Web Analytics

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aerox start en loopt als een zonnetje, daarna niet meer?!?

Collapse

Header ad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aerox start en loopt als een zonnetje, daarna niet meer?!?

Heb een Aerox voor mn zoon gekocht.

2012 WGP model. Heeft een Yasuni uitlaat en de vario is er uit, rest weet ik (nog) niet want heb de kappen er nog niet afgehaald. Hij start direct, (knop en kick) en loopt prima stationair, klinkt ook goed. Rijdt vlot weg en trekt lekker door. Top is rond de 80. Dan begint t, na afremmen en keren istie niet meer vooruit te branden. Gashendel open maar komt niet meer op toeren en kwakkelt met gangetje van 20. Paar keer uit en aan. Hersteld zich enigszins na kleine 5 minuten. Maar zodra je dan weer afremt precies hetzelfde verhaal. Herkent iemand dit probleem of kan me op weg helpen om dit te fixen?

Ik vermoed dat er een probleem is met de drukveer ,droge geleide bus of de spiebanen in de koppeling zijn versleten waardoor het niet meer goed kan schuiven.
    Met optrekken word de poelie uit elkaar geduwd en met afremmen moet de poelie weer bij elkaar gaan, als dit niet goed gebeurd blijf je in de hoogste versnelling hangen en heb je geen trekkracht meer als je weer wilt wegrijden.

Als de veer goed is dan kan de koppeling bij het rode omcirkelde blijven hangen als het b.v. droog is of te ver ingesleten.

koppeling.png

Demonteren koppeling.
    Last edited by Eddy22; 1 June 2021, 13:18.
    ScooterHulp moderator

Comment

Eddy, dank voor je reactie, ik zal er eens een blik op werpen, klinkt iig logisch

Comment

Kan ook nog zijn dat de vario om een of andere reden niet meer goed kan terugschuiven in een lagere versnelling. Meestal is het gewoon omdat de rolletjes heel erg versleten (afgeplat) zijn. Vaak voelt het ook aan als stotteren bij de gashername. Soms kunnen de rolletjes zelfs klem komen te zitten.

Zie ook: Transmissie van de scooter (werking), rollen & v-snaar controleren. - ScooterHulp - Hulp bij scooter pech en problemen
        Last edited by Flaming Rox; 1 June 2021, 16:43.

Comment

Bedankt voor je reactie, ik ga het spulleke eens bekijken komend weekend

Comment

Net nog eens een testritje gedaan, wat ik al eerder aangaf, starten en wegrijden is normaal, maar na keerpunt komtie niet meer op toeren. Beetje rondtuffen met 20kmpu en dan voel je op een gegeven moment dattie weer iets van toeren krijgt en dan vlieg je weer weg. Vervolgens keer op keer zelfde verhaal. Tis dus ofwel iets met de vario of de koppeling? Of allebei .
            heb de carterkap er afgehaald, is voor zover ik kan zien allemaal origineel spul. Yamaha vsnaar en niet gekleurde drukveer. Met welke kan zal ik beginnen troubleshooten?
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.

Comment

Het is inderdaad alles zoals het behoort te zijn, met ook de blanke drukveer.
              Slijtage van de v-snaar valt ook wel mee voor zover ik kan zien/beoordelen.

Maar er zit ook een niet originele uitlaat meer op las ik. Yasuni..., is dit een R of een Z?
              Kan ook zomaar zijn dat de motor niet lekker op de uitlaat afgesteld staat momenteel.
              Bij de meeste standaard scooters met een zgn. race uitlaat is de vario en koppeling en carburateur aangepast.

En dan met name, het rollengewicht, drukveer en de trekveertjes v.w.b. de overbrenging en een iets ruimere (doorlaat) sproeier in de carburateur.

Ik zou beginnen met de vario, kun je gelijk het rollengewicht even controleren, standaard is het 6.5 gram, i.c.m. met de Yasuni uitlaat behoort dit echter zo'n 4.5/4.7 gram per rol te zijn.

Het lijkt er sterk op, dat als de motor goed op temperatuur is het vermogen in elkaar zakt.
              Last edited by Flaming Rox; 1 June 2021, 19:28.

Comment

Zit idd een yasuni op, op het plaatje staat yasuni racing
                De brommer heeft een tijdje stil gestaan en heb geen idee wat er verder nog is aangepast.
                zal vh weekend de kappen er eens afhalen, weet ook niet welke carburateur er op zit. Kom zelf uit het Honda MT tijdperk dus verbaas me erg dat je door een ringetje en uitlaatje zo op de 80kmpu zit Hoe is dat nog enigzins te temperen om zeg rond de 65kmpu te laten lopen?
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.

Comment

De uitlaat op de foto is een Yasuni R, welke een vrij pittige uitlaat is. (zie ook afbeeldingen onder tekst)
                  Als het spul goed afgesteld staat, rijdt het zelfs harder dan 80 km/u!

Ik stam ook uit dat tijdperk (iets daarvoor), en ik stond er 26 jaar geleden ook van te kijken hoe simpel het was!
                  Tandwielen (verhouding) aanpassen was simpelweg niet meer nodig.
                  Het enige (noodzakelijke) bij de Minarelli scooters was de varioring tussen de poelies en de vernauwing in de uitlaat te verwijderen.
                  Iets ruimere sproeier, en de luchtmengverhouding strak afstellen was dan al voldoende (zeker op een Rox) om snel van de plek te zijn met een top van 85 km/u.

Het temperen word wel erg lastig met dit type uitlaat...
                  Men moet dan beide ringen (uitlaat en vario) zo op elkaar afstemmen dat het 65 km/u gaat zonder over-of-ondertoeren.

Last edited by Flaming Rox; 1 June 2021, 21:49.

Comment

Begint idd erop te lijken dat het een afstelling probleem is.
                    Maar welke cilinder ligt erop , een originele of ...

Een Yasuni R is een uitlaat die toeren nodig heeft om weg te komen.

1-Als hij vlot wegrijd omdat de E-choke nog erop staat ( koude motor de eerste 3 minuten) en daarna het probleem komt dan is waarschijnlijk de hoofdsproeier te klein.
                    Controleer de kleur van de bougie ( mocca koffiebruin) als de hoofdsproeier te klein is zal hij meer grijs zijn.

2- Zoals Flaming rox al aangeeft het rollen gewicht aanpassen zodat de scooter meer toeren maakt in de " eerste versnelling" voordat de koppeling aangrijpt.

3- Als het rollen gewicht al ergens rond de 4.5 / 5gr is dan is het mogelijk dat de trekveertjes te slap zijn en de koppeling te vroeg aangegrepen word.
                    Zwaardere trekveertjes zorgen ervoor dat de koppeling op een hoger toerental pas aangrijpt.

Het afstellen is zelfs voor 2 identieke scooters verschillend ,een setje sproeiers, rolletjes en trekveren is dan handig.

ScooterHulp moderator

Comment

first post ad

Collapse

Footer Ad Widget

Collapse
                    Working...
                    X