beurtjes en kleppen laat stellen blijft een Kymco echt lang lopen.
                      Nu nog even op het betere weer wachten om lange afstanden af te leggen.
                      Yess hahaha! Wanneer moet ik mijn olie verversen? Hij zei dat ik over circa 1000 KM terug moet komen om kleppen te stellen etc.

Comment

Op 1000 tot 1500km km kleppen stellen is de eerste keer normaal.
                        Na een revisie word ook binnen 1500km tot 2000km de olie vernieuwd zodat het inloopslijpsel niet mee door het blok blijft smeren.
                        Olie vervangen word meestal tussen de 3000 en 5000 km gedaan.

Comment

Op 1000 tot 1500km km kleppen stellen is de eerste keer normaal.
                          Na een revisie word ook binnen 1500km tot 2000km de olie vernieuwd zodat het inloopslijpsel niet mee door het blok blijft smeren.
                          Olie vervangen word meestal tussen de 3000 en 5000 km gedaan.

Top dankjewel, Ik heb een vario blokkeer sleutel alleen een van schroefdraden van de carterkap is doorgedraaid waardoor ik hem niet kan monteren.

Ik zat te kijken voor een slagmoersleutel die met draad of accu is alleen ik heb geen idee hoeveel power die moet hebben etc. Ik heb zelf 2 maanden in een scooter winkel gewerkt en vaak vario/koppeling los en vast gemaakt met een pneumatische dus heb er soort van ervaring mee en dat je de moeren eerst handvast moet draaien dan 3x "prr" moet doen en hij zit goed.

Welke zou je me aanraden en hoeveel power?

Thanks!

Comment

Top dankjewel, Ik heb een vario blokkeer sleutel alleen een van schroefdraden van de carterkap is doorgedraaid waardoor ik hem niet kan monteren.
                            Koop je een M6 Helicoil setje dan kun je de schroefdraad repareren en er weer een m6 boutje indraaien.

Ik raad zelf altijd aan om een momentsleutel te gebruiken, de moer word rond de 35 tot 39Nm vastgezet ( staat in de manual hoeveel Newton exact) en met een elektrische ratel ga je vaak al veel te vast of je draaid zelfs de schroefdraad kapot.
                            Een momentsleutel vind je al vanaf 20 euro...en een betere kwaliteit vanaf 60 euro .

Een luchtratel kun je nog enigzins instellen op kracht..maar die gebruik ik zelf alleen om los te draaien.

Comment

Koop je een M6 Helicoil setje dan kun je de schroefdraad repareren en er weer een m6 boutje indraaien.

Ik raad zelf altijd aan om een momentsleutel te gebruiken, de moer word rond de 35 tot 39Nm vastgezet ( staat in de manual hoeveel Newton exact) en met een elektrische ratel ga je vaak al veel te vast of je draaid zelfs de schroefdraad kapot.
                              Een momentsleutel vind je al vanaf 20 euro...en een betere kwaliteit vanaf 60 euro .

Een luchtratel kun je nog enigzins instellen op kracht..maar die gebruik ik zelf alleen om los te draaien.
                              Top! alleen het probleem is dat setje kost ongeveer 20 euro kost en ik moet een boor aanschaffen van minimaal 20/30 euro want ik ken niemand die er een heeft. En een momentsleutel van minimaal 20 euro. Is het dan niet handiger om bijv voor 50 euro een slagmoersleutel te halen en dan de "techniek" toe te passen die een scooterzaak gebruikt? De eenmans zaak persoon gebruikte deze ook vandaar.

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                              Working...
                              X