Web Analytics

Announcement

Collapse

Forum regels!

Op het forum gelden een aantal regels.

Deze regels zijn er op het forum om de topic's interessant, actueel, gezellig en werkbaar te houden. Iedere forumgebruiker wordt geacht deze regels goed door te nemen en zich er aan te houden. Het (herhaaldelijk) overtreden van de regels kan ertoe leiden dat je account op slot gezet wordt, zodat je niet kan reageren en geen topics kan openen (de vervelende ban).
Doen we overigens heel zelden!

Een topic openen.

Geef de nodige aandacht aan de inhoud van het geplaatste topic.

Als je geen probleem hebt, maar een discussie wilt opstarten, maak dan ook een duidelijk topic waarin je iets stelt en beargumenteert,en waarom dat zo is!
Loze mededelingen en topicstarts van maar één regel worden niet zo gewaardeerd.

Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.

Bedenk een onderwerp gerelateerde titel!

Voorbeeld: Je hebt een probleem aan een instrument(onderdeel),formuleer de titel dan niet: ''probleem met lamp'' maar bv, ''verlichting voor functioneerd niet'' of ''dashboardverlichting werkt niet''.

Vermeld ook zoveel mogelijk de huidige staat van de scooter/set-up,evt veranderingen (bv motorisch) en de gereden km's.

Voordat je een topic opent:

1 Probeer de search/zoekfunctie eens.
2 Neem de forum-FAQ's eens door.
3 Neem de forum how-to's eens door.
4 Stel je vraag in het juiste sub-forum.
5 Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de enkele jaren online een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem/vraag of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten of verwijderd worden. Ook zijn inmiddels vele manuals en schema's opgenomen in database van S-H...Gebruik dus éérst de Search!!

Plaats het topic in het juiste forum of in de sub-fora's.

Algemene vragen,
Opvoeren (voorzien van enkele howto's),
Electronica (voorzien van enkele howto's),
Afstellen en starten (voorzien van enkele howto's),
Injectie scooters,
Technische vragen,
Technische vragen 4 takt (voorzien van FAQ)


Een reactie plaatsen.

Wees ten allen tijde behulpzaam.,

Toon respect voor anderen op/en het forum.

Maak van de mede forumgebruikers geen spoorzoekers.

Houd de reacties ontopic.

Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.

Plaats geen onzinnige replies.

Quote alleen relevante delen van een bericht en voeg altijd je (passende) reactie toe.

Op dit forum is de voertaal ABN (algemeen beschaafd Nederlands)

Plaats een topic maar één keer in één forum of sub-fora (niet dubbel of crossposten)

Stel ook geen vragen in andermans topic, maar open er zelf één!
Op die manier blijft het overzichtelijk voor iedereen.

Dit soort vragen/topic's laat men het best ook maar achterwege op het forum. Aangezien wij op geen enkele wijze met dit soort vragen geconfronteerd of geassocieerd willen worden.

Voor zakelijk adverteren s.v.p contact opnemen met Admin @:info@scooterhulp.com

Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wiseguy gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan door de beheerder (Admin) te mailen (pm) of door één van de Moderators op de hoogte te brengen.
Zo blijven we allen happy scooteraars!



Als je het niet eens bent met een Beheerder/moderator-actie, mail je daarover met de Beheerder (Admin). Daarbij gaan we niet in conclaaf op het forum.

Veel plezier toegewenst op het forum.

Bvd ScooterHulp Team.
See more
See less

Bromscooter rijdt niet weg met koud blok

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromscooter rijdt niet weg met koud blok

    Hallo, ik heb een Peugeot Silversport Vivacity uit 2005 kunnen kopen (goedkoop). 2-tact en 18000 km op de teller
    Maar als het blok koud is en ik start maakt deze de eerste paar seconden (afhankelijk van de temperatuur) veel toeren. Dit is uiteraard de choke. Daarna zakt hij terug naar een normaal toerental. Wegrijden doet hij dan niet. Als ik gas geeft gaan alleen de toeren omhoog maar komt geen meter van zijn plaats. Als hij een poosje warm gedraaid heeft rijdt hij goed weg en blijft goed rijden zonder horten en dips. Dan gaat hij soepel door naar de 53 km/u.
    Ik heb geen verstand van scooters, ik heb bijna 40 jaar alleen motor en auto gereden. (Ja, ik ben al oud).

    Iemand enig idee waarom hij koud niet rijdt?
    Last edited by fendo; 11 March 2020, 15:48.

  • #2
    Enige wat ik kan bedenken is dat de v-snaar/tandriem versleten is en flink is uitgehard en/of gerafeld i.c.m. scheurtjes.
    Hierdoor kan de riem gaan slippen in een koude toestand. Zodra het warm wordt (in de carter) zal de grip weer enigsinds toenemen.
    Het heeft dus (vooralsnog) niks te maken met de motor en/of afstelling van de carburateur.

    Enige remedie is om het e.e.a. te controleren na het verwijderen van de kickstartcarterkap.
    En dan met name de snaar/riem, deze mag ook niet te smal zijn en moet binnen de toleranties vallen.

    Aangezien er geen onderhoudsgeschiedenis bekend (is een aanname) is, is dit het beste wat men kan controleren.
    18.000 km is niet zoveel voor een 2 takt Peugeot, maar de snaar moet op z'n minst bij 15.000 km gecontroleerd en zonodig vervangen worden volgens het onderhoudsschema van de verticale motorblokken van Peugeot.

    Comment


    • #3
      Ok. Dank je wel. De historie is inderdaad niet bekend. Ik ga er eens naar kijken een van de komende dagen.

      Comment


      • #4
        Ik heb nog niet gekeken. Ik heb wel aan de lokale scooterboer gevraagd of hij enig idee heeft. Hij heeft zelf ook zo'n oud ding, dezelfde als ik heb. Hij zei dat die oude Vivacity's dat allemaal hebben. Ze moeten eerst een tijd warm draaien en dan gaan ze pas rijden. Die van hem ook.
        Ik laat tzt alles wel een keer nakijken door hem: V-snaar, trekveertjes, etc. Het roken bij koude motor (dat had ik hier nog niet genoemd) komt door een ruim afgestelde choke. Dat krijgen deze modellen vaak na een aantal jaren. Afstellen kan wel maar dan knijp je ook de normale afstelling.

        Comment


        • #5
          Zo oud is het nou ook weer niet, maatje van me heeft een Viva uit 98 en dat loopt perfect.
          Zo ook de elektrische choke welke 1,5/2 min nodig heeft om tot een normale temperatuur te komen zodat men weg kan rijden.
          En dan bedoel ik ook ''vol gas'' waar deze (standaard zonder begrenzers) Viv overigens totaal geen moeite mee lijkt te hebben!

          Wat wel mogelijk is, en waar ik zelf net aan denk, is dat de choke zelf voor problemen zorgt.
          In de oude situatie zat er een weerstand in het elek-circuit opgenomen welke voor de choke bestemd is.
          In de nieuwe situatie (na 2001) heeft Peugeot nog wel gebruik gemaakt van oude type kabelbomen met d.i.v. weerstanden.
          De elektrische choke van de latere Gurtner - en of Dell'orto carburateur heeft een ingebouwde weerstand waardoor het mogelijk is dat de naald wat langzamer/sneller de extra lucht & brandstofkanaal afsluit.

          Oliepomp zou nog kunnen zorgen voor extra rook tijdens de koude startfase.
          Aangezien na 2000 de oliepomp wordt aangedreven door de krukas (RPM) en niet meer door een splitterkabel, welke naar de carburateur en oliepomp loopt, behoeft men zich daar geen zorgen over te maken.

          Ander punt is de luchtpomp welke lucht in de uitlaat pompt.
          Is deze nog aangesloten op de (originele) uitlaat?
          Zo niet, is - en of zijn de aansluitingen dan luchtdicht afgesloten?

          Last edited by Flaming Rox; 17 March 2020, 18:30.

          Comment


          • #6
            Mooie uitleg. Ik heb de komende dagen weinig tijd maar ga hier zeker naar kijken. Ik heb hem nu een paar dagen achter elkaar gebruikt en dan is het best te doen. Dan hoef ik niet zo lang meer te wachten om weg te rijden.
            Vanmiddag een stuk gereden en de teller loopt op tot 53 km/u. De scooter trekt als een tierelier naar de 53 km. zonder haperingen. Alleen bij wegrijden is er een kleine vertraging als ik ineens volgas weg wil rijden. GPS van de navi geeft aan max. snelheid 42 km/u. Hier moet ik dus ook iets aan gaan doen. Ik vind ca. 55 echte km's wel voldoende. Maar eerst naar de door jou genoemde zaken kijken. De varioplaat kan altijd nog verwijderd worden. Kan ik gelijk de rolletjes en V-snaar bekijken.
            Ik ben flink bezig om het WPH te lezen want van scooters (e vooral de aandrijving) heb ik de ballen verstand.
            Last edited by fendo; 17 March 2020, 19:20.

            Comment

            Footer Ad Widget

            Collapse

            Unconfigured Static HTML Module

            Collapse

            Static HTML Module Content
            Working...
            X