Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromscooter rijdt niet weg met koud blok

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bromscooter rijdt niet weg met koud blok

Hallo, ik heb een Peugeot Silversport Vivacity uit 2005 kunnen kopen (goedkoop). 2-tact en 18000 km op de teller
    Maar als het blok koud is en ik start maakt deze de eerste paar seconden (afhankelijk van de temperatuur) veel toeren. Dit is uiteraard de choke. Daarna zakt hij terug naar een normaal toerental. Wegrijden doet hij dan niet. Als ik gas geeft gaan alleen de toeren omhoog maar komt geen meter van zijn plaats. Als hij een poosje warm gedraaid heeft rijdt hij goed weg en blijft goed rijden zonder horten en dips. Dan gaat hij soepel door naar de 53 km/u.
    Ik heb geen verstand van scooters, ik heb bijna 40 jaar alleen motor en auto gereden. (Ja, ik ben al oud).

Iemand enig idee waarom hij koud niet rijdt?
    Last edited by fendo; 11 March 2020, 14:48.

Enige wat ik kan bedenken is dat de v-snaar/tandriem versleten is en flink is uitgehard en/of gerafeld i.c.m. scheurtjes.
    Hierdoor kan de riem gaan slippen in een koude toestand. Zodra het warm wordt (in de carter) zal de grip weer enigsinds toenemen.
    Het heeft dus (vooralsnog) niks te maken met de motor en/of afstelling van de carburateur.

Enige remedie is om het e.e.a. te controleren na het verwijderen van de kickstartcarterkap.
    En dan met name de snaar/riem, deze mag ook niet te smal zijn en moet binnen de toleranties vallen.

Aangezien er geen onderhoudsgeschiedenis bekend (is een aanname) is, is dit het beste wat men kan controleren.
    18.000 km is niet zoveel voor een 2 takt Peugeot, maar de snaar moet op z'n minst bij 15.000 km gecontroleerd en zonodig vervangen worden volgens het onderhoudsschema van de verticale motorblokken van Peugeot.

Comment

Ok. Dank je wel. De historie is inderdaad niet bekend. Ik ga er eens naar kijken een van de komende dagen.

Comment

Ik heb nog niet gekeken. Ik heb wel aan de lokale scooterboer gevraagd of hij enig idee heeft. Hij heeft zelf ook zo'n oud ding, dezelfde als ik heb. Hij zei dat die oude Vivacity's dat allemaal hebben. Ze moeten eerst een tijd warm draaien en dan gaan ze pas rijden. Die van hem ook.
        Ik laat tzt alles wel een keer nakijken door hem: V-snaar, trekveertjes, etc. Het roken bij koude motor (dat had ik hier nog niet genoemd) komt door een ruim afgestelde choke. Dat krijgen deze modellen vaak na een aantal jaren. Afstellen kan wel maar dan knijp je ook de normale afstelling.

Comment

Zo oud is het nou ook weer niet, maatje van me heeft een Viva uit 98 en dat loopt perfect.
          Zo ook de elektrische choke welke 1,5/2 min nodig heeft om tot een normale temperatuur te komen zodat men weg kan rijden.
          En dan bedoel ik ook ''vol gas'' waar deze (standaard zonder begrenzers) Viv overigens totaal geen moeite mee lijkt te hebben!

Wat wel mogelijk is, en waar ik zelf net aan denk, is dat de choke zelf voor problemen zorgt.
          In de oude situatie zat er een weerstand in het elek-circuit opgenomen welke voor de choke bestemd is.
          In de nieuwe situatie (na 2001) heeft Peugeot nog wel gebruik gemaakt van oude type kabelbomen met d.i.v. weerstanden.
          De elektrische choke van de latere Gurtner - en of Dell'orto carburateur heeft een ingebouwde weerstand waardoor het mogelijk is dat de naald wat langzamer/sneller de extra lucht & brandstofkanaal afsluit.

Oliepomp zou nog kunnen zorgen voor extra rook tijdens de koude startfase.
          Aangezien na 2000 de oliepomp wordt aangedreven door de krukas (RPM) en niet meer door een splitterkabel, welke naar de carburateur en oliepomp loopt, behoeft men zich daar geen zorgen over te maken.

Ander punt is de luchtpomp welke lucht in de uitlaat pompt.
          Is deze nog aangesloten op de (originele) uitlaat?
          Zo niet, is - en of zijn de aansluitingen dan luchtdicht afgesloten?

Last edited by Flaming Rox; 17 March 2020, 17:30.

Comment

Mooie uitleg. Ik heb de komende dagen weinig tijd maar ga hier zeker naar kijken. Ik heb hem nu een paar dagen achter elkaar gebruikt en dan is het best te doen. Dan hoef ik niet zo lang meer te wachten om weg te rijden.
            Vanmiddag een stuk gereden en de teller loopt op tot 53 km/u. De scooter trekt als een tierelier naar de 53 km. zonder haperingen. Alleen bij wegrijden is er een kleine vertraging als ik ineens volgas weg wil rijden. GPS van de navi geeft aan max. snelheid 42 km/u. Hier moet ik dus ook iets aan gaan doen. Ik vind ca. 55 echte km's wel voldoende. Maar eerst naar de door jou genoemde zaken kijken. De varioplaat kan altijd nog verwijderd worden. Kan ik gelijk de rolletjes en V-snaar bekijken.
            Ik ben flink bezig om het WPH te lezen want van scooters (e vooral de aandrijving) heb ik de ballen verstand.
            Last edited by fendo; 17 March 2020, 18:20.

Comment

Ik ben flink bezig om het WPH te lezen want van scooters (e vooral de aandrijving) heb ik de ballen verstand.
              Als alles in een topic staat is het makkelijker om oorzaken te vinden zoals Flaming Rox aangaf.
              Zie: https://www.scooterhulp.com/forum/sc...425#post111425

Als er is geen onderhouds geschiedenis bekend is dan kijk eerst de standaart slijtage punten na zoals aangegeven in post #2

Dit is goed zelf te doen

1- Bekijk de vario schijf op visuele slijtage b.v. of er een diepe loopgroef in zit .
              2- Kijk naar de rollers of er platte kantjes aan zitten.
              3- De koppeling kan b.v. versleten schoentjes hebben waardoor hij slecht of veel te laat aangrijpt.
              4- De V-snaar kan te smal zijn geworden door slijtage waardoor hij te diep in de vario ligt en slipt.
              5- Vervang ook de transmissie olie als er geen onderhouds geschiedenis bekend is. ( bij het achterwiel)
              6- Luchtfilter vervangen ( is al gedaan las ik)
              7- Carburateur reinigen en eventueel opnieuw stationair afstellen.
              8- Kijk of het benzine filter nog niet vervuilt is (eventueel vervangen)
              9- Vervangen /controleren van de bougie op het type nummer wat is voorgeschreven.
              10-Controleer vacuum en benzine slangen op beschadigingen / poreusheid/ barstjes/ hard geworden rubber.

Op youtube vind je ook veel filmpjes zoals deze hoe je een V-snaar vervangt.:
              https://www.youtube.com/watch?v=BYwEx003LfE

Zorg wel dat de riem slap ligt als je de vario aangedraaid zoals in deze video.
              https://www.youtube.com/watch?v=iB-vFjZgzdg
              Last edited by Eddy22; 9 April 2020, 02:35.

Comment

Punten 6, 8 en 9 zijn vervangen. Dat was makkelijk.
                Voor de andere zaken heb ik niet zomaar tijd. Ik moet ook mijn vrouw nog verzorgen.

Ik heb eerst een beetje gekeken hoe de kappen eraf moeten. Ik zag dat er een paar afgebroken bevestigingspunten zaten en zelfs 2x tyrip.
                Als ik het zo bekijk ben ik eerst bijna een uur bezig de kappen te demonteren en daarna moeten ze er ook weer op.
                Of laten doen door de scooterwinkel, maar dat kost veel geld denk ik.

Als alles het eenmaal doet hoeven ze er eigenlijk niet meer vanaf.
                Maar ik heb er toch spijt van dat ik niet gekeken heb voor een Peugeot, Vespa of Tomos brommer. Die had ik ook gehad voor € 350. Daar kan je tenminste makkelijk bij.
                Niets meer aan te doen.
                De rest komt dus nog.
                Last edited by fendo; 10 April 2020, 18:22.

Comment

Ik heb nu 250 km gereden en het lijkt of hij bij iets lagere toeren al weg begint te rijden. Hij loopt nu ook 56 km/u op de teller (zonder wind).
                  Alleen lijkt het of hij nog harder wil maar niet kan. Het lijkt wel overtoeren.
                  Ik heb wŔl Shell V-power getankt iedere keer en Castrol synthetische olie erin gegooid. (in de olietank wel te verstaan).
                  1. Een nieuwe bougie. In totaal 60 km mee gereden, vandaag na 10 km motor uitgezet en de bougie eruit gedraaid. Deze lijkt mij te grijs maar er zit ook zwarte smurrie op. (zie foto's) Is dit goed?
                  2. Verder loopt hij nu stationair best mooi en neemt goed op bij gasgeven. Alleen het achterwiel gaat pas later draaien door te zware trekveertjes?
                  3. Ik ga een onderhoudsset bestellen (V-snaar, rolletjes, rolgeleiders. Dan gaat ie open en kijk ik gelijk naar de trekveertjes.
                  4. Als hij op de standaard staat en ik geef veel gas gaat hij enorm trillen en schudden, alsof hij van de standaard rolt. Dan moet ik echt mijn voet goed op de standaard houden anders trilt hij ineens weg.
                  5. Als ik stilsta en knijp mijn achterrem in dan gaat de scooter ietsje meer toeren maken en trillen. Met de voorrem doet die dat niet. Ik weet niet waar ik dat euvel moet zoeken.
                  Attached Files
                  Last edited by fendo; 19 April 2020, 16:49.

Comment

1. Een nieuwe bougie. In totaal 60 km mee gereden, vandaag na 10 km motor uitgezet en de bougie eruit gedraaid. Deze lijkt mij te grijs maar er zit ook zwarte smurrie op. (zie foto's) Is dit goed?
                    De verbranding lijkt me in principe goed,misschien een iets grotere hoofdsproeier in de koude maanden als je dan merkt dat hij slechter trekt.

2. Verder loopt hij nu stationair best mooi en neemt goed op bij gasgeven. Alleen het achterwiel gaat pas later draaien door te zware trekveertjes?
                    Als je gas geeft komt de motor eerst op toeren voordat de koppeling aangrijpt ,afhankelijk van de trekveren bepaal je hoe hoog dat toerental is.

3. Ik ga een onderhoudsset bestellen (V-snaar, rolletjes, rolgeleiders. Dan gaat ie open en kijk ik gelijk naar de trekveertjes.
                    Een van de eerste dingen die ik doe.

4. Als hij op de standaard staat en ik geef veel gas gaat hij enorm trillen en schudden, alsof hij van de standaard rolt. Dan moet ik echt mijn voet goed op de standaard houden anders trilt hij ineens weg.
                    Dat is vrij normaal omdat bij een brommer de wielen niet gebalanceerd worden.

5. Als ik stilsta en knijp mijn achterrem in dan gaat de scooter ietsje meer toeren maken en trillen. Met de voorrem doet die dat niet. Ik weet niet waar ik dat euvel moet zoeken.
                    Als de brommer op de grond staat en het wiel niet draait, dan heb ik geen idee waarom je toeren omhoog gaan met de rem intrekken.

Comment

Dank je voor je duidelijke antwoorden. Dat de verbranding goed is vind ik wel fijn. Als die te arm staat en ik rij een kwartier volgas draai ik hem misschien in de soep. Nu dus wel enige geruststelling.

Nog ff orienteren waar ik de onderhoudsset bestel. De lokale scooterzaak vraagt veel meer dan online. En ik wil best de lokale ondernemer helpen maar met de huidige prijsverschillen kijk ik toch naar mijn eigen geld.
                      Ik zie heel veel online scooterparts maarZandri is denk ik de goedkoopste met de meeste artikelen.
                      Last edited by fendo; 19 April 2020, 18:11.

Comment

Je kan fijn afstellen door eerst de juiste hoofdsproeier te monteren ( kleur bougie) en daarna de lucht benzine verhouding afstellen.
                        Het is ook nog mogelijk om een iets warmere bougie erin te zetten maar aanbevolen is wat de fabriek voorschrijft omdat een te warme bougie ook voorontsteking kan geven.

Juiste kleur ( optimale verbranding)
                        juiste_kleur_bougie.png

Comment

Spullen zijn binnen: luchtfilter, bougie, benzinefilter, remschoen, V-snaar, standaard rolletjes, rolgeleiders, transmissieolie, complete standaard koppeling, varioblokkeersleutel, koppelingsleutel.
                          Hier eerst maar eens mee beginnen. Behalve de bougie en luchtfilterelement want die had ik pas vernieuwd. Dan is dat helemaal standaard.
                          Daarna de carburateur eens aanpakken en helemaal schoonmaken. Dan ff kijken of hij beter gaat lopen(lees: rijden). Dan de uitlaat eens demonteren want op de site van de fabrikant (Sito) zie ik dat deze standaard een prop heeft maar de scooterzaak hier zei van niet.
                          Maar voor de uitlaat en carburateur moet ik eerst tijd zien vrij te maken :-(
                          En als alles dan goed en netjes loopt ga ik kijken of hij iets harder kan anders ga ik opvoeren op een slechte basis.

Daarna kijken of ik de rammelende kappen kan vervangen of repareren.

Wordt vervolgd voor de ge´nteresseerden.

Comment

Je had beter eerst kunnen kijken welke onderdelen vervangen moeten worden ,dit kost je waarschijnlijk meer geld dan nodig.
                            Stel je wilt met hogere toeren dan standaart wegtrekken dan had je alleen zwaardere trekveertjes hoeven te kopen als de ( remschoentjes) van de koppeling nog goed zijn.
                            Ik weeg zelf eerst de rollers van de vario omdat er bijna nooit de standaart rollers in zitten,lichtere is iets meer trekkracht ,zwaardere rollen is vaak een iets hogere top maar dat heeft weer te maken met het toerenbereik en of je nog vermogen hebt om zwaardere rollers te gebruiken.
                            Als de uitlaat nog begrenst is en je haalt de prop eruit dan zal je de hoofdsproeier ook een maat of 4 tot 6 groter moeten maken.

Comment

Ik heb de spullen niet hoeven kopen. Dat was ik echter wel van plan. Ik kreeg dit van een ex-collega die dit nog had van zijn vorige scooter. Ook een Vivacity van 2005. Die is in elkaar gereden voordat hij dit kon monteren.
                              Het is allemaal standaard dus geen lichtere of zwaardere rolletjes en de standaard trekveren die in de gehele koppeling zitten. Die kan ik dus in zijn geheel overzetten. Lekker makkelijk :-)
                              Ik denk dat er nu zwaardere trekveren in zitten omdat ik eerst volgas moet geven en zodra hij veel toeren maakt trekt hij pas. Ook met volgas klinkt het of hij overtoeren maakt. Dat ben ik straks misschien kwijt en kan van daaruit opnieuw een klein beetje opvoeren. Ong. 60 km/u is voor mij voldoende anders had ik wel weer een motor gekocht.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                              Working...
                              X