Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromscooter rijdt niet weg met koud blok

Collapse

Header ad

Collapse

first post ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dat is dan aardig van je ex-collega
    60 km haal je makkelijk met de sito uitlaat en de vario ontgrenzen ( als dat niet al gedaan is)

Comment

Klopt dat hij aardig is. Ik heb een paar jaar met hem samengewerkt maar het laatste jaar uit het oog verloren. Ik kwam hem een tijdje geleden bij toeval weer tegen en heb een tijd staan praten.
      Ik denk dat ik straks de varioplaat er gelijk uit laat.
      Hij moet dan geen 80 gaan lopen want dat vind ik ook weer overdreven snel. Maar als dat zo is dan zit de plaat er ook zo weer in.
      De uitlaat ga ik kijken of er een prop in zit. Zo ja, hoe krijg ik die er het makkelijkst uit?

Comment

De prop kun je bij sommige met een klein beiteltje de las breken/eruit slaan maar het makkelijkste is met een dremel.
        Zet de uitlaat zo zodat de prop niet naar binnen de pijp in kan glijden wand dan heb je hem nog niet eruit!

Zonder plaat te hard dan opvul ringetjes tussen de plaat om de juiste snelheid te krijgen.
        Zie video:
        https://www.youtube.com/watch?v=z2IWU7YYvLU

Comment

Vanmorgen met de scooter bezig geweest.
          Nieuwe rolletjes erin van 9 gram. De oude waren een klein beetje vlak afgesleten. Ik heb ze op de keukenweegschaal gelegd en die gaf 5 gr aan. Ik weet niet of dat het oorspronkelijke gewicht is of dat ze zwaarder waren en er iets van het gewicht afgesleten is. Weet niet of dat meetbaar is.
          De V-snaar zag er splinternieuw uit. Geen krasje scheurtje of rafeltje te zien.
          Ik zie wel een rand op de vario maar hij voelt spiegelglad aan. Varioplaat heb ik eruit gelaten.
          De koppelingsdeksel is met geen mogelijkheid eraf te krijgen. Als de moer eraf is zou die er zo af moeten kunnen maar zit muurvast.
          Zo te zien en te voelen zit deze op de as vast gekit ofzo want die twee kunnen niet onafhankelijk van elkaar gedraaid worden. Er zit ook wit spul op de as.
          Die heb ik nu dus maar ff laten zitten.
          Maar het kickstartertandwiel ziet er volgens mij niet zo fris meer uit. Beetje versleten tandjes denk ik.
          De scooter rijdt wel sneller weg. Hij pakt eerder. Voorbij de 20km/u gaat hij ietsje langzamer naar zijn topsnelheid maar is niet noemenswaardig. Alleen van 60 naar65 op de teller duurt iets langer. Hij rijdt ook veel rustiger, iets lagere roeren. Als ik het goed begrepen heb komt dat door zwaardere rolletjes?
          Voor dit alles kwam ik niet boven de ong. 53 op de teller. Nu tot 65. Ik moet dit nog meten met GPS maar denkt dat hij nu iets boven de 55 km GPS rijdt. Ben dus best tevreden. Na dit alles liep hij iets hoger stationair maar dat was eenvoudig te stellen. Ik moet nog even kijken als j=hij goed warm is want ik krijg het idee dat hij iets teveel lucht krijgt nu (of te weinig benzine maar dan moet ik even naar de sproeier kijken).
          Ik wil in de komende tijd toch even de carb schoonmaken.
          Bijgaand de foto's die ik gemaakt heb.
          Attached Files

Comment

Vergelijk je kickstart tandwiel eens met onderstaande foto van een nieuwe,ik denk dat jouw tandwiel nog goed is.
            Kicktandwiel even zuivermaken en een klein beetje vet aan de tandjes.(heel dun smeren ,je wilt geen vet op de riem krijgen)
            Ook het kleine tandwieltje even eruit trekken en een beetje vet in het asgat van de deksel.

kickstart.png

Dat witte spul op de as is Loctide ( borgmiddel ) voor schroefdraad.
            Even de moer warmstoken met een brandertje ( 150 tot 250 graden) en de loctide laat los.
            Voordat je de moer erop zet even met een staalborstel de oude loctide verwijderen.

De koppelingsbel moet vrij ronddraaien van de poelie die erachter zit.
            De koppelingsbel zou je zo eraf moeten kunnen trekken...eerst kruipolie gebruiken en met een kunsstof hamer op de bel tikken ..... anders even opwarmen met een brandertje.

Het loopspoor van de riem op je vario kan geen kwaad als het niet te diep is.

Comment

Het kickstart tandwiel had ik inderdaad schoongemaakt. Ik wist niet dat de tandjes zo schuin hoorde.
              Van de koppeling kreeg ik de moer wl los maar de koppelngbel zat juist vast. Ik maa hem van de week dus maar weer even open en kijken of ik de oude locktide weg kan branden.

Comment

Op een lang recht stuk zonder wind rij ik 61 km op de GPS. Zodra er een beetje wind of heuveltje komt zakt de snelheid direct. Als ik wegrij dan duurt het van 15 km tot 40 km (allebei op de GPS gemeten) best lang, met een beetje tegenwind is het dramatisch. Ik heb nu 8,5 gr rolletjes gehaald. Kijken hoe het daarmee gaat. Dan zal de top wel iets lager liggen maar het trekken gaat dan wel beter als het goed is.
                Ff kijken wanneer mijn zoon ook tijd heeft en dan ook de koppeling doen met standaard trekveren. Kijken of ik de locktide eraf kan branden. De moer gaat er makkelijk af maar het huis zit vast achter de locktide.
                Het loopspoor op de vario is alleen gekleurd. Met mijn handen voelt het gewoon glad aan. Daar maak ik mij geen zorgen over.
                Als de rolletjes en koppeling gedaan worden gelijk de carb schoonmaken. Althans de vlotterbak er af halen en schoonmaken. De rest is wel schoon denk ik want ik merk geen gekke reacties met rijden. Met alles wat ik nu gedaan heb, luchtfilter, benzinefilter, stationairafstelling, 9 gr. rolletjes loopt hij wel lagere toeren. Scheelt ook in brandstofgebruik. Vr dit alles reed ik 1:23 nu 1:34.
                Wordt vervolgd als jullie interesse hebben :-)
                Last edited by fendo; 20 May 2020, 17:49.

Comment

Heb je nog eens naar de bougie gekeken,hij was nog niet helemaal mooi van kleur!
                  Na het veranderen van een hoofdsproeier of ander type luchtfilter altijd even het lucht /benzine mengsel opnieuw afstellen.
                  Het kan zijn dat je met de zware rolletjes net onder het koppel van de motor rijd en dan zak je idd snel af met tegenwind,een 2 takt heeft nu eenmaal toeren nodig.

Comment

Komende week ga ik naar de bougie kijken. En volgende week zondag de rolletjes van 8,5 gr erin zetten en de locktide van de koppelingsas branden.
                    Ik heb nog naar de nieuwe koppeling gekeken maar kan de kleur niet achterhalen van de trekveertjes. Lijkt wel iets van bruin/rood. Wie heeft verstand van de kleuren want ik weet niet hoe de echte kleuren eruit zien.
                    Ik heb op het serienummer gezocht maar kom alleen italiaans tegen. Nu is Italie een mooi vakantieland maar de taal begrijp ik niet. Serienummer is: FZ00364.
                    Attached Files

Comment

De standaart trekveren pakken aan rond de 800 toeren schat ik ongeveer.
                      B.v. Malossi geel pakt met 1000 toeren.
                      Het is erop monteren en testrijden om erachter te komen of je de juiste veertjes erin hebt.

De sterkte van Malossi trekveren in volgorde zijn voor deze merken:
                      Minarelli : wit – geel – rood
                      Honda / Kymco / Peugeot / Piaggio : geel & rood
                      Kymco / Peugeot / Piaggio = 105mm : wit – groen – paars – blauw
                      voor Piaggio Zip / Sfera = 107mm : geel – rood – blauw

Comment

Maar deze kleur lijkt iets van bruin te zijn. Die staat er niet bij. Ik weet ook niet welk merk dit is. Ik ga ze gewoon proberen. Dan kijk ik gelijk naar de kleur van de drukveer want ook daar zijn verschillende van.

Comment

Standaard veertjes zijn vaak zwart of blank metaal met een vernis ,of zoals bij jou een beetje bruinig (een laklaagje om roesten tegen te gaan)

Comment

Rolletjes van 8,5 gram zitten erin. Koppeling vernieuwd. De oude zat niet veel voering meer op en leek wel een beetje verglaasd.
                            De drukveer in de koppeling is rood. Ik weet niet of dit standaard is meer nu hij goed rijdt laat ik die lekker zitten.

Nu rijdt de scooter wel gelijk weg met gasgeven. Op de GPS haal ik nu de 57,6 km/u. en als ik door had kunnen rijden nog wel iets harder. De laatste 10 km gaan heel langzaam maar ik doe hier verder niets meer aan. Ik vind dit best.

Mijn zoon was echter zo slim (niet dus) om te proberen de luchtschroef te draaien. Die is nu met een kleine schroevendraaier iets, ong. kwart slag, naar links gedraaid. Krijg hem niet meer teruggedraaid. Scooter slaat nu na een minuut stationair draaien af. En bij net op tijd iets gas geven is het woaaap. Als ik een stuk gereden heb en draai mn gas dicht dan duurt het even voordat het toerental helemaal gezakt is.Dus teveel lucht. De bougie is ook grijs van kleur.Het is eerst kijken voor een juiste schroevendraaier. Single-D om hem juist af te stellen. Ik heb het voorlopig opgelost door de stationairsproeier wat verder open te draaien. Hij blijft nu beter lopen maar draait te hoog stationair.
                            Daarna kan ik de bougie controleren.

Comment

De drukveer dient ervoor dat de riem niet slipt,als hij veel te zwaar zou zijn dan zie je dat aan de riem als die overmatig
                              snel slijt en in een korte tijd een diepe groef in de aluminium vario trekt.

Als de bougie nog grijs is na 10 min volgas dan kun je beter een grotere sproeier plaatsen,beter even te groot dan een
                              te arm mengel waardoor je cilinder en zuiger veel te heet worden.

Het is eerst kijken voor een juiste schroevendraaier.
                              https://www.easyparts.nl/D-bus-Schro...chap)-p8783007

Of je koopt je een luchtschroef met groef:
                              https://www.zandri.nl/luchtschroef-g...SABEgJ8bfD_BwE

Klein buisje en een kantje plat knijpen kan ook lukken.

Comment

Originally posted by Eddy22 View Post
                                De drukveer dient ervoor dat de riem niet slipt,als hij veel te zwaar zou zijn dan zie je dat aan de riem als die overmatig
                                snel slijt en in een korte tijd een diepe groef in de aluminium vario trekt.

Als de bougie nog grijs is na 10 min volgas dan kun je beter een grotere sproeier plaatsen,beter even te groot dan een
                                te arm mengel waardoor je cilinder en zuiger veel te heet worden.

https://www.easyparts.nl/D-bus-Schro...chap)-p8783007

Deze heeft een levertijd van 3 weken. Ik had hem vorige week bij Aliexpress besteld en heeft levertijd van 30 dagen. Duurt nu dus ook ong. 3 weken.

Of je koopt je een luchtschroef met groef:
                                https://www.zandri.nl/luchtschroef-g...SABEgJ8bfD_BwE

Maar dan moet de oude er wel eerst uit. Daar heb ik dan ook de speciale schroevendraaier voor nodig.

Klein buisje en een kantje plat knijpen kan ook lukken.
                                Ik zal dat eens proberen.

Comment

Footer Ad Widget

Collapse

Unconfigured Static HTML Module

Collapse

Static HTML Module Content
                                Working...
                                X